چاپ کد خبر: 134026
22 بهمن 1402

خواص معجزه آسای موسیقی بر سلامت جسم و روان

شاید برایتان پیش آمده باشد که با شنیدن موسیقی حس بهتری پیدا کنید و نسبت به قبل بیشتر احساس آرامش کنید.شاید تاکنون نمی دانستید که موسیقی به چه اندازه می تواند برای سلامتی مفید باشد.گوش دادن موسیقی می تواند تاثیرات بسیار زیاد و باورنکردنی بر سلامتی جسم و روان داشته باشد.در این بخش شما را با فواید گوش دادن به موسیقی آشنا خواهیم نمود.پس تا انتها با ما همراه باشید.

تاثیر موسیقی بر سلامتی

فواید جسمی موسیقی 

موسیقی برای سلامی بدن بسیار مفید است.از جمله فواید آن برای سلامتی:

۱-کاهش درد

درد ، بر روی مغز افراد  تأثیر می گذارد و موسیقی با عملکردی که دارد ، پریشانی مغز را کاهش داده و در نتیجه  درد تسکین می یابد. موسیقی در منحرف کردن حواس و کاستن علائم درد پیش از آن که به مغز برسند، مؤثر هستند.  کسانی که به موسیقی گوش می دهند، به داروهای کمتری برای مدیریت دردهایشان نیاز دارند.

۲- بهبود بیماری 

از آنجا که موسیقی اثر درمانی دارد ،  گوش دادن به موسیقی مورد علاقه در طول نقاهت و پس از جراحی یا بیماری جدی بسیار توصیه شده است. موسیقی دارویی غیرتهاجمی، است که باید در اختیار افرادی که قرار است عمل جراحی شوند، قرار بگیرد.موسیقی می تواند در بیماران انگیزه ایجاد کند.

۳-بهبود سلامت قلب

یک آهنگ خوب می تواند به روش های مختلف سلامت قلب شما را بهبود ببخشد. موسیقی می تواند شیمی مغز شما را به واقع تغییر دهد و به فواید قلبی عروقی منتج شود. مطالعات نشان داده اند که گوش دادن به موسیقی می تواند به آرامش سرخرگ ها کمک کند که به بهبود عملکرد رگ های خونی منتج می شود. افزون بر این، پس از فعالیت جسمانی، موسیقی می تواند ضربان قلب و فشار خون شما را سریع‌تر به سطوح عادی بازگرداند.

همچنین، پژوهش ها نشان داده اند که گوش دادن به موسیقی مورد علاقه می تواند فواید بیشتری نسبت به آهنگ های انتخابی توسط فردی دیگر داشته باشد، از این رو، ذائقه موسیقی شما هرچه باشد می تواند برای سلامت قلب مفید باشد.

۴-آرامش جسمی

بعد از پشت سر گذاشتن یک روز کاری طولانی ، برای آرامش بیشتر  آهنگ مورد علاقه خود را گوش دهید و از شب لذت ببرید و با آرامش بخوابید.

۵-کمک به کودکان مبتلا به اوتیسم

کودکان مبتلا به اوتیسم با گوش دادن به موسیقی عملکرد بهتری از نظر ارتباطی داشته و مهارت‌های اجتماعی آن‌ها تا حد بسیار زیادی بهبود می‌یابد.

تاثیر موسیقی بر سلامتی

۶-کاهش اشتها 

اگر از آن دسته افراد هستید که مدام در حال رژیم هستید ، موسیقی را به عنوان بخشی از رژیم به برنامه خود اضافه کنید. مطالعه اخیر نشان داده است که گوش دادن به موسیقی ملایم در هنگام غذا خوردن به شما در کاهش اشتها کمک می کند ، زیرا موسیقی آرام بر نحوه مصرف غذا تأثیر می گذارد هرچه موسیقی ملایم باشد ، غذای کمتری مصرف می کنید. موسیقی موجب آرامش محیط می شود و آرامش فرد سبب می شود او آهسته تر غذا خورده و متوجه احساس سیری خود شود.

