چاپ کد خبر: 91151
9 مرداد 1401

باغ شهری ها چگونه بلای جان مردم استان فارس شد ؟

خشکسالی این سال ها هر کسی به شکلی تجربه کرده و می توان گفت امروز شرایط به سمتی پیش می‌رود که آبی نباشد تا باغ شهری ساخته شود.
خوشحال بود از این که در حاشیه شمال شهر شیراز او هم باغچه ای درحال ساخت دارد. خانه رویاهایش را در همان مکانی می‌ساخت که بسیاری از کسانی که پدر و مادرش برای آن‌ها کارگری کرده بودند در این نقطه باغ ویلا‌های زیبا دارند.

باغ شهریخریدوفروششیراز 1

به گزارش اول فارس به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان ،می‌دانست باغچه ای که او می‌سازد قابل مقایسه با آن باغ ویلا‌ها نیست، اما همین که می‌توانست بگوید او در کنار افراد صاحب نام شیراز باغی دارد برایش غرور آفرین بود. او برای ساختن باغ شهری بدون مجوز بهای سنگینی می‌پرداخت اما به خیال خودش ارزشش را داشت که از راه‌های قانونی و گاهی غیرقانونی به رویایش جامه عمل بپوشاند.

شیرینی باغچه رویایی درحال ساخت تا آنجا دلنشین بود که بحران آب درتابستان کار ساخت و ساز بنا و آبیاری درختان باغچه را دشوار نکرده بود.

او که برای خرید آب بهای گزافی می‌پرداخت. هزینه‌ای بر سایر هزینه‌های گزاف ساختن باغ شهری بدون مجوز بر او تحمیل می‌شد ،فکر می‌کرده با دادن رشوه بنا را می‌سازد اما به این فکر نمی‌کرده که هزینه خرید آب تا این اندازه گزاف باشد که همه حساب و کتاب او را به هم بریزد، ساخت بنای باغچه را پی درپی متوقف و آبیاری درختانش را دشوار سازد. حال او بحران آب را باور کرده بود و می‌دانست ساخت باغچه در این شرایط رویایی عبث است، ولی به باور او باغ شهری‌ها و باغ ویلا‌ها را کسانی می‌سازند که دغدغه پول برای خرید آب ندارند، همان کسانی که با دور زدن قانون باغشان را احداث کرده اند، همین مسئله مطمئنا درک بحران خشکسالی را برایشان دشوار می‌سازد و روند ساخت باغ شهری‌ها ادامه می‌یابد تا روزی که بتوان با پول آب خرید.

باغ شهریخریدوفروششیراز 2

بحرانی همه گیر به نام آب

خبر‌هایی که مربوط به احداث و تخریب باغ شهری‌های استان فارس است را مطالعه می‌کردم و درجستجوی اهمیت و نقشی که ضرورت مدیریت باغ شهری‌ها در وضعیت بحران خشکسالی دارد را مطالعه می‌کردم.

دوستی که در شهر لس‌آنجلس در ایالت کالیفرنیای آمریکا زندگی می‌کند با بیان اهمیت مدیریت در شرایطی که بحران کمبود منابع آبی روی بسیاری نقاط کره زمین سایه انداخته شرح داد: ساکنان شهر لس آنجلس تنها دو روز در هفته و به مدت هشت دقیقه می‌توانند باغ‌ها و گیاهان خود را آبیاری کنند و پلیس نیز بر این روند نظارت دارد.

آن‌ها در خیابان‌ها گشت زنی می‌کنند و کسانی که قوانین آبیاری را رعایت نمی‌کنند جریمه می‌شوند. این کار‌ها انجام می‌شود تا عاملی برای تغییر رفتار مردم شود سعی بر آن است و آموزش‌ها به آن سمتی پیش می‌رود تا درختچه‌ها و گیاهان مقام‌تری در برابر خشکسالی کاشته شود.

بحث مقایسه نیست، چون مقایسه باید بر طبق اصول و شرایطی صورت بگیرد اما حالا که مشکل کم آبی معضلی مشترک است این سوال در ذهن تداعی می‌شود برای موفقیت در مهار بحران چه باید کرد و مدیریت موفق چگونه عمل می‌کند؟

در سال‌های اخیر خبر‌های بسیاری از احداث و تخریب باغ شهری‌ها منتشر شده است. باغ شهری‌هایی که خودشان نقش موثری در خشک شدن منابع آبی و تخریب محیط زیست به ویژه در منابع طبیعی بکر داشته اند.

