چاپ کد خبر: 117984
16 مرداد 1402

گندمکاران و کشاورزان: اصلاح قیمت نخواستیم پول مان را بدهید/فاجعه خرید تضمینی گندم

قیمت خرید تضمینی گندم تا همین چند هفته پیش مورد اعتراض کشاورزان بود اما حالا پرداخت مطالبات به دغدغه شماره یک آن‌ها بدل شده است.
جهان صنعت نیوز: گندمکاران تا همین چند هفته گذشته نسبت به قیمت خرید تضمینی گندم ۱۵ هزار تومانی معترض بودند. اما حالا عملکرد دولت در پرداخت مطالبات آن‌ها کار را به جایی رسانده که عطای اصلاح قیمت گندم را به لقایش بخشیدند و تنها خواستار پرداخت مطالبات خود هستند.

عدم اصلاح قیمت خرید تضمینی گندم و پرداخت نامنظم مطالبات کشاورزان در حالی است که هر روز صحبت از رکوردشکنی خرید تضمینی گندم می‌شود.

فاجعه خرید تضمینی گندم در کردستان
محسن فتحی، نماینده سنندج در مجلس در تذکری به رئیس جمهور، وزیر جهاد کشاورزی و رئیس سازمان برنامه و بودجه گفت: تاکنون  ۸۴۰ هزار تن گندم مربوط به استان کردستان تحویل سیلو شده است. ارزش آن حدود ۱۲ هزار میلیارد تومان است اما تنها ۳۰۰ میلیارد یعنی کمتر از ۳ درصد پرداخت شده است.

قیمت خرید گندم تضمینی

این وضعیت پاسخگوی کار و تلاش کشاورزان استان کردستان نیست و باعث بروز مشکلات عدیده ای می‌شود. لازم است اعتبارات لازم تخصیص داده شود.

چنین وضعیت پرداخت مطالبات کشاورزان در حالی است که استان کردستان در کنار کرمانشاه مجموعاً بیش از یک‌ونیم میلیون تُن گندم تحویل داده‌اند.

رکورد شکنی‌ها در سایه عملکرد ضعیف
این شرایط در حالی است که مدیرعامل شرکت بازرگانی دولتی ایران خبر از رکوردشکنی خرید تضمینی گندم داده است.

سید سعید راد اعلام کرده که از ابتدای امسال تاکنون، ۸ میلیون و ۹۳۴ هزار تُن گندم خریداری شده است. در صورتی که سال گذشته تا همین زمان، ۶ میلیون و ۶۰۹ هزار تُن گندم خریداری شده بود.

به طور کلی خرید تضمینی گندم در ۴ ماه و نیم نخستِ سال ۱۴۰۲ نسبت به مدت مشابه سال ۱۴۰۱ از رشدی بالغ بر ۲ میلیون و ۳۲۵ هزار تُن برخوردار بوده است.

میزان خرید گندم در استان خوزستان یک میلیون و ۷۲۰ هزار تُن، استان فارس نزدیک به یک میلیون تُن، استان‌های کردستان و کرمانشاه مجموعاً بیش از یک‌ونیم میلیون تُن و استان‌های گلستان و آذربایجان غربی مجموعاً بیش از یک میلیون تُن بوده است.

بعد از این ۶ استان به‌ترتیب در هر یک از استان‌های لرستان، خراسان رضوی، همدان و ایلام بین ۳۰۰ هزار تا نیم میلیون تُن گندم خریداری شده است.

قیمت خرید تضمینی گندم ۱۵ هزار تومانی آرزو شد!
در حالی که تا همین چند وقت پیش قیمت خرید تضمینی گندم ۱۵ هزار تومانی با اعتراض کشاورزان همراه بود اما حالا عملکرد ناامید کننده دولت در پرداخت مطالبات کشاورزان،‌ باعث شده که به همین قیمت هم راضی باشند!

