چاپ کد خبر: 94767
25 شهریور 1401

علائم وجود آب در باک بنزین ، عوارض و نحوه تخلیه آن

آب از دو نوع گاز هیدروژن و اکسیژن تشکیل شده است و همان‌طور که اطلاع دارید، قابلیت اشتعال هم ندارد. مسلما هنگامی که این ماده غیرقابل‌اشتعال با بنزین موجود در باک خودرو مخلوط شود، نه‌تنها از کیفیت انفجارات درون محفظه سیلندر خواهد کاست، بلکه به‌تدریج موجب آسیب‌رسیدن به قطعات حساس سیستم سوخت‌رسانی نظیر انژکتورها، لوله‌های سوخت یا برخی از قطعات حساس موتور نظیر رینگ پیستون‌ها، سرسیلندر و… خواهد شد.

سوخت در ابتدا وارد پیشرانه و محفظه احتراق آن می‌شود، جایی که شمع‌های جرقه‌زن، مخلوط سوخت و هوا را محترق می‌کنند. تراکم مخلوط هوا/سوخت انفجاری را ایجاد می‌کند که موجب حرکت میل‌لنگ و میل بادامک در پیشرانه می‌شود و در نتیجه، خودرو توان لازم را برای حرکت رو به جلو به دست می‌آورد.

علائم و نشانه‌های وجود آب در باک بنزین ، عوارض و نحوه تخلیه آن

اما چه اتفاقی رخ می‌دهد زمانی که به جای سوخت، آب وارد محفظه احتراق شود؟ در این صورت، انفجاری ضعیف یا اصولاً هیچ انفجاری در محفظه احتراق سیلندر رخ نخواهد داد.

وجود آب در مخزن سوخت خودرو

به گزارش مسترماشین باز، اگر مشکوک شده‌اید که در باک بنزین خورویتان آب وجود دارد و می‌خواهید آن را خارج کنید؛ بهتر است تا پایان مقاله با ما همراه باشید.

شایع‌ترین علامت وجود آب در مخزن گاز، شتاب نگرفتن خودور یا مشکل در استارت زدن است. همچنین ممکن است علائمی مانند روشن شدن چراغ چک موتور روی داشبورد یا خروج بخار سفید از اگزوز را مشاهده نمایید.

روشن شدن چراغ چک موتور

علائم و نشانه‌های وجود آب در باک بنزین ، عوارض و نحوه تخلیه آن

خودروهای مدرن دارای سیستم نظارتی بر تمام سنسورهای موتور هستند. اگر یکی از سنسورها مقادیر نادرستی را دریافت کند؛ اطلاعات را به واحد کنترل موتور ارسال می‌کند و کد مشکل در حافظه ذخیره می‌شود و گاهی اوقات در صورت جدی بودن مشکل، چراغ چک موتور روشن می‌شود.

اگر چراغ چک موتور خودروی شما روی داشبورد روشن است؛ قطعاً زمان آن رسیده که کدهای مشکل را با یک اسکنر OBD2 بررسی کرده و آن‌ها را رفع کنید.

خروج بخار از اگزوز

علائم و نشانه‌های وجود آب در باک بنزین ، عوارض و نحوه تخلیه آن

هنگامی که آب در محفظه احتراق یا اگزوز خودرو وجود دارد؛ تبخیر شده و باعث ایجاد بخار می‌شود. احتمالاً می دانید که اگر آب را بیش از ۱۰۰ درجه سانتیگراد حرارت دهید؛ تبخیر شده و به بخار تبدیل می‌شود.

بنابراین اگر متوجه شدید بخار بیش از حد معمول از اگزوز خودرو خارج می‌شود؛ ممکن است در باک بنزینتان آب وجود داشته باشد.

شتاب کم

علائم و نشانه‌های وجود آب در باک بنزین ، عوارض و نحوه تخلیه آن

تمام سنسورهای موجود در خودرو باید اطمینان حاصل کنند که مخلوط هوا و سوخت به صورت کامل در دسترس است؛ در غیر این صورت دچار مشکل می‌شوند.

اگر آب از داخل موتور عبور کند؛ عملکرد خودرو دچار اختلال شده و این امر باعث کاهش قدرت موتور می شود و ممکن است علائمی مانند شتاب کم را مشاهده کنید.

مشکل در استارت زدن

علائم و نشانه‌های وجود آب در باک بنزین ، عوارض و نحوه تخلیه آن

در زمان استارت زدن خودرو، مخلوط سوخت باید به طور کامل در اختیار خودرو قرار گیرد؛ در غیر این صورت شمع‌ها سوخت کافی برای احتراق سوخت ندارند و نمی‌توانند خودرو را روشن کنند.

اگر در مخزن بنزین خودرویتان، آب وجود دارد؛ استارت زدن مشکل است. اگر در هر بار روشن کردن خودرو، در مرحله استارت زدن به مشکل بر می‌خورید؛ شاید در مخزن سوخت خودرویتان آب وجود دارد.

خودرو روشن نمی‌شود

علائم و نشانه‌های وجود آب در باک بنزین ، عوارض و نحوه تخلیه آن

ممکن است آنقدر آب در مخزن سوخت وجود داشته باشد که موتور اصلاً روشن نشود. آب نمی‌تواند مانند هوا فشرده شود. زمانی که پیستون‌ها سعی در فشرده سازی هوای داخل سیلندر دارند؛ تلاش می کنند آب را فشرده کنند که این کار غیرممکن است.

