چاپ کد خبر: 129294
30 آذر 1402

رنگ متفاوت در پلاک خودرو‌ها نشانه چیست؟

در ایران شماره گذاری خودرو ها سیر تحولی متفاوتی را پشت سر گذاشته است. لیکن به نظر میرسد آخرین تغییراتی که صورت گرفته باعث نظم پذیری در روند شماره گذاری خودرو ها شده است البته صحبت درباره ی اندازه ی پلاک ها و رمز و روموز آنها در مجال این نوشته نمی گنجد.

رنگ متفاوت در پلاک خودرو‌ها نشانه چیست؟

بنا بر این صرفا اشاره ی کوتاهی به رنگ پلاک ها و تعریف خودرو های که پلاک ها در آن استفاده شده است بسنده نموده ایم. در ابتدا شمای کلی پلاک ها سپس تک تک آنها را در اختیار خوانندگان اول فارس قرار میدهیم.

رنگ پلاک های ماشین

پلاک ماشین های سپاه

1پلاک
خودرو های سپاه : خودرو هایی هستند که در اختیار نیرو های سپاه پاسداران جمهوری اسلامی ایران قرار گرفته است و به رنگ سبز و با حرف (ث) مشخص شده است.
پلاک ماشین های پلیس

پلاک2
خودرو های پلیس: خودرو هایی هستند که در اختیار کار کنان نیرو انتظامی جمهوری اسلامی ایران قرار گرفته است و به رنگ سبز و با حرف (پ) مشخص شده است.
پلاک ماشین های ارتش

پلاک3
خودرو های ارتش: خودرو هایی هستند که در اختیار نیرو های ارتش جمهوری اسلامی ایران قرار گرفته است و به رنگ کرم با حرف(ش) مشخص شده است.
پلاک ماشین های ستاد کل نیرو های مسلح

4 2
خودرو های ستاد کل نیرو های مسلح: خودرو هایی هستند که در اختیار نیرو های ستاد کل نیرو های مسلح جمهوری اسلامی ایران قرار گرفته است و به رنگ آبی و با حرف(ف) مشخص شده است.
پلاک ماشین های وزارت دفاع و پشتیبانی

5 2
خودروهای وزارت دفاع و پشتیبانی:خودرو هایی هستند که در اختیار کارکنان وزارت دفاعو پشتیبانی جمهوری اسلامی ایران قرار گرفته است و به رنگ آبی و با حرف (ز) مشخص شده است.
پلاک ماشین های دولتی

6 1
خودرو های دولتی:خودرو هایی هستند که در اختیار کارکنان دولت جمهوری اسلامی ایران(قوه مجریه، قوه مقننه و قوه قضائیه) قرار گرفته است و به رنگ قرمز  و با حرف (الف)مشخص شده است.
پلاک ماشین های تشریفاتی دولتی

7 1
خودرو های تشریفاتی دولتی:خودرو هایی هستند که برای حمل نقل اشخاص سیاسی است و با رنگ قرمز و با کلمه ی (تشریفات)یا (protocol) مشخص شده است.
پلاک ماشین های دیپلمات و کنسولی و سیاسی

8 1
خودرو های دیپلمات،کنسولی و سیاسی:خودرو هایی هستند که در اختیار رانندگان اشخاص دیپلمات،کنسولی و سیاسی است و با رنگ آبی و با حرف (D) مشخص شده است.
پلاک ماشین های سفارت خانه و نمایندگان برای  خدمت اداری

9 1
خودرو های سفارت خانه و نمایندگان برای خدمت اداری: خودرو هایی هستند که در اختیار کارکنان سفارت خانه و نمایندگان برای خدمت اداری است و با رنگ آبی و با حرف (s) مشخص شده است.
پلاک ماشین های سواری عمومی درون شهری

10 1
خودرو های سواری عمومی درون شهری: خودرو هایی هستند که در اختیار رانندگان تاکسی قرار گرفته است و با رنگ زرد و با حرف (ت) مشخص شده است.
پلاک ماشین های حمل و نقل عمومی

11 3
خودرو های حمل و نقل عمومی: خودرو هایی هستند که در اختیار راه و ترابری قرار گرفته است و با رنگ زرد و با حرف (ع) مشخص شده است.
پلاک ماشین های کشاورزی

12 3
خودرو های کشاورزی: خودرو هایی هستند که در اختیار کشاورزان قرار گرفته است و با رنگ زرد و با حرف (ک) مشخص شده است.
پلاک ماشین های گذر موقت

13 1
خودرو های گذر موقت: خودرو هایی هستند که در اختیار افرادی قرار گرفته است که از خارج از کشور وارد ایران میشوند و برای مدتی در ایران قرار دارند و بعد به کشور خود باز میگردند و این پلاک با رنگ سفید و با حرف (گ) مشخص شده است.
پلاک ماشین های شخصی

14 1
خودرو های شخصی: خودرو هایی هستند که در اختیار عموم مردم قرار گرفته است ئ با رنگ سفید و با حرف (ب) مشخص شده است.
پلاک ماشین های مخصوص معلولین و جانبازان

15 3
خودرو های معلولین و جانبازان: خودرو هایی هستند که در اختیار  معلولین و جانبازان قرار گرفته است و با رنگ سفید و با شکل یک ویلچر و انسانی که روی آن قرار دارد است.

 عضو کانال اول فارس شوید:

۷ شیوه موثر برای از بین بردن لک پیری پوست

نحوه آبیاری درست و اصولی گیاهان آویزی

نظرات خود را برای ما ارسال کنید

علی سه شنبه , ۵ دی ۱۴۰۲ - ۱۸:۰۷

جالب بود،متشکرم.فقط آخری رو معرفی نفرمودید

ناشناس شنبه , ۲ دی ۱۴۰۲ - ۱۱:۳۷

عزیز فکر کنم قوه قضائیه درست باشد شما نوشتید قوه غذایه????

آخرین اخبار