چاپ کد خبر: 118563
24 مرداد 1402

« اگر باران کمتر بیاید» کشاورزان فارس باید چکار کنند آقای استاندار؟

رئیس سازمان جهاد کشاورزی فارس اعلام کرد: تاکنون بیش از ۳۰۰ هزار هکتار از اراضی استان فارس رفع تداخل شده است.
خبرگزاری تسنیم نوشت :مجتبی دهقان‌پور در آیین تجلیل از خبرنگاران و عکاسان خبری فعال در بخش کشاورزی این استان اظهارداشت: نقد کردن بدون پیشنهاد راه حل و راهکار می‌تواند به رویکرد هم افزایی لطمه زده و منجر به واگرایی شود.

کشاورز

عکس تزئینی است

رئیس سازمان جهاد کشاورزی فارس با تاکید بر اینکه نگاهش بهره‌گیری از ظرفیت خبرنگاران برای تبیین وضع موجود و اینکه برای آینده چه اقداماتی باید انجام دهیم، است، بیان کرد: بعضا با یک سری محدودیت‌هایی مواجه هستیم، به طور مثال در بحث ” محدودیت‌های مالی و بودجه ” امسال حدود سه هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان نیاز تسهیلاتی تبصره ۱۸ داریم، اما با تمام حمایت‌هایی که می‌شود، سهمی که اختصاص می‌یابد به استان جوابگوی بسیاری از متقاضیان نیست.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان فارس با بیان اینکه در سال جاری تاکنون ۹۹۸ هزار تن گندم از کشاورزان این استان خریداری شده است، گفت: این میزان بیش از دو برابر گندم خریداری شده از کشاورزان استان فارس در سال گذشته است که باید از کشاورزان سخت کوش تشکر ویژه داشته باشم و ” امیدوارم در سال زراعی آینده دوباره شاهد این اتفاق مبارک ” باشیم.

دهقان‌پور با اشاره به اینکه طرح جهش تولید در دیمزار‌های استان فارس برای اولین سال در این استان در سطح ۲۴۳ هزار هکتار اجرایی شد و حائز رتبه نخست سطح کشت به ابلاغ در کشور شد، افزود: استان فارس به خوبی توانست از ظرفیت دیم‌زار‌ها استفاده کند به نحوی که میزان تولید گندم در اراضی دیم از ۳۰۰ به هزار و ۳۰۰ کیلوگرم در هکتار افزایش یافت.

وی با اذعان به اینکه قسمتی از افزایش عملکرد مزارع دیم استان فارس ناشی از بارندگی‌های خوب با پراکنش مناسب در برخی از نقاط استان بوده است که خداوند را شاکریم، اضافه کرد: بخش قابل توجهی از این بهبود تولید نیز ناشی از بحث‌های بهزراعی، آموزش‌های ترویجی، استفاده از کود‌های بذرمال و دیگر مسائل انجام شده بوده است که توانسته به افزایش عملکرد کمک کند. ” پایان خبر”



و اما…. تحلیل خبر

اگر با وضعیت تغییرات شدید اقلیمی که جهان و منطقه با آن دست به گریبان هستند باران کمتری می آمد الان تولید گندم استان فارس چه وضعی داشت؟

از نظر آماری توجه به ثبت رکوردهای روزانه بارش های مناطق توسط سازمان هواشناسی ، تاثیر باران بر افزایش آمار تولید دیمزارهای استان فارس بر هیچ کس پوشیده نیست ولی… میزان تاثیر بهزراعی، آموزش‌های ترویجی، استفاده از کود‌های بذرمال و  دیگر مسائل با توجه وتاکید و بر کمبود بودجه و.. بر این میزان از آمار تولید حدودا چقدر بوده است؟

میزان آمار و عناوین فعالیت های بهزراعی در دیم زارهای استان فارس ، کودهای بذرمال میزان توزیع و انواع آن ها و آمار و عناوین آموزش ترویجی را هم به کشاورزان و مردم آگاه و فهیم استان هم اعلام بشود

طبیعت کار خودش را کرد، ما هم شاکریم و بیش از همه کشاورزان اما با توجه به ریاست یکی از نمایندگان محترم مردم استان فارس بر  کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی چگونه سازمان بزرگ جهاد کشاورزی نتوانسته است ” محدودیت‌های مالی و بودجه ” و بودجه را به گونه قابل قبولی در استان رفع نماید؟

مردم انتظار دارند سازمان جهاد کشاورزی استان فارس میزان دقیق تخصیص و جذب و نحوه و پراکنش تسهیلاتی تبصره ۱۸ و تفاوت آماری این شاخص ها را با سالهای گذشته  ودلایل جوابگو نبودن میزان تسهیلات و افزایش متقاضیان را نیز اعلام نمایند.