باغ شهریخریدوفروششیراز 3

اخبار مداوم تخریب باغ شهری‌ها

برای مثال براساس اعلام روابط عمومی جهادکشاورزی استان فارس، از ساعت یک بامداد دوشنبه ۲۰ تیر، عملیات قلع و قمع ساخت و ساز‌های غیرمجاز بستر و حریم تالاب ارژن آغاز و طی آن ساخت و ساز‌های احداث شده ۸۵۰ واحد باغ‌شهری تخریب شد.

این برخورد قانونی در اجرای تبصره ۲ ماده ۱۰ قانون حفظ کاربری اراضی زراعی و باغی، با دستور مقام قضایی و همکاری نیروی انتظامی انجام شد.

در این عملیات دیوارکشی و ساخت و ساز غیر مجاز در ۶۰۰ واحد باغ شهری در سطحی به وسعت ۲۵۰ هکتار در اراضی مستثنیات و ۲۵۰ واحد در سطح ۴۰ هکتار بستر و حریم تالاب ارژن تخریب شد.

براساس تاکید جهادکشاورزی و به استناد قانون، هیچ کس حق تصرف در بستر و حریم بستر تالاب‌ها را ندارد و ساخت و ساز در اراضی زراعی و باغی دارای سند ثبتی و غیر سند ثبتی هر دو تخلف قانونی است.

باغ شهریخریدوفروششیراز 4

اخبار تخریب باغ شهری‌ها محدود به حاشیه‌های کلان شهر شیراز و شهرستان شیراز نمی‌شود و برای مثال در ۴ تیر خبری از تخریب باغ شهری‌های فسا منتشر شد.

مدیر جهاد کشاورزی فسا از تخریب و قلع و قمع ۶ بنای باغ شهری غیر مجاز در اراضی کشاورزی این شهرستان خبر داد.

انصاری گفت: در راستای حفظ کاربری زمین‌های زراعی و باغ‌ها و اجرای تبصره ۲ ماده ۱۰، این قلع و قمع در زمینی به مساحت ۴ هکتار با دستور قضایی دادستان شهرستان فسا در ۶ قطعه باغ شهر در حاشیه شهر اجرا شد. این قلع و قمع‌ها شامل دیوارکشی و قطعه بندی، انشعابات غیرمجاز برق، تیر چراغ برق و ساختمان‌های غیرمجاز بود.

مدیر جهاد کشاورزی فسا از باغداران خواست نسبت به رعایت قانون حفظ کاربری اقدام و از ساخت و ساز در زمین‌های خود بدون گرفتن مجوز لازم از جهاد کشاورزی و همچنین قطعه بندی کردن زمین خود به قطعات کوچک تر، کمتر از حدقانونی خودداری کنند.
خبر‌ها درباره تخریب باغ شهری‌های در دیگر نقاط استان فارس هم منتشر شده است.

قانون حفظ کاربری اراضی زراعی و باغ‌ها نیازمند اصلاح است

نبی الله ایزدی مدیرکل مدیریت امور اراضی استان فارس در نشست خبری مدیران پاسخگو، در ۲۵ تیر امسال با بیان اینکه قانون حفظ کاربردی اراضی زراعی و باغ‌ها نیازمند اصلاح است،گفت: با اصلاح قانون باید مانع از توسعه باغ شهر‌ها شد، باید ضمن ساماندهی این باغ شهر‌ها در قالب ایجاد شهرک‌های کشاورزی و گردشگری، با یک برنامه خاص مانع توسعه باغ شهر‌ها شد.

وی افزود: تصویب این قانون مربوط به سال ۷۴ است و در سال ۸۵ اصلاح آن در دستور کار مجلس قرار گرفت، اما هنوز ابلاغ نشده است.

این مقام مسئول گفت: از دیدگاه ما باغ شهر مجاز وجود ندارد، اما ایجاد بسیاری از این باغ شهر‌ها مربوط به سال‌های گذشته است از جمله زمین‌هایی که در قالب طرح فلاحت در فراغت به متقاضیان و مردم واگذار شد. این باغ شهر‌ها در مقطعی با مجوز یا بدون مجوز ایجاد شده و نمی‌توان امروز آن‌ها را به حال خود رها کرد.

مدیرکل مدیریت امور اراضی استان فارس گفت: باید ضمن ساماندهی این باغ شهر‌ها در قالب ایجاد شهرک‌های کشاورزی و گردشگری، با یک برنامه خاص مانع توسعه باغ شهر‌ها شد.

یزدی افزود: یکی از راه‌های پیشگیری توسعه باغ شهر‌ها این است که با اتخاذ تدابیری از جمله وضع مالیات‌های سنگین کاری کرد که نگهداری آن‌ها برای فرد مقرون به صرفه نباشد.

این مقام مسئول به تبصره ۲ ماده ۱۰ قانون حفظ کاربری اراضی هم اشاره کرد که می‌گوید در مرحله نخست انجام تغییر کاربری بلافاصله پس از مشاهده تفکیک صورت گرفته با هماهنگی دادستان نسبت به جلوگیری از تغییر کاربری اقدام شود.

