چاپ کد خبر: 99734
22 آذر 1401

علت دعوای زن و شوهر ، پیامدها ، قوانین و راه حل های موثر بعد از دعوای زوجین

دعوای زیاد زن و شوهر می‌تواند به دلایل مختلفی به‌وجود آید. اختلاف نظر و دعوا میان همسران مسئله ایست که به صورت اجتناب‌ناپذیر برای همه زوجین اتفاق می‌افتد. گاهی این بحث‌ها در نهایت به نتایج خوبی می‌انجامند و زوجین با پیدا کردن راه حلی برای مشکل خود به سادگی از آن عبور می‌کنند اما در بعضی از موارد بحث و دعوای زوجین مدت‌های طولانی ادامه پیدا می‌کند و به یک معضل آزار دهنده در خانواده تبدیل می‌شود.

دعوا و بحث بین زن و شوهر یکی از مسائلی است که در برخی از موارد باعث جدایی و فروپاشی یک خانواده می شود. به همین علت است که بسیاری از روانشناسان و متخصصین تاکید می کنند قبل از اینکه دیر شود، علت دعوای زن و شوهر به درستی بررسی شده و خیلی زود نسبت به درمان و رفع آن اقدام شود.

دعوای همیشگی میان زوجین به مرور زمان بر کیفیت سلامت روان کل اعضای خانواده تاثیر منفی می‌گذارد و شکاف عمیقی در ارتباط عاطفی افراد ایجاد می‌کند. در ادامه این مطلب به بررسی بیشتر علل و راهکارهای این موضوع خواهیم پرداخت.

دعوای زن و شوهر 1

علل دعواهای دائمی زن و شوهر و راهکارهای آن
عوامل زیادی وجود دارند که حل نشدن تعارض درباره آن‌ها می تواند رابــطه زناشویی و روابط عاطفی را برای سال‌های طولانی درگیر خود کند که در ادامه به برخی از مهم‌ترین موارد اشاره می کنیم.

عدم بررسی علت دعوای زن و شوهر چه عواقبی در پی دارد؟
وجود دعوا بین زوجین به خصوص در ابتدای زندگی مشترک امری طبیعی است. این مشکلات تا زمانی ادامه دارد تا افراد به درجه مناسبی از پختگی در روابط بین فردی برسند تا بتوانند یکدیگر را درک کرده و راه حل مناسبی برای حل مشکلاتشان پیدا کنند. اما گاهی کنترل دعوای زناشویی توسط زن و مرد غیر ممکن می شود. به طوری که بحث بین آن ها تقریبا دائمی بوده و تنش های بین آن ها بسیار شدید و همراه با بروز خشم و داد و فریاد است. عدم بررسی علت دعوای زن و شوهر می تواند آسیب های جدی به رابطه بزند. از مهمترین عوارض دعوای زن و شوهر می توان به موارد زیر اشاره کرد:

سلامت روان کودکانی که در خانواده های پر از تنش زندگی می کنند در معرض خطر است. به خصوص کودکان زیر ۸ سال که شخصیت کودک در حال شکل گیری است و در مرحله حساسی به سر می برد.
تشدید دعوای زن و شوهری و وجود بحث های متعدد بین آن ها، خود باعث افزایش تنش در خانواده می شود. چرا که باعث تشدید احساس خشم زن و شوهر از یکدیگر می شود. در چنین شرایطی ظرفیت افراد در تحمل مشکلات و مسائل مختلف نیز کاهش پیدا می کند.
عدم بررسی علت دعوای زن و شوهر و حل نشدن مشکلات بین آن ها، میزان محبت و صمیمت میان آن ها را کاهش می دهد. در نتیجه در بسیاری از موارد همین مورد باعث جدایی زن و شوهر از یکدیگر می شود.
پژوهش های مختلفی نشان داده است عدم بررسی علت دعوای زناشویی وافزایش فشار عصبی در اثر دعواهای زیاد در خانواده ها، باعث افزایش فشار خون، بیماری های عصبی و قلبی و عروقی می شود.
عدم بررسی علت دعوای زیاد زن و شوهر باعث افزایش بیماری های روانی مانند افسردگی، اضطراب و حتی تشدید بیماری هایی مانند وسواس می شود.

دعوای زیاد زن و شوهر بر سر تربیت فرزندان
این طبیعی است که شما در زمینه تربیت کودک با یکدیگر تفاوت‌هایی داشته باشید. علت این امر این است که شما در دو خانواده متفاوت پرورش یافته اید که هرکدام قواعد مربوط به خود را داشته است اما نباید بگذارید که تفاوت‌ها منجر به تعارض‌های همیشگی شوند.