کشاوریخشکسالی

عکس تزئینی است

طرح جهش تولید در دیمزار‌های استان فارس از چه زمانی شروع ، طراح و پیشنهاده دهنده آن چه شخص حقیقی یا حقوقی بود، میزان اعتبار تخصیص یافته به آن چقدر بوده و محورهای اجرایی و عملیاتی این طرح دقیقا چه بوده است؟ مناطق پایلوت آن کدام مزارع بوده است؟

با توجه به اینکه ریاست سازمان جهاد کشاورزی  اظهار امیدواری کردند در سال زراعی آینده دوباره شاهد این اتفاق مبارک باشیم تایید ناخواسته اتفاقی بودن  موضوع ” افزایش تولید دیمزارهای استان فارس” نیست و مهمتر اینکه

آمار افزایش تولید در دیمزارها فقط شامل گندم بوده یا دیگر غلات ، حبوبات و باغات دیم هنوز آمارشان جمعبندی نشده است؟

رئیس محترم جهاد کشاورزی استان فارس آیا برنامه ای برای گزینه احتمالی” کم بارشی ” در سال زراعی پیش رو دارند یا با بسنده کردن به احتمال اتفاق بارش های خوب چشم به آسمان خواهند دوخت؟

و از مهمتر سرنوشت طرح کشت قراردادی در سال زراعی گذشته است که جای دارد به آن هم پرداخته شود.

با توجه به اینکه استاندار محترم و دلسوز استان فارس در دو مراسم روز خبرنگار در سال گذشته و سال جاری پیشنهاد دادند به نقدهای دلسوزانه در رسانه های استان جایزه مناسبی خواهند داد ضمن درخواست بررسی این مطلب از سوی ایشان ، پیشاپیش ضمن سپاس گذاری از بذل توجه ایشان ، از صمیم قلب آرزو داریم خداوند بخشنده و مهربان با بارش بیدریغ برف و باران و همت دولتمردان انقلابی استان فارس در سال زراعی پیش رو همه کشاورزان استان  در عرصه تولید بیشتر محصول در دیم زارهای رو به گسترش استان یاری و  سرافراز نمایند.

امیدواریم این نوع نقد کردن به رویکرد هم افزایی لطمه نزده و منجر به واگرایی نشود و آن بشود که خیر و صلاح مردم و کشاورزان زحمکتش و بی ادعا استان فارس در انجامش است.


آقای وزیر نفت ۲ روز است که بنزین کافی در شیراز عرضه نمی‌شود


آنچه در مورد گیاهان آپارتمانی زیبا « ساکولنت » ، انواع و روش صحیح نگهداری آنها که باید بدانید


تصاویر شهر شیراز در ۱۰۰ سال آینده از نظر هوش مصنوعی+عکس


نگاه کنید|عکس های قَشنگ ترگُل وَرگُل که خوش بحالتون بشه

کانال اخبار فوری و بدون سانسور ، کانال اخبار فارسی ، خبر فوری خبر حوادث

 کانال تلگرام 

 کانال واتساپ 

 کانال ایتا

کانال سروش 

 کانال روبیکا

 کانال بله

نظرات خود را برای ما ارسال کنید

احمد طهماسبی پنجشنبه , ۲۶ مرداد ۱۴۰۲ - ۰:۲۳

دوستی که از جهرم به علی جواب دادی؛ بد نیست بدونی الانم مردم میوه به صورت دونه میخرن.تازه اونم ماهی یه بار شایدم چندماهی یه بار.دیگه هیچکس توان خرید پلاستیکی پراز میوه نداره.علی درست میگه که کشاورزی نباید به بهای خالی شدن سفره های زیرمینی باشه با خالی شدن سفره زیرزمینی و از بین رفتن طبیعت دیگه مکانی برای زندگی نخواهد بود که مردمان ساکنش،میوه به صورت دونه بخرن یا با پلاستیک پراز میوه بره خونه….

