چاپ کد خبر: 14847
15 مهر 1398

سرقت کتیبه گورستان«دارالسلام»شیراز | تناقض در گفتار مسئولین

کتیبه گورستان«دارالسلام»شیراز غیب شد

بر اساس اسناد و پژوهش های موجود، در شیراز سابقا گورستان های وسیع و مهم وجود داشته است که در آنها دانشمندان و عرفای بسیاری مدفون بودند.

به گزارش اول فارس ، گورستان های مهم شیراز در کتاب «شدالازار» تالیف «ملین الدین ابوالقاسم جنید شیرازی»، قبرستان شیخ کبیر، قبرستان باهلیه، قبرستان دارالسلام، قبرستان ام کلثوم و شیرویه، قبرستان باغ نو، قبرستان جامع عتیق و قبرستان مصلی هستند.

گورستان دارالسلام افزون بر اهمیت تاریخی، فرهنگی و مذهبی، انبوهی از نقش و نگاره و خوشنویسی های ممتاز از سده های اول هجری تا عصر حاضر را به مانند موزه ای بزرگ در دل خود جای داده است.

این گورستان به‌عنوان یکی از قدیمی‌ترین آرامستان‌های جهان به‌شمار می‌رود؛ این قبرستان با قرار گرفتن در میانه بلوار سیبویه اکنون در وسط شهر شیراز واقع شده و محل دفن بسیاری از بزرگان، عرفا، علما، محققان و تاثیرگذاران فرهنگی، مذهبی و اجتماعی شیراز و استان فارس است.

یکی از معروف ترین آثار باقیمانده در گورستان دارالسلام شیراز اثری معروف به چهارطاقی دارالسلام است که به شماره ۴۵۱۷ در تاریخ ۱۳۸۰/۱۰/۱۱ در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است؛ خلق چنین اثر زیبایی درست در مرکز گورستان جالب توجه می کند؛ این چهارطاقی یک آرامگاه خانوادگی است.

رئیس شورای اسلامی شهر شیراز در ارتباط با مفقود شدن کتیبه باستانی در قبرستان «دارالسلم»، گفت: متولی گورستان «دارالسلم» شهرداری شیراز است و در این زمینه باید توضیحات خود را ارائه دهد.

 سید عبدالرزاق موسوی رئیس شورای اسلامی شهر شیراز ظهر امروز در نشستی با خبرنگاران در ارتباط با مفقود شدن کتیبه باستانی در قبرستان «دارالسلم»، اظهار داشت: متولی قبرستان «دارالسلم» شهرداری و سازمان آرامستان‌ها، است اما از لحاظ باستان شناسی متولی کتیبه های قدیمی سازمان میراث فرهنگی است.

به گزارش اول فارس همچنین مدیرعامل آرامستان‌های شیراز گفت: کتیبه سقاخانه در آرامستان دارالسلام که اخیرا به سرقت رفته و از طرف مراجع قانونی در حال پیگیری است.

  چراغی مدیرعامل آرامستان‌های شیراز در گردهمایی معرفی جوانب مختلف تاریخی، مذهبی، گردشگری و اجتماعی آرامستان دارالسلام درخصوص سرقت کتیبه سقاخانه در این آرامستان با بیان اینکه میراث فرهنگی به ما اعلام کرد این کتیبه قبل از سال ۱۳۹۲ مفقود شده است، گفت: پس از بررسی‌های صورت گرفته مشحص شد کتیبه سقاخانه در آرامستان دارالسلام اخیرا به سرقت رفته و از طرف مراجع قانونی در حال پیگیری است.

او با بیان اینکه چه بسیار از کتیبه‌ها و سنگ نوشته‌هایی که قبلا مفقود شده و در آینده هم ممکن است چنین مساله‌ای پیش آید، اظهار امیدواری کرد: هر چه زودتر بتوانیم این آرامستان را ساماندهی کرده و از بروز چنین اقداماتی جلوگیری کنیم.

 

نظرات خود را برای ما ارسال کنید

آخرین اخبار