چاپ کد خبر: 124090
27 مهر 1402

واکنش رییس سازمان امور اراضی به باغ شهری ها و اینکه برخی باغشهرها تخریب نمی شوند ؟

رضا افلاطونی با بیان اینکه در قوانین فعلی چیزی به نام باغ شهری نداریم، تأکید کرد این آمادگی را داریم که در صورتی که در سند آمایش سرزمینی به عنوان سند بالادستی مکان‌یابی درستی انجام شود، در خارج از اراضی درجه یک، ۳ و ۴ که منبع تولید کشاورزی است و امنیت غذایی کشور را سبب می‌شود، ما هم می توانیم همراهی و کمک کنیم تا این مسئله حل و فصل شود.

واکنش رییس سازمان امور اراضی به باغ شهری ها و اینکه برخی باغشهرها تخریب نمی شوند ؟

خبرگزاری فارس : رضا افلاطونی ، رییس سازمان امور اراضی کشور در گفت‌وگو با در پاسخ به این پرسش که موضع و دیدگاه سازمان امور اراضی کشور در مورد پدیده باغ شهر ها چیست، با تأکید بر اجرای سند آمایش  گفت: ما اعتقاد داریم سند آمایش سرزمینی باید به معنای واقعی توسط دستگاه‌های مسئول در کشور عملیاتی و اجرایی شود و از جمله مواردی که در سند آمایش سرزمینی باید دیده شود، همین موضوع فضاهای گردشگری، تفریحی، توریستی و موضوع باغ شهر هاست.

 در قوانین فعلی چیزی به نام باغ شهر نداریم

افلاطونی با بیان اینکه ما در قوانین فعلی چیزی به نام باغ شهر نداریم؛ خاطرنشان کرد: اخیراً یک طرح تحت عنوان «شهرهای مولد» هم توسط وزارت جهاد کشاورزی و هم توسط وزارت راه و شهرسازی در حال پیگیری است. یعنی شهرهایی که  در عین حال که سکونتگاه‌ هستند، ضمنا محل تولید هم باشند.

وی ادامه داد: در سواحل شمال خلیج فارس، یعنی در جنوب کشور در حال اجرای این طرح در سه استان سیستان و بلوچستان هرمزگان و بوشهر هستیم. در حالی که اجازه ساخت و ساز محدودی را در قطعات ۲هزار متری تا به بالاتر را در این طرح دیده‌ایم، ضمنا آنجا مکانی برای تولید نیز باشد. به عنوان مثال مکان تولید میگو، پرورش ماهی و حتی سبزی و صیفی جات را هم پیش بینی شده یا  گلخانه های کوچک مقیاس که در کنارش سکونتگاه های دائمی هم وجود داشته باشد.

رییس سازمان امور اراضی کشور گفت: ما در ضوابط و قوانین خودمان فعلاً تحت عنوان  باغشهر چیزی نداریم، ولی این آمادگی را داریم که در صورتی که در سند آمایش سرزمینی به عنوان سند بالادستی مکان‌یابی درستی انجام شود، در خارج از اراضی درجه یک، ۳ و ۴ که منبع تولید کشاورزی است و امنیت غذایی کشور را سبب می‌شود، ما هم می توانیم همراهی و کمک کنیم  تا این مسئله حل و فصل شود.

وی ادامه داد: اگرچه اولویت ما باز هم در این موضوع طرح های گردشگری است که مکان های تفریحی و توریستی  تحت عنوان گردشگری عمومی با سوئیت های اقامتی طولانی مدت و کوتاه مدت وجود داشته باشد و مردم بتوانند استفاده کنند.

 مردم به اماکن گردشگری و تفریحی و باغ شهری ها شخصی نیاز دارند

افلاطونی در پاسخ به این پرسش که چه اقدامات پیشگیرانه و مقابله ای برای توقف روند تغییر کاربری اراضی کشاورزی به باغ شهر داشتید، با بیان اینکه اکنون این موضوع واقعاً به نیاز مردم تبدیل شده، گفت: این نیاز، حالا واقعی یا کاذب،  وجود دارد. مردم به اماکن گردشگری و تفریحی نیاز دارند و چون اماکن تفریحی توریستی گردشگری ما یا کم است یا نمی‌تواند خدمات مطلوب ارائه دهد مردم  به ساخت ویلا و باغ ویلا روی آورده اند. اعتقاد ما این است که در قالب سند آمایش سرزمین هم ما به عنوان سازمان امور اراضی کشور و هم وزارت میراث فرهنگی گردشگری باید بتوانیم نیاز مردم نیاز را در قالب طرح های گردشگری عمومی ببینیم و برطرف کنیم. این موارد اقدامات ایجابی است که ما باید انجام دهیم.

پایش هوشمند اراضی کشاورزی در ۲۳ استان

رییس سازمان امور اراضی کشور افزود: اما اقدامات سلبی فعالیت هایی است که ما در حوزه پایش و شناسایی تغییر کاربری غیر مجاز  انجام می دهیم و البته اقدامات خوبی امسال انجام شده است از جمله پایش هوشمند اراضی کشاورزی که در ۲۳ استان کشور این امر را داریم، در ادامه نیز مابقی استان‌ها ان شاءالله ظرف آینده کوتاه، زیر شبکه خواهند رفت و تمام سطح کشور به صورت پایش هوشمند رصد خواهد شد.

