چاپ کد خبر: 129724
4 دی 1402

تلویزیون ۱۴۰ میلیونی اصلا برندش تو ایران نمایندگی ندارد/ فیک می فروشند

تداوم چند ساله انحصار در بازار لوازم خانگی در حال حاضر به شکل های جدید راه را برای سوئ استفاده از فضای حاکم فراهم اورده است به گونه ایکه زمزمه عرضه محصولات با برندهای معتبر جهانی از سوی برخی از تولیدکنندگان شنیده می شود.

جهان اقتصاد: البته این نخستین بار نیست که با خروج برندها کره ای و اروپایی از بازار ایران و ممنوعیت واردات شاهد سوء استفاده نام های تجاری از آنها هستیم تا جاییکه در ابتدا یکی از تولیدکنندگان داخلی نسبت به تبلیغات و عرضه محصولات خود با یکی از برندهای کره ای را تحت عنوان خرید ان شرکت و پس از آن استفاده از نام تجاری را کرد که در نهایت با دخالت وزارت صمت متوقف شد .

حال در آخرین خبرها استفاده از برندهای دیگر از سوی تولیدکنندگان داخلی مطرح می شود آن هم در شرایطی که بررسی شناسه کالای نصب شده بر روی کالا آدرس تولیدکنندگان داخلی را می دهد.موضوعی که مشخص نیست ایا وزارت صمت از این تخلف اطلاع دارد و ایا محصولات این چنینی ان هم با شناسه کالا مجوزی از سوی این وزارتخانه دریافت کرده اند؟

لوازم خانگی

تا پیش از سال ۹۷، به‌واسطه حضور نام‌های تجاری گوناگون در کشور، قاچاق لوازم‌خانگی کمتر مشاهده می‌شد؛ اما پس از خروج این برندها و درعین‌حال ممنوعیت کالاهای مشابه که در داخل کشور تولید می‌شوند، به ناگاه انبوهی از لوازم‌خانگی قاچاق وارد ایران شد. طبق اعلام ستاد مبارزه با قاچاق، در سال ۹۷، ارزش کل بازار لوازم خانگی ۳.۳ میلیارد دلار بوده که بیش از ۲.۲ میلیارد دلار آن، از طریق قاچاق تأمین می‌شد.

البته این پایان ماجرا نبوده وو با سخت گیریهایی که در زمینه قاچاق لوازم خانگی صورت می گیرد و همچنین نارضایتی مصرف کنندگان از قیمت و کیفیت محصولات داخلی که در نهایت استقبال بی چون و چرای مردم به سمت برندهای خارجی کره ای و المانی را رقم زده است آن هم بدون هرگونه خدمات پس از فروش و ضمانت نامه برخی از شرکت‌های داخلی با یک حرکت عجیب، تولیدات خود را با نام‌های تجاری سونی، سامسونگ و ال جی به بازار عرضه می‌کنند، این در حالیست که بر اساس مصوبه وزارت صمت  درج شناسه کالا بر روی تولیدات داخلی الزامی است، اما نکته جالب اینجاست که تلویزیون ۱۴۰ میلیونی تارنمای فروش داخلی نیز دارای شناسه کالا بوده و با یک بررسی در سامانه جامع تجارت می‌توان اطلاعات محصول فوق را مشاهده کرد.

استعلام یکی از محصولات سونی نشان می‌دهد که این کالا توسط یک شرکت داخلی در ایران تولید می‌شود. همان‌طور که مشاهده می‌شود تلویزیون ۸۵ اینچی سونی توسط یک سازنده ایرانی یعنی «س. ا. ش» ساخته شده است و به هیچ وجه این تلویزیون اورجینال محسوب نمی‌شود، با این تفاسیر باید محصول فوق را مونتاژی یا به عبارت درست فیک دانست.ضمن آنکه در تارنمای شرکت سونی هیچ‌گونه عاملیت یا نمایندگی به جهت مونتاژ این نام تجاری به ایران واگذار نشده و شرکت فوق بدون کسب مجوز از سونی اقدام به تولید آن کرده است.در خصوص سامسونگ و ال جی نیز دقیقاً تمامی موارد فوق وجود دارد و دو شرکت داخلی در حال تولید با نام تجاری برندهای کره‌ای هستند درحالی‌که از کمپانی مادر مجوزی مبنی بر مونتاژ را دریافت نکرده‌اند.

این در حالیست که مشخص نیست ایا وزارت صمت که با هدف جلوگیری از قاچاق و نظارت بر روند تولید درج کد شناسایی کالا را الزامی ئکرده از بروز چنین تخلفاتی اطلاع دارد یا نه . البته در حوزه تولید تلفن همراه نیز شاهد تکرار این روند هستیم به گونه ایکه گوشی های دو برند نوکیا و سامسونگ نیز این بار بدون هرگونه درج کد شناسایی از سوی یک تولید کننده داخلی  و تنها با نصب برچسب نام عرضه می شوند.

نظرات خود را برای ما ارسال کنید

آخرین اخبار