چاپ کد خبر: 133045
10 بهمن 1402

دلیل قهوه ای شدن برگ گیاهان آپارتمانی و راه‌های درمان آن چیست؟

کسانی که علاقه بسیاری به گیاهان دارند و در خانه شان از گیاهان متعددی نگهداری می کنند حتما تا به حال با مشکل قهوه ای شدن برگ گیاهان مواجه شده اند.قهوه ای شدن برگ گیاهان اپارتمانی می تواند دلایلی بسیاری داشته باشد که ما در این مقاله دلایل متعدد این مشکل را بررسی خواهیم کرد.پس تا انتها با ما هراه باشید.

علت قهوه ای شدن برگ گیاهان

دلیل قهوه ای شدن برگ گیاهان آپارتمانی و راه‌های درمان آن چیست؟

۱- نور زیاد یا آفتاب مستقیم 
گاهی اوقات نور مستقیم خورشید (یا غبارپاشی گیاه در نور مستقیم) سبب ایجاد نقاط قهوه‌ای خشک بر روی برگ‌ها می‌شود.
در این صورت باید از قرار دادن گیاه در آفتاب مستقیم و غبارپاشی در این شرایط خودداری نمود.

۲- آبیاری بیش از حد و زهکشی نامناسب
یکی از دلایل قهوه­ای شدن برگ گیاهان، آبیاری بیش از حد و زهکشی نامناسب می­باشد که در مقاله ۴ مورد از علائم آبیاری بیش از حد گیاهان کامل درباره ی آن صحبت شده است . برای حل این مشکل شما باید آبیاری بیش از حد گیاه را متوقف کنید برای آبیاری گیاهان آپارتمانی کافیست با انگشت خود خاک را کنار بزنید و بین دستان خود  قرار دهید اگر خاک به انگشتانتان نچسبید زمان آبیاری گیاه می­باشد یا می­توانید با بررسی عمقی، که در اکثر گیاهان باید تا عمق ۲ الی ۳ سانتی متری خاک گلدان خشک باشد، که زمان آبیاری گیاه برسد.

آبیاری زیاد به صورت زرد شدن برگ­های پایینی خود را نشان می­دهد اما اگر آبیاری شما مناسب باشد ولی گلدان زهکشی مناسبی نداشته باشد باز هم برگ گیاهان دچار زردی می­شود که باید سوراخ­های گلدان را بررسی کرد که آب اضافی از زیر گلدان خارج شود.

علت سوختگی برگ گیاهان آب ناکافی است، با ظاهر شدن علائم سوختگی فکر می­کنیم گیاه به اندازه کافی آبیاری نشده است اما این امر اشتباه است باید ساقه گیاهتان را چک کنید اگر علائمی از سوختگی در ساقه یا برگ گیاهان دیده شد ایراد از آبدهی می­باشد و ریشه در حال خراب شدن است.

سوختگی در برگ­ها می­تواند به طور پراکنده از نوک، کناره یا سطح برگ باشد. ممکن است به این دلیل باشد که آبیاری درست باشد اما آب آلوده باشد یا آبیاری نامنظم باشد . این مشکل بیشتر در گیاهان نوک تیز یا گیاهانی که برگ­های بلندی دارند رخ می­دهد

۳-بالا رفتن سن گیاه
برگ‌های پایینی بعضی از گیاهان با افزایش سن به طور طبیعی خشک شده و می‌ریزد.
اگر مطمئن شدید که ریزش برگ‌ها فقط به خاطر افزایش سن است و دلیل دیگری ندارد، تنها کاری که باید انجام دهید جدا کردن برگ‌های خشک گیاه خواهد بود.

علت قهوه ای شدن برگ گیاهان

۴-مصرف بیش از حد کود
کوددهی زیاد باعث سوختگی برگ گیاهان و  قهوه ای شدن برگ گیاهان می شود. استفاده بیش از حد از کودهای شیمیایی، باعث صدمه دیدن به ریشه گیاه میشود و آن را بلوکه می­کند. این امر باعث می­شود ریشه دیگر نتواند آب را جذب کند بنابراین گیاه خشک می­شود. اکثر گیاهان در فصل زمستان به کود دهی زیاد نیاز ندارند. اگر خاک تکه تکه و سفت شد، یعنی از کود اشباع است و به اصطلاح خاک خفه شده است. در چنین مواقعی اگر گلدان بزرگ بود که بتوان به راحتی خاک آن را عوض کرد، می توانید خاک و کود آن را تعویض کنید، در غیر این صورت اگر گیاه ریشه حساسی دارد می توانید در فواصل زمانی مختلف، گیاه را به مقدار زیاد آبیاری کنید تا نمک­های اشباع شده از آن خارج شوند. این کار را چندین بار تکرار کنید و برگ­های سوخته شده را جدا کنید.