قیمت گندم با وجود گذشت حدود پنج ماه از سال همچنان بلاتکلیف است. دولت وعده خرید هر کیلو گندم به نرخ ۱۵ هزار تومان را به کشاورزان داده بود اما در عمل ۱۱۵۰۰ تومان با آنها حساب کرد.

گندمکاران به این قیمت اعتراض کردند و مسئولان، نمایندگان مجلس و فعالان صنفی به آنها وعده اصلاح آن را دادند اما تا کنون دولت تصمیم خاصی در این زمینه نگرفته است.

تنها نکته‌ای که فعلا مسئولان وعده آن را داده‌اند پرداخت مابه‌التفاوت نرخ پرداختی تا ۱۵ هزار تومان است. حتی با وجودی که قاسم پیشه‌ور رئیس اتاق اصناف کشاورزی در دومین روز مرداد وعده بود که دولت در جلسه‌ای که قرار بود آن روز برگزار شود در مورد نرخ خرید تضمینی گندم تصمیم می‌گیرد، همچنان خبری در این مورد منتشر نشده است.

این در حالی است که گندمکاران خواهان افزایش قیمت گندم به نرخ ۱۷ هزار تومان هستند.

جلوگیری معجزه آسا ریزش مو به وسیله این روغن +طرز تهیه ماسک مو آن

عضو یکی از کانال های اخباراول فارس شوید

 کانال تلگرام 

 کانال واتساپ 

در کانال ایتا

کانال سروش 

 کانال روبیکا

 کانال بله

نظرات خود را برای ما ارسال کنید

ناشناس پنجشنبه , ۹ شهریور ۱۴۰۲ - ۳:۱۸

خدا وندا تو قسم به این روزهای عزیز خودت به داده این مردم برس

مصیب پنجشنبه , ۱۹ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۴:۲۴

خدا … کنه خدا نابود کنه هرچی ظالمه

یسلان چهارشنبه , ۱۸ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۶:۰۴

گندم ما رو پس بدید بدیم گاو وگوسفندا

سعید سه شنبه , ۱۷ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۴:۲۹

دیگه غلت بکنم گندم بکارم

ناشناس دوشنبه , ۱۶ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۹:۲۷

چراصداوسیماصدای.کشاورزمظلوم.رابه.رهبرنمرسانه.خوزستان.۴ماه.گندم.تحویل.به.این.دولت.دوزدداده.مابقیه.پول.نمریزه.ازصداوسیما.خواهش.مکنیم.صدای.مارابه.رهبربرسانه

محمد دوشنبه , ۱۶ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۹:۲۵

بخدا زن و بچه مارو رها کردن رفتن بخاطر طلبکار باید هرروز سود بدیم و فحش بخوریم یه مرد نیست به داد کشاورز بدبخت برسه

ناشناس دوشنبه , ۱۶ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۸:۴۹

غلط کردم گندم تحویل دادم غلط کردم گندم کاشتم خرج ودخل جور نمیاد زمین خالی بزاری به نفعه کجایی ارائه رییسی مردم از گشنگی مردن

شهریار دوشنبه , ۱۶ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۷:۴۵

شاه وگداهردو شدنددزد منتظرهستیم خداهم به مابدهدمزد اینجوری میشه که بارون نمیادقحطی میشه مردم بدبخت میشن این روش ح

موسوی دوشنبه , ۱۶ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۵:۳۳

صادرات گندم به سود کشاورزان است در عراق ‌کیلو ۲۰ هزار تومان خریداری میشه چرا دولت به کشاورزان اجازه صادرات نمی‌دهد لا اقل همان ۱۷ هزار تومان بخرد تا کشاورزان هم ……….

محمد دوشنبه , ۱۶ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۵:۲۶

.. رئیس جمهور و رئیس مجلس این نون و گذاشتن تو سفره کشاورزای بدبخت.
آخه مگه این دولت بی صاحبه کسی نیست صدای گندمکارا رو بشنوه . ۴ ماهه گندم تحویل دادیم به دولت دزد . مال مون رو خورده و رفته دولت ..

آخرین اخبار