این مسئله را در نظر بگیرید که در واقع آن چیزی که شما و همسرتان در حال جنگیدن برای آن هستید تربیت درست و سلامت جسم و روان فرزندتان است. اما مواجه شدن کودک شما با این اختلاف نظرها و سبک‌ فرزندپروری متفاوت به مشکلات بسیاری نظیر احساس گیجی و سردرگمی، دچار شدن به احساسات متعارض در مورد والدین و احساس گناه در مورد خودش می‌انجامد.

به جای آنکه به این فکر کنید که حرف کدام یک از شما باید به کرسی بنشیند بیشتر فرزندتان را در نظر بگیرید. جر و بحث‌های خانوادگی و طولانی شما بیشتر از هرکسی به او ضربه می‌زند. برای رفع این مشکل، در مورد هر موضوعی که اختلاف نظر دارید، در غیاب فرزند خود با همسرتان گفت و گویی دوستانه داشته باشید و تلاش کنید تا در نهایت به یک تصمیم مشترک در این باره برسید. اگر به تنهایی نمی توانید این مشکلات را رفع و رجوع کنید از یک متخصص خانواده درمانی برای حل مشکل خود کمک بگیرید.

دعوای زیاد زن و شوهر به خاطر آسیب های اجتماعی
از عواملی که باعث بحث و اختلافات شدید و طولانی مدت زوجین می شود، درگیری یکی از آن‌ها با آسیب‌های اجتماعی و اعتیاد رفتاری نظیر اعتیاد، قماربازی وشرط بندی های بیمارگون است. این نکته بسیار اهمیت دارد که بدانید بسیاری از این آسیب ها در اثر کمبودهای عاطفی تجربه شده در زندگی افراد ایجاد می شوند. در واقع بسیاری از افراد برای فرار کردن از محیط‌هایی که در آن ها ارتباطات عاطفی عمیق و سالمی وجود ندارد، به محیط های دیگری پناه می برند. این مسئله بسیار ضروری است که در این شرایط به جای بحث‌های بیهوده و آزاردهنده از یک متخصص کمک بگیرید. همچنین تلاش کنید به ریشه ایجاد این مشکلات در خانواده توجه کنید. به کمک یک درمانگر برای بهبود روابط عاطفی و رفع نقص های ارتباطی میان خود و همسرتان را شناسایی کنید و برای رفع آن‌ها گام بردارید.

فقدان مهارت های ارتباطی کافی از علل دعوای زیاد زن و شوهر
مسئله مهمی که زیربنای تمامی مشکلات حل نشده میان زوجین است، نداشتن مهارت های ارتباطی کافی است. ادامه یافتن اکثر بحث ها و جنگ و جدل میان همسران از این مشکل نشات می‌گیرد. مثلا برای اینکه شما وهمسرتان بتوانید در مورد مشکلی زود و راحت به نتیجه برسید نیازمند این هستید که دروهله اول هیجاناتتان را درست مدیریت کنید. بیشتر اوقات تلخ کامی هایی که در یک رابطه اتفاق می‌افتند ناشی از عدم توانایی در کنترل هیجانات و حرف‌ها و رفتارهایی است که افراد از سر عصبانیت انجام می دهند.

علاوه بر مدیریت هیجان‌ها شما نیازمند این هستید که در زمینه نحوه داشتن مهارت گفتگو به شکلی سالم و موثر، اطلاعات و مهارت کافی کسب کنید. لازم است بدانید که در حقیقت لحن و نوع کلماتی که شما در هنگام بحث از آن‌ها استفاده می‌کنید بیش از هرچیزی بر حل و فصل شدن ماجرا تاثیر می‌گذارد.

استفاده از کتاب ها، کلاس های آموزشی و جلسات مشاوره برای بهبود مهارت‌های ارتباطی شما می‌توانند موثر باشند.

در بسیاری از موارد دعوای زوجین ناشی از تاثیر مشکلات اقتصادی بر خانواده است . مشکلات اقتصادی موجب بروز استرس مالی می شود و به این ترتیب تنش های روانی اوج می گیرد. مدیریت صحیح مالی، تغییر شغل، همکاری و تعامل زن برای کسب درآمد، صرفه جویی بیشتر خانواده و مواردی از این دست می توانند تا حدودی مشکلات اقتصادی خانواده را کاهش دهند.

پیامدهای جسمی و روانی دعوای زیاد زن و شوهر
زندگی که مدام با جنگ و دعوا همراه باشد به طرق مختلفی ســلامت روان و جسم افراد را تهدید می کند. اضافه شدن این مشکلات به مشکلات قبل، فشار روی افراد را دوچندان و مدیریت اوضاع را سخت‌تر از قبل می کند.

