چاپ کد خبر: 126811
6 آذر 1402

زمین در حال بلعیدن مدارس اصفهان ، فارس و یزد است

فرونشست زمین معمولا در دشت‌های کشور اتفاق می‌افتد، اما به‌دلیل خشکسالی شدید و کم‌آبی در برخی استان‌ها مانند اصفهان معضل فرونشست به شهر رسیده است؛ از این رو، چند سالی است به یک تهدید جدی برای مدارس برخی استان‌ها تبدیل شده است که اصفهان در صدر این تهدیدها قرار دارد.

فرونشست مدارس

به گزارش اول فارس ، مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان  گفت: «تخلیه سفره‌های آب زیرزمینی و شرایط هشدار، ۹۸ درصد مساحت اصفهان را درگیر خشکسالی کرده است؛ درحالی‌که بسیاری از چاه‌ها و قنوات خشک و کم‌آب شده‌اند؛ بنابراین افت آب‌های زیرزمینی به‌صورت جدی در دشت‌های استان گزارش شده است.»

منصور شیشه‌فروش ادامه داد: «همین فرونشست زمین به برخی از مدارس استان آسیب وارد کرده است. طبق گزارش‌ها، ۴۰ مدرسه شامل ۴۰۸ کلاس در شهرستان‌های اصفهان، فلاورجان، برخوار و پیربک‌جان دچار آسیب شدند.» به‌گفته مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان، ۳۵ دشت در استان وجود دارد که از این تعداد، ۲۹ دشت تحت‌تأثیر افت آب زیرزمینی هستند؛ متوسط افت سالانه آب‌های زیرزمینی یک متر در سال است.

شیشه‌فروش عنوان کرد: «از این ۴۰ مدرسه، ۳۱ مدرسه با ۳۰۰ کلاس باید تخلیه و بازسازی شوند. اکنون مراحل بازسازی این مدارس در حال انجام است. طبق برنامه‌ریزی صورت گرفته، از این ۳۱ مدرسه، ۲۲ مدرسه تخلیه شده و عملیات احداث‌شان در حال انجام است. البته ۲۲ مدرسه در مناطق دیگر جانمایی شده که خطرات کمتری دارد. مابقی مدارس نیاز به مقاوم‌سازی و تعمیر دارند.»
او تأکید کرد: «مطالعات لازم در زمینه فرونشست مدارس صورت گرفته و نیاز به تخصیص بودجه دارد که سازمان برنامه و بودجه استان باید اقدامات لازم را در این زمینه انجام دهد.» به‌گفته شیشه‌فروش، این کار نیاز به ۳۵۰ میلیارد تومان اعتبار دارد و بدین‌ترتیب، مصوب شد که ۲۰۰ میلیارد تومان برای بازسازی و نوسازی مدارس تخصیص دهند که هنوز عملیاتی نشده است.

نوسازی و مقاوم‌سازی در یزد و فارس
در ماه‌های گذشته اعلام شد که چندین مدرسه در اصفهان و تهران به‌دلیل فرونشست آسیب دیدند؛ این در حالی است که معضل فرونشست به استان‌های فارس  و یزد هم رسیده است.

فرهاد سعدی، مدیرکل مدیریت بحران استانداری فارس در این‌باره گفت: «معضل فرونشست در فارس به مدارس ۲ شهرستان داراب و ارسنجان آسیب وارد کرده است. متولی بازسازی و نوسازی این مدارس اداره راه و شهرسازی استان است؛ البته با پیگیری‌ها، اقدامات لازم برای مقاوم‌سازی و نوسازی این مدارس در حال انجام است.»

محمدعلی ملک‌زاده، مدیرکل مدیریت بحران یزد اما  گفت: «طبق صحبت‌هایی که با رئیس نوسازی مدارس یزد داشتم، مسئله فرونشست زمین تاکنون مشکلی برای مدارس ایجاد نکرده است.»

مطالعات در دستور کار
با این حال، مشاور رئیس سازمان نوسازی مدارس کشور ‌ اعلام کرد که به‌دلیل فرونشست و آسیب وارد شده به برخی مدارس در اصفهان و یزد باید برای مقاوم‌سازی و بازسازی مدارس اعتبار تخصیص داده شود.
هادی فرهنگ  گفت: «قرار شده است برای مقاوم‌سازی و نوسازی مدارسی که در اصفهان و یزد به‌دلیل فرونشست زمین آسیب دیده‌اند، مبلغی تخصیص داده شود. البته مطالعات آن باید صورت بگیرد و بعد تخصیص اعتبار شود. اول با ارزیابی مدارس باید دید که میزان ترک‌خوردگی چقدر است و اینکه آیا نیاز به مقاوم‌سازی دارد یا بازسازی. اغلب میزان آسیب‌دیدگی‌ها به‌گونه‌ای است که با مقاوم‌سازی‌ مشکل رفع می‌شود.». منبع: “روزنامه همشهری”

نظرات خود را برای ما ارسال کنید

آخرین اخبار