ورود بخش خصوصی به تخریب یا قلع و قمع  یا اعاده به وضع سابق

وی تصریح کرد: دوم مقابله با ساخت و سازهای غیر مجاز،  اجرای احکام و اجرای تبصره ۲ ماده ۱۰ قانون است که همان تخریب یا قلع و قمع  یا اعاده به وضع سابق می باشد.

افلاطونی گفت: در این مورد علاوه بر ضوابط و امکانات قبل، امسال به بخش خصوصی هم اجازه دادیم که واگذاری آن انجام شود اما در حوزه اجرایی و حاکمیتی کما فی السابق مسیولیت جهاد کشاورزی و امور اراضی استان ها وجود دارد. بنابراین اقدامات سلبی خودمان را هم تسریع کردیم که ناشی از این اقدامات خوشبختانه کاهش درصد تغییر کاربری های غیر مجاز در سال جاری نسبت به مدت مشابه سال گذشته است.

مردم گله مند می‌شوند که چرا جایی تخریب شده و مجاور آن خراب نشده

وی در واکنش به این پرسش که با در نظر گرفتن عدم تعریف قانونی برای باغ شهرها آیا این بناها غیر قانونی هستند؟ گفت:
هر ساخت و ساز بدون مجوز غیرمجاز است. اما در قانون حفظ کاربری اراضی ما به لحاظ حقوقی سه برهه از زمان داریم‌. ساخت و سازهایی که قبل از سال ۷۴ احداث شده اند، به هر شکلی، این موارد اصلا مشمول قانون نیست. ساخت و ساز اگر قبل از سال ۷۴ باشد دادگاه حکم برائت می دهد.ساخت و سازهایی که بین سال۷۴ تا ۸۵ ساخته شده باشد فقط جریمه نقدی می شوند یعنی قانون گذار به شکل نقدی مجازات را دیده  است. اما ساخت و سازهای بعد از سال ۸۵ مشمول قلع و قمع و اعاده به وضع سابق می شوند. بنابراین اینکه گاهی مردم گله مند می‌شوند که چرا جایی تخریب شده و مجاور آن خراب نشده، در راستای حکم قانون است. این تفاوت قانون  است که سبب شده این متفاوت ها ایجاد شود.

افلاطونی تأکید کرد: ما در مجموعه امور اراضی هر ساخت و ساز غیرمجازی را به دادگاه می فرستم و اعمال قانون می کنیم و آنچه را حکم دادگاه باشد، اجرا می کنیم. باغ شهر ها یا سکونتگاه های غیررسمی که شکل گرفته‌اند ناشی از این تفاوت قانون است.

سند آمایش باغ شهر را محدود خواهد کرد

رییس سازمان امور اراضی کشور در پاسخ به این پرسش که اگر در سند آمایش سرزمینی پدیده باغ شهر ها دیده شود، ما با موجی از احداث ویلا باغ روبرو نخواهیم شد؟ گفت: وقتی در سند آمایش دیده شود، در هر نقطه ای نخواهد بود. نقاط محدودی  برای آن مشخص خواهد شد،  با توجه به میزان نیاز خواهد بود و مثل شهری که در محدوده قانونی بسته می شود در این محدوده ها هم بسته خواهد شد. ضمن اینکه در سند آمایش سرزمین مطمئنا یکی از مواردی که لحاظ خواهد شد، اراضی زراعی ایجاد نشود و در اراضی ملی و مواتی که استعداد این کار را داشته باشند اتفاق خواهد افتاد.

وی تأکید کرد: اصلا آمایش سرزمین یعنی قابلیت را به فعلیت درآوردن. یعنی ما در زمینی باغ شهر را ببینیم که ظرفیت این موضوع وجود داشته باشد. زمین درجه یک و دو نباشد یا قابلیت کشاورزی نداشته باشد. آمایش سرزمین شاخص های خوبی دارد که اگر رعایت شود، قطعا هیچ آسیبی به بخش کشاورزی ان شاءالله نخواهد زد.

بیشتر بخوانید:

روشی جالب و ارزان برای قلمه زدن انجیر و لیمو در آپارتمان

آموزش ساده‌ترین روش کاشت ریحان در گلدان ، سبزی محبوب ایرانی ها

پرداخت وام قرض‌الحسنه ۳۰۰ میلیونی در بانک ملی به همه[ شرایط + جزئیات]

فقط ۵ میلیون هکتار زمین قابل کشت درجه یک و دو در کشور وجود دارد

رییس سازمان امور اراضی کشور در پایان با اشاره به این نکته که کشور ما وسیع است اما مساحت اراضی کشاورزی ما و اراضی که قابلیت کشت و کار داشته باشد محدود است. تأکید کرد: از ۱۶۵ میلیون هکتار فقط ۱۸ میلیون هکتار از اراضی قابلیت کشت دارند که کمتر از یازده درصد کشور را شامل می‌شود و مهمتر اینکه از ۱۶۵ میلیون هکتار، فقط ۵ میلیون هکتار زمین قابلیت کشت و کار درجه یک و دو را دارد که تقریبا ۵۰ درصد تولید کشور در این مساحت کم که کمتر از ۳درصد عرصه کل کشور و کمتر از ۶ درصد عرصه اراضی کشاورزی را در بر می گیرد انجام می‌شود. لذا لازم است همه دست به دست هم دهیم و این میراث ارزشمند را که از گذشتگان به ما رسیده و امانت آیندگان است را بتوانیم حفظ کنیم.

شما هم نظر بدهید

نظرات خود را برای ما ارسال کنید

آخرین اخبار