چاپ کد خبر: 140385
27 فروردین 1403

امضا کنید | کارزار «توقف پروژه آزادراه قائم‌شهر-ساری به دلیل تخریب و تجاوز به محوطه‌ها و تپه‌های باستانی»

شماری از شهروندان، دوست‌داران و دل‌سوزان میراث فرهنگی با راه اندازی کارزاری خواستار «توقف پروژه آزادراه قائم‌شهر-ساری به دلیل تخریب و تجاوز به محوطه‌ها و تپه‌های باستانی» شدند.

توقف ازاد راه

به گزارش اول فارس ، در متن این کارزار چنین آمده است:

«جناب آقای رئیسی‌‌

رئیس جمهور محترم ایران

جناب آقای عزت الله ضرغامی

وزیر محترم میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی

جناب آقای مهرداد بذرپاش

وزیر محترم راه و شهرسازی

جناب آقای سرتیپ محمدرضا قرایی آشتیانی

وزیر محترم دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح

با سلام و احترام

شهرستان قائم شهر در استان مازندران دارای غنای تاریخی و باستانی ناشناخته و مغفولی است که همین غفلت و عدم توجه باعث خسارت های جبران ناپذیری به تاریخ این حوزه تمدنی ایران شده است. منطقه قائم شهر در جای جای خود آثار و شواهد تاریخی و باستانی دارد اما متأسفانه تنها تپه گردکوه به ثبت ملی رسیده و حفاری های اندکی در آن انجام شده است.

عدم ثبت و توجه به تپه های باستانی دیگر این محدوده موجب تخریب و تجاوز به حریم و عرصه آنها شده است. این تپه ها و محوطه ها از طریق نقب های زیرزمینی با هم در ارتباط هستند و شواهد آن کاملا مشهود است، اما به خاطر عدم توجه در حال نابودی هستند و تخریب ها و تجاوزها در دو نوع مردمی و دولتی در این محدوده در حال انجام است.

کشاورزی روی زمین های باستانی با شواهد عدیده سفال در سطح زمین و حفاری ها و کند و کاوهای غیرمجاز توسط سوداگران عتیقه از یک سو و پروژه آزادراه قائم شهر تا ساری که مابین تپه های باستانی به صورت مارپیچ با شکافتن تپه ها و تخریب شواهد باستانی همراه است، از سوی دیگر همگی در حال تخریب و تجاوز به تاریخ باستانی محدوده قائم شهر هستند.

پروژه آزادراه قائم شهر ساری که توسط وزارت دفاع در حال انجام است، در حالی که راه مستقیم فعلی با طول ۲۰ کیلومتر وجود دارد، با مسیری مارپیچ و طولانی تر با طول ۴۵ کیلومتر در حال انجام است که در مسیر خود از بین تپه های باستانی عبور کرده و به این محوطه ها آسیب جدی می زند.

عضو کانال خبری ما در تلگرام شوید

به نظر می رسد این پروژه باعث تخریب میراث باستانی این کشور است، در حالی که حفاری علمی می تواند داده ها و آثار بسیار مهمی را کشف نموده و پتانسیل های گردشگری این خطه را شکوفا نماید. میراث فرهنگی شناسنامه سرزمین است و ادامه تخریب این محوطه های باستانی، خیانت در حق میراث فرهنگی و تاریخی ایران بوده و مایه بدنامی نهادهای دست اندرکار این پروژه خواهد بود.

ما شهروندان و دوستداران میراث فرهنگی کشور خواهشمندیم موارد زیر در اسرع وقت انجام شده تا از غارت بیشتر مواریث تاریخی و فرهنگی جلوگیری شود.

۱ توقف پروژه آزادراه قائم شهر ساری

۲ شناسائی و ثبت ملی و جهانی کلیه محوطه‌ها، تپه‌ها، نقب‌ها و دیگر آثار باستانی محدوده قائم شهر

۳ توجه به پتانسیل‌های غنی تاریخی و فرهنگی و گردشگری قائم‌شهر جهت تبدیل به قطب گردشگری تاریخی و توسعه پایدار و درآمدزائی مستمر».

خواهشمندیم اقدامات لازم برای رد قطعی این طرح را انجام دهید».

این کارزار،  ۱۹ فروردین‌ماه ۱۴۰۳  راه‌اندازی شده است و تا ۱۹ اردیبهشت‌ماه ۱۴۰۳ ادامه دارد.

هشتگ رسمی: #نجات_محوطه_باستانی_قائمشهر

برای پیوستن به این کارزار و امضای آن به این نشانی بروید.

