چاپ کد خبر: 112721
3 خرداد 1402

در هر دانه انجیر چند زنبور هست؟ زنبورها در انجیر چه می کنند؟

انواع انجیر 3

انجیر میوه ای شیرین و خوراکی است که اغلب به تنهایی، به صورت مربا یا به عنوان پایه دسر فروخته می شود. در اینجا، ما رابطه انجیر و زنبور را باز می کنیم و به تمام سوالات شما در مورد آنچه در انجیر شما وجود دارد پاسخ می دهیم.

چرا انجیر به زنبور نیاز دارد؟

انجیر 2

در حالی که انجیر به طور کلی یک میوه در نظر گرفته می شود، از نظر فنی نیز یک گل وارونه است. انجیر در داخل غلاف خود متصل به گیاه انجیر شکوفه می دهد.

برای تکثیر گل ها باید گرده افشانی شوند، اما از آنجایی که گل انجیر در درون خود پنهان است، گرده افشان باید در داخل انجیر بخزد تا گرده ها را مستقیماً به گل برساند. داخل گل انجیر جایی است که زنبورهای ماده تخم می گذارند.

این رابطه بین زنبورهای خاص انجیر و خود انجیر برای دو طرف مفید است – هر دو زنبور انجیر و زنبور برای تولید مثل موفق به یکدیگر نیاز دارند. در زیست شناسی، زمانی که دو گونه بر یکدیگر تأثیر مثبت می گذارند، به این نوع رابطه به عنوان متقابل گرایی گفته می شود.

Blastophaga psenes

B.psenes زنبورهای کوچکی هستند که تقریباً تنها ۲ میلی متر طول دارند. ماده ها زنبورهای سیاه هستند و براق به نظر می رسند در حالی که نرها کوچکتر از ماده ها هستند. در حالی که نرها بدون بال هستند، ماده ها بال هایی شفاف و بسیار نازک دارند. با این حال، بال‌ها و شاخ‌های ماده‌ها با ورود به دهانه انجیر جدا می‌شوند. با تشریح یک انجیر، بال‌های زنبور در دهانه انجیر دیده می‌شود و زنبورهای بالغ، لاروها و تخم‌ها در داخل انجیر یافت می‌شوند از آنجا که این زنبورها زندگی آزاد دارند، فقط چند روز یا چند هفته زندگی می کنند.

چگونه زنبورها انجیر را گرده افشانی می کنند؟

انواع انجیر 2

هر گونه از انجیر توسط گونه خاصی از زنبور انجیر گرده افشانی می شود. این ایده منجر به مفهوم متقابل انجیر-انجیر زنبور می شود.[۶] در حالی که زنبور انجیر از انجیر به عنوان “لانه” و مکانی برای تخم گذاری و رشد نوزادان استفاده می کند، انجیر از زنبورها به عنوان روش گرده افشانی برای انجیر و گل های انجیر استفاده می کند. همانطور که قبلا گفته شد، B. psenes یک رابطه متقابل با گونه انجیر F. carica دارد. این انجیر را فقط می توان توسط زنبوری همزیست گرده افشانی کرد که گرده را از سیکونیوم دیگر جمع آوری کرده است.

زنبورهای ماده برای جوجه ریزی در سیکونیوم تخمگذاری می کنند. هنگامی که این لاروها به صورت بالغ ظاهر می شوند، گرده هایی را که در سیکونیوم انباشته شده اند را از انجیر خارج می کنند. زنبورها معمولاً تخم مرغی را در سیکونیوم مجاور قرار می دهند. وقتی تخم‌گذاری می‌کنند، آن سیکونیوم را نیز گرده‌افشان می‌کنند. تفاوت عمده ای بین درختان انجیر نر و ماده وجود دارد.

درخت انجیر جوان ، انجیر نر غیر خوراکی به نام کاپریفیگ یا انجیر بر تولید می کند که گرده تولید می کند. این درخت همچنین انجیرهای ماده تولید می کند که در داخل غلاف جداگانه خود رشد می کنند و شکوفا می شوند، جایی که باد یا زنبورها نمی توانند آنها را مانند گل های دیگر گرده افشانی کنند.

زنبورهای ماده در داخل انجیر نر و ماده می خزند و سعی در تولید مثل می کنند. آنها در داخل انجیر از طریق دهانه باریکی به نام استیول حفر می کنند.

