چاپ کد خبر: 1309
4 آبان 1397

تبعیض میان کارمندان بوشهری در پرداخت فوق العاده مناطق جنگی

یکی از اتفاقات مثبت در قانون برنامه ششم توسعه، توجه به مناطقی بود که در جنگ تحمیلی آسیب های زیادی متحمل شده و برهمین اساس در ماده ۱۱۲ این برنامه، تکالیفی برای دولت پیش بینی شد که افزایش ۲۰ تا ۲۵ درصدی فوق العاده کارمندان و اختصاص ردیف های بودجه مجزا برای توسعه بیشتر این مناطق از آن جمله است.

به گزارش” اول فارس به نقل ازپایگاه خبری «خلیج فارس»؛ مصوبه ای که با هدف افزایش انگیزه کارکنان شاغل در این مناطق و همچنین کاهش عقب ماندگی این شهرها نسبت به نقاط مرکزی کشور پیش بینی شده، اما بررسی ها نشان می دهد این مهم در استان بوشهر ناقص و همراه با تبعیض اجرایی گردیده است.

5850photo %DB%B2%DB%B0%DB%B1%DB%B8 %DB%B1%DB%B0 %DB%B1%DB%B2 %DB%B1%DB%B5 %DB%B2%DB%B7 %DB%B0%DB%B6

براساس مصوبه مجلس، تعیین مناطق عملیاتی دفاع مقدس جهت برخورداری از امتیازات برنامه ششم توسعه به ستاد کل نیروهای مسلح سپرده شد، از این رو در اواخر سال گذشته، این ستاد در نامه ای به سازمان برنامه و بودجه ۶ استان خوزستان، ایلام، آذربایجان غربی، کرمانشاه، کردستان و بوشهر را جزو مشمول اعلام کرد.

براساس همین ابلاغیه، در استان بوشهر ۴ شهر بوشهر، خارگ، گناوه و دیلم مشمول این قانون تعیین شده که فرصتی قابل توجه برای بهبود اعتبارات این مناطق و افزایش فوق العاده کارکنان محسوب می گردد.

http://pgnews.ir/gozaresh/uploads/p1c498u4bemvq1i721ci4qrdp874.jpg

شروع پرداخت فوق العاده مناطق عملیاتی از شهریورماه

در شرایطی که این قانون باید از ابتدای سالجاری اجرایی می شد، مشمول زمان گردید تا اینکه یک ماه پس از خوزستان، رییس سازمان برنامه و بودجه بوشهر در اواخر شهریورماه امسال خبر داد: فوق العاده کارمندان هم استانی که محل خدمت شان جزو مناطق جنگی تعیین شده، از مهرماه واریز می گردد و مطالبات ماههای قبل نیز به تدریج به کارمندان پرداخت خواهد شد.

البته رضا عوض پور درباره سرنوشت سایر تکایف قانونی ماده ۱۱۲ برنامه ششم توسعه نظیر آماده سازی طرح آمایش سرزمینی یا جذب اعتبارات مستقل کشوری برای ۴ شهر استان که مشمول مناطق عملیاتی شده توضیحی نداد، اما خبر افزایش ۲۰ درصدی حقوق کارمندان لیسانسه و ۲۵ درصدی کارمندان فوق لیسانسی و بالاتر، بارقه های امید را در میان این قشر برای کاهش فاصله معیشتی شان با نقاط برخوردار کشور رقم زد.

اجرایی نشدن فوق العاده در برخی دستگاههای اجرایی استان

با این حال خبر می رسد اجرای نصف و نیمه قانون افزایش حقوق کارمندان ۴ شهر مشمول قانون مذکور در استان، نارضایتی و گلایه مندی هایی را در میان این فشر در پی داشته است.

پیام های ارسالی به «خلیج فارس» و بررسی های میدانی نشان می دهد بیشترین موارد عدم اجرای قانون، مربوط به دستگاههایی می باشد که پرداخت حقوق کارکنان آن بصورت متمرکز از تهران صورت می گیرد و در حقوق شهریور و احکام صادره برای مهرماه از فوق العاده ۲۰ تا ۲۵ درصدی خبری نیست.

