چاپ کد خبر: 114222
22 خرداد 1402

این « زن ایرانی » چند روز دیگر به فضا می‌رود+عکس

یاسمین مقبلی، فضانورد آمریکایی ایرانی‌تبار تصاویری از خود با لباس فضانوردی شرکت اسپیس‌ایکس را منتشر کرد و نوشت: «به پرتاب نزدیک هستیم.»
برترین‌ها: یاسمین مقبلی، فضانورد آمریکایی ایرانی‌تبار تصاویری از خود با لباس فضانوردی شرکت اسپیس‌ایکس را منتشر کرد و نوشت: «به پرتاب نزدیک هستیم.»

او  شامگاه شنبه ۲۱ خردادماه همراه با انتشار این تصاویر در حساب توئیتر و اینستاگرام خود نوشت:  «اخیرا برای گرفتن چند عکس و در حال امتحان کردن لباس‌ فضانوردی اسپس‌ایکس ژست گرفتم.»

یاسمین مقبلی 1

یاسمین مقبلی با تاکید بر اینکه دوختن لباس فضانوردی که اندازه باشد و در شرایط مختلف کارآمد باشد اهمیت دارد، اضافه کرد: «دیدن نامم که کنار لباس دوخته شده است نیز یادآور خوبی بود که چقدر به پرتاب نزدیک هستیم!»

سازمان ملی هوانوردی و فضایی آمریکا، ناسا، فروردین سال گذشته به طور رسمی یاسمین مقبلی را به عنوان فرمانده ماموریت اعزام فضاپیمای اسپیس ایکس به ایستگاه فضایی بین‌المللی انتخاب کرد.

یاسمین مقبلی 2

این اولین تجربه ماموریت فضایی یاسمین مقبلی است که از سال ۲۰۱۷ به ناسا پیوسته است. اسپیس‌ایکس با همکاری اداره کل ملی هوانوردی و فضا قرار است تا اواسط ماه اوت چهار نفر از فضانوردان را با فضاپیمای اسپیس‌ایکس دراگون و با استفاده از راکت فالکن۹ از مرکز فضایی کندی ناسا در ایالات فلوریدا به ایستگاه بین‌المللی فضایی بفرستند.


یاسمین مقبلی  Jasmin Moghbeli،زادهٔ ۲۴ ژوئن ۱۹۸۳ ، سرهنگ دوم خلبان بل ای‌اچ-۱ سوپرکبرا سپاه تفنگداران دریایی ایالات متحده آمریکا و فضانورد ایرانی‌تبار ناسا است. او فارغ‌التحصیل مؤسسه فناوری ماساچوست (ام‌آی‌تی)، مدرسهٔ عالی نیروی دریایی ایالات متحده و دانشکده خلبانی آزمایش نیروی دریایی ایالات متحده است. مقبلی سابقه بیش از دو هزار ساعت پرواز با ۲۵ نوع هواپیمای مختلف و ۱۵۰ ماموریت از جمله چند سورتی پروازی در افغانستان را دارد.

اوایل زندگی و تحصیل
پدرش کامی و مادرش فرشته نام دارد که این زوج اصالتی مهابادی دارند. این زوج از دانشجویان معماری بودند و در سال ۱۹۷۹ میلادی (قبل از انقلاب اسلامی در سال ۱۳۵۷ شمسی) به آمریکا مهاجرت کردند و در شهر بالدوین ساکن شدند. یاسمین مقبلی یک برادر به نام کاوه دارد که اقامت پنسیلوانیا را دارد. و پس از مدتی سکونت در آلمان، در شهر بالدوین، ایالت نیویورک ساکن شدند. مقبلی در دبیرستان بالدوین تحصیل کرد و در دوران دانش‌آموزی، در دورهٔ آکادمی پیشرفته فضایی در کمپ فضایی هانتسویل آلاباما نیز شرکت کرد. مقبلی کارشناسی مهندسی هوافضا خود را از دانشگاه ام‌آی‌تی اخذ کرده‌ و مدتی نیز عضو تیم بسکتبال این دانشگاه بوده‌است.