اگر زنبور ماده وارد یک انجیر نر که به آن کاپریفیگ(کاپریفیگ، انجیـر غیـر خـوراکی است کـه در اصطلاح محلی به نام های بر انجیر، کوهی، نر و وحشی نامیده می شود.)نیز می‌گویند برسد، تخم‌های خود را می‌گذارد و سپس می‌میرد.

بر انجیر و گرده افشانی انجیر

 انواع انجیرcaprifigدر مناطق مختلف رشد کرده و نامگذاری متفاوتی دارند. ممکن است این گونه انجیر با یک نام در یک منطقه معروف باشد ولی در مناطق دیگر با نام دیگری خوانده شود.  این رقم از انجیر به نام « بَر » مصطلح است. ولی در مناطق دیگر نام آن متفاوت می باشد

درخت ” بَر انجیر ” از گونه های خاص فیکوس ( ficus ) هستند که از آنها برای گرده افشانی انجیر خوراکی نوع ازمیر استفاده می شود. میوه های درخت بر غیر خوراکی هستند. میوه بر انجیر نهنجی آبدار و گوشتی است که در بر دارنده گل های نر و گل های ماده خامه کوتاه است.

در میوه بر انجیر گلهای نر در ناحیه نزدیک به سوراخ ته میوه واقع شده اند و گل های ماده با خامه کوتاه در بقیه قسمت داخلی میوه قرار دارند. گل های ماده حامل تخمدان هستند و زنبور گرده افشان تخم های خود را درون تخمدان این گل ها قرار می دهد.

درون میوه انجیر خوراکی گل های ماده خامه بلند وجود داشته و این گلها سطح داخلی میوه های انجیر خوراکی را می پوشانند. برای بارور کردن گل های ماده میوه درخت انجیر خوراکی از میوه درخت بر استفاده می شود. عمل تلقیح و گرده افشانی درخت انجیر بوسیله زنبوری به نام بلاستوفاگا” lastophoga” صورت می گیرد.

تخم‌های او از تخم بیرون می‌آیند و زنبورهای نر کور و بدون پرواز اول بیرون می‌آیند. آنها با همتایان زن خود جفت گیری می کنند. زنبورهای نر تونلی را از کاپریفیگ یا انجیر بر بیرون می‌کشند، و ماده‌ها پر از تخم‌های بارور شده و گرده‌ها را حمل می‌کنند و چرخه را از نو شروع می‌کنند.

اما اگر زنبور به داخل انجیر ماده نفوذ کند، نمی تواند تخم بگذارد و از گرسنگی می میرد. با این حال، او گرده را به گل های داخلی انجیر می آورد و آن را گرده افشانی می کند. پس از آن، انجیر به سرعت برای خوردن مردم و حیوانات دیگر می رسد.

مصرف انجیر

انواع انجیر 4

بنابراین،آیا باید نگران انجیرهای موجود در آشپزخانه خود باشید؟

از نظر فنی، حداقل یک زنبور مرده در هر انجیر وجود دارد. با این حال، شما به هیچ وجه یک زنبور زنده را نمی خورید. اسکلت بیرونی زنبور همیشه قبل از گاز گرفتن انجیر شکسته می شود.

انجیر آنزیم خاصی به نام فیسین تولید می کند که بدن حشره را تجزیه می کند و آن را به پروتئینی تبدیل می کند که توسط گیاه جذب می شود. کرانچی هایی که هنگام جویدن انجیر تجربه می کنید، دانه های انجیر هستند، نه زنبور.

سوالات متداول
آیا انجیر تخم زنبور است؟
نه. در حالی که زنبورهای ماده در میوه انجیر تخم می گذارند، تردی که هنگام خوردن انجیر تجربه می کنید از آن تخم ها نمی آید. همه زنبورها یا از انجیر خارج شده اند یا اسکلت بیرونی آنها شکسته شده و جذب میوه شده است.

آیا خوردن انجیر بی خطر است؟
در زمینه فرآیند گرده افشانی، بله، مصرف انجیر بی خطر است.

منبع:treehugger

چگونه میوه اژدها را در باغچه یا گلدان بکاریم ؟

سریعا از مطالب و اخبار اول فارس آگاه شوید

اشاره 1

برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

برای ورود به کانال واتساپ ما کلیک کنید.

برای ورود به کانال ایتای ما کلیک کنید.

