چاپ کد خبر: 111684
24 اردیبهشت 1402

فواید شگفت انگیز خندیدن برای تندرستی و روانشادی که فکرش را هم نمی کنید

آیا تا به حال احساس کرده اید که ارتباط شما قطع شده است، مثل اینکه ذهن شما یک چیز می گوید و بدن شما چیز دیگری؟ یکی از راه‌هایی که می‌توان بدن و ذهن‌مان را هماهنگ کرد، خندیدن بیشتر است.خنده یک زبان جهانی است. شما در حدود ۱۷ روزگی خندیدن را یاد می گیرید و در طول زندگی خود به خندیدن، قهقهه زدن و قهقهه زدن ادامه می دهید. و این چیز خوبی است زیرا خندیدن به عنوان دارو برای سلامت  وتندرستی شما هست.

خندیدن 1

به گزارش اول فارس ، بیشتر روال‌های بهداشتی، توجه متمرکز به سلامت جسمی و همچنین سلامت روانی و معنوی ما را ارتقا می‌دهند تا آنچه که به عنوان ارتباط ذهن و بدن یا سلامت کل بدن از آن یاد می‌شود، باشد.

کتاب “خنده دلسوزانه برای زندگی” نوشته پتی ووتن بیان می کند که کامل شدن به معنای تعادل بدن فیزیکی، افکار و آگاهی معنوی ماست. عبارت “درمان کردن” از کلمه لاتین “haelen” گرفته شده است که به معنای “تکامل کردن” است.

ووتن بیان می‌کند که وقتی به خود اجازه می‌دهیم روزانه بخندیم، همچنین در مواقع سخت یا استرس‌زا، می‌توانیم درمان خود را تسهیل کنیم. طنز می تواند به ما کمک کند دوباره کامل شویم. شوخ طبعی می تواند شفا را در بدن فیزیکی ما تحریک کند، آرامش را به احساسات ما بیاورد و اراده ما را برای زندگی تقویت کند.

ثابت شده است که خنده شادی آور (خنده به چیزی که ما واقعاً خنده دار می دانیم) تأثیر عمیقی بر بدن، ذهن و روح دارد. خنده یک ورزش قلبی عروقی است که باعث می شود ضربان قلب ما قوی تر شود، خون ما تندتر جریان یابد و اکسیژن بیشتری به سلول های ما برسد. همچنین یک تمرین ریوی است که در آن عمیق‌تر نفس می‌کشیم و بازدم را کامل‌تر می‌کنیم. دیافراگم و عضلات شکم ما نیز از یک خنده خوب تمرین می کنند. خنده های شاد می تواند سیستم ایمنی بدن ما را تحریک کند، محافظت ما را در برابر ویروس ها، باکتری ها و حتی سرطان افزایش دهد

یکی از بهترین حس های دنیا خنده از ته دل است. می تواند افراد را گرد هم بیاورد و ارتباطات شگفت انگیزی برقرار کند. همه چیز از یک قهقهه خفیف گرفته تا یک گلوله که از کناره جدا می‌شود، می‌تواند دمای اتاق را از ناآشنا بودن سرد به یک فضای گرم خانوادگی مانند تغییر دهد.

خندیدن 1

کتاب «خنده – یک تحقیق علمی» نوشته رابرت پرواین نکاتی را برای افزایش خنده در زندگی روزمره ارائه می‌کند:

یک فضای معمولی امن ایجاد کنید. افرادی که تحت فشار زمان هستند و خشمگین هستند، زیاد نمی خندند، بنابراین سعی کنید محیطی ایجاد کنید که احساس آرامش و امنیت کند.
نگرش آماده خنده را اتخاذ کنید. داوطلبانه بیشتر بخندید.
از اثر خنده مسری استفاده کنید. اغلب و با صدای بلند بخندید. خنده باعث خنده می شود، پس به دنبال افراد شاد و خوش اخلاق باشید.
مطالب طنز را پیدا کنید. از جوک ها، کارتون ها، فیلم ها، اسباب بازی های فیجت، اسباب بازی ها و بازی های تعاملی، کلاه، لباس، هنر و غیره استفاده کنید.
رویدادهای اجتماعی ایمن را روی صحنه ببرید. رویدادهای اجتماعی، مانند چت ویدیویی با دوستان، می‌توانند افراد را گرد هم بیاورند و فرصت‌ها را برای امتحان بسیاری از نکات ذکر شده به حداکثر برسانند.