وی گفت: بر اساس پایش انجام شده از اراضی کشاورزی فارس با استفاده از تصاویر ماهواره‌ای، در استان بیش از ۲۹۰ مورد مجموعه باغشهری شناسایی شده که افزون بر ٢١ هزار هکتار از اراضی استان را شامل می‌شود.

مدیرکل مدیریت امور اراضی استان فارس گفت: از این تعداد ١۶٧ مورد معادل ١٣ هزار و ۶٧٣ هکتار است در شهر شیراز قرار دارد.

یزدی بیان کرد: هم اینک در حریم بسیاری از روستا‌ها و مناطق شهری ساخت و ساز‌های غیرمجازی انجام شده که مساحت آن‌ها معمولا چهار تا پنج برابر مساحت روستا است.

صدورپروانه ساخت شهرداری بدون اخذ مجوزتغییر کاربری

وی یکی از چالش‌های امور اراضی را، صدور پروانه ساخت توسط شهرداری‌ها بدون اخذ مجوز تغییر کاربری دانست و افزود: تعیین تکلیف نشدن روند واگذاری اراضی در حریم شهر‌ها نیز موجب شده که ساخت و ساز‌های غیرمجاز در حریم شهر‌ها افزایش یابد.

این مسئول گفت: پارسال ٢ هزار و ۴٩۴ مورد تغییر کاربری در سطح اراضی استان انجام شده که برای ٢ هزار و ٢١٧ مورد آن اخطاریه دریافت کرده اند.

مدیرکل مدیریت امور اراضی استان فارس از مردم تقاضا کرد که این مجموعه را در جهت حفظ اراضی ملی و جلوگیری از تغییر کاربری‌ها یاری کنند.

باغ شهریخریدوفروششیراز 1

باغ شهری‌های رسمی و غیر رسمی!

مسعود طهماسبی مدیر کل دفتر امور شهری و شورا‌های استانداری فارس هم در نشست خبری تیر ماه امسال گفت: آمار‌ها نشان می‌دهد که حدود ۲۰۰ هزار باغ شهر در این استان وجود دارد که نمی‌توان آن‌ها را بلاتکلیف به حال خودشان رها کرد. باغ شهر‌های فاقد مجوز تخریب می‌شوند.

ساماندهی باغ شهر‌های چسبیده به محدوده شهر‌ها و روستا‌ها در دستور کار قرار گرفته و باغ شهر‌های فاقد مجوز نیز در صورتی که فاقد زیرساخت‌های لازم از جمله آب و برق باشند تخریب می‌شوند.

وی ادامه داد: از نظر ما باغ‌شهر‌هایی که دارای انشعابات آب، برق، گاز و پروانه ساختمانی هستند باغ شهر‌های رسمی و باغ شهر‌های فاقد شناسنامه و هرگونه زیرساختی نیز باغ شهر‌های غیررسمی هستند.

مدیرکل دفتر امور شهری و شورا‌های استانداری فارس گفت: اجرای طرح‌های سرمایه گذاری چه بر روی اراضی شخصی و چه اراضی ملی باید در مسیر قانون و منطبق با آمایش سرزمین باشد و در تمام طرح‌ها و پروژه‌ها وضعیت آب و خاک در نظر گرفته شود.

مدام خبر‌هایی از تخریب باغ شهری‌ها و خط و نشان مسئولان منتشر می‌شود با این حال همچنان باغ شهری‌ها در نقاط مختلف استان فارس به ویژه مناطق خوش آب و هوای شهرستان شیراز احداث می‌شوند.

باغ شهری‌هایی که نه بهره تولیدی دارند و نه بهره‌ای برای محیط زیست

حمید مصباح عضو بازنشسته هیات علمی مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی می‌گوید: باغ شهری‌هایی که بیشتر در اطراف شیراز ساخته شده قبلا یا زمین کشاورزی بوده که قطعه بندی شده و با مجوز یا بی مجوز ساخته شده اند و از چرخه تولید کشاورزی و باغداری خارج شده اند یا زمین‌هایی که منابع ملی جنگل و مرتع بوده اند و حالا تبدیل به ویلا‌هایی شده اند که چند درخت هم زینت بخش آن‌هاست.

به گفته مصباح در این دونوع تغییر کاربری با شرایطی روبه رو هستیم که در آن‌ها نه خبری از تولید است و نه آن جایگاه و ارزش محیط زیستی اراضی تغییر کاربری داده شده حفظ می‌شود و فقط باعث ارزش افزوده اراضی می‌شوند.