نظرات خود را برای ما ارسال کنید

ناشناس سه شنبه , ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ - ۹:۲۸

سپاس فراوان از خبرگزاری شما بابت نشر خبر، دست اندرکاران و مجریان پروژه اگر دلسوز هستند می توانند راه فعلی و مستقیم قائمشهر به ساری را با تعریض به آزادراه تبدیل نمایند، نیازی به گفتن نیست که غالب بار ترافیکی در استان مازندران متوجه غرب استان است و این آزادراه کمترین تاثیری در حل مشکل ترافیکی استان نخواهد داشت در حالیکه اینجا شاهد یک غارت و خیانت به تاریخ و فرهنگ ایران هستیم و کاوشهای باستانی در این محوطه از اهمیت بسیاری برخوردار است که می تواند نقاط کور تاریخ ایران و جهان را روشن نماید و عامل توسعه پایدار و تبدیل منطقه به یک قطب گردشگری مهم جهانی شود که با .. دست اندرکاران میسر نخواهد شد

سید رسول موسوی دوشنبه , ۲۷ فروردین ۱۴۰۳ - ۱۱:۵۴

*متن کپی شده از کامنتهای کارزار*
ضمنا اجرای آزادراه فوق که ضروری و حتی اجتناب ناپذیر است، از هر منطقه ای که عبور کند دارای چالشهای متعددی خواهد بود، حال آنکه برخی افراد بدلیل منافع شخصی یا گروهی، با بهانه های واهی بدنبال ایجاد اختلال و مانع بر سر مسیرهای مصوب خواهند رفت و کارزارهای اینچنینی را کما اینکه مسبوق به سابقه است راه خواهند انداخت.

سید رسول موسوی دوشنبه , ۲۷ فروردین ۱۴۰۳ - ۱۱:۵۴

*متن کپی شده از کامنتهای کارزار*
ش اعظمی از امضا کنندگان کارزار فوق، یا مازندرانی نیستند و صرفا با تحریک احساسات رای میدهند و یا از ترافیک وحشتناک شهرهای قائمشهر و ساری خبر ندارند که زندگی عادی و روزمره، کسب و کار، رفت و آمد و وقت مردم را به شدت دچار مشکل و اختلال نموده است. حال آنکه در روزهای عادی سال هم کمربندیهای شهرهای قائمشهر و ساری دچار ترافیک وحشتناکی است که همین مسافران بوجود میاورند که با هدایت ترافیک القایی مربوط به اهالی و مسافرین شرق استان و استانهای گلستان و خراسانهای شمالی و رضوی، بخش اعظمی از این مشکل حل میشود و چه بسا که بسیاری از مسافران و گردشگران بدلیل همین ترافیکها، از مسافرت به مناطق مرکزی و شرقی استان و استان گلستان منصرف میشوند.

سید رسول موسوی دوشنبه , ۲۷ فروردین ۱۴۰۳ - ۱۱:۵۳

*متن کپی شده از کامنتهای کارزار*
ضمنا حرف از احداث آزادراهه نه مسیر روستایی!!! آزادراه موصوف یک پروژه ملی (و نه استانی و شهری) میباشد که به پشتوانه کلیه مطالعات و تاییدات فنی، اقتصادی، اجتماعی، محیط زیستی، میراث فرهنگی و آثار باستانی، پدافند غیر عامل، هیدرولوژی و …. که سالها بطول انجامیده، دارای مصوبه اجرایی هیئت دولت و هیئت وزیران میباشد. لازم به ذکر است که با همه تاییدات ذکر شده، کارشناسان و مدیران اداره میراث فرهنگی، منابع طبیعی، محیط زیست و …. در کلیه مراحل اجرایی بر کار نظارت دارند و شروع کار در هر کدام از جبهه های کاری، منوط به تاییدیه و نظارت تمام وقت ایشان انجام می پذیرد.

سید رسول موسوی دوشنبه , ۲۷ فروردین ۱۴۰۳ - ۱۱:۵۲

*متن کپی شده از کامنتهای کارزار*
مسیر آزادراه مصوب قائمشهر – ساری که تا ابتدای شهر نکا ادامه دارد از هفت تن قائمشهر شروع و پس از عبور از مناطق جنوبی قائمشهر، ساری و میاندرود تا پلیس راه نکا ۴۵ کیلومتر است (نام قائمشهر – ساری فقط یک اسمه) که بمنظور مسافرت و عزیمت به شرق استان، مسیر موجود کنونی از ابتدای هفت تن قائمشهر شروع و پس از طی کمربندی ها و بخشی از شهر قائمشهر و سپس مسیر ۲۰ کیلومتری بین قائمشهر و ساری و سپس طی کمربندی غربی (بخوانید خیابان شهید سلیمانی داخل شهر ساری) و کمربندی سمسکنده ساری و سپس طی مسیر ۲۰ کیلومتری ساری و نکا با مسیر آزادراه مصوب به هم میرسند که استفاده از آزادراه در حال احداث جدای از قرار نگرفتن در ترافیک وحشتناک، ۱۰ کیلومتر مسیر نزدیکتر شده که نگارنده مسیر موجود رو زیرکانه ۲۰ کیلومتر معرفی کرده!!!

سید رسول موسوی دوشنبه , ۲۷ فروردین ۱۴۰۳ - ۱۱:۵۰

– حقیقت اینست که در مجموع کل روزهای سال، این استان بدلیل آب و هوای مطبوع و مناظر و اماکن سرسبز و دیدنی، خط ممتد ساحلی دریای خزر و دسترسی آسان برای اهالی پایتخت و شهرهای مرکزی کشور، مسافرپذیرترین استان کشور است و به استناد گزارشات و آمار سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای بیشترین تردد سالیانه محدود به همان مسیر قائمشهر ساری است و در این بین گناه مردم و بومیان منطقه چیست و حل این معضل فقط و فقط با احداث آزادراه امکانپذیر است. قابل توجه این آزادراه خود باعث جذب مسافرین و گردشگران بسیاری خواهد شد.
*متن کپی شده از کامنتهای کارزار*

آخرین اخبار