مشکلات جسمی ناشی از دعوای همیشگی زوجین
پژوهش‌ها نشان داده است که تجربه دائمی خشم که در جریان دعوای با همسر اتفاق می‌افتد احتمال بروز فشار خون و بروز مشکلات قلبی و عروقی را به خصوص دو چندان می کند. همچنین تجربه دائمی هیجانات منفی می تواند بیماری های روان تنی بسیاری از جمله زخم معده، سردردهای تنشی و مشکلات عضلانی نظیر کمردرد و گردن منجر شود.

مشکلات روحی و روانی از پیامدهای دعوای زیاد زن و شوهر
زندگی در محیط پرتنش مسلما روح و روان شما را بیمار خواهد کرد. زوجینی که دائما در جنگ و جدال با یکدیگر هستند معمولا علائمی نظیر اضطراب دائمی، ترس از دست دادن یکدیگر، خلق پایین و افــسردگی و افزایش آسیب‌پذیری نسبت به آسیب‌های اجتماعی نظیر اعتیاد را دارا می‌باشند.در واقع ما شاهد ایجاد یک چرخه معیوب میان زوجین هستیم. به این صورت که افراد به دلیل دعوای دائمی با یکدیگر دچار مشکلات دیگری می شوند که این مشکلات دوباره اختلافات آن‌ها را تشدید می کند و این چرخه با این عملکرد منفی سال های سال ادامه پیدا می کند.

توجه کنید که پایان دادن به این چرخه همیشه کار آسانی نیست. در این شرایط اکثر زوجین برای ترمیم رابطه خود نیازمند کمک از جانب یک متخصص و مشاوره زوج درمانی هستند. فردی که بتواند مشکلات را شناسایی کند، در مورد عملکرد طرفین به آن ها بازخورد دهد و در جهت ارتقای مهارت‌های ارتباطی زوجین به آن ها آموزش هایی را ارائه دهد.


ارث عروس از پدر شوهر 1

علت دعوای زن و شوهر چیست؟
برای اینکه بتوانیم مناسب ترین راه حل دعوای زن و شوهر را پیدا کنیم باید ابتدا بدانیم علت دعوای زن و شوهر چیست. دلایلی که در ادامه بیان می شود ممکن است تنها علت اختلافات زناشویی نباشد. چرا که در بسیاری از مواقع چندین مورد با هم باعث ایجاد تنش در خانواده می شود. مهمترین آن ها عبارت است از:

۱- ابتلای یکی از زوجین به بیماری های روحی و جسمی
از جمله مهمترین علت دعوای مکرر زن و شوهر، بیماری یکی از زوجین است. به طور مثال ازدواج با فرد دیابتی، ازدواج با افرادی که به بیماری های روانی دردسر ساز دچار هستند، ازدواج با فرد وسواس فکری می تواند تنش های زیادی را در خانواده به وجود بیاورد. در چنین شرایطی قطعا باید با یک مشاور گفتگو کرد.

۲- عدم وجود صمیمت و درک متقابل
مهمترین دلیل دعوای زناشویی، نبود صمیمت، نقاط مشترک و درک متقابل است. زمانی که زن و مرد نتوانند درست با هم صحبت کنند و گفتگو کنند قدرت تحمل یکدیگر و اشتباهات همسرشان را هم ندارند. اختلاف سن مناسب ازدواج، تفاوت فرهنگی و سطح خانوادگی می تواند علت این مشکل باشد.

۳- عدم مسئولیت پذیری و تعهد یکی از زوجین
از جمله مهمترین علت دعوای زن و شوهر، رد مسئولیت یکی از زوجین است. بی خیالی یکی از زوجین، انجام ندادن وظایفش در بیرون یا دورن خانه و خیانت یکی از زوجین باعث بروز بی نظمی های زیادی در زندگی زناشویی و بحث های بسیار زیادی می شود.

۴- اختلاف دیدگاه و تفکر به مهمترین علت دعوای زن و شوهر
اگر به سوالات آشنایی قبل از ازدواج دقت نشود، باعث تفاوت دیدگاه، اختلاف سلیقه و تفکر و اختلاف عقیدتی و مذهبی بین زن و شوهر می شود. همین اختلافات باعث بروز مشکلات بسیاری در خانواده شده و بحث های سطحی یا جدی شدیدی را ایجاد می کند. در چنین شرایطی باید سعی کنید به درک متقابلی از هم برسید.

