چاپ کد خبر: 139196
17 فروردین 1403

اگر مردان کارگر به اندازه آقای وزیر کار حقوق می‌گرفتند، نیازی نبود همسران‌شان با شرایط سخت سر کار بروند

سیمین یعقوبیان گفت: اگر مردان کارگر به اندازه آقای وزیر کار حقوق می‌گرفتند، دیگر نیازی نبود که همسران‌شان در این شرایط سخت سر کار بروند.

اگر مردان کارگر به اندازه آقای وزیر کار حقوق می‌گرفتند، نیازی نبود همسران‌شان با شرایط سخت سر کار بروند
به گزارش اول فارس ، چندی پیش وزیر کار در گفتگو با رسانه‌ها اعلام کرد «من ماهی فقط ۵۰ میلیون تومان حقوق دارم»؛ او اما در مذاکرات مزدی کارگران به افزایش دستمزد به اندازه نرخ تورم رسمی هم رضایت نداد و بعد از پایان ناکام این مذاکرات، مدعی شد قرار نبوده دستمزد به اندازه تورم زیاد شود!

سیمین یعقوبیان، فعال زنان کارگر، با انتقاد از رویکردهای وزیر کار خطاب به ایشان گفت: آقای وزیر، اگر همه مردان کارگران به اندازه شخص شما حقوق می‌گرفتند، ما زنان مجبور نبودیم دوشادوش آن‌ها و یا حتی در شرایط سخت‌تر برای دستمزد بسیار نازل و زیر خط فقر کار کنیم.

او ادامه داد: برای حمایت از خانواده و جوانی جمعیت، لازم نیست ۵۰۰ هزار تومان ناچیز به عنوان حق عائله مندی به تصویب برسانید و بعد با افتخار مدعی شوید حامی جوانی جمعیت و استحکام بنیان خانواده هستید! به قانون، متن صریح و روشن قانون عمل کنید و دستمزد کارگران را به اندازه خط فقر افزایش دهید تا خانواده‌ها امنیت روانی و آرامش داشته باشند؛ تا زنان مجبور نشوند در همه مشاغل حتی مشاغل سخت و زیان‌آور علیرغم منع قانون کار کنند و با تبعیض مزدی از سر ناچاری کنار بیایند.

یعقوبیان خطاب به وزیر کار افزود: آقای وزیر آیا به راستی می‌دانید چند درصد قوانین مربوط به حقوق زنان کارگر از سال ۱۳۶۹ تا امروز اجرا نشده و بر زمین مانده است؟! از ماده ۷۵ قانون کار که صراحتا بر ممنوعیت کارهای سخت و زیان‌آور برای بانوان تاکید کرده است تا ایجاد مهد کودک که هیچ یک از مدیرکل‌ها نظارتی بر این موضوع ندارند و سال هاست ماده ۷۸ قانون کار و آیین نامه مذکور مسکوت مانده است.

این فعال زنان کارگر تاکید کرد: با یک حقوق آبرومند برای همه کارگران مثل حقوق آقای وزیر که سهمی از درآمد نفتی در آن مستتر است، مشکلات حل می‌شود؛ آن زمان ما زنان با حقوق همسرمان می‌توانیم زندگی کنیم و دیگر نیاز به کارکردن مادر خانواده نیست؛ در چنین شرایطی است که خانواده‌ها به فرزندآوری می‌اندیشند.

بیشتر بخوانید:

چند واقعیت جالب در مورد «بهرام دوم» پنجمین شاهنشاه ساسانی ایران

ادعای پدر یکی از سرنشینان سانچی: فرزندان‌مان زنده و در ایران زندانی‌اند !

