چاپ کد خبر: 106777
26 اسفند 1401

راهنمای خرید میوه برای شب عید به روش حرفه ای ها

خرید میوه 4

خرید انواع میوه برای پذیرایی از مهمان‌ها در ایام عید نوروز می‌تواند از جمله چالشی‌ترین خریدهای هر خانواده‌ای باشد، چراکه علاوه بر بحث هزینه‌ای که می‌شود آماده‌سازی میوه‌هایی که شما را در مقابل مهمان‌ها خجالت‌زده نکند هم بسیار مهم است. به طور کلی در فروردین ماه معمولا توت‌فرنگی، موز، سیب، پرتقال و خیار در بازار میوه‌ی کشور موجود است، بنابراین در این راهنمای خرید از سری مقالات اول فارس به سراغ شناخت نکات لازم برای خرید انواع میوه می‌رویم و فاکتورهایی مهم و ریزبینانه‌ای را برای خرید بهتر ارائه می‌کنیم.

آشنایی با نکات لازم برای خرید میوه بهاری

همانطور که در مقدمه‌‌ی این نوشتار هم به آن اشاره کرذیم انتخاب میوه‌ها و سبزیجات باکیفیت و رسیده می‌تواند به نوعی چالش برای خانواده‌ها تبدیل شود، بنابراین در این قسمت فاکتورهای اساسی در خرید برخی میوه‌های فصل بهار و سیب‌زمینی و پیاز را مرور می‌کنیم تا به شکل آگاهانه‌تر و بی‌دغدغه‌تری از فروشگاه‌های آنلاین یا حضوری خرید کنید.

نکاتی برای خرید توت‌فرنگی

خرید میوه 3

به یاد داشته باشید که توت‌فرنگی‌ای که قصد خرید آن را دارید باید به رنگ قرمز پررنگ، خوش‌بو و تیره باشد، چراکه اگر رنگ آن به قرمز روشن یا صورتی بزند، ممکن است بی‌مزه و نارس باشد. از طرفی اندازه‌ی آن نباید خیلی بزرگ باشد، زیرا چنین مشخصه‌ای دلیل بر گلخانه‌ای و بی‌مزه بودن آن است. البته اگر شما در فروردین ماه شاهد این میوه‌اید، به احتمال زیاد با گزینه‌های گلخانه‌ای روبه‌رو هستید. توت‌فرنگی رسیده و باکیفیت دارای بوی بسیار خوبی است و همچون خیار اعلا عطری قابل توجه دارد.

توت‌فرنگی‌ای که قصد خرید آن را دارید باید به رنگ قرمز پررنگ، خوش‌بو و تیره باشد، چراکه اگر رنگ آن به قرمز روشن یا صورتی بزند، ممکن است بی‌مزه و نارس باشد.

انتخاب موز باکیفیت و سالم

موزهای سالم، رسیده و شیرین، حداکثر به اندازه یک کف دست هستند و پوستی کاملا زردرنگ دارند. اگر با بررسی پوست موز متوجه‌ی دانه‌های کوچک و کمی زبر و تیره‌رنگی روی آن شدید بهتر است که میوه را کنار نگذارید، چراکه این لکه‌های کوچک و ریز می‌تواند نشان‌دهنده رسیدگی بیش از حد موزها باشند. به یاد داشته باشید که اگر پوست موز به رنگ سبز بزند، به این معنیست که هنوز نرسیده است و طعم گس دارد. در همین راستا لازم است بدانید که بهترین موزها در بازار ایران از کشورهای اکوادر، هند و فیلیپین وارد می‌شوند و بهترین برندهای آن شامل مارک دول، چیکیدا، شرزاد، دربی و گولوسیتا است.

انتخاب خیار باکیفیت از بین انواع میوه‌ها

اولین چیزی که باید در ذهن داشته باشید این است که خیار انتخابی باید کاملا سبز رنگ، پوست نازک و شفاف باشد و اندازه آن خیلی بزرگ نباشد. در زمان خرید این دسته از میوه ها، محصول را فشار دهید، اگر نرم بود آن را نخرید زیرا خیار تازه کاملاً سفت است. اگر به دنبال خیارهایی با بو و طعم واقعی هستید، خیارهای محلی را انتخاب کنید و خرید میوه‌های گلخانه‌ای اجتناب کنید چراکه این نوع میوه اگرچه ظاهری زیباتر دارند، اما به هیچ وجه طعم و بوی خیار واقعی را ندارند. درواقع جالب است بدانید از آنجایی که میوه‌های طبیعی تحت‌تاثیر استرس‌های محیطی مانند باد و باران قرار می‌گیرند، هورمونی در آن‌ها ترشح می‌شود که طعم‌شان را دلپذیر و مطلوب می‌کند، اما خیارهای گلخانه‌های یا درختی که معمولا تحت‌تاثیر هیچ نوع استرسی قرار نمی‌گیرند و در شرایط ایده‌آل رشد می‌کنند، بی‌مزه می‌شوند و تنها ظاهر خوبی دارند.