۵- مشکلات مالی
در بسیاری از مواقع سخت شدن شرایط زندگی و کم شدن قدرت مالی خانواده ها علت دعوای زن و شوهر است. در چنین شرایطی زوجین باید سعی کنند با یکدیگر همکاری کنند. گاهی لازم است هر دوی آن ها کار کرده تا از یک بحران مالی گذر کنند.

۶- اختلاف بر سر تربیت فرزندان
هر خانواده ای زمان بررسی علت دعوای زن و شوهر، باید به موضوع بچه ها نیز فکر کند. اگر زن و مرد ندانند چطور با کودکان خود رفتار کنند یا بر سر تربیت کودکان خود اختلاف سلیقه و عقیده داشته باشند، دعواهای بسیاری در این زمینه دارند. به خصوص اگر مساله ازدواج با مرد بچه دار یا زن بچه دار باشد.

۷- اعتیاد به مشروبات الکلی یا مواد مخدر
اعتیاد به هر نوع مواد مخدر یا مشروبات الکلی باعث تغییر خلقیات، از دست دادن کنترل فرد، بروز خشونت های خانگی و بی مسئولیتی فرد در بسیاری از مواقع می شود. همین مساله باعث بروز دلسردی، دعوا و بحث بین زن و مرد و پاشیدگی خانواده ها از هم می شود.

۸- دخالت های خانواده ها و اطرافیان
یکی از دلایل مهم دعواهای بین زن و شوهر در جامعه ما، مخالفت خانواده با ازدواج، دخالت های بی مورد آن ها در زندگی زناشویی یا وابستگی یکی از دو طرف به والدین است. متاسفانه عدم بررسی علت دعوای زن و شوهر در چنین مواردی حتی ممکن است منجر به طلاق شود.

۹-کارها
یکی دیگر از علت های اختلاف می تواند کارهایی مانند ظرف شستن، لباس شستن، تمیز بودن یا کثیف بودن و غیره باشد که باعث اختلاف و درگیری در میان زوجین می شود.

بر اساس نظر سنجی هایی که در میان ۲۵ درصد از زوجین انجام شده است یکی از دلایل اصلی طلاق مبارزه با کارهای خانه داری می باشد این عدد ترسناک به نظر می رسد.

باید این نکته را در نظر بگیرید که این موضوع هم مانند هر موضوع دیگری احتمال دارد به بحث و اختلاف کشیده شود اما زوجین می توانند به راحتی این مسائل را حل کنند.

همچنین اگر شما در این زمینه به نتیجه مثبتی برسید و مشکلات خود را به روش صحیح حل کنید زندگی شاد تر و شایسته تری خواهید داشت.

۱۰-پول
متاسفانه پول بخشی مهم در زندگی می باشد و امروزه پول بسیار مهم است زیرا روز به روز اجناس گران تر شده و هیچ راهی برای کنترل مسائل اقتصادی وجود نداد و نمی توان روش صحیحی برای حل مسائل مالی پیدا کرد، اختلاف مالی در زوج های جوان بسیار بیشتر از زوج های بزرگتر دیده می شود.

بر اساس نظرسنجی هایی که انجام شده است ۸۲ درصد از زوجین که در معرض مشکلات مالی قرار دارند به مشکلات اساسی دچار هستند که در سطح زیرین قرار گرفته و آن ها را درگیر مشکلات مالی کرده است.

هنگامی که زوجین از نظر مالی با یکدیگر تفاوت داشته باشند با همکاری یکدیگر می توانند این مشکل را حل کنند در این صورت بار مالی از رو دوش اصلی ترین فرد کم می شود و می توانند با یکدیگر به صحبت پرداخته و در مورد آینده برنامه ریزی کنند.

۱۱-تعهد:
اگر زوجین در زندگی مشترک تعهد نداشته باشد ممکن است رابطه آن دچار مشکل شود، در حقیقت تعهد می تواند به صورت بی اعتمادی و غیر قابل تحمل بودن در فرد دیده شود.

زمانی که فرد در زندگی مشترک به شریک زندگی اش اعتماد نداشته باشد برای این که بتواند رابطه پایدار خود را حفظ کند باید با همسر خود بیش تر ارتباط برقرار کند، که این موضوع می تواند زندگی و رابطه آن ها را خراب کند.

۱۲-صمیمیت :
در بین زوجین ناگفته های زیادی وجود دارد به همین دلیل این موضوع را در اولویت قرار دادیم تا در مورد آن گفت و گو کنیم.