او در پایان گفت: در حال حاضر زنان متاسفانه مجبورند به هر شرایط ناگواری برای نان درآوردن تن بدهند؛ در مشاغل سخت و زیان‌آور اشتغال داشته باشند، در کارگاه های زیرزمینی و رستوران‌ها با دستمزد بسیار کمتر از حداقل کار کنند و در عین حال، بار مسئولیت خانواده و فرزندان را با خستگی فراوان و ناکامی بسیار بر دوش بکشند؛ این اوضاع ناگوار معلول سیاست‌های سرکوب مزدی آقایان دولتی است که اجازه نمی‌دهند کارگران معیشت شایسته و آبرومند داشته باشند.منبع:ایلنا

برچسب ها:
نظرات خود را برای ما ارسال کنید

مجید یکشنبه , ۱۹ فروردین ۱۴۰۳ - ۶:۴۴

سلام اقی وزیر کار شکمش پراست از گرسنه خبر ندارد و اگر حقوق کارگران حقوق یک روز آن است و جز دروغ چیزی ندارد بگویید

خداپرست یکشنبه , ۱۹ فروردین ۱۴۰۳ - ۲:۴۶

‌الهی به حق قرآن آن کسانی که به ملت با شرف ایران عزیزم جفا می کنند حقشان را پایمال می کنند هرچه زودتر به درک واصل شوند عذاب الهی گریبان گیر آنها گردد…خدایا دستمان خالیست خودت این بی وجدان هارو از صفحه روزگار حذفشان کن.

ناشناس یکشنبه , ۱۹ فروردین ۱۴۰۳ - ۱:۱۳

سال قبل سقف حقوق دولتی‌ها ۵۰ میلیون تومن امسال ۷۰ میلیون اعلام شد ازامسال حقوق وزیر ۷۰ میلیون است

سیدمهدی ابراهیمی شنبه , ۱۸ فروردین ۱۴۰۳ - ۲۱:۱۰

نقش وزیرکارووزیرصمت درخیانت به سفره وامرارمعاش خانواده های مظلوم کارگران کاملا واضح بود

مصطفی شنبه , ۱۸ فروردین ۱۴۰۳ - ۱۹:۱۱

حقوق باید به گونه‌ای تعیین شود که کارگران بتوانند نیازهای اساسی خود را برآورده کنند و از خط فقر فاصله داشته باشند.

حسین شنبه , ۱۸ فروردین ۱۴۰۳ - ۱۷:۱۲

سلام …براین مجلس و ریس جمهور

امیر شنبه , ۱۸ فروردین ۱۴۰۳ - ۱۶:۴۴

وزیر کار بیخود بخاطر چند نفر آدم که فکر عقب افتاده دارند حسابی گنه کار شد و. ،،،،، حالا با این رویه عاقبت بخیر بشه

ناخدا شنبه , ۱۸ فروردین ۱۴۰۳ - ۱۳:۰۷

خواهر من این حرفها را باید به کسی بگوییم که وجدان و شرافت و انسانیت،داشته باشد نه به .. که از ..تر و. تر هست فقط فقط دستمال کشی و پاچه خواری بلد هستند این ..

ناشناس شنبه , ۱۸ فروردین ۱۴۰۳ - ۴:۴۳

اگز من مثل وزیر کار ماهی ۵۰ میلیون میگرفتم دست آدمهای فقیر دور برم هم میگرفتم ولی واقعا یک خانم که سخت باید کار بکند چطوری می‌خواهد فرزند بزرگ وتربیت بکند تحویل جامعه بدهد

ناشناس شنبه , ۱۸ فروردین ۱۴۰۳ - ۴:۴۰

واقعا که یک مادر تن به شغل سخت می‌دهد وبا روحیه خسته هم باید فرزند تربیت بکتد وتحویل جامعه بدهد

ناشناس شنبه , ۱۸ فروردین ۱۴۰۳ - ۳:۲۷

زند باد بانوان سر زمین واقعآ کار شون اگر مردها تو خانه کار کنن ازش بر نمی آیند درود خدا به زنان با غیرت خسته نباشید

آخرین اخبار