این پژوهشگر عرصه منابع طبیعی عنوان می‌کند: آب باغ شهری‌ها از چاه‌های عمیقی که در اطراف شیراز حفر شده تامین می‌شود که قابل شرب هستند و چنین استفاده‌ای از آب شرب در شرایطی که به صورت جدی با بحران کمبود آب روبه رو هستیم اصلا قابل توجیه نیست با توجه به این که باغ شهری‌ها نه بهره تولید اقتصادی و زیست محیطی ندارند.

حمید صباح عنوان می‌کند:گسترش باغ شهری‌ها شیراز حالا حالا‌ها ادامه دارد، چون هنوز آب به هرطریق از جمله تانکر تامین می‌شود و هنوز هم آب برای خرید وجود دارد، اما به طور حتم با این شرایط به سمتی می‌رویم که آبی نباشد تا باغ شهری ساخته شود.

این دوستدار محیط زیست شرح می‌دهد اگر شاخصه‌ها را بررسی کنیم می‌توانیم به وضوح مقایسه کنیم و واضح است که آسیبی که ساخت باغ شهری‌ها به محیط زیست وارد می‌کند بیش از منفعتشان است، این پرسش مطرح می‌شود که آیا تخریب باغ شهری‌های غیر مجاز می‌تواند جبران همه آن آسیبی باشد که ساخت آن‌ها به محیط زیست وارد می‌کند؟ اصلا چرا و چگونه فرصت برای احداث باغ شهری‌ها داده می‌شود؟

حمید مصباح عضو بازنشسته هیات علمی مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی می‌گوید:ساخت باغ شهری‌های استان فارس و آسیب‌های جدی که از ابعاد مختلف به محیط زیست وارد کرده اند حرف امروز و دیروز نیست باطرح فلاحت در فراغت آغاز شد و طرح ناموفقی که همچنان عواقبش پس از سال‌ها دامنگیر محیط زیست استان فارس است.

فلاحت در فراغتی که آسیبش دامن طبیعت فارس را گرفت

طرح فلاحت در فراغت، در دهه ۷۰ کارشناسی شد و در قالب پروژه‌های متعدد در نواحی مختلف استان از جمله سیاخ دارنگون، دشتکوه، ملوسجان و دریمه جهت ایجاد صد‌ها هکتار باغات ثمری با کلیه امکانات و تأسیسات مورد نیاز به اقشار مختلف جامعه بخصوص حقوق بگیران واگذار شد.

گفته می‌شد هدف مثبت بانیان طرح پرکردن اوقات فراغت کارمندان و دیگر اقشار جامعه و کمک به آبادانی منطقه بود اما با باب شدن اجرای این گونه طرح‌ها در قالب تعاونی‌هایی که هیچگونه ضمانت اجرایی را ایجاد نمی‌کردند بخشی از بهترین عرصه‌های منابع طبیعی و همچنین برخی از حاصلخیزترین اراضی کشاورزی استان فارس به ویژه اطراف شیراز به سمت و سوی تشکیل باغ شهر‌ها سوق داده شد.

در این طرح بدون کارشناسی لازم اقدام به کاشت درخت و درختچه‌هایی در این باغات کردند که هیچگونه تناسب آب و هوایی با منطقه نداشت و آسیب‌های جدی را متوجه آب و خاک این مناطق کرد.

حفر چاه‌های عمیق در قطعه‌های ۶۰۰ تا یک هزارمترمربعی در این باغ شهر‌ها از یکسو موجب خالی شدن سفره آب‌های زیرزمینی شد و از سوی دیگر احداث ساختمان‌ها به طریق دیگری باعث نابودی منابع طبیعی استان شد.

یکی از بدترین اقدامات محیط زیستی

در گفتگویی که با محمد درویش کارشناس صاحب نام محیط زیست، پژوهشگر و رئیس کمیته محیط زیست درکرسی اجتماعی یونسکو در ۱۴ فروردین امسال منتشر شد او هم درباره طرح فلاحت در فراغتی که در استان فارس و نزدیکی شیراز برگزار می شود گفت: این طرح یکی از بدترین اقدامات محیط زیستی بود که رخ داد و قطعا از طرح فلاحت در فراغت به عنوان سندروم ویلاسازی یاد می‌شود.

وی با اشاره به اینکه ویلاسازی در تمام مسیر رودخانه‌های سیوند، کر و مناطقی مانند بهشت گمشده باعث شده تا آب رودخانه‌هایی که قرار بود وارد سد درودزن و ملاصدرا و سیوند شود صرف این ویلا‌ها می‌شود افزود: متاسفانه این اتفاق سبب خشکسالی در پایین دست شد.