جواب به علی چهارشنبه , ۲۵ مرداد ۱۴۰۲ - ۵:۳۸

علی آقا تو که میگی ابهای زیرزمینی ما کشاورزان میبلعیم سیر مونی نداریم پس بشنو اکر این کشاورز زحمتکش جهرم نبود الان نیوه باید یکدونه میخریدی نه یک پللستیک پر میوه بخری ببری خونه باقیمت ارزان پس خواهشا چرت نگو میخی باعدار کار کنه زحمت بکشه میوه مفت بده بخاطر آب زیرزمینی =خوبه والله

کشاورز بیچاره ی زحمت کش چهارشنبه , ۲۵ مرداد ۱۴۰۲ - ۵:۲۹

سلام منم یک کشاورزم باغ دارم بدبختی ما از آنجا شروع میشه که بعداز یک سال زحمت از کود گران خریدن البته کود بی جواب میگم با مزد کارگر که گران هس با پرداخت پول برق وهزار کوفت وزهر ماری که امیدمان به موقع برداشت میوه هس آقایان رعیسها شروع میکنن که از جیب کشاورز باغدار قیمت بیارن پایین تا ما نکنه پولدار بشیم وصندلی زیر پایشان بکشیم بخدا که ما بدبختیم باید هزار سختی اعصاب خوردی بکشیم که دوقنی گیرمان بیاد یکسال سختی واقعا سخت میگزرد آیا اینا که رو صندلی نوازش میشن نباید به دادما کشاورزان برسن نباید مرزها باز بشه تا میوه ما صادر بشه به کشوارهی دیگه بخدا دادوستد باید باشد با کشورهای دیگر

الی سه شنبه , ۲۴ مرداد ۱۴۰۲ - ۲۲:۵۳

۶۰هکتارانجیرچندین ساله تعدادزیادی باغداردرمنطقه خرمنکوه.قلعه قرمز.میانجنگل. بدون کمک دولت ازلحاظ اب درمعرض خطرنابودی..لطفاکمک کنید.

الی سه شنبه , ۲۴ مرداد ۱۴۰۲ - ۲۲:۴۹

به دادماانجیرکاران خرمنکوه برسید. بی ابی وخشکسالی..

کشاورز سه شنبه , ۲۴ مرداد ۱۴۰۲ - ۲۲:۲۷

حالا پول گندمها بدید تا سال دیگه ملت .. باز هم گندم بکارن مگه شدیم برده..کور خوندید ممه لولو خورد برید از آفریقا وارد کنید

محمد سه شنبه , ۲۴ مرداد ۱۴۰۲ - ۲۱:۰۴

…تو جهاد کشاورزی با وزیر .. و رئیس …تش

ناشناس سه شنبه , ۲۴ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۹:۳۲

در اروپا وآمریکا به علت بی حجابی هم برف هم باران خوب میزن کاشکی اینجام مثل آنجا باران وبرف خوب میزد تا کشاورزان وملت خوشحال بشن اما اما چه کنیم ن برف ون باران درستی میزنه

ناشناس سه شنبه , ۲۴ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۸:۴۰

سلام

یعنی کشاورز اینقدر بدخت و مایوس هستن.

اگه یه دکتر یا مهندس بود که زیباترین عکس میذوشتید.

ناشناس سه شنبه , ۲۴ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۸:۱۷

تو هیچ ارگانی اگه پارتی نداشته باشی کارت نمیشه

ناشناس سه شنبه , ۲۴ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۸:۰۸

کشت برنج و هندوانه با وجود کمبود شدید آب همچنان داره در این استان انجام میشه برداشت بی رویه از سفره های آب زیرزمینی هم مسبب ادامه وضعیت موجود است

ناشناس سه شنبه , ۲۴ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۷:۴۱

شهرستان جهرم که جهاد کشاورزی ندارد جهاد باغداری داردچندروز پیش رفتم جهاد کالابرداری جهرم برای خرید تحصیلات کشاورزی ۳۰۰ملیون وام بهم میگن مابرای گندم کار وام نداریم فقط برای باغداری داریم جهاد دی که بالای درش نوشته چهار کشاورزی اما به کشاورز تحصیلات نمیده باید چه بهش گفت بعد راس جهاد کشاورزی مامیگه در هکتار این قدر گندم داشتیم ما فلان کار کردیم بابا پاشین جمعش کنید این جهاد کشاورزی تون برایخرید یک ترکتور ترکتور ده ساله میریم جهاد میگن ما ترکتور نداریم اما برای آنهای که پارتی دارن سالی یکی دوسالی یکی اسمشان درمیاد

علی سه شنبه , ۲۴ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۷:۱۷

یجوری میگه انگارکشاورزای استان فارس بدبخت بیچارن همه شون میلیاردی درامد دارن از طریق کشت بی رویه و بی حساب کتابو برداشت فاجعه بار از سفره های ابهای زیرزمینی این کشاورزا قاتلان نسل های اینده به خاطر کم ابی هستن سیر هم نمیشن هی دنبال پول بیشترو بیشترن و دارن ابهای زیرزمینیو تموم میکنن برای منافع خودشون پس هی نگین کشاورزای بیچاره اینا غول های سیر نشدنی آب هستن

آخرین اخبار