یاسمین مقبلی

فعالیت نظامی
مقبلی به عنوان افسر سپاه تفنگداران دریایی ایالات متحده آمریکا و خلبان بالگرد بل ای‌اچ-۱ سوپرکبرا آموزش دید و در این دوره ۱۵۰ مأموریت جنگی از جمله چند سورتی در افغانستان را به انجام رساند. او مدرک کارشناسی ارشد مهندسی هوافضا را از مدرسهٔ عالی نیروی دریایی ایالات متحده دریافت کرد. او همچنین دورهٔ آموزشی خلبانی را در پایگاه نیروی هوایی-دریایی یوما گذرانده‌است. مقبلی، از سال ۲۰۰۸ خلبانی هواپیماهای جنگنده را شروع کرد. او بیش از دو هزار ساعت پرواز با ۲۵ نوع هواپیمای مختلف را در سابقهٔ خود دارد. مقبلی طی دوران خدمت خود در ارتش آمریکا، در سال‌های ۲۰۰۹ تا ۲۰۱۰ در عملیات‌های نظامی آمریکا در افغانستان شرکت داشته‌است.

800px Major Jasmin Moghbeli with an AH 1 Cobra helicopter in July 2017

مقبلی در کنار بل ای‌اچ-۱ سوپرکبرا، سال ۲۰۱۷
فعالیت در ناسا
در ژوئن ۲۰۱۷، مقبلی یکی از دوازده نفری بود که به عنوان عضو گروه ۲۲ فضانوردان ناسا (NASA Astronaut Group 22) (ملقب به لاک‌پشت‌ها) انتخاب شد و دورهٔ آموزشی ۲ سالهٔ خود را آغاز کرد.[۷][۸] مقبلی به همراه چهار زن و هفت مرد دیگر از میان ۱۸ هزار فرد داوطلب برای شرکت در این دوره، برگزیده شده‌بود.

در دسامبر ۲۰۲۰ ناسا اعلام کرد که مقبلی یکی از فضانوردانی خواهد بود که نامزد حضور در برنامه فضایی آرتمیس ناسا هستند و در صورت قبولی، در آینده به ماه و احتمالاً مریخ فرستاده می‌شود. همچنین اگر او از بین ۹ زن نامزد سفر به ماه انتخاب شود، اولین زنی خواهد بود که به ماه می‌رود.

همچنین ناسا با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد که مقبلی به‌طور رسمی به عنوان فرمانده هفتمین مأموریت اعزام فضاپیمای اسپیس اکس به ایستگاه فضایی بین‌المللی انتخاب شده و آندریاس مورگنسن فضانورد اروپایی، خلبانی این عملیات را برعهده خواهد داشت. این مأموریت قرار است در سال ۲۰۲۳ از مرکز فضایی کندی در فلوریدا انجام شود.

Jasmin Moghbeli portrait

زندگی شخصی
یاسمین مقبلی همسر و ۲ دختر دوقلو دارد و در وبستر تگزاس زندگی می‌کند. والدین او هم در دلری بیج، فلوریدا و کاوه، برادر بزرگترش در پیتسبورگ، پنسیلوانیا زندگی می‌کنند.

جوایز و افتخارات
مقبلی چهار نشان هوایی، مدال ستایش، سه مدال موفقیت در نیروی دریایی و نشان ویلی مک‌کول، در دورهٔ فعالیت خود به دست آورده‌است.

خودرو لاکچری ۱۷ میلیارد تومانی به شیراز نرسید +عکس !

تست هوش و بینایی : در ۱۰ ثانیه آب نبات مارپیچی متفاوت را پیدا کنید

نظرات خود را برای ما ارسال کنید

آخرین اخبار