چاپ کد خبر: 117629
12 مرداد 1402

فلج شدن معده پس از تزریق آمپول لاغری در برخی افراد

برخی پزشکان پس از بروز عوارض شدید در برخی افراد و رسیدن به تشخیص فلج معده به دلیل کاهش سرعت هضم، مجدداً زنگ خطر تزریق‌های لاغری را به صدا درآورده اند. به گونه‌ای که استفاده از این روش‌ها اخیراً برای عمدتا بیماران دیابتی گسترش یافته و نتایج سریعی در کاهش وزن دارند؛ اما به دنبال آن عملکرده معده بسیار کند شده که می‌تواند مشکلات بزرگی ایجاد کند.

آمپول لاغری

سازمان غذا و داروی ایالات متحده گزارش‌های مشابهی را از تعدادی از بیماران دریافت کرده است که از آمپول‌های “اوزمپیک” و”ویگووی” و سایر تزریقات حاوی اجزای اصلی “simaglutide” و “liraglutide” استفاده می‌کنند.

این‌ها محرک‌هایی هستند که تولید GLP-۱ را تحریک می‌کنند و در صورت مصرف طولانی مدت هضم غذا را به تاخیر می‌اندازند.

تعدادی از بیماران از خطر این تزریق‌ها و درد طاقت‌فرسایی که برای آن‌ها ایجاد کرده است، شکایت داشته و تجربیات خود را در میان گذاشته اند تا پیامی برای آگاهی و راهنمایی افرادی باشد که قصد انجام چنین تزریق‌هایی را دارند.

داستان‌های “هولناک” بیماران

جانی نایت، ۳۷ ساله، از لوئیزیانا، گفت: ای کاش هرگز این روش را در زندگی ام نمی‌شناختم یا اصلاً در مورد او چیزی نشنیده بودم. این تزریق زندگی من و خانواده ام را به جهنم تبدیل کرده و هزینه مالی زیادی را تحمیل کرده است.

برندا آلن، ۴۲ ساله از دالاس، نیز پس از این که پزشکش تزریقات Wegovi را برای کاهش وزن او تجویز کرد، علائمی شبیه به جانی داشته است.

آلن با تاکید بر این که اخیراً دچار استفراغ شدید و کم آبی شده است، گفت: حتی هم اکنون و پس از گذشت حدود یک سال قطع دارو، هنوز مشکلات زیادی دارم.

پزشک آلن مشکلاتی را در معده او تشخیص نداده، اما این بیمار می‌گوید که تنها پس از تشویق دکترش به مصرف ویگوی برای کاهش وزن شروع به احساس درد و استفراغ کرده است.

امیلی رایت (۳۸ ساله) مانند نایت و آلن که در تورنتو زندگی می‌کند و از سال ۲۰۱۸ شروع به خوردن “Ozambik” کرده می‌گوید که در طول یک سال وزن زیادی کم کرده است که در حالت عادی کاهش این مقدار وزن ممکن نبود، اما در مقابل تاکنون به صورت مستمر دچار حالت استفراغ و مجبور به اخذ مرخصی از محل کار خود شده است.

هشدار
این اولین باری نیست که تزریق لاغری به دلیل این عوارض جانبی بالقوه مورد انتقاد قرار می‌گیرد.

ماه گذشته، انجمن متخصصان بیهوشی آمریکا هشدار داد که بیماران باید یک هفته قبل از جراحی مصرف این دارو‌ها را متوقف کنند؛ زیرا ممکن است خطر استفراغ غذا را در طول عمل افزایش دهند که این اغلب منجر به ورود غذا و اسید معده به ریه‌ها و در نهایت منجر به ذات الریه و سایر مشکلات پس از جراحی می‌شود.

به گفته مایکل چامپو، رئیس انجمن بیهوشی آمریکا و استادیار دانشگاه استنفورد، مشکل بزرگ این است که این تزریق‌ها هنوز نسبتاً جدید هستند و مطالعات کافی در مورد مدت زمان تخلیه معده پس از مصرف GLP انجام نشده است؛ بنابراین ما به مطالعات و تحقیقات بیشتری نیاز داریم تا راهنمایی دقیق تری در مورد مکانیسم اثر و تعامل آن در معده ارائه دهیم.منبع: ۲۴.ae

ژست زیبای ۲ توله روبا جلوی دوربین عکاسی که باور نمی کنید !

نظرات خود را برای ما ارسال کنید

آخرین اخبار