رئیس کمیته محیط زیست در یونسکو با اشاره به ویلا سازی‌هایی که در بالا دست در حال انجام است و از دلایل مهم خشک شدن تالاب‌های بختگان و کمجان به شمار می‌رود ادامه داد: متاسفانه این ساخت و ساز‌ها هنوز ادامه دارد.

گذشت زمان مشخص می‌کند گسترش باغ شهری‌ها را خشک شدن کامل منابع آبی متوقف می‌کند یا مدیریتی کارشناسانه می‌تواند باعث توقف گسترش باغ شهری‌ها شود تا این توقف گام موثری در مهار بحران خشکسالی باشد.

گروه واتساپ اول فارس

نظرات خود را برای ما ارسال کنید

فریماه پنجشنبه , ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۱۴:۰۷

سلام. جهاد کشاورزی و راهسازی هرجا رفته جاده سازی، اول زمینهای منابع طبیعی که متعلق به همه مردم هست را گرفته برای خودشون وبلا و باغ ساخته.
افرادی هستن که قطعا با مسئولا دست به یکی هستن و دارن کوه خواری و زمین خواری می کنند بخصوص در منطقه سپیدان و کهکرون.
چرا رسیدگی نمیشه؟ چون قانون در مقابله با پارتی، باند و نفوذ ناتوانه و بعضیا اصلا قانون نباید براشون اجرا بشه چون از ما بهترون هستن و. با ثروت و قدرت حق محرومان را ضایع می کنند.

ناشناس پنجشنبه , ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۱۴:۰۵

سلام. جهاد کشاورزی و راهسازی هرجا رفته جاده سازی، اول زمینهای منابع طبیعی که متعلق به همه مردم هست را گرفته برای خودشون وبلا و باغ ساخته.
افرادی هستن که قطعا با مسئولا دست به یکی هستن و دارن کوه خواری و زمین خواری می کنند بخصوص در منطقه سپیدان و کهکرون.
چرا رسیدگی نمیشه؟ چون قانون در مقابله با پارتی، باند و نفوذ ناتوانه و بعضیا اصلا قانون نباید براشون اجرا بشه چون از ما بهترون هستن و. با ثروت و قدرت حق محرومان را ضایع می کنند.

محمد پنجشنبه , ۱۳ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۰:۵۳

با سلام، اولا باغ شهری ها شده محل … و خوش گذرانی، دوما آب‌های زیر زمینی رو دارن نابود میکنن متاسفانه چون خود مسئولین هم قطعه ای از همین باغ شهری ها رو در اختیار دارند و میلی به جلوگیری از حدر رفت سرمایه های ملی ندارند، واقعا برای خودمون متاسفم….

علی پنجشنبه , ۱۳ مرداد ۱۴۰۱ - ۸:۲۹

مال قبل انقلاب که نیس بشه ازشون گرفت،،،الانم هرکی نداره معلومه ناراحته،،،پس نه تخریب کنیدباغهارا نه ازشون بگیرید،خودتون دادیدپاش واسید،،سیاست درست حتی واردات اب،،یاهرجورکه بلدید،بالاخره شمامدیرومسعولید،شماباید چیزی که دادیدرو الان امکاناتشم بدید

احمد دوشنبه , ۱۰ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۴:۲۷

قطعا مشکل محیط زیست با اباد کردن ودختکاری موثر هست چرا اطلاعات غلط میدید

امین دوشنبه , ۱۰ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۴:۱۶

وضعیت کشور مثل دوران… شده، کسانی که به … و …متصل هستن و هر غلطی بخوان میکنن و بقیه مردم که برده اونا هستن

عباس دوشنبه , ۱۰ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۳:۲۸

باسلام و عرض ادب
ازمسولین تقاضامندیم حریم چشمه ماسرو کهمره بازگشایی شود تا اهالی بتوانند از حریم رودخانه و چشمه استفاده نمایند الان برای رفتن به سرچشمه ۲۰۰ هزارتومان ورودی داره تشکر

ناشناس دوشنبه , ۱۰ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۳:۲۶

با خراب کردن و کوهی از آوار بجا گذاشتن درست ک نمیشه بدترم میشه مگه اون باز نشسته ک تمام سرمایه و زندگیش ی باغ هست چ گناهی کرده فقط برا خراب کردن زرنگ هستین

ناشناس دوشنبه , ۱۰ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۳:۰۷

سلام این گذارش کاملا غیر علمی و مغرضانه تهیه شده و تهیه کنند ه طاهرا پیشینه آیی در خصوص باغ و کشاورزی ندارد چون احداث باغ . یا باغ. روستا . یا باغ شهر نسبت به کشاورزی از جمله سبب زمینی . هندوانه . گوجه فرنگی ده برابر نیاز به آب کم تری دارد و احداث باغ موجب صرفه جویی در آب و بهبود محیط زیست و کاهش آلودگی هوا . افزایش اکسیژن هوا و موجب کاهش آلودگی هوا و…… میشود