این شرایط باعث می‌شود که موتور به طور کامل قفل شده و حتی ممکن است به قسمت‌های داخلی موتور مانند میل لنگ آسیب برساند. البته این مشکل خیلی رایج نیست و برای بروز آن  باید آب زیادی در مخزن سوخت وجود داشته باشد.

مشکلات خودرو بعد از توقف

علائم و نشانه‌های وجود آب در باک بنزین ، عوارض و نحوه تخلیه آن

سوخت روی آب شناور می‌شود و زمانی که خودرو برای مدتی متوقف شود؛ آب در قسمت پایین باک بنزین باقی می‌ماند. هنگامی که پمپ بنزین در حال پمپاژ است؛ سوخت و آب مخلوط می‌شوند. در این شرایط پمپ بنزین فقط آب را به موتور پمپ می‌کند و خودرو خاموش می‌شود.

خردگی انژکتورها و شمع‌ها

علائم و نشانه‌های وجود آب در باک بنزین ، عوارض و نحوه تخلیه آن

یکی از نشانه‌های وجود آب در بنزین، که با چشم قابل مشاهده است؛ خردگی و زنگ‌زدگی انژکتور یا شمع‌های خودرو است.

چگونه آب را از باک خودرو خارج کنیم؟

علائم و نشانه‌های وجود آب در باک بنزین ، عوارض و نحوه تخلیه آن

حال که علائم و نشانه‌های وجود آب در باک بنزین را می دانید و مطمئن هستید که مقداری آب در باک بنزین خودروی شما وجود دارد؛ می‌توانید با استفاده از دو روش زیر، آب را خارج کنید.

راه‌حل‌های مختلفی برای این کار وجود دارد، بر اساس میزان آب موجود در مخزن سوخت، می‌توانید از یکی از این دو روش کمک بگیرید:

در صورتی که مقدار آب موجود در باک بنزین زیاد است:
  1. باک خودرو را خالی کرده و فیلتر بنزین را تعویض کنید و دوباره باک پر کنید

بهترین راه برای خارج کردن آب از باک بنزین این است که باک خودرو را با دستگاه وکیوم خالی کنید و سپس فیلتر بنزین را تعویض کرده و دوباره باک را پر کنید.

برای مکش تمام آب از مخزن به یک دستگاه مکش قوی نیاز دارید؛ بنابراین بهتر است این کار را به یک مکانیک بسپارید تا با دستگاه‌های مخصوص این کار را انجام دهند.

به یاد داشته باشید که پس از انجام این کار حتماً فیلتر بنزین را تعویض کنید.

در صورتی که مقدار آب موجود در باک بنزین کم است:
  1. استفاده از متانول یا مواد افزودنی مخصوص سوخت

اگر فکر می‌کنید که مقدار جزئی آب در باک سوخت خودرویتان وجود دارد؛ می‌توانید با متانول یا با استفاده از یک افزودنی مخصوص سوخت آن را خارج کنید. البته این روش تنها برای خارج کردن مقدار کمی آب از مخزن سوخت کارایی دارد و برای حجم زیاد آب کارساز نیست.

راه‌های پیش‌گیری از نفوذ آب به درون باک

خالی‌ماندن باک بنزین برای مدت طولانی، موجب جمع‌شدن قطرات آب در کف محفظه خواهد شد؛ بنابراین، بهتر است همواره ظرفیت سوخت خودرو را از یک حد معینی بالاتر نگاه دارید. هم‌چنین، لازم است همیشه از جایگاه‌های جدیدتر و البته مطمئن سوخت‌گیری کنید؛ چراکه تانکرهای نگه‌داری سوخت در جایگاه‌های قدیمی، ممکن است از مقاومت لازم در برابر نفوذ آب برخوردار نباشند. ضمنا تاحدامکان، از سوخت‌گیری در شرایط بارانی نیز پرهیز کنید و همواره درب باک را کاملا ببندید تا رطوبت به درون سیستم سوخت راه نیابد.

ناگفته نماند که در صورت نفوذ بیش از حد آب به درون باک خودرو، تنها راه‌حل مطمئن باز شدن مخزن سوخت توسط متخصص و تخلیه آب از درون باک خواهد بود. پس از آن نیز مخزن به‌طور کامل شستشو داده شده و باید کاملاً خشک شود. در پایان نیاز است تا با سوخت مناسب پر شود و برای مدت طولانی خالی نماند تا آب راه زیادی برای نفوذ به درون باک پیدا نکند.

جمع‌بندی

شاید در برخی موارد، نفوذ آب به درون باک خودرو غیرقابل‌اجتناب باشد؛ اما به هر حال، لازم است همواره از جایگاه‌های سوختی که نسبت به کیفیت بنزین آن‌ها اطمینان دارید، سوخت‌گیری کنید و هم‌چنین از خالی‌نگه‌داشتن محفظه باک تاحدامکان دوری کنید. هم‌چنین در صورت بروز هرگونه علائم نفوذ آب به درون باک، با متخصصان مشورت و نسبت به رفع عیب توسط ایشان اقدام کنید تا از بروز آسیب‌های جدی به انژکتورها و سایر بخش‌های موتور پیشگیری شود.

ی آن از جمله رادهای میل‌لنگ آسیب وارد می‌شود. اتفاقی که بسیار شایع است.

نظرات خود را برای ما ارسال کنید

آخرین اخبار