صمیمت در بین زوجین به چه میزان می باشد؟ رابطه آن ها در رختخواب چطور است؟ آیا همه چیز آنطور که دوست دارند بر وفق مراد می باشد؟

۱۳-مقایسه اخلاق همسر با دیگران
یکی از مهم ترین اشتباه رایج زنان در رابطه و یا مردان این است که همسر خود را با دیگران مقایسه می کنند. اینکه همسر شما خیلی پرحرف، خجالتی، بی احساس و … است و دائم با دیگران رفتارهایش را مقایسه می کنید. اصلا کار درستی نیست. شما همسرتان را با تمام این ویژگی ها قبول کرده اید. بحث و مقایسه او باعث کاهش اعتماد به نفسش می شود.

۱۴-دعوا بخاطر دوستان
دعواهای مکرر بر سر ارتباط با دوستان و یا رفت و آمد با آنها در بین زوجین بسیار رایج است. اینکه شما بگویید از همه دوستان همسرتان متنفرید و نمی خواهید همسرتان با آنها صحبت کند بسیار خود خواهی است. اگر بخواهید بی جهت و با بی منطقی به دوستان او ایراد بگیرید رفتار او نیز همین گونه خواهد بود. او نیز دوستانتان را مورد بازخواست قرار می دهد.

۱۵-فراموش کردن همسر و نداشتن وقت کافی برای خانواده
اکثر زنان دعوا با شوهر را بخاطر پر مشغله بودن و نداشتن وقت و حوصله برای خانواده پیش می برند. البته در جوامع امروزی که زنان نیز در بیرون از خانه مشغول به کار هستند این موضوع دو طرفه شده است. گله و شکایت از فراموش کردن مناسبت های مهم مثل تولد و یا سالگرد ازدواج و ناراحتی بخاطر اینکه همسر وقت کافی برای خانواده صرف نمی کند یکی از علت های دعواهای مکرر زن و شوهر است.

۱۶-حسادت
حسادت به دیگران و یا به هر چیزی که با همسر شما در ارتباط است مثل کار، همکاران و … می تواند یکی از علت های دعواهای مکرر زن و شوهر باشد. مقایسه زندگی خود با دیگران و یا مقایسه همسر و فرزندانتان با آشناها یک کار بسیار اشتباه و آسیب رسان است.

۱۷-مرور اشتباهات گذشته
کم نیستند زن و شوهر هایی که دائم در مورد آنچه که در گذشته رخ داده و باعث ناراحتی شده است بحث می کنند. اینکه دائم در مورد اشتباهاتی که همسرتان انجام داده او را سرزنش کنید باعث ایجاد افسردگی، نزدیک شدن به پایان زندگی مشترک خود و دلزدگی از زندگی و غلبه و آن از موضوعاتی است که بعد از ازدواج یکی از معضلات زندگی مشترم می شود. درمان دلزدگی زناشویی باید از طریق راهکارهای موثر انجام شود. علائم دلزدگی مردان و زنان متفاوت نیستند ولی باید به صورت اختصاصی به درمان دزدگی و سردی مردان پرداخت. مرور اشتباهات گذشته بسیار عادت بد و اشتباهی است.

۱۷-دعوا بر سر خانواده ها
این موضوع که خانواده چه کسی مهم تر هست و یا کدام خانواده اولویت دارد؟ باعث دعوای زیادی بین زن و شوهر می شود. اولویت دادن به خانواده خود و یا همسر، دعوا بر سر دخالت های خانواده ها و یا مشکلاتی از این قبیل برای هر زن و شوهری پیش می آید. هنگامی که خانواده شما و یا همسرتان در مورد زندگی مشترک شما نظر می دهند و یا هنگامی که مشاجره های شما در خانواده ها مطرح می شود، آنها نیز در گیر می شوند. همه این ها به شدت به زندگی مشترک شما آسیب می زند.

۱۸-برخی از عادت های اشتباه
جویدن غذا با صدای بلند، اعتیاد به تلفن همراه و یا فضای مجازی، وقت شناس نبودن و … از عادت های آزار دهنده ای است که باعث دعوا بین زن و شوهر می شود. اینکه همسرتان با صدای بلند در کنار شما غذا می خورد و یا نوشیدنی اش را با بیشترین صدای ممکن سر می کشد واقعا آزار دهنده است اما با دعوا و بحث حل نمی شود.

زمانی که زوجین به یکدیگر می رسند برای آن ها بسیار مهم می باشد تا چیزی که لازم دارند را در زمان خاص خودش به دست آورند زیرا بعد از آن دیگر برای آن ها ارزشی نخواهد داشت. بر اساس نتایج ثابت شده است که یکی از عوامل جدایی در زوجین ندانستن مواردی است که طرف مقابل دوست دارد آن ها را داشته باشد.

به گفته روانشناسان زوجین می توانند این مشکلشان را با داشتن ارتباطات باز و تعادل وظایف حل کنند، در این صورت با خصوصیات یکدیگر بیشتر آشنا خواهند شد.