۷-جلوگیری از بیماری آلزایمر 

برخی تحقیقات نشان می دهد که موسیقی به دلیل داشتن ریتم و آهنگ در بهبود حافظه و بازگشت خاطرات در بیماران آلزایمری نقش مهمی دارد زیرا الگوی موسیقی زمان زیادی در ذهن می ماند .

۸-تقویت کننده ایمنی بدن 

موسیقی روی احساسات و هورمون های بدن تأثیر می گذارد. گوش دادن به انواع خاصی از موسیقی به ایجاد احساسات مثبت کمک کرده و منجر به ترشح هورمون های خاصی می شود که سیستم ایمنی بدن را تقویت می کند.

۹-مفید در حین رانندگی

هنگام رانندگی حتما موسیقی گوش دهید . رانندگی ممکن است گاهی اوقات خصوصا در مواقع ترافیک استرس زا باشد که با گوش دادن به موسیقی می توان استرس را کاهش داد.

۱۰-سالم نگه داشتن مغز در سالمندی

از نظرعلمی ثابت شده است، گوش دادن به موسیقی در سنین پیری مانند ورزش مغز است که به سالم نگه داشتن مغز کمک می کند.

۱۱-بهبود اثرات سکته مغزی 

مطالعات اخیر تفاوت مرحله بهبودی را در بیماران سکته مغزی که به طور منظم به موسیقی گوش می دادند و بیمارانی که این کار را انجام نمی دادند نشان داده است. بیماران سکته مغزی که به طور منظم به موسیقی گوش می دهند در مقایسه با گروه دیگر سریعتر بهبود می یابند .

۱۲-کاهش سردرد و میگرن 

سردرد و میگرن به دلیل برخی از تنش های روزمره ایجاد می شود و گوش دادن به موسیقی آرام سبب آرامش فرد شده و برای کاهش درد ناشی از سردرد و میگرن مفید است.

تاثیر موسیقی بر سلامتی

فواید روحی روانی موسیق

اکنون با تاثیر موسیقی بر روان اشنا شوید:

۱-افزایش استقامت

موسیقی باعث حواس پرتی در حین تمرین می شود، بنابراین احساس نمی کنید درحال انجام ورزش هستید مخصوصاً وقتی به آهنگ های مورد علاقه خود گوش می دهید به همین دلیل استقامت و پایداری تان بالا می رود .

۲-موسیقی استرس را کمتر می‌کند

این باور در بین اکثر مردم رایج است که گوش‌دادن به موسیقی موجب کاهش استرس یا مدیریت بهتر آن می شود. برای اثبات این مدعا کافی است به صنعت خانگی که حول ساخت موسیقی‌های آرام‌بخش که با هدف مدیتیشن و تمدد اعصاب شکل‌گرفته نگاهی بیندازید. خوشبختانه علم این باور را تصدیق می‌کند. گوش‌دادن به موسیقی شیوه‌ای مؤثر برای مبارزه با استرس است.

در یکی از پژوهش‌های انجام‌شده در سال ۲۰۱۳ از شرکت‌کنندگان خواسته شد که قبل از مواجه با یک محرک استرس‌زا در یکی از سه موقعیت پیشنهادی قرار بگیرند و بعد تست استرس روانی را انجام دهند. سه موقعیت پیشنهادی: بعضی از شرکت‌کنندگان به موسیقی آرامش‌بخش گوش دادند، عده‌ای دیگر به صدای امواج آب و دیگران هم هیچ‌گونه محرک موسیقایی دریافت نکردند.

نتایج بررسی آزمایش‌ها نشان داد گوش‌دادن به موسیقی روی واکنش انسان به استرس، خصوصا روی دستگاه عصبی خودمختار، تأثیرگذار است. آن دسته از کسانی که به موسیقی گوش داده بودند، بعد از مواجه با عامل استرس‌زا، آرامش خود را با سرعت بیشتری به‌دست آوردند.

