طرز تهیه قهوه اسپرسو در خانه با دو روش ساده

اسپرسو

به گزارش گروه آموزش آشپزی اول فارس ، قهوه یکی از نوشیدنی‌های محبوب در سراسر جهان است. قهوه ترک، فرانسه، لاته، ماکیاتو و… هریک با ترکیبات مختلف طرفداران خاص خود را دارند. در این میان قهوه اسپرسو یکی از محبوب‌ترین انواع این نوشیدنی است که طعمی قوی دارد. اگر شما هم به قهوه اسپرسو علاقه دارید و می‌خواهید آن را در خانه برای خود تهیه کنید، می‌توانید در کاغذرنگی با دو روش ساده برای طرز تهیه قهوه اسپرسو آشنا شوید.

روش اول؛ طرز تهیه قهوه اسپرسو با فرنچ پرس

در این روش اسپرسو را با دستگاه فرنچ پرس آماده می‌کنیم. شما می‌توانید از فروشگاه‌های عرضه قهوه و لوازم خانگی فروشی این دستگاه ساده را تهیه کنید.

۱. ریختن قهوه در فرنچ پرس

قهوه آسیاب شده را در فرنچ پرس بریزید. هر چقدر میزان قهوه ریخته شده در دستگاه بیشتر باشد، قهوه غلیظ‌‌تر می‌شود. هرچند آسیاب کردن قهوه در خانه می‌تواند قهوه خالص‌تری برای شما داشته باشد، اما طبیعتا دستگاه‌های پیشرفته و مجهز فروشگاه‌ها دانه‌های قهوه را بهتر آسیاب خواهند کرد. بنابراین بهتر است از ابتدا دانه‌های آسیاب شده را تهیه کنید. فراموش نکنید هرچه قهوه بهتر آسیاب شود، طعم قوی‌تری خواهد شد.

اسپرسو 1

۲. ریختن آب داغ روی قهوه

۱۵ میلی‌لیتر آب را در ماکروویو یا روی اجاق گاز قرار دهید تا به دمای ۹۳ درجه سانتی‌گراد برسد و مقدار کمی از آن را روی قهوه‌ها بریزید. پس از انجام این کار در فرنچ پرس را ببندید و اجازه دهید قهوه دم بکشد. بستن در لیوان باعث خوش‌طعم شدن نوشیدنی می‌شود. پیستون فرنچ پرس را فشار دهید تا پودر قهوه فشرده شده و به خوبی با آب مخلوط شود. با فشار دادن بیشتر قهوه، عصاره آن بیشتر و بیشتر بیرون خواهد آمد.

اسپرسو2

۳. ریختن آب به میزان لازم

باقی آب داغ را هم داخل لیوان بریزید و کمی صبر کنید. مقدار آبی که باید درون لیوان ریخته شود به میزان قهوه ارتباط دارد. اگر مقدار قهوه داخل فرنچ پرس کم است، باید مقدار کمی آب اضافه کنید و در عوض هرچه قهوه بیشتری ریخته باشید، باید آب بیشتری هم به نوشیدنی اضافه کنید.

 طرز تهیه اسپرسو در منزل 2      

۴. حرکت پیستون در طرز تهیه قهوه اسپرسو

بعد از انجام مرحله قبل، اجازه دهید ۳ تا ۴ دقیقه در لیوان بسته باشد. در این زمان پیستون فرنچ پرس را با سرعت به سمت بالا و پایین حرکت دهید تا عصاره قهوه در آب حل شود. سعی کنید از لیوان در دار یا فرنچ پرس استفاده کنید؛ زیرا این لیوان‌ها مانع خروج گرما از فضای داخل می‌شوند. به‌همین دلیل نوشیدنی طی مدت زمان بیشتری گرمای خود را از دست می‌دهد.

طرز تهیه اسپرسو در منزل 8

۵. فشار دادن پیستون فرنچ پرس

پس از آن که یک الی دو دقیقه پیستون را حرکت داده و ترکیب را کامل هم زدید، به آرامی آن را فشار دهید تا عصاره دانه‌های قهوه به خوبی از آن‌ها جدا شود. دقت کنید برای پایین کشیدن پیستون از فشار کافی استفاده کنید، فشار کمتر یا زیادتر پیستون می‌تواند روی طعم و کیفیت قهوه تاثیر بگذارد. اگر این فشار کافی نباشد، دانه‌های قهوه در فرنچ پرس شناور باقی مانده و عصاره آن‌ها به نوشیدنی شما اضافه نمی‌شود. در این صورت قهوه‌ آبکی و بی‌طعمی خواهید داشت. در مقابل اگر میزان فشار بیش از حد باشد، احتمال دارد فرنچ پرس بشکند یا قهوه از قسمت بالایی آن بیرون بریزد.