عبدالله دوشنبه , ۱۰ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۰:۴۴

باور کردنی نیست امام جمعه به عنوان نماینده ولایت فقیه مبتکر طرح باغ شهری و موسس بسیاری موسسات فلاحت در فراغت بوده است و عده‌ای کارمند و مردم بیچاره با هزینه‌های سرسام‌آوری ترغیب به خرید باغ شهری نموده و الان عده‌ای دیگر بدون اندیشه به جای ره گیری عامل اصلی و پولهای هنگفت حاصل از باغ شهری های در دست مردم قصد خراب کردن دارند هم اکنون خانواده های مالکین هزاران باغ شهری را چشم براه تصمیمات نامشروع جماعتی تازه بدوران رسیده هستند که اتفاقا پدرانشان جزو همین بورس بازان زمین بوده اند

ناشناس دوشنبه , ۱۰ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۰:۰۲

بیچاره کسی که بیاد داخل این مملکت ابادانی کنه از همه طرف تحت فشار قرار میگیره اون روستایی که زمینشو فروخته اون اداره ای که حواسش نبوده و حالا بیدار شده ۰۰۰۰۰۰ مگه شیراز چه جور اباد شده اگه اینطور که میگن شیراز باید در محدوده همان هفتاد سال پیش میماند

پویان دوشنبه , ۱۰ مرداد ۱۴۰۱ - ۹:۳۵

گزارشی کاملا غیر علمی و مغرضانه. دوست عزیز یکم تحقیق کن ببین در هر باغشهری چه تعداد درخت وجود دارد که علاوه بر تامین نیاز های خانوار چه نقش بزرگی در تعادل اب و هوا تویه هوا جلوگیری از گرمایش دارد. باغشهر هایی که اول توسط خود مسئولین به مردم واگذار شد و هزینه آن گرفته شد. نماینده ولی فقیه یعنی دست راست ولی فقیه در منطقه. ضمنا مردم با هزینه شخصی تعدادی درخت از نهالی تا تنومندی سرپرستی می کنند هر جای دنیا باشد از این اقدام حمایت میشود. شما اگر نگران اب بودید اول از کاشت محصولات پر اب مانند برنج در استان فارس و کاشت هندوانه جلوگیری می کردید. اصلا به فرض اینکه باغشهر بد و مضر چرا یه سر به باغشهر های خود جهاد کشاورزی و دادگستری نمیزنید. این چه استدلالی هست که باغشهر هایی که امکانات گرفتند و رانت و پارتی داشتند قابل قبول و رسمیه بقیه نه!!!! لعنت بر فساد

زندی دوشنبه , ۱۰ مرداد ۱۴۰۱ - ۰:۴۰

به جای تخریب و پاک کردن صگرت مسئله بهتره که روی نوع کشت درختان نظارت بشه و اینکه اب فاضلاب شهری رو با سیستم های روز دنیا تصفیه کنند و به باغ شهری ها بفروشند و هزینه اش هم بگیرند، اینجور از منابع اب زیرزمینی استفاده نمیشه و بخاطر هزینه ی بالای اب خود ب خود الگوی کشت درختان هم در این باغشهری ها تغییر میکنه

مجتبی یکشنبه , ۹ مرداد ۱۴۰۱ - ۲۳:۲۰

باعرض سلام و ممنون از گزارش جالب و قابل تامل
لازم هست بگم باغ شهری فقط در حومه شهر نیست بهتر هست مسولین مربوط بلوار زاگرس صدرا رو هم ببینند
کوه خواری وساخت باغ ویلا داره بی داد میکنه

شهروند یکشنبه , ۹ مرداد ۱۴۰۱ - ۲۲:۳۳

مملکت گل وبلبل،یکی میادمجوزمیده،یکی میادمیگه چراساختید،خراب میکنه،هرکی میادیه تصمیمی میگیره،این کارازاول اشتباه محض بود،اینهمه باغ شهری!!!حتی اگرکشورپرآبی هم داشتیم اشتباه بود،امان ازناکارآمدی…وقتی کاردست کاردان نباشدهمین است.