زمانی که زن و شوهر در مورد مسائل با یکدیگر صحبت کنند به خوبی می توانند توضیحات لازم و دقیق در مورد موضوعات مورد نظرشان را بیان کنند، در این صورت شخص با دانستن این که طرف مقابلش چه می خواهد، بهتر می توانند نیاز های او را بشناسد و برای رفع آن تلاش کند در این حالت یک سازش سالم بین آن ها به وجود خواهد آمد و دو نفر به کمک یکدیگر خوش حال خواهند شد.

در رابطه با همسرتان سعی کنید خصومت و منفی گرایی را از خودتان دور کنید و به دنبال یادگیری برخورد درست با همسرتان باشید و نکات مثبت را در ارتباطتان در نظر بگیرید.

دعوای زن و شوهر


برای کم شدن دعواهای زوجین چه کارهایی لازم است انجام دهیم؟
علت دعوای زن و شوهر هر چه باشد، باید مراقب باشید خیلی ادامه دار نشود. بنابراین بهترین کار این است که پس از بررسی علت دعوای خانوادگی، نسبت به درمان آن اقدام کنید. پیش از اینکه از مشاور یا افراد دیگر برای حل این مساله کمک بخواهید، بهتر است کمی در رفتار و گفتار خود تغییر داده و نکات زیر را به کار ببرید:

حتی در میان بحث ها و دعواها سعی کنید به یکدیگر احترام بگذارید. به طور مثال می توانید به جای تو از شما استفاده کنید.
از خرد کردن شخصیت همسرتان خودداری کنید. بنابراین بهتر است پیش از اینکه در اثر عصبانیت شروع به برچسب زدن کنید، به فرد توهین کرده یا حرف های ناراحت کننده به همسرتان بزنید، کمی مکث کنید و فکر کنید.
از رجوع به گذشته و علت دعواهای گذشته خودداری کرده و روی موضوعی در حال حاضر پیش آمده است تمرکز کنید.
قبل از اینکه با انتقادات پی در پی و گفتن نکات و نقاط منفی باعث تشدید دعوا شوید، سعی کنید به موارد مثبت و برخوردهای مناسب همسرتان نیز اشاره کنید.
گاهی مهمترین علت دعوای زن و شوهر، نداشتن گوش شنواست. در چنین مواقعی زن یا مرد یا هر دو سعی می کنند بدون گوش دادن به حرف های طرف مقابل، تنها مشکلات خود را بیان کنند. برای درمان دعوای زناشویی بهتر است شنونده خوبی باشید.
برخی مواقع علت دعوای زن و مرد، نگفتن مشکلات و ناراحتی ها و جلوگیری بی موقع از بحث است. هیچگاه قبل از نتیجه گیری و با اجبار بحث را متوقف نکنید.
داشتن درک مقابل می تواند بسیاری از مشکلات را حل کند. بنابراین بهتر است در میان بحث ها، خودتان را جای همسرتان بگذارید و کمی جهان را از زاویه دید او نگاه کنید.
هرگز در میان دعوا همسرتان را به طلاق و جدایی تهدید نکنید.
علت دعوای بین زن و شوهر هرچه باشد نباید دست به خشونت کلامی و بدنی بزنید.
بعد از دعوای زناشویی سعی کنید از آنچه دیده و شنیده اید تجربه کسب کنید.


بر طبق گفته آلین دی بولتون که می گوید : ” من مشتاقانه بر این موضوع معتقد هستم که نه تنها آن چه که بیان می کنید عملی می شود بلکه چگونه بیان شخص بسیار مهم می باشد، پس موفقیت در بحث ها به شیوه گفتارتان بستگی دارد.”

برای حل این موضوع راه حل هایی وجود دارد و شما می توانید بدون آن که به رابطه خود آسیب بزنید این مسئله را حل کنید، هنگامی که فرد جدیدی به خانواده شما پیوسته است، شما باید مسئولیت های جدید خود را به خوبی بپذیرید و در زندگی مشترک و رابطه پویای خود تغییر کلی ایجاد کنید.

مهم ترین نکته این است که خشم و عصبانیت خود را در مقابل فرزندان نشان ندهید و تمرین کنید تا برخورد مناسبی با شریک زندگی خود داشته باشید و به او توهین نکنید.

به مسائل به صورت متفاوت نگاه کنید و بدانید که دیگران از کجا آمده اند و سعی کنید جهان را از چشم دیگران ببینید.

در هنگام برخورد با کودکان مواظب باشید که خشم خود را به آن ها منتقل نکنید چون این رفتارها در ذهن بچه ها می ماند.