در این خصوص می توان به کارمندان دستگاههایی نظیر آموزش و پرورش، ارگان های نظامی، نهادهای زیرمجموعه رهبری نظیر صداوسیما، بانک ها، نفتی ها یا شرکت های دولتی مثل آبفا و برق استان، شهرداری ها و دانشگاهها اشاره کرد که هنوز خبری از فوق العاده مناطق عملیاتی برای کارمندان آنها نیست. در پیگیری کارمندان این مجموعه ها نیز دلایلی نظیر قوانین خاص دستگاه و اینکه مشمول قانون مدیریت جامع خدمات کشوری نیستند، یا هیات امنایی بودن دانشگاهها و نیاز به اخذ مجوز مطرح می شود که همگی باعث محروم شدن بخش گسترده ای از کارمندان استان از فوق العاده مذکور گردیده است.

فقط کارمندان رسمی به رسمیت شناخته شدند

مهمتر اینکه برخی از دستگاههای اجرایی استان که فوق العاده مناطق عملیاتی را از حقوق شهریور پرداخت و در احکام صادره برای مهر اعمال کرده اند، این مهم را تنها برای کارکنان رسمی خود پیش بینی کرده و سایر کارمندان (پیمانی، قراردادی، طرحی، کارگری و…) از آن محروم گردیده اند، گروهی که بعضا مسئولیت های دشوار و حساس تری در دستگاههای اجرایی برعهده گرفته و از امنیت شغلی کمتری برخوردارند. طبق پیام های ارسالی خوانندگان، این گلایه در برخی دستگاهها نظیر دامپزشکی، نوسازی مدارس، استانداری و فرمانداری ها، فنی و حرفه ای و بهزیستی رخ داده است.

این اعمال تبعیض در شرایطی می باشد که قانوگذار در ماده ۱۱۲ برنامه ششم توسعه که در خصوص امتیازاتی برای مناطق عملیاتی دفاع مقدس می باشد، درخصوص فوق العاده کارکنان صرفا به واژه “شاغلین دستگاههای اجرایی” اشاره کرده و عملا تفکیکی میان کارمندان رسمی با پیمانی، قراردادی و… قائل نشده است، اما به نظر می رسد سازمان برنامه و بودجه که متولی تامین اعتبار این مهم بوده، تنها کارمندان رسمی را به رسمیت شناخته است.

پاسخ های معاون سازمان برنامه و بودجه استان به گلایه کارمندان

25282294671برای پیگیری این مشکل به سراغ علی درویشی معاون بودجه سازمان برنامه و بودجه استان بوشهر رفتیم.

وی با اشاره به اینکه قانون مذکور گام موثری برای افزایش انگیزه کارکنان مناطق عملیاتی دفاع مقدس است، می گوید: براین اساس مقرر بوده از ابتدای امسال ۲۰ درصد حقوق کارمندان دارای مدرک لیسانس و ۲۵ درصد برای کارمندان دارای مدرک فوق لیسانس و بالاتر افزایش یابد که بطور میانگین برای هر کارمند بین ۳۰۰ تا ۳۵۰ هزارتومان می شود.

درویشی درباره میزان اعتبار موردنیاز برای اجرای این مهم در استان می گوید: حدود ۷ میلیاردتومان جهت پرداخت فوق العاده به کارمندان ۴ شهر استان که جزو مناطق عملیاتی تعییین شده، جهت امسال پیش بینی شده و از حقوق شهریورماه واریز آن آغاز گردیده، ضمن اینکه ماههای قبل نیز همزمان با تامین اعتبار، پرداخت می شود.

معاون سازمان برنامه و بودجه استان درباره آن دسته از دستگاههای اجرایی که کارمندان شان هنوز از این فوق العاده در احکام خود بهره مند نشده اند، می گوید: برخی از دستگاهها مثل آموزش و پرورش، نفت یا مجموعه های نظامی و دانشگاهها حقوق نیروهای شان بصورت متمرکز از تهران واریز می شود و جدا از ۷ میلیارد تومانی است که در استان پیش بینی گردیده هستند، از این رو پرداخت فوق العاده کارمندان این دستگاهها مستلزم پیگیری مدیران کل از مجموعه کشوری خود و اجرای این تکلیف درخصوص کارمندان شهرهای بوشهر، خارگ، گناوه و دیلم می باشد که جزو دیون کارمندان می باشد و معمولا در پایان سال بصورت بکجا پرداخت می شود. البته در این خصوص پیگیری ها از سوی مدیران استانی آغاز شده است.

