چاپ کد خبر: 37690
19 آبان 1399

نحوه تشخیص ابتلا به کووید-۱۹ در ” علائم خفیف‌ها “

آنفلوانزا 300x151 1

نتایج نظرسنجی همشهری نشان می‌دهد که ۸۸درصد مبتلایان به کرونای خفیف بدن درد را تجربه کرده‌اند.

روزنامه همشهری: مرز باریک بین سرماخوردگی و کرونا،‌ همه را حسابی کلافه کرده است. دیگر گلودرد یک اتفاق ساده نیست و می‌‌تواند هراس زیادی به دل بیندازد. امروز تشخیص کرونا از آنفلوآنزا و حتی سرماخوردگی آسان نیست و حتی اگر کیت‌های کرونا،  شما را منفی قلمداد کنند باز درصدی از خطا در میان این کلاف پیچیده حس آرامش را از بیمار می‌گیرد. سازمان بهداشت جهانی که در این روزها همه هم و غمش را بر این پاندمی ویروسی گذاشته است، اعلام کرده تب، خستگی و سرفه‌های خشک رایج‌ترین علائم ابتلا به بیماری کووید-۱۹ به‌شمار می‌روند. البته بعضی از بیماران ممکن است علائم دیگری مثل از بین رفتن بویایی و چشایی، درد و کوفتگی، گرفتگی بینی، آبریزش بینی، گلودرد یا اسهال داشته باشند. بر اساس نتایج پژوهش‌های این سازمان، از هر ۵ نفر مبتلا، یک نفر نیاز به مراقبت‌های بیمارستانی دارد. از سوی دیگر سی.ان.ان در یکی از گزارش‌های خود اعلام کرده که تقریبا ۸۰درصد از مبتلایان به کرونا، با نوع خفیف آن – البته با طیف گسترده‌ای از علائم- مواجه می‌شوند. نتایج نظرسنجی  همشهری از ۱۱۵ فردی که در ۶ماه گذشته به نوع خفیف این ویروس چینی مبتلا شده‌اند، نشان می‌دهد که ۷۶درصد این افراد بویایی و چشایی خود را از دست داده بودند. ۵۰درصد گفته‌اند که احساس خستگی مفرط داشته‌اند و ۸۸درصد هم بدن‌ درد را تجربه کرده بودند. 

کرونای خفیف چگونه است؟
هیچ نظر قاطعی در این باره وجود ندارد. هر لحظه تحقیقات جدیدی می‌آید و نتایج تحقیق قبلی را فاقد اعتبار می‌کند اما همچنان همه منابع قابل اتکای جهانی بر این باورند که بارزترین علائم کووید-۱۹ تب، سرفه خشک و تنگی نفس است.  اما درباره سایر علامت‌ها، گزارش‌های متنوع زیادی وجود دارد. علائم پوستی، احساس خستگی، قرمزی چشم، سوزش گلو، سردرد زیاد، از بین رفتن حس بویایی و چشایی و …از علائم دیگر کرونا ویروس هستند که البته به نظر می‌رسد تا زمانی که کووید-۱۹ به دستگاه‌های تنفسی فرد حمله نکرده و تنفس او را دچار مشکل نکرده، می‌توان گفت که فرد مبتلا شده، با نوع خفیف آن درگیر شده است.   البته کم نیستند افرادی که در کل دوره عفونت‌شان بی‌علامت مانده‌اند و صرفا ناقل این ویروس بوده‌اند. به عبارت دیگر بیماری خفیف کووید-۱۹ ممکن است شبیه بسیاری از بیماری‌های دیگر باشد. 

چه زمانی سراغ تست دادن برویم؟ 
تست‌های آزمایشگاه‌ها و درمانگاه‌های خصوصی در ایران، نرخ‌های بالایی دارند. مشهورترین بیمارستان در تهران که مدعی است از کیت‌های کره‌ای استفاده می‌کند،‌ برای انجام این آزمایش، ۷۰۰هزار تومان از شما طلب می‌کند. آزمایشگاه‌ها و درمانگاه‌های خصوصی دیگر هم بین ۴۰۰ تا ۶۰۰ هزار تومان برای انجام تست PCR نرخ‌گذاری کرده‌اند. اما چه زمانی واقعا نیاز به انجام این تست‌هاست؟ واقعیت این است که از یک گلودرد ساده حتی در این ایام نباید به‌سادگی گذشت. ماریا ون کرکوف یکی از مقام‌های سازمان جهانی بهداشت در یکی از اظهارات خود گفته است که حدود ۴۰درصد از موارد انتقال بیماری قبل از پدیدار شدن علامت‌های بیماری رخ می‌دهند. به نظر می‌رسد از آنجا که امکان هزینه‌ کردن مدام برای هر علامت ساده وجود ندارد، بهتر است که اگر صرفا گلودرد، بدن‌درد، احساس خستگی و … دارید سراغ تست دادن نروید و ترجیحا خود را قرنطینه کنید. اگر امکان قرنطینه، ‌دورکاری و … برای‌تان وجود ندارد بهتر است حتما از ماسک سه‌لایه پزشکی استفاده و فاصله خود را با دیگران حفظ کنید. اما اگر علائم شما تشدید شد، مثلا به بدن‌درد، سرفه خشک، تب یا سنگینی قفسه سینه و … اضافه شد حتما برای تست PCR اقدام کنید و با مشورت یک پزشک برای بستری‌شدن سراغ یکی از بیمارستان‌ها بروید. 

نظرات خود را برای ما ارسال کنید

آخرین اخبار