چاپ کد خبر: 132475
4 بهمن 1402

سواستفاده بانک ها برای وام ندادن به کشاورزان که قیمت ماشین آلات کشاورزی بروز نیست

قیمت ماشین آلات کشاورزی در سامانه وزارت صمت بروز رسانی نمی‌شود.
باوجود اینکه وزارت صمت، سامانه ۱۲۴ را به‌عنوان مرجع رسمی اطلاع‌رسانی قیمت کالا و خدمات معرفی کرده است، بررسی‌ها نشان می‌دهد که اطلاعات این سامانه به‌روزرسانی نشده و مردم نمی‌‎توانند قیمت کالا‌‎ها را به‌صورت دقیق در این سامانه استعلام کنند.

ایلنا: به سبب اهمیت قیمت یکسان در تمامی گروه‌های کالایی و خدماتی، وزارت صمت از سامانه‌ای تحت عنوان سامانه ۱۲۴ رونمایی کرد تا مردم علاوه بر اطلاع‌رسانی از قیمت هر گروه کالایی و خدماتی، گران‌فروشان را نیز به وزارت صمت معرفی کنند تا شاهد آشفتگی و نابسامانی در بازار نباشیم.

جست‌وجوی ساده در سامانه ۱۲۴ حکایت از این دارد که برخی از بخش‌ها به‌روزرسانی نشده است و در واقع متولی این سامانه، ساده‌ترین کار لازم، یعنی درج قیمت لحظه‌ای کالا و خدمات را نیز فراموش کرده است، موضوعی که به سردرگمی مردم در بازار دامن زاده است.

سواستفاده بانک ها برای وام ندادن به کشاورزان که قیمت ماشین آلات کشاورزی بروز نیست

 آخرین بروزرسانی قیمت ماشین آلات کشاورزی مربوط به سال گذشته است

این در حالی است که اخیرا بسیاری از خریداران با مشکل مواجه شده‌اند و در یک مورد در حالی خرید تراکتور کشاورزی از طریق سهمیه به استان‌ها ابلاغ شده است که عدم تطابق قیمت کارخانه و بروزرسانی نشدن قیمت سامانه چالش های زیادی را ایجاد کرده است.

آخرین قیمت درج شده از ماشین آلات کشاورزی در سامانه ۱۲۴ مربوط به اسفند سال گذشته است و این عدم بروزرسانی کشاورزان را در تطبیق پیش فاکتور صادر شده و قیمت درج شده در سایت با موانع جدی همراه کرده است.

پیگیری ها در استان فارس و مسئولان جهاد کشاورزی، صنعت و معدن فارس، بانک کشاورزی و … حاکی از این است که این قیمت‌ها باید در سامانه بروز شود و به استان ارتباطی ندارد.

در سوی دیگر کارخانه تراکتورسازی تبریز در آخرین واکنش اعلام کرده است که حدود سه ماه قبل قیمت‌ها را به وزارت صنعت و معدن اعلام کرده است اما سامانه از درج قیمت بروز خودداری می‌کند.

این موضوع در نهایت به ضرر متقاضیانی است که بعد از سال‌ها امکان دریافت ادوات و ماشین آلات کشاورزی به صورت سهمیه‌ای داشتند و حالا بانک کشاورزی به عنوان بانک مرجع وام دهنده به دلیل عدم بروز رسانی قیمت این محصول در سامانه ۱۲۴ از دادن تسهیلات و فاکتور خرید به کشاورزان خوددرای می‌کند.

عجیب اینجاست که تماس با سامانه فوق نیز مقدور نبوده و شماره تماس ذکر شده در سامانه وزارت صمت یعنی ۲۲۰۵۹۳۷۱ همواره بوق یک سر یا اشغال را می‌زند، از سوی دیگر گفت‌وگو با یکی از کارشناسان مرکز تماس ۱۲۴ نکته جالبی را نشان می‌دهد.

این کارشناس با پذیرش عدم به‌روزرسانی قیمت‌ها در سامانه ۱۲۴ گفت: متأسفانه قیمت برخی از گروه‌های کالایی نکرده است.

چندی پیش حسین فرهیدزاده معاون وزیر و رئیس حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان نیز در پاسخ به علت عدم به‌روزرسانی سامانه ۱۲۴ گفت: در برخی از حوزه‌های کالایی به سبب وجود مسائلی نظیر تعزیرات، قیمت‌ها به‌روزرسانی نشده است البته در جلساتی پیرامون موضوع فوق برگزار شده است و فارغ از بحث به‌روزرسانی سامانه، اطلاعات جدیدی نیز مخابره خواهد شد.

براساس این گزارش ازآنجایی‌که تمامی فروشندگان کالا باید در سامانه ۱۲۴ عضو باشند، فروشنده قادر نیست بیشتر از ارزش کالای خود را دریافت کند، در واقع هر کالا دارای یک بارکد اختصاصی فروش بوده که این بارکد به‌صورت لحظه‌ای به‌روزرسانی می‌شود، لذا قیمت آن کالا در تمامی کشور مقطوع بوده و امکان تخلف به حداقل می‌رسد و از سوی دیگر مصرف‌کننده نیز با تلفن همراه هوشمند خود قادر به اسکن بارکد و در نتیجه استعلام لحظه‌ای قیمت خواهد بود.

برچسب ها:
نظرات خود را برای ما ارسال کنید

آخرین اخبار