الیاس یکشنبه , ۹ مرداد ۱۴۰۱ - ۲۲:۰۱

متاسفانه همین حالا هم جاده ادامه قلات به کدیون و خان‌زنیان که برید،مشاهده می‌کنید با لودر مشغول تسطیح کردن تپه ها هستن،بعد مقداری نهال بر روی این زمین‌ها میکارندو کم کم اطرافش هم دیوار و حصار می‌کشندو وبه اسم اینکه سالهاست در این زمین کشت وکار داشتن،واز پدرشون به آنها رسیده، زمین‌ها را مالک می‌شوند،!! در این مسیر که حرکت کنید تا چشم کار می‌کند ازهمین نمونه روال مشاهده میکنید که مقداری نهال در زمین‌ زدندومالک شدند،دیگه از کنار جاده تاکیلومترها به سمت چپ وراست جاده که برید،حتی یک وجب زمین منابع طبیعی و ملی نمیبینید!! البته این فاجعه تنهادر این منطقه نیست،هرمنطقه‌ای که بشود درخت ونهالی کاشت از این روش زمین‌خواری درامان نمانده!!!.درهمین جاده قلات به خان‌زنیان،کنار جاده ساختمان و دکه‌هایی مشاهده میکنید با تابلو و اسم بنگاه‌ خریدوفروش زمین وباغ و ویلا!!!.یعنی مسیوبان امر اینها را نمیبینند وخبر ندارند؟؟؟!!! این نیست مگر اینکه در این فاجعه مسیولانی هم منافع میبرند پس بنابراین پشتیبانی میکنند از این فاجعه زمین خواری!!!!

عباس یکشنبه , ۹ مرداد ۱۴۰۱ - ۲۱:۴۷

یک زمانی تو این زمین‌ها .گندم می کاشتند .الان شده.مرکز فساد .

ناشناس یکشنبه , ۹ مرداد ۱۴۰۱ - ۲۱:۴۷

یک زمانی تو این زمین‌ها .گندم می کاشتند .الان شده.مرکز فساد .

جمالی یکشنبه , ۹ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۹:۵۴

تصمیم چه کسی یا کسانی بوده که باغ شهری ایجاد کنند و کشاورزی ایران را نابود کنند

احمد یکشنبه , ۹ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۹:۵۳

بجای اینکه پارک‌های جدید و وسائل سرگرمی جدید ایجاد کنن مردم به سمت باغ شهری سوق دادن ، ضمنا بدلیل نامن بودن پارک‌ها و درگیری‌های متعد مردم شیراز برای تفریح و امنیت خانوادشون رو به سمت باغ شهری آوردن البته باید این کارو میکردن

سعید یکشنبه , ۹ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۹:۵۰

باغ شهری های شیراز کلید کدام امام جمعه زد

سعید یکشنبه , ۹ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۹:۴۹

باغ شهری های شیراز کلید اولشو امام جمعه متوفی حائری زد

حمید یکشنبه , ۹ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۶:۳۲

بخدا از شهر بیرون که میریم سمت دوکوهک تا سپیدان دیگه زمینی نمیبینی که زمین خواران دورشو دیوار نکشیده باشن و کسی هم رسیدگی نمیکنه

اسی یکشنبه , ۹ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۶:۱۶

همه چی رو عمدا رابطه ای و هر کی هرکی کردن که مردم سر درگم باشن
این گرانیها هم خیلیش عمدی است تا مروم تا مردم سر در گریبان باشن

ابراهیم یکشنبه , ۹ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۴:۴۷

همون روستای چهار مور که میگین مگه اون موقع که زمین میفرختی و پول میگرفتی کور بودی که طرف میاد پول میده میخاد استفاده کنه اگه همینا نبودن شما هنوز باید …. حالا ناز میکنی

حسن ساعدی یکشنبه , ۹ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۲:۳۲

سلام مردم باید خودشون رعایت کنند. هر کی فکر خودش هست روستای چهار مور رو باغ شهر رو بیان خراب کنید ببینید بیان آب لوله کشی رو چه جور وصل کردند برای باغ شهر برای استخر ۱ساعت داخل شنا میکنن بعدش هم خالی میکنن از اول بازم رسیدگی کنید روستای آبگرم چهارمور

ناشناس یکشنبه , ۹ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۲:۳۰

باغ شهری خاگ لقی بود که …… تو دهن مردم شکوند

علی مرادی یکشنبه , ۹ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۲:۲۹

سلام من اهل روستای چهار مور هماشهر هستم هر کی رسیده سمت روستا باغ درست کرده با آب آشامیدنی استخر پر میکنن آب درخت میدن شب میکنن زمین رو وصل میکنم به شاه لوله اصلی می‌برن تو باغ به خدا حیفه رسیدگی کنید بیان ببینید با آب شهر روستا که برای خوردن هست چه جور داخلش شنا میکنن من کسی رو میشناسم آب میزارن داخل استخر میاد شیراز سرکار بعد از چهار روز میاد اب رو می‌بنده رسیدگی کنید روستای چهارمور جاده آبگرم هماشهر…..