برای ورود به کانال سروش ما کلیک کنید.

برای ورود به کانال روبیکای ما کلیک کنید.

برای ورود به کانال بله ما کلیک کنید.

نظرات خود را برای ما ارسال کنید

علی جمعه , ۲۶ خرداد ۱۴۰۲ - ۱:۲۱

کاش یک گل انجیر هم نشان میدادید

مشتعلی پنجشنبه , ۲۵ خرداد ۱۴۰۲ - ۲۲:۱۵

برام جالبه اونایی ک میگن باغ انجیر داریم ولی تا الان زنبور ندیدیم،مطمئنا تا الان درخت انجیر هم از نزدیک ندیدن،کافیه یه انجیر بر رو بشکافی و زنبورهای ریز یک میلیمتری رو ببینی

زاگرس دوشنبه , ۱۵ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۳۹

جناب فاخر درست میگن بین درختای انجیر هر چنتا رو یه درخت بَر میزنن یا اگه ندارن از هر درخت چنتا دونه انجیر بر یا نر رو داخل یه قوطی مثل ظرف نوشابه نصف شد میگذارن و اویزون میکنن به درخت که درخت بارور بشه،از استهبان تا درو خرامه اکثرا باغات انجیره این روزا بازار خرید انجیر بَر

زاگرس دوشنبه , ۱۵ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۳۹

جناب فاخر درست میگن بین درختای انجیر هر چنتا رو یه درخت بَر میزنن یا اگه ندارن از هر درخت چنتا دونه انجیر بر یا نر رو داخل یه قوطی مثل ظرف نوشابه نصف شد میگذارن و اویزون میکنن به درخت که درخت بارور بشه،از استهبان تا درو خرامه اکثرا باغات انجیره این روزا بازار خرید انجیر بَر

فاخر شنبه , ۶ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۶:۴۹

این زنبورایی که میگن به پشه بر معروفن و از درخت بر (انجیر نر ) بیرون میان و به انجیر خوراکی میان و باعث میشن انجیر خوراکی بارور بشه
الان تشریف بیارید استهبان فصل خرید و فروش بر انجیره و قیمت خیلی بالایی داره

ناشناس شنبه , ۶ خرداد ۱۴۰۲ - ۱:۱۱

آقا‌انجیر‌ما‌امسال‌با‌ر‌نداد‌به‌علت‌کم‌آبی‌زنبورها‌خودشون‌ادراک‌کردن‌

G جمعه , ۵ خرداد ۱۴۰۲ - ۲۰:۴۰

خدایی .خسته شدیم از این همه خبرهای بی سرو ته

مهدی بیرانوند جمعه , ۵ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۹:۲۴

مطلب جالبی بود،با تجربیاتی که از ? درخت انجیری که تو حیاط داریم ،کاملا مطلب رو قبول دارم چون خودم بیشتر انجیرها رو باز میکنم و بعد می‌میلم? بیشتر انجیرا داخلشون در قسمتی که سوراخ انجیر هست اثار زنبور مذکور رو میدیدم،اما فک میکردم پشه های کوچولو هستند،که البته الان هم همین اعتقادو دارم?،چون نباید به مقام زنبورا اینقدر حقیرانه نگاه کرد?،اخه مگه این پشه کوره ‌‌ها عسلشون کجاست ،ضمنا میدونسم که خوردنشون مضر نیست و برا بقیه هم توضیح میدادم که اینا توسط درخت جذب میشن و ازشون مواد لازم خودشو میگیره و تجزیه میشن ،اما نمیدونستم که این زنبورا خودشون با کمال میل تشریف میبرن داخلش،

آریان جمعه , ۵ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۸:۴۶

در روایتی از امام رضا علیه السلام آمده است: « انجیر بوی دهان را می برد. لثه ها و استخوان ها را محکم می کند. مو را می رویاند. درد را بر طرف می سازد. و با وجود آن نیاز به دارو نیست. و همچنین می فرماید: انجیر شبیه ترین میوه به میوه ی بهشتی است.»

خر شناس جمعه , ۵ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۸:۱۷

بادروغ پول در اوردن …این چرت وپرت ها چیه مردم رو می ذارید سر کار

جعفر جمعه , ۵ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۷:۱۹

منکه انجیرکاربودم وبهترین وبدترین نوع انجیر رو دیدم ولی چنین چیزی اثلا ندیدم اثلا ندیدم .الان انلاین روزی ۱۰تاانجیرخشک میخورم و همیشه بااحتات داخل انجیررو نگاه میکنم .توش ماربوا داره اما زنبود نداره ??