خیار انتخابی باید کاملا سبز رنگ، پوست نازک و شفاف باشد و اندازه آن خیلی بزرگ نباشد. در زمان خرید این دسته از میوه ها، محصول را فشار دهید، اگر نرم بود آن را نخرید زیرا خیار تازه کاملاً سفت است.

انتخاب و خرید پرتقال اعلا

در وهله‌ی اول نیاز است که پرتقال را در دست بگیرید و سنگینی آن را بررسی کنید. درواقع پرتقال خوب و آبدار کاملا سنگین است و اگر سبک باشد نشانه‌ی کم‌آبی آن است. همچنین پرتقال اعلا و باکیفیت پوست نازکی دارد و شفافیت آن نشانی از تازگی محصول است. در زمان خرید این نوع میوه بهتر است که پوست آن را فشار دهید، اگر چندان فشرده نشد، به این معنیست که حسابی آب‌دار و تازه است.

نکات مهم در انتخاب سیب‌زمینی و پیاز

سیب زمینی نباید خیلی بزرگ با پوستی ضخیم باشد بلکه باید تازه و نازک پوست باشد. همچنین بر روی بدنه‌ی آن هیچگونه سبزی یا نیش‌زدگی‌ای وجود نداشته باشد. به طور کلی وجود ریشه بر روی سیب‌زمینی به معنی کهنه‌گی محصول است. از طرفی برای انتخاب پیاز خوب و باکیفیت، باید محصولات کوچک تا متوسط را انتخاب کنید، چراکه مدل‌های خیلی بزرگ احتمال پوکی دارند. به یاد داشته باشید که پیاز تازه کاملا سفت است و نرم بودن آن نشانی از احتمال خرابی آن است. معمولا از پیاز سفید برای خوردن به شکل خام و استفاده در سالاد و از پیاز زرد برای سرخ کردن و پختن غذا استفاده می‌شود.

۵ روش حرفه‌ای برای انتخاب هندوانه‌ی رسیده

خرید هندوانه از آن خریدهایی است که اغلب مردم مساله‌ی شانس را در آن دخیل می‌بیننند، اما جالب است بدانید که خرید یک هندوانه‌ی شیرین و آب‌دار با در نظر گرفتن یکسری نکات ساده قابل انجام است و نیاز به بازی شیر و خط ندارد!

۱. شکم هندوانه را بررسی کنید و به آن ضربه بزنید

خرید میوه 2

شکم هندوانه دقیقاً همان جایی است که هندوانه در طول زمان رشد خود رو به آن بوده و بزرگ شده است. معمولا در این محل لکه‌های مایل به زرد رنگی دیده می‌شود که وجود آن‌ها می‌تواند نشانی از رسیده بودن و کیفیت میوه باشد. در واقع هر چقدر این بخش از هندوانه زرد تیره‌تری باشد، یعنی میوه‌ی شما رسیده‌تر است، همچنین سفید بودن این لکه نشانه نارس بودن آن است. در کنار این نکته همانطور که احتمالا از قدیم‌الیام می‌دانید، یکی از روش‌های تشخیص هندوانه رسیده با ضربه زدن به روی آن است. لم این کار در این است که با پشت انگشتانتان چند ضربه به وسط هندوانه بزنید و به صدای میوه گوش دهید. هندوانه رسیده صدای تو خالی بودن و بم دارد، اما هندوانه نارس صدای توپر و محکمی دارد.

۲. در نظر گرفتن پوست نازک و عطر میوه

طرز تشخیص هندوانه رسیده با بو کردن آن یکی دیگر از راهکارهای ساده برای انتخاب محصولی ایدئال است. برای این کار بهتر است هندوانه‌هایی را انتخاب کنید که در کنار خربزه یا میوه‌های دیگر قرار ندارند، زیرا در چنین حالتی به صورت راحت‌تر متوجه‌ی بوی اصلی هندوانه می‌شوید. هندوانه رسیده کمی بوی شیرین دارد و معمولاً پوسته‌ای مثل سنگ سخت ندارد. از طرف دیگر جای تاکید دارد که هندوانه‌ی انتخابی نباید خیلی نرم و تا حدی پلاسیده باشد. اگر تشخیص هندوانه‌ی رسیده به این روش برای شما مشکل است، بهتر است هندوانه‌هایی با ظاهر یکسان را در دست بگیرید و با دست وزن کنید. هندوانه‌ای که سنگین‌تر است، معمولاً رسیده‌تر و آبدارتر است. همچنین اگرچه شاید در نگاه اول یک هندوانه براق جذاب‌تر از یک هندوانه مات به نظر برسد. اما براق بودن پوست هندوانه به معنای نرسیده بودن آن است، بنابراین برای تشخیص هندوانه‌ای باکیفیت باید به دنبال گزینه‌هایی با پوست مات باشید.