اسماعیل یکشنبه , ۹ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۱:۳۸

سیاست یک بام و دو هوا !!!!!
واقعا جای تأسف داره از سیاست های که روزی تبلیغ برای باغشهریرمیکنند و مسولین ادارات و حتی امام جمعه فقید حایری شیرازی برای احیای اراضی موات و سرسبزی شیراز تلاش نمود و در قالب طرح فلاحت در فراغت خیلی از این باغ ها به کارمندان جانبازان و ایثارگران و بازنشستگان واگذار شد و با این همه هزینه ها و صرف جوانی خود اکنون میفرمایند غیر قانونی است
پس چرا باغشهری … که در دل کوه است و یا باغشهری کارکنان….ی همه امکانات بهش داده آید و قانونی اعلام میشود اما باغشهری هابی که مال قشر کارمند و متوسط جامعه است ، غیرقانونی است !!!!!

کاوه یکشنبه , ۹ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۱:۳۲

سلام و عرض ادب
خیلی دوست دارم با تهیه کننده این گزارش به بحث بشینم و روشن کنیم که چقدر این بزرگوار یکطرفه به قاضی رفته و چقدر مسائل قابل تأمل پیرامون مردم و باغچه شان رو نادیده گرفتن ! در کل بزرگوار شما کَدو رو ندیدی

محمد یکشنبه , ۹ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۱:۲۲

…. آمریکا اگر جهانخوار است اما قانون آن درست اجرا می شود وهیچ پارتی ورابطه ای در آن حاکم نیست سلا م خدمت رئیس جهاد کشاورزی فارس استاندار فرماندار وبخش دار استان ودست آندر کاران حدود ملیون ها زمین کشاورزی در منطقه خان زنیون قره چمن دشت بزرگ کودیان واب پرده که در استان قطب دوم کشا رزی بعداز مرودشت وکامفیروز بوده وسالانه ملیونها تن غلات دیم از گندم جو عدس نخود و….. برداشت میشد تبدیل شده به ویلاهای غیر مجاز که هر کدام از آنها چاهی جهت ابیار درختان داخل ویلای خود حفر کرده ور ی آن را پوشانده اند من هم در آن منطقه چند هکتار زمین دارم یا امسال من که هرسال آن را کشت وبرداشت میکنیم اما در خانه ما امسال من با پسران و))برادران خود که باید زمین‌ها را تبدیل به باغ شهر کنیم وبفروشیم دعوا داریم خواهشمندیم بررسی شود

حافظ یکشنبه , ۹ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۰:۴۷

بی تدبیری محضه یا ضعف شدید مدیریت ودخالت ها غیر کارشناسی کار را به اینجا رساند ومتاسفانه قیمت بالا ورانت زیاد وضع را بدتر هم می‌کنه دلسوزی هم نیست فقط شعار وبعد هیچ

ناشناس یکشنبه , ۹ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۰:۳۶

باسلام
واقعا جای تأسف داره، که این باغشهر یها که هیچ سودی برای کشور و شهر ندارد ، بلکه ضرر وزیان غیره قابل جبران هم داره، به راحتی وبا پول و پارتی داره روز برور هم احداث اینها بیشتر میشه، هیچکس هم جلودارشون نیست. فقط شده مرکز.. و …. غیر متعارف. یه عده بدبخت بیچاره هم حتی یه اتاق هم ندارن که زیر سقفش از سرما وگرما محفوظ باشن.. خودم شاهد پارتی بازی خیلیا توو این زمینه بودم

ناشناس یکشنبه , ۹ مرداد ۱۴۰۱ - ۸:۳۳

بریوید جلوی تعاونی مسکن ا….ی ش…..ری ودا…ی وعلوم …. رابگیرید که تمام زمینها چه… شیراز چه روستاهای اطراف شیراز را تبدیل به باغ شهری کرده اند وبه قیمت زیاد به مردم میفروشن

سید اسماعیل سبحانی یکشنبه , ۹ مرداد ۱۴۰۱ - ۸:۲۶

سلام گزارش شما که هر از چند گاهی منتشر میشود کامل نیست و به تعبیری همه را با یک چوب میزنید اگر طرح ایراد دارد چرا در همان زمان پرسنل سازمان جهاد کشاورزی از آن منتفع شدند و هم اکنون نیز با مجوزهای قانونی در حال ساخت میباشند و البته همه سرمایه دار نیستند و چه بسا تکه ای زمین با هزینه ای کمتر از آنچه در شهر بود خریداری و برای سکونت انتخاب کرده اند مگر مردم چه گناهی کرده اند که هر از گاهی یک مسئولی شمشیر بر می‌دارد و همه را می‌خواهد گردن بزند بیشتر از این نمک به زخم مردم نپاشیم . ضمنا عناوینی که برای افراد مذکور در گزارش ذکر گردید اشتباه است.

آخرین اخبار