ناشناس جمعه , ۵ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۷:۰۱

سلام این مطلب برای عموم مردم کمی گنگ ونامفهوم بود
در اصل گرده افشانی انجیر به وسیله زنبور ی خاص به نام بلاستوفگا انجام میشه واین زنبور حدوداسه تاچهار میلیمتر می‌باشد که معمولا داخل خود انجیر هم باقی نمی مونه واز انجیر ماده خارج میشه این زنبور با چشم غیر مسلح به سختی دیده میشه واگر این زنبور وجود نداشته باشه گونه خاصی از انجیر که بیشتر در استان فارس و مخصوصا شهرستان استهبان وجود داره بارور نمیشه وریزش می‌کنه
بنده خودم باغدار انجیر و کارشناس کشاورزی هستم
پس با خیال راحت انجیر رو مصرف کنید

مهندس پزشکی،تجربی سابق تیزهوشان جمعه , ۵ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۶:۵۸

به نام خدا
درود بنظرم اگه اشتباه نکنم،انجیر مانند چمن و کاج از اون دسته گیاهانی بود که گل کامل نداشت و باد وظیفه ی گرده افشانی شون رو انجام میداد. حالا خودتون حساب کنید این بر اساس کتاب نظام قدیم زیست تجربی ست. شاید زنبور ها در این میان نقشی ایفا کنند اما بعید میدانم جز استثنا،نقش اصلی را ایفا کنند.

امید جمعه , ۵ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۶:۳۴

اقا چتونه ! همتون با اینکه میدونید عسل همون گوه زنبوره این همه دنبالشید که بخورید الانم که شنیدی به خواطر یه انجیر یه زنبور میمیره مثلا حالت به هم خورده ؟ جمعش کن این سوسول بازیارو
اینا زحمت کشیدن واسه بقیه اطلاعات جمع کردن تو هم میای میرینی به زحماتشون

محمد جمعه , ۵ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۶:۲۹

ماخودمون کلی باغ انجیر داریم انجیر ازهمون اول همون شکلیه اصلا گل نداره تا حالاهم هیچ زنبوری تو میوه هامون ندیدیم این طوری که شما گفتین ملت رو میترسونین نمیدونم چه هدفی دارین ولی انجیر خیلی خوشمزه وپر خاصیته حتمن بخورین

محمد جمعه , ۵ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۶:۲۵

این چه دروغیه که به ملت میگین بی کارین

گرینگو جمعه , ۵ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۵:۳۹

دوستان سلام ! این چه خبریه آخه؟؟زنبور ماده میره توانجیر نر وانجیر نر میره تو زنبور ماده !! خوب ببینین اگر کارخلافی میکنن زنگ بزنین پلیس!!آخه بی .. هم حدی داره!!نمیشه که برای تولید یک انجیر بی ناموسی کرد!! حالا گیرم که زنبورها رفتن اون تو؟؟خوب چه اشکالی داره بیرون جلوی چشم مردم که نیست تو خونه هستن یا حالا میان بیرون یا نمیان !! ول کنین اینقدر مانور ندین انجیر رو بخورین وبیاد زنبورها فاتحه هم بفرستین

ناشناس جمعه , ۵ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۵:۲۷

همش چرته زنبور کحا بود

ناشناس جمعه , ۵ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۴:۱۷

نمیگفتیی که نمی مردی! اصلا چه لزومی داره همه چیز و مردم بدونن. شما واقعا دیوانه اید

بخشعلی جمعه , ۵ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۳:۴۱

غیبعلی و بهارعلی که گیاه شناس هستند میگویند این مطلب از نظر علم مردود میباشد

مهدی جمعه , ۵ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۲:۴۳

چرا چرت میگید اونوقت باید کل زنبورهای دنیا جمع بشن تا انجیر تولید بشه. انجیر مثل درخت توت کلی میوه میده حالا حساب کنید چندتا زنبور باید نفله بشه

پریچهر جمعه , ۵ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۲:۲۹

این مطلب هم جالب و آموزش ی بود وهم خوب نوشته شده بود…

ناشناس جمعه , ۵ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۳۹

این چه گفتنی داشت، اول میترسووید، بعدمیگیدطوری نیست مشکلی نداره

آخرین اخبار