چاپ کد خبر: 112163
29 اردیبهشت 1402

خطرات باور نکردنی تنها گذاشتن شدن کودکان در خودرو

خطرات باور نکردنی تنها ماندن و گرفتار شدن کودکان در خودرو

این روزها گرمازدگی‌های شدید، از حال رفتن، حوادثی مثل تصادف، دزدیده شدن و حتی مرگ در کمین کودکانی است که ازسوی والدین یا بزرگ‌ترها به هر دلیلی در خودرو تنها می‌مانند.

به گزارش اول فارس ،این روزها گرمازدگی‌های شدید، از حال رفتن، حوادثی مثل تصادف، دزدیده شدن و حتی مرگ در کمین کودکانی است که ازسوی والدین یا بزرگ‌ترها به هر دلیلی در خودرو تنها می‌مانند. شاید اتفاقاتی مانند کودکانی که داخل خودرو گرفتار می‌شوند و به دلایلی جان خود را از دست می‌دهند یا حوادثی از این دست چندان فراگیر نباشند اما در صورت غفلت رخ خواهند داد. چنین حادثه‌ای اگر خسارت جانی نداشته باشد اما آسیب‌های روحی و روانی بسیار جدی به کودک تحمیل می‌کنند.

خطرات گرفتار شدن کودکان در خودرو
یک کارشناس ایمنی و مدیرعامل «انجمن کودک ایمن ناجی‌فردا» بیان کرد احتمال وقوع این حوادث در دنیا بسیار کم است، اما در صورت وقوع، عواقب بسیار دردناکی درپی دارد. وی با اشاره به خطراتی که ممکن است تنها گذاشتن کودک در خودرو ایجاد کند، تاکید کرد: «تنها گذاشتن کودکان و حتی نوجوانانی که رانندگی بلد نیستند در خودرو خطرآفرین است. یکی از نکاتی که همیشه بر آن تاکید می‌شود این است نباید محیطی را برای کودکان فراهم کنیم تا دست به اقدامات ناایمن بزنند. ازجمله اینکه کودک را به هیچ عنوان نباید در خودرو تنها بگذاریم.

به‌عنوان‌مثال بارها اتفاق افتاده است یکی از والدین به‌قصد خرید از خودرو پیاده شده و در را با ریموت قفل کرده است. پس از انجام خرید که شاید چندان هم طول نکشیده، متوجه می‌شود ریموت کار نمی‌کند و کودک داخل خودرو گرفتار شده است. یا مثلا ریموت داخل جوی آب افتاده و کودک درون خودرو گرفتار شده و نمی‌تواند در خودرو را باز کند. در این موارد حتما قبل از آنکه از افرادی مثل کلید ساز و.. کمک گرفته شود باید نیروهای امدادی را در جریان قرار داد. آتش‌نشان‌ها برای این موارد آمادگی دارند و اقدامات لازم را انجام می‌دهند، اما پیشگیری مقدم بر درمان است.»

این کارشناس ایمنی با اشاره به خطر استفاده کودکان از ترمزدستی می‌گوید: «در برخی موارد نیز کودکان و نوجوانان در غیاب والدین، از روی کنجکاوی ترمزدستی را می‌کشند و از آن‌جا که دیگر نمی‌توانند خودرو را کنترل کنند حادثه جبران‌ناپذیری رخ می‌دهد که موجب وقوع خسارت‌های جانی و مالی نیز می‌شود. توجه داشته باشید که کودکان بسیاری از رفتارهای والدین خود مانند رانندگی را تقلید می‌کنند و ممکن است به دلیل همین تقلید نیز در زمان نبود والدین دچار حادثه شوند.»

عملیات نجات کودکان گرفتار در خودرو
پنج‌دقیقه پس از قفل شدن درها و بالا بودن پنجره‌ها دما تا ۷۵درصد داخل خودرو افزایش می‌یابد. روزهای گذشته، حادثه مرگ دو کودک نیک‌شهری در خودرو پدر یکی از این کودکان، خبرساز شد. این اتفاق بار دیگر ضرورت توجه به ایمنی کودکان در خودرو را یادآوری کرد. کودکان سه و چهار ساله برای بازی به داخل خودرو رفته بودند اما با قفل شدن درهای خودرو، آنجا محبوس شده و جانشان را از دست دادند.

اما این اتفاق نه‌تنها در ایران بلکه در سراسر نقاط جهان نیز روی می‌دهد. به‌عنوان‌مثال ۷۴۲ کودک آمریکایی بین سال‌های ۱۹۹۸ تا ۲۰۱۷ میلادی جان خود را به‌دلیل گرمازدگی ناشی‌از حبس شدن در خودرو از دست داده‌اند. آمار مرگ ۴۲کودک در سال ۲۰۱۷ ثبت شده که نسبت‌به رقم مرگ ۳۹ کودک در سال ۲۰۱۶ افزایش داشته است. سالانه بیش‌از ۲ هزار عملیات نجات کودکان از داخل خودرو در کشور استرالیا انجام می‌شود. به‌گفته «انجمن ملی راه و رانندگان»‌ استرالیا، کودکانی که در چنین شرایطی گرفتار شوند، می‌توانند به‌سرعت دچار استرس و کم‌آبی شوند و جان خود را از دست بدهند.

کودک خود را تنها در خودرو رها نکنید
یک روانشناس کودک و نوجوان نیز درباره پیامدهای تنها ماندن کودک در خودرو بیان کرد: «زمانی‌که اتفاق ناخوشایندی رخ می‌دهد، بر افراد اثرات نامطلوب و منفی می‌گذارد، اما شدت و مدت این اثرگذاری متناسب با ویژگی‌های فردی و روان‌شناختی افراد متفاوت است.» وی ادامه داد: «طبق یک نظریه روانشناختی، شکل‌گیری خاطرات در انسان همزمان با صحبت کردن کودک اتفاق می‌افتد.
اگر چه خاطرات در کودکی که قادر به صحبت کردن نیست، مشابه افراد بزرگ‌تر شکل نمی‌گیرد و نمی‌تواند رخدادهای پیش از این زمان را به یاد آورد اما به این معنی نیست که حوادث ناگواری که پیش از این سن برای کودک رخ می‌دهند، از نظر روانشناختی آسیب‌زا نباشد.» عسل سلیمانی درباره اثرات‌ منفی در ناخودآگاه کودک افزود: «این اتفاق در بخش ناخودآگاه ذخیره خواهد شد، کودک اگرچه اتفاق را به یاد نمی‌آورد اما تاثیر ناشی‌از تنها ماندن در خودرو را به‌شکل احساس عدم امنیت به ‌یاد می‌آورد. هرچند ممکن است کودک از منشأ آن آگاه نباشد اما این عدم امنیت تا پایان عمر با او باقی می‌ماند.» این روانشناس کودک و نوجوان در پایان هشدار داد: «به‌هیچ عنوان کودک خود را در خودرو رها نکنید. برخی تصورات والدین درباره این موضوع کاملا اشتباه است.‌به‌عنوان‌مثال برخی والدین می‌گویند کودک در خودرو خوابیده و برای دقایقی کوتاه بیدار نخواهد شد، پس در خودرو بماند تا کارشان را انجام بدهند. برخی والدین نیز فکر می‌کنند اگر هم اتفاقی برای کودک بیفتد، بزرگ می‌شود و فراموش می‌کند. چنین باورهایی کاملا اشتباه است. پیامدهای این اتفاقات برای کودک تا ابد برای وی ترس و اضطراب به همراه خواهد داشت.»

برچسب ها:
نظرات خود را برای ما ارسال کنید

آخرین اخبار