اگر اهل قهوه تلخ نیستید، پس از آماده شدن قهوه کمی خامه غلیظ یا شیر، شیرین‌کننده و… به آن اضافه کنید تا تلخی آن کم شود. این مورد به ذائقه خود شما بستگی دارد.

طرز تهیه اسپرسو در منزل 7

روش دوم؛ طرز تهیه قهوه اسپرسو با قهوه‌جوش

اگر دستگاه فرنچ پرس ندارید، می‌توانید برای تهیه قهوه اسپرسو از یک قهوه جوش ساده استفاده کنید. برای آشنایی با طرز تهیه قهوه اسپرسو کافی است مراحل زیر را طی کنید. برای تهیه قهوه‌جوش می‌توانید به فروشگاه‌های فروش لوازم خانگی یا قهوه فروشی مراجعه کنید.

۱. پرکردن مخزن آب قهوه‌جوش

مخزن پایین قهوه‌جوش را پر از آب کنید. توجه داشته باشید آب درون این مخزن نباید به سوراخی که برای خروج بخار تعبیه شده، برسد. شما نیاز دارید حداقل ۱۵۰ میلی‌لیتر آب درون قهوه‌جوش بریزید.

طرز تهیه اسپرسو در منزل 6

۲. ریختن قهوه در ظرف

قهوه را روی محفظه تعبیه شده بریزید. به میزان هر ۶۰ میلی‌لیتر آب ۱ یا ۲ قاشق غذاخوری قهوه در آن بریزید. هنگام ریختن پودر قهوه در مخزن یادتان باشد نباید قهوه را خیلی به سمت پایین فشار داده و آن را فشرده کنید، زیرا این کار مانع عبور آب می‌شود. مطمئن شوید بخار آب به خوبی از بین پودر قهوه عبور می‌کند، چرا که با این روش قهوه طعم بهتری پیدا می‌کند.

طرز تهیه اسپرسو در منزل 5

۳. قرار دادن قهوه‌جوش روی گاز

مخزن اصلی قهوه‌جوش را به مخزن آب بسته و آن را روی شعله گار قرار دهید. دسته قهوه جوش را به‌گونه‌ای بچرخانید که حرارت کمتری ببیند و کمتر داغ شود. شعله اجاق را کاملا ملایم کنید و اجازه دهید نوشیدنی به آرامی داغ شده و آماده شود.

طرز تهیه اسپرسو در منزل 4

۴. آماده شدن ترکیب آب در قهوه‌جوش

اجازه دهید ترکیب آب و قهوه ۴ الی ۵ دقیقه روی شعله ملایم اجاق گاز بماند. یادتان باشد نباید در قهوه‌جوش در این زمان باز باشد، چرا که در غیر این صورت دمای آن از دست خواهد رفت. زمانی که درب قهوه‌جوش بسته باشد، آب زودتر به نقطه‌جوش برسد. پس از خروج قهوه از سوپاپ وسط قهوه‌جوش، آن را از روی شعله بردارید تا قهوه بوی ناخوشایند سوختگی پیدا نکند.

طرز تهیه اسپرسو در منزل 3

۵. آخرین قدم در طرز تهیه قهوه اسپرسو

اسپرسو آماده است حال آن را درون یک فنجان کوچک ریخته و سرو کنید. شما می‌توانید به تناسب ذائقه خود مقداری شیر، خامه، شکر یا هر شیرین‌کننده دیگر داخل قهوه بریزید تا از میزان تلخی آن بکاهد.

طرز تهیه اسپرسو در منزل 1

اگر نوشیدنی‌های بر پایه قهوه از نوشیدنی‌های موردعلاقه شما هستند، پیشنهاد می‌کنیم با تفاوت‌های قهوه ترک و فرانسه آشنا شوید تا برای خرید و امتحان طعم‌های مختلف قهوه بتوانید انتخاب بهتری داشته باشید. همچنین در صورتی که شیوه دیگری برای تهیه قهوه اسپرسو دارید، می‌توانید آن را با مخاطبان کاغذ رنگی در میان بگذارید.

نظرات خود را برای ما ارسال کنید

آخرین اخبار