۳. خطوط تیره‌ی روی هندوانه مهم است

یک روش دیگر در تشخیص هندوانه شیرین و قرمز، تیره بودن خطوط هندوانه در کنار لکه‌های تیره و خش‌های روی پوسته‌ی آن است. به طور کلی هر چقدر این خطوط تیره‌تر باشند، آن هندوانه شیرین‌تر و رسیده‌تر است. کلیت این نکته به این معنی است که یکدست بودن رنگ پوسته و کم رنگ بودن خطوط آن نشان‌دهنده‌ی میوه ای نرسیده است. اما ممکن است سوال پیش بیاید که در مورد هندوانه سفید چه تدبیری باید اندیشید؟ «هندوانه سفید» نوعی هندوانه است که معمولاً به صورت تک رنگ به وجود می‌آید و رنگ آن از سبز تا سفید متغیر است. در مورد این نوع هندوانه باید در نظر داشته باشی که هر چقدر رنگ پوست آن روشن‌تر باشد، هندوانه شیرین‌تر و آبدارتر است. البته معمولاً هندوانه‌های سبز پر رنگ، چندان شیرین و به اندازه‌ی کافی ترد نیستند.

اگرچه شاید در نگاه اول یک هندوانه براق جذاب‌تر از یک هندوانه مات به نظر برسد. اما براق بودن پوست هندوانه به معنای نرسیده بودن آن است، بنابراین برای تشخیص هندوانه‌ای باکیفیت باید به دنبال گزینه‌هایی با پوست مات باشید.

۴. توجه به شکل و ظاهر هندوانه روشی دقیق برای تشخیص کیفیت آن

معمولاً هندوانه‌هایی که شکلی نامتقارنی دارند و دارای تو‌رفتگی و برآمدگی‌های متعدد هستند، آفتاب یکنواخت و آبیاری مناسبی دریافت نکرده‌اند، بنابراین گزینه‌هایی مناسب برای خرید نیستند. پس به سراغ میوه‌های کاملاً متقارن و متناسب باشید. از جمله دیگر موارد جالب در انتخاب و خرید این نوع میوه توجه به نر و ماده بودن آن است. به طور معمول هندوانه‌های بزرگ و بیضی‌ نر حساب می‌شوند و هندوانه‌های کوچک و گرد ماده هستند. اگر به دنبال هندوانه‌ای شیرین هستید، بهتر است یک هندوانه گرد و کوچک و ماده را انتخاب کنید. هندوانه‌های نر بیشتر آبدار هستند و شیرینی کمتری دارند.

۵. اهمیت ساقه‌ی متصل به انتهای هندوانه

معمولاً هندوانه‌هایی که شکلی نامتقارنی دارند و دارای تو‌رفتگی و برآمدگی‌های متعدد هستند، آفتاب یکنواخت و آبیاری مناسبی دریافت نکرده‌اند، بنابراین گزینه‌هایی مناسب برای خرید نیستند.

در قسمت انتهای برخی از هندوانه‌ها یک ساقه کوتاه وجود دارد که می‌تواند نشانه‌ی خوبی برای تشخیص میوه‌ی رسیده باشد. درواقع اگر این ساقه کمی خشک و قهوه‌ای رنگ باشد می‌تواند نشانی از رسیده بودن هندوانه باشد؛ اما این موضوع زمانی بسیار قابل اطمینان است که شما مطمئن باشید هندوانه به تازگی چیده شده است.

آشنایی با فاکتورهای مهم در خرید انواع میوه خشک

خرید میوه 1

میوه‌های خشک از جمله میان‌وعده‌های سالمی هستند که می‌توان از آن‌ها در سالاد استفاده کرد، به عنوان شکر طبیعی در دسرها به کار برد و حتی به شکل اسنک‌وار در زمان تماشای فیلم یا دورهمی‌های عید مصرف کرد. البته نباید فراموش کرد این نوع تنقلات هم مانند میوه‌های تازه حاوی فروکتوز هستند و چندان کم کالری به شمار نمی‌روند. اگرچه میزان آب موجود در میوه خشک در حدود ۱۰ تا ۲۰ درصد کاهش پیدا می‌کند، اما این دسته از محصولات سرشار از ویتامین، مواد معدنی و فیبر هستند و خوردن آن‌ها فواید زیادی را به دنبال دارند.

