چاپ کد خبر: 78466
27 اسفند 1400

تصاویر آیین مردمی و سه هزار ساله‌ نوروز خوانی در مازندران

نوروز خوانی آیین سه هزار ساله‌ای است که از نیمه اسفندماه در مناطق مختلف استان مازندران اجرا می‌شود و نوروز خوانان، با حضور در شهر‌ها و روستاها، شادباش آمدن بهار را می‌دهند.

مازندران از فرهنگ و تمدن بسیار کهن و اصیل آریایی برخوردار است و به دلیل داشتن این تمدن باستانی و دیرینه مراسم‌های باستانی و به دلیل علاقه به دین و مذهب، مراسم مذهبی با شکوهی در این دیار کهن برگزار می‌شود.پس از گرویدن مردم آن به اسلام، برخی از مراسم باستانی بسته به فرهنگ مردمان مختلف مازندرانی با آداب اسلامی درآمیخته و بنا بر این شیوه اجرای آن در هر روستا با روستای دیگر متفاوت است.

در نوروز خوانی افرادی که به آنها نوروز خوان گفته می شد پیش از آغاز فصل بهار به صورت دوره گردی به شهرها و روستاهای مختلف می رفتند و اشعاری در مدح بهار یا با ذکر مفاهیم مذهبی به صورت بداهه یا از روی حافظه می خواندند. این اشعار به زبان فارسی و یا زبان های محلی بود و پس از اسلام اغلب پس از ستایش خدا در مدح امامان شیعه گفته می شده است.

نوروز خوانی در مازندران 1 نوروز خوانی در مازندران 2 نوروز خوانی در مازندران 3 نوروز خوانی در مازندران 4 نوروز خوانی در مازندران 5 نوروز خوانی در مازندران 6 نوروز خوانی در مازندران 7 نوروز خوانی در مازندران 8 نوروز خوانی در مازندران 9 نوروز خوانی در مازندران 10 نوروز خوانی در مازندران 11 نوروز خوانی در مازندران 12 نوروز خوانی در مازندران 13 نوروز خوانی در مازندران 14 نوروز خوانی در مازندران 15 نوروز خوانی در مازندران 16 نوروز خوانی در مازندران 17 نوروز خوانی در مازندران 18 نوروز خوانی در مازندران 19 نوروز خوانی در مازندران 20 نوروز خوانی در مازندران 21 نوروز خوانی در مازندران 22 نوروز خوانی در مازندران 23 نوروز خوانی در مازندران 24

نظرات خود را برای ما ارسال کنید

آخرین اخبار