برای پرورش کودکتان می توانید از یک فرد با تجربه و سالخورده کمک بگیرید تا شما را راهنمایی کند در این خصوص والدین شما می تواند منبع خوبی در مورد دانش و اطلاعات باشد.

مهمترین قوانین در دعوای زن و شوهر

یکی از آسیب هایی که در روز های قرنطینه در بسیاری از خانواده ها مشاهده می شود مشاجرات و جر و بحث های زناشویی می باشد که صدای آن در بعضی از آپارتمان های شهر شنیده می شود، این اختلاف ها و مشاجرات در بعضی مواقع نتایج جبران ناپذیری را به همراه خواهد داشت.

در زندگی زناشویی، زوجین در مورد بعضی مسائل اختلاف نظرهایی دارند و احتمال دارد در مورد موضوعاتی مانند تفاوت دیدگاه، برآورده نشدن خواسته ها، فراموشی رویداد ها، مناسبت های زندگی، مسائل اقتصادی، دخالت های خانواده ها و غیره به بحث و گفت و گو بپردازند.

به وجود آمدن این اختلاف نظر ها امری طبیعی و اجتناب ناپذیر می باشد، به قول بزرگ تر ها ” نمک زندگی است .” اما زوجین باید این نکته را در نظر بگیرند که نباید بیش از اندازه با یکدیگر جر و بحث کنند زیرا زندگی غیر قابل تحمل می شود.

در این صورت اگر زوجین با اخلاقیات یکدیگر آشنا باشند و قوانینی را برای خود تعیین کرده و آن ها را رعایت کنند به احتمال زیاد مشاجره و جر و بحث آن ها کاهش می یابد و آسیب ها و تاثیرات منفی آن کمتر خواهد شد و در نتیجه جر و بحث آن ها هدفدار خواهد بود.

شما باید در زندگی نکات مثبت همسرتان را در نظر بگیرید و از فکر های منفی دوری کنید، قبل از آن که دیدگاه و نظر خودتان را در مورد موضوعات بیان کنید بهتر است با احترام به حرف های همسرتان گوش دهید.

رابطه کلامیتان را قوی کنید
یکی از دلایلی که زن و شوهر ها با یکدیگر به مشاجره می پردازند عدم ارتباط صحیح کلامی زوجین با یکدیگر می باشد.

زمانی که زوجین نتوانند رابطه کلامی خوبی با یکدیگر داشته باشند نمی توانند مفاهیم و خواسته های خود را بیان کنند و به طور ناخواسته از کلمات و عباراتی استفاده می کنند که ممکن است لحن نامناسب و بار منفی بسیاری داشته باشند و مشکلاتی در روابط زوجین به وجود می آید.

با همسرتان یک جلسه فوری برگزار کنید. در مورد بودجه و درآمد خانواده خود صحبت کنید. همچنین در مورد نحوه پس انداز و دخل و خرج خانه به یک تصمیم نهایی و دو طرفه برسید. اینکه بدانید هر ماه چه مقدار باید خرج خوراک و پوشاک و … بکنید و چه مقدار برای پس انداز باقی می ماند. یک راه عالی برای پایان دادن مشاجره زن و شوهر بر سر پول است.

تخریب نکنید
هنگامی که با همسرتان به جر و بحث می پردازید نباید او را مسخره و ترور شخصیت کنید بلکه باید سعی کنید مشکلتان را بشناسید و بر روی آن تمرکز کنید و بدون آن که به همسرتان توهین کنید یا به او صدمه بزنید و مشکل جدیدی را ایجاد کنید اقداماتی را برای حل مسئله انجام دهید.

دست از مقایسه کردن بردارید. به جای اینکه دائم بخاطر مقایسه اخلاق همسرتان با دیگران به دعوا و مشاجره بپردازید زمانی را تعیین کنید و با یکدیگر در مورد خصوصیات اخلاقی و یا رفتاری که باعث آزار یکدیگر می شود، صحبت کنید. حواستان باشد از تخریب کردن همسرتان و یا کنایه زدن به او استفاده نکنید. فقط راه هایی برای تغییر در برخی از رفتارها پیدا کنید.

اگر اشتباهی از سمت دوستان همسرتان دیده اید. یا به خاطر دلایلی نمی خواهید همسرتان با آنها در ارتباط باشد. باید با او در مورد دلایل خود صحبت کنید. اگر دلایل منطقی دارید، به همسرتان یادآوری کنید که زندگی مشترک را باید اولویت قرار دهد و دوستانش را تغییر بدهد.