درویشی درباره راهکار پرداخت این فوق العاده برای کارمندان دستگاههایی که مشمول قانون خدمات کشوری نمی باشد و هنوز از آن بی بهره اند خاطرنشان کرد: برخی مجموعه های تابعه وزارت نیرو مثل شرکت های آبفا که مشمول قانون مدیریت خدمات کشوری نمی باشند، برای پرداخت فوق العاده مذکور باید اعتبار مربوطه از سوی دستگاه تامین و به کارمندان پرداخت شود و در این زمینه منعی قانونی وجود ندارد.

وی همچنین درباره اینکه برخلاف تصریح قانون مبنی بر پرداخت فوق العاده به شاغلین، ولی این موضوع در اداراتی که اجرایی شده صرفا نصیب کارمندان رسمی گردیده و سر کارمندان پیمانی، قراردادی، طرحی، کار معین، کارگری و شرکتی بی کلاه مانده، اظهار داشت: احکام پرداخت حقوق کارکنان و گروه مشمول این فوق العاده توسط سازمان اداری و استخدامی کشور صادر می شود و ما به عنوان سازمان برنامه و بودجه در تفسیر قانون یا تقسیم بندی کارمندان نقشی نداشته ایم.

به گفته درویشی، طی سالهای اخیر در احکام حقوقی کارمندان، بند “سایر مزایا” حذف شده که اگر وجود داشت دستگاهها از طریق ایین فرصت می توانستند معادل فوق العاده را به کارمندان غیر رسمی خود پرداخت نمایند، ولی سایر بندهای احکام حقوقی ضوابط خاص خود را دارد.

این مقام مسئول درباره گلایه بازنشستگانی که می گویند در دوران دفاع مقدس در ۴ شهر مشمول مناطق عملیاتی سابقه فعالیت داشته ولی از فوق العاده مناطق جنگی بی بهره هستند، می گوید: قانون گذار نظرش این بوده که چنین امتیازی با هدف افزایش انگیزه شاغلین و ماندگاری آنها در مناطق عملیاتی اجرایی شود و اگر بازنشستگان به آن اضافه می شد، نیازمند تامین اعتبار گسترده ای بود که عملا در شرایط فعلی اعتبارات کشور هم اجرای این قانون دشوار به نظر می رسید.

درویشی در پایان درخصوص اینکه براساس درخواست نمایندگان خوزستان و دستور استاندار به سازمان برنامه و بودجه این استان، همه شهرهای خوزستان مشمول پرداخت فوق العاده کارمندان شده اند ولی در بوشهر محدود به ۴ شهر می باشد گفت: گستردگی جنگ تحمیلی در خوزستان بیشتر از استان ما بوده در این خصوص مناقشه ای نیست، از این رو اختصاص فوق العاده مناطق عملیاتی به همه شهرهای این استان اعتراض ۵ استان دیگری که برخی شهرهای آنها جزو ماطق عملیاتی شناخته شده ایجاد نمی کند، اما در استان بوشهر هم اگر مجلس، دولت و مرجعی قانونی بیش از ۴ شهر فعلی تعیین نمایند، کارمندان سایر نقاط استان هم می توانند مشمول فوق العاده مناطق عملیاتی شوند.

نظرات خود را برای ما ارسال کنید

بازنشسته ایثارگر سه شنبه , ۲۵ خرداد ۱۴۰۰ - ۲۲:۵۹

برای رضای خدا در این موقع حساس اقتصادی نیاز مبرم به این ماده۱۱۲ مناطق جنگیداریم برای ما بازنشستگان که دو یا ۳جوان بیکار در منزل داریم وبا این همه تورم و گرانی قادر نیستیم که یک نفس تازهای بکشیم خواهش میکنم از اقای نوبخت که تا پایان دولت خود مشکل حقوقی بازنشستگان ایثارگر را حل کنید که زندگی بسیار سختی داریم فقرو بیکاری جوانان کرایه خانه ها گرانی اجناس هر چه از گرانی بگیم باز هم کم هست مملکت بی صاحب همینه بیشتر از ای نباید انتظار داشت شهر بی کلانتر

آخرین اخبار