۳-محرک عالی 

اگر احساس کسلی دارید و انجام کارهای روزمره تان را به تعویق می اندازید ، باور کنید گوش دادن به آهنگ های انرژی بخش احساس کسالت را از شما دور می کند و یک محرک عالی برای انجام کارهای روزمره شماست.

۴-بهبود کیفیت خواب 

موسیقی ، درمانی مؤثر برای مشکلات خواب است و با گوش دادن به موسیقی کلاسیک یا هر موسیقی که دوست دارید، مشکلات خواب و بی خوابی خود را درمان کنید. پس اگر می خواهید خواب خوب و راحتی را تجربه کنید قبل از خواب موسیقی آرامبخشی را گوش کنید.

۵-تاثیر موسیقی بر خلق و خو

یکی دیگه از مزایای موسیقی اینه که می‌تونه شما رو شادتر کنه. محققان در پژوهش‌های مختلف دیدن که موسیقی می‌تونه به بهبود حس و حال افراد، خودآگاهی بیشتر، تنظیم احساسات و تغییر خلق و خو کمک زیادی بکنه. جالب اینجاست که موسیقی می‌تونه تاثیر منفی هم داشته باشه. در یه پژوهش مشخص شد که مردانی که موسیقی‌هایی با اشعار زن ستیزانه گوش می‌کردن به مراتب بیشتر رفتارهای خشونت آمیز و تهاجمی از خودشون نشون می‌دادن.

تاثیر موسیقی بر سلامتی

۶-بهبود عملکرد حافظه

برخی افراد احساس می کنند گوش دادن به موسیقی موردعلاقه هنگام مطالعه موجب بهبود عملکرد حافظه می شود اما برخی دیگر معتقدند موسیقی صرفا عامل حواس پرتی است.  اگر چه موسیقی روی حافظه اثرگذار است، اما نتایج آن به شرایط افرادی بستگی دارد که به آن گوش می دهند.

۷-تاثیر موسیقی بر درمان بیماری‌های روانی

موسیقی می‌تونه به صورت واقعی مغز رو تغییر بده. عصب شناسان فهمیدن که گوش دادن به موسیقی باعث ترشح چند ماده شیمیایی عصبی می‌شه که در عملکرد مغز و سلامت روان نقش خیلی مهمی دارن. یکی از اون‌ها دوپامین هست که یه ماده شیمیایی مرتبط با مراکز لذت و پاداشه. هورمون های استرس کورتیزول و سروتونین هستن و هورمون اکسی توسین که یه هورمون مرتبط با ایجاد ارتباط با دیگران هست.

برخی از مطالعات هم نشون داده که موسیقی درمانی می‌تونه کیفیت زندگی و ارتباطات اجتماعی افرادی رو که مبتلا به اسکیزوفرنی هستن، بهتر کنه.

۸-مناسب برای مدیتیشن 

ملاتونین که به هورمون خواب معروف است، هورمونی است که چرخه خواب و بیداری را کنترل می کند . با گوش کردن به موسیقی مدیتیشن  می توانید تولید ملاتونین را افزایش دهید . گوش دادن به موسیقی مدیتیشن شیوه ای مؤثر برای مبارزه با استرس است.

۹-کاهش علائم افسردگی

موسیقی سبب کاهش افسردگ و اضطراب بیمارانی می شود که از اختلالات عصبی مثل جنون، سکته و پارکینسون رنج می برند. موسیقی درمانی ایمن و کاملا مؤثر برای بسیاری از بیمارهای و اختلالات روانی از جمله افسردگی است.

۱۰-تقویت کننده خلق و خو

موسیقی قطعا روی روحیه ی افراد اثرگذار است اما از اهمیت نوع موسیقی هم نباید غافل شد. موسیقی می تواند خودآگاهی شما را بهبود بخشد و بر تنظیم روحیه تأثیر بگذارد. موسیقی های کلاسیک و آرام بخش بیشترین اثرگذاری مثبت را در روحیه ی افراد دارند.

 

 

برچسب ها:
نظرات خود را برای ما ارسال کنید

آخرین اخبار