مسلما هم پدر و هم مادر هر دو فرزند خود را دوست دارند و تمام تلاش خود را برای تربیت درست و رفاه و آسایش آنها انجام می دهند. اینکه شما فکر کنید همسرتان نسبت به فرزندانش بی تفاوت است و یا شیوه غلطی را پیش گرفته درست نیست.

برنامه ریزی کنید و در برنامه های خود وقت هایی را برای در کنار همسر و فرزندان بودن انتخاب کنید. مشغله و کار نباید بین شما و همسرتان فاصله بندازد. اگر هفته ای را پر مشغله گذراندید در عوض آخر هفته تمام توجه خود را به خانواده معطوف کنید. البته در مقابل نیز همسرتان باید به درک درستی از کارها و مشغله های کاری شما رسیده باشد.

احترام بگذارید
دکتر ویدا فلاح مدرس و روانشناس مهارت های زندگی می باشد بر اساس گفته او باید برای نقش همسر در زندگی زناشویی اهمیت بسیاری قائل شد، این امر یکی از فاکتور های مهم در مشاجرات خانوادگی به حساب می آید، در صورتی که احترام همسر را نگه ندارید و به او توجه نکنید مشکلات زیادی در زندگی به وجود می آید که آثار مخربی را به همراه دارد.

هنگامی که در مشاجرات طولانی به همسرتان توهین می کند آسیب بسیاری بر روح و روان او می گذارید که اثر آن ممکن است هیچگاه پاک نشود پس این نکته را در نظر بگیرید که توهین و تحقیر کردن در دعوا ممنوع می باشد.

بنابراین باید نکات مثبت همسرتان را در نظر بگیرید و از منفی نگری دوری کنید، قبل از این که نظر و دیدگاه خود را بیان کنید باید به حرف های همسرتان توجه کنید و به آن ها گوش دهید و احترام همسرتان را در هر شرایطی نگه دارید.

خود را کنترل کنید
اولین چراغی که در مشاجرات زناشویی روشن می شود خشم و غضب می باشد بنابراین ابتدا باید هیجانات خود را کاهش دهید و سعی کنید با آرامش با یکدیگر صحبت کرده و صدایتان را بالا نبرید

در صورتی که بتوانید آرام صحبت کنید و تمرکز شما و همسرتان بر روی موضوع اختلاف باشد بهتر می توانید آن را رفع کنید.

در هنگام جر و بحث حرمت های یکدیگر را حفظ کنید، مراقب باشید که حرفی نزنید و کاری را انجام ندهید که بعدا پشیمان شوید و نتوانید آسیب های آن را جبران کنید، دکتر فلاح در این رابطه پیشنهاد می دهد که با استفاده از تکنیک های صحیح خشم خود را کنترل کنید و شرایط روحی و روانی خوبی را برای خود ایجاد کنید و در صورتی که خشم بر شما غلبه کرد چند ثانیه نفس عمیق بکشید و در مورد آن موضوع فکرکنید و بعد از آن صحبت را ادامه دهید.

از کلی گویی بپرهیزید
یادتان باشد زمانی که با یکدیگر حرف می زنید از واژه هایی مانند “هیچ وقت “و” همیشه” استفاده نکنید زیرا این واژه ها در هنگام مشاجره و گفت وگو بی فایده می باشد و نتیجه درستی را بر جای نخواهد گذاشت.

زمانی که شما از همسرتان یا او از شما شکایت می کند سعی کنید حرف هایتان را به صورت کلی بیان نکنید و از مثال ها و مصداق های جزئی برای بیان منظور خود استفاده نمایید در این صورت منظور یکدیگر را بهتر و واضح تر متوجه خواهید شد و مشکل ایجاد شده حل می شود.

یکی از مهم ترین قوانینی که زن و شوهر باید در هنگام دعوا به آن توجه کنند این است که مقابله به مثل نکنند، مثلا نگویند چون به مادرم توهین کردی من نیز به خواهرت توهین می کنم و اشتباهات طرف مقابل را با اشتباهات خود جبران نکنند.

برای بررسی دقیق علت دعوای زن و شوره چه کار کنیم؟
اگر با وجود تمام اقداماتی که در بالا گفته شد باز نتوانستید مشکلات و دعواهای خانوادگی خود را حل کنید، باید به یک مشاور یا متخصص رواشناسی دعوای زناشویی مراجعه کنید.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

همچنین پیشنهاد می کنیم چنانچه در زندگی زناشویی خود با مشکلات عدیده و حل نشده ای مواجه هستید برای دستیابی به بهترین و موثرترین راهکارها با مشاوران خانواده مشورت نمایید.

نظرات خود را برای ما ارسال کنید

آخرین اخبار