۵-کمبود مواد غذایی خاک 

  • کمبود برخی عناصر خاک، باعث سوختگی در نوک یا حاشیه برگ‌ها می‌شود (مثلاٌ کمبود پتاسیم اغلب باعث این اتفاق می‌شود).
  • گیاهان مبتلا به کمبود پتاسیم معمولاٌ ضعیف، کوتاه و کوچک هستند.
  • در این گیاهان رشد ساقه اصلی و شاخه‌ها متوقف گشته و فاصله میان گره‌ها کوتاه می‌شود.
  • در صورت شدت کمبود، شاخه‌های گیاه از انتها شروع به خشک شدن خواهند کرد.
  • با کوددهی مناسب نیز می‌توان این مشکل را حل نمود.

۶-آیا عدم وجود فضای کافی 
اگر فضای گلدان برای ریشه‌ها کم باشد، گیاه نمی‌تواند آب کافی جذب کند.
لذا عوض کردن گلدان (متناسب با سایز گیاه) توصیه می‌شود.

علت قهوه ای شدن برگ گیاهان

۷-پوسیدگی طوقه و ریشه
گاهی در اثر آبیاری زیاد، ریشه گیاه دچار پوسیدگی قارچی شده و علایم آن را در برگ‌هایش ظاهر می‌نماید.
در این صورت گیاه را از گلدان خارج کرده و قسمت‌های قهوه‌ای شده را قطع نمایید و بقیه ریشه را به گوگرد آغشته نموده و در یک گلدان با خاک جدید بکارید.

۸-وجود نمک زیاد در خاک

نمک ممکن است در خود خاک وجود داشته یا در اثر کوددهی زیاد در خاک رسوب کرده و منجر به قهوه‌ای شدن برگ‌ها شود.
برای جلوگیری از ایجاد این مشکل بهتر است از خاک استریل شده و آب بدون املاح برای گیاهتان استفاده نمایید.

۹-آفات و بیماری
آخرین و خطرناک ترین علت قهوه ای شدن برگ گیاهان و زرد شدن برگ گیاهان، آفات و بیماری ها هستند. آفات معمولا با چشم قابل رویت نمی­باشند، اما گاهی به صورت قارچ به ریشه گیاه حمله می­کنند و باعث زردش دن برگ گیاهان می­شوند. هنگام بروز این مشکل باید برگ و ساقه آلوده را جدا کنید و سم مناسب گیاه را گرفته و آن را سمپاشی کنید تا آفت از بین برود. از جمله این آفات، وجود کنه تار عنکبوتی در گیاهان آپارتمانی است. آفت تار عنکبوتی  که به کنه تارتن دو لکه ای معروف است نه تنها ظاهر گیاه را خراب می­کند، بلکه باعث نابودی گیاه می­شود به محض متوجه شدن این مشکل باید هرچه سریعتر وضعیت را درمان کنید تا گیاهتان زنده و سالم بماند.

 ۱۰-آیا هوای گرم و خشک و کمبود رطوبت 
بعضی از گیاهان، به رطوبتی بیشتر از رطوبت معمولیِ محیط نیاز دارند و در صورت کم بودن رطوبت هوا، برگ‌هایشان شروع به خشک شدن می‌کند (مخصوصا اگر گیاه در معرض آفتاب مستقیم و شدید باشد).در زمستان هم روشن بودن بخاری و شوفاژ باعث خشک شدن هوا و کاهش رطوبت خانه خواهد شد.برخی از گیاهان نیز رو به پایین رشد کرده و در فرآیند رشد خود، روی برگ‌های زیرین می‌افتند. در این حالت، رطوبت هوا به طور یکسان بین برگ‌ها پخش نشده و به برگ‌های پایینی حالت خشکی و خفه‌گی دست می‌دهد.

 

نظرات خود را برای ما ارسال کنید

آخرین اخبار