۱. دقت کنید که محصول انتخابی شکری نباشد

گاهی به منظور خوشمزه کردن برخی میوه‌های خشک، در طی فرآیند خشک شدن روکشی از شکر یا محلول‌های شیرین روی میوه‌ها کشیده می‌شود که می‌تواند قند آن‌ها را بالا ببرد. بنابراین در زمان خرید حتما به نکات مندرج بر روی بسته‌بندی کالا توجه کنید و ترجیحا از خرید محصولاتی شیرین‌شده با قند مصنوعی خودداری کنید.

۲. میوه‌ی نیمه خشک یا تمام خشک

معمولا میوه‌های نیمه خشک به دلیل داشتن مقداری رطوبت، داری شکل ظاهری بهتر هستند؛ اما با این وجود عمر آن‌ها کم است و نمی‌توان آن‌ها را برای مدت زمان طولانی نگهداری کرد.

میوه‌های خشک به دو شکل نیمه خشک و خشک کامل تولید می‌شوند. معمولا میوه‌های نیمه خشک به دلیل داشتن مقداری رطوبت، داری شکل ظاهری بهتر هستند؛ اما با این وجود عمر آن‌ها کم است و نمی‌توان آن‌ها را برای مدت زمان طولانی نگهداری کرد. در حالی‌که میوه‌های خشک به دلیل نداشتن رطوبت، طول عمر بالایی دارند و جز محصولات با کیفیت‌تر به شمار می‌‎آیند.

۳. میوه خشک بدون مواد نگهدارنده بخرید

برخی تولیدکنندگان میوه خشک برای جذابیت بیشتر رنگ محصول از مواد نگهدارنده‌ی حاوی سولفیت به منظور جلوگیری از تغییر رنگ طبیعی میوه آب‌دار به‌ویژه در میوه‌های با رنگ روشن مانند زردآلو استفاده می‌کنند تا میوه‌ی خشک مشتری‌پسندتر باشد. متاسفانه استفاده از چنین افزودنی‌هایی می‌تواند برای برخی افراد با حساسیت‌های جدی همراه باشد. پس به یاد داشته باشید که همیشه قهوه‌ای یا تیره‌رنگ بودن میوه خشک نشانه‌ی نامرغوبی و خوش‌رنگی آن دلیل کیفیت محصول نیست.

۴. نوع خشک کردن میوه

میوه‌های خشک ارگانیک که به روش طبیعی و در مقابل نور مستقیم خورشید خشک شده‌ دارای مواد مغذی بسیار و کیفیت بالاتری است. این در حالیست که میوه‌هایی که با استفاده از روش‌های صنعتی تولید می‌شوند دارای مواد مغذی کم‌تری هستند. بنابراین اگر از بابت سلامت محصول مطمئن هستید بهتر از گزینه‌هایی که به روش طبیعی خشک می‌شوند را برای خرید انتخاب کنید.

۵. تاییدیه و مجوز بهداشت

برای اطمینان از کیفیت محصول تولیدی می‌توانید فاکتوری مانند تاییدیه از وزارت بهداشت را در نظر بگیرید. درواقع به کمک این نوع تاییدیه‌ها می‌توانید از نوع خشک شدن، کیفیت میوه اولیه، سلامت محیط کار و سلامت محصول مطمئن باشید.

کلام پایانی

اگر توانایی و وقت کافی برای خرید حجم زیادی از میوه‌ها برای شب عید ندارید، پیشنهاد می‌کنیم که این کار را به فروشگاه‌های آنلاین فروش میوه بسپارید تا با خیالی راحت بتوانید از مهمان‌های خود پذیرایی کنید. در غیر اینصورت توصیه می‌کنیم که نکات مطرح شده در این نوشتار را به ذهن بسپارید و با نگاهی تیزبینانه وارد میوه‌فروش‌ها شوید و محصولاتی باکیفیت و اعلا را انتخاب کنید.

هندوانه خوب را چطور تشخیص دهیم؟
اگر لکه‌های روی هندوانه مایل به زرد باشد، به این معنیست که هندوانه کاملاً رسیده است. سفید بودن این لکه‌ها نشانه نارس بودن هندوانه است.

برچسب ها:
نظرات خود را برای ما ارسال کنید

آخرین اخبار