چاپ کد خبر: 42544
21 دی 1399

انتقاد شدید رئیس کمیسیون عمران مجلس از عدم حمایت جهاد کشاورزی از باغداران و کشاورزان

ماینده جهرم

نماینده مردم جهرم  وخفر در مجلس با اشاره به اینکه نزدیک به ۶۰ درصد اقتصاد مردم جهرم و خفر از کشاورزی تامین می شود، گفت: جهاد کشاورزی حداقل حمایت ها را از باغداران و کشاورزان ندارد.

به گزارش گروه اقتصادی اول فارس،محمدرضا رضایی کوچی در کارگروه کشاورزی شهرستان جهرم اظهار داشت: در زمانی که دولت خودش با ارز مناسب واحد تولیدی و کارخانه و زیرساخت ایجاد می‌کرد استان فارس همه ظرفیتش را معطوف به توسعه کشاورزی کرد.

وی افزود: امروز آن سفره‌های آب زیر زمینی و بسیاری از دشت‌ها را از دست دادیم و کشاورز شرایط سختی را سپری می‌کند و باغداری در فارس مقرون به صرفه نیست.

نماینده مردم جهرم و خفر در مجلس شورای اسلامی بیان داشت: باغداران شهرستان جهرم و خفر برای مردم کشور میوه تولید می‌کنند و مورد کم مهری قرار می‌گیرند و هیچ حمایتی ندیدیم.

رئیس کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی خاطر نشان کرد: اگر کاری در حوزه کشاورزی صورت گرفته خود کشاورز انجام داده و کمکی به آن نشده و روی پای خودش ایستاده است، باید به یاری کشاورز رویم.

رضایی کوچی ادامه داد: حداقل‌های حمایت‌های باغبانی و کشاورزی از طریق وزارت جهاد نداریم.

وی تاکید کرد: طرح الگوی کشت در کشور و بویژه استان فارس اجرا شود و کشاورز را آموزش دهیم و کنارش باشیم مرکز تحقیقات جهاد در سطح ملی نتوانست اهداف را محقق کند و بوظایف خود عمل کند و هرچه وجود دارد اغلب تجربه کشاورز است.

این نماینده مردم در خانه ملت با بیان اینکه، آن نگاه علمی و تحقیقاتی که نشأت گرفته از ارتباط این وزارتخانه با مراکز دانشگاهی و علمی باشد وجود ندارد، تصریح داشت: حداقل نزدیک به ۵۰ درصد باغات به دلیل زوال مرکبات در جهرم دچار آسیب شد، باید از قبل این شرایط پیش‌بینی و وزارت جهاد دست بکار می‌شد نه اینکه بعد از اتفاق افتادن به دنبال علت آن باشند.

وی اعلام کرد: در جهرم و خفر نزدیک ۶۰ درصد اقتصاد مردم کشاورزی است و اگر کشاورزی را از دست دهیم معیشت و اقتصاد مردم دچار آسیب می‌شود.

رئیس کمیسیون عمران مجلس گفت: نهال‌هایی باید در اختیار باغدار قرار گیرد که عاری از ویروس باشد، نظارتی بر نهال‌های تولیدی شهرستان نمی‌شود، هرکس بخواهد نهال می‌کارد و می‌فروشد مرکز تحقیقات کشاورزی باید به تولید نهاد سالم ورود کند.

رضایی کوچی افزود: خرما یک محصول استراتژیک است و ناشایست است که بگوییم بیشتر از ۱۲ هزار تن خرمای ما در سردخانه‌ها مانده است، امروز با این قیمت ارز بهترین فرصت برای صادرات است.

نماینده جهرم در مجلس با اشاره به اینکه کشاورزان جهرمی به لحاظ انگیزه و پشتکار و توانایی بی‌نظیر هستند ولی در بحث گلخانه ضعیف هستیم، بیان داشت: جهرم در مسیر ترانزیت کالا قرار دارد و باید بحث قرنطینه را مدنظر بگیریم.

وی در پایان بیان کرد: بحث کشت بافت نخل می‌تواند خیلی مؤثر باشد، نهال‌های تجاری عاری از ویروس مناسب داخل کشور و حتی صادرات در جهرم تولید شود و نیازهای آن در جهرم تأمین شده است و باید وزارتخانه از این طرح حمایت کند

نظرات خود را برای ما ارسال کنید

آخرین اخبار