در حال حاضر آنقدر دوست داشتن خنده وجود دارد که به نظر می رسد برای جستجوی بیشتر حریص باشد، اما این دقیقاً همان کاری است که محققان دکتر لی برک و دکتر استنلی تان در دانشگاه لوما لیندا در کالیفرنیا انجام داده اند. این دو پزشک در مورد فواید خنده تحقیق کرده و به نتایج شگفت انگیزی در رابطه با اهمیت خنده دست یافته اند. آماده شوید تا قهقهه خود را انجام دهید!

مکانیسم های خندیدن
فرض کنید یک جوک واقعا خنده دار شنیدید. فوراً گوشه های دهان شما بالا می رود تا لبخندی شکل بگیرد. شما در حین سیلی زدن به زانوی خود یک سری “ها-هو-ها-هوس” منتشر می کنید. ممکن است سینه شما از خندیدن درد بگیرد. حتی ممکن است اشک روی گونه هایتان جاری شود. و اگر این یک شوخی واقعا، واقعاً خوب بود، حتی ممکن است شروع به خاموشی کنید.

بدن شما در لحظه ای واکنش نشان می دهد که مغز شما چیزی را به عنوان خنده دار پردازش می کند. زیگوماتیکوس ماژور – ماهیچه قوی ای که در روی گونه شما کشیده می شود – دهان شما را منقبض می کند و لبخند می زند. بقیه ۲۰ ماهیچه صورت شما تحریک می شوند و باعث می شوند چشمان شما بسته شوند و گونه های شما به طور غیر ارادی به جلو و عقب حرکت کنند. مجاری اشکی فعال می شوند.

صدای خنده از سیستم تنفسی شما می آید که دچار ناراحتی می شود. اپی گلوت – یک بال به شکل برگ که از ورود غذا به نای جلوگیری می کند – تکان می خورد و باعث بسته شدن نسبی حنجره می شود. و در حالی که می خندید، ریه های شما اکسیژن کافی دریافت نمی کنند. این می تواند باعث برافروختگی صورت شما شود، یا در شرایط شدید باعث سیاهی چشم شود.

معمولاً اعتقاد بر این است که سایر شاخص‌های فیزیکی خنده، مانند سیلی زدن به پای خود، تکان دادن سر به عقب، یا تکان دادن دست‌ها، خنده‌های آداب معاشرت هستند. این رفتار راهی برای برقراری ارتباط با یک گروه از طریق اغراق در تایید جوک است.

خندیدن به عنوان دارو – فواید فیزیکی
شوخی نیست که خندیدن می تواند برای سلامتی شما مفید باشد. برای شروع، سیستم ایمنی بدن شما از خنده های فراوان در یک روز سود می برد. افرادی که می خندند سلول های T و سلول های کشنده طبیعی (سلول های NK) افزایش می یابد. این اعضای قدرتمند سیستم ایمنی به مبارزه با مهاجمان کمک می کنند و شما را سالم نگه می دارند. خنده همچنین می‌تواند استرس را کاهش داده و فعالیت سلول‌های NK را بهبود بخشد، در نتیجه به حمایت از ایمنی شما کمک می‌کند.

خنده برای قلب شما نیز مفید است. آیا تا به حال بدن شما بعد از یک خنده خوب احساس درد کرده است؟ محققان کشف کرده اند که خنده شدید به بدن شما یک دوره کوتاه تمرین هوازی می دهد. یک خنده سخت می تواند ضربان قلب، سطح تنفس و مصرف اکسیژن شما را افزایش دهد. در حالی که خندیدن جایگزین خوبی برای ورزش منظم نیست، یک خندیدن صمیمانه مزایای فیزیکی را به همراه دارد.

فواید خنده می تواند به کل سیستم قلبی عروقی شما کمک کند. رگ‌های خونی، مانند شریان‌ها و سیاهرگ‌هایی که در سیستم گردش خون قرار دارند، مسئول انتقال خون در سراسر بدن هستند. آنها خون را به قلب شما و از آن به گردش در می آورند. همه رگ های خونی دارای یک پوشش داخلی هستند – اندوتلیوم – که به آنها اجازه می دهد آرام و منبسط شوند و جریان خون را افزایش دهند.

خندیدن 2

شواهدی وجود دارد که خنده با درگیر کردن اندوتلیوم به رگ‌های خونی شما کمک می‌کند تا عملکرد مؤثرتری داشته باشند. وقتی استرس دارید یا ناراضی هستید، بدن شما ممکن است آدرنالین و نورآدرنالین ترشح کند – هورمون هایی که باعث انقباض رگ های خونی می شوند. خنده یا شادی می تواند ترشح این هورمون ها را محدود کند، استرس رگ های خونی شما را کاهش دهد و ساختار آنها را بهبود بخشد.

و به اندازه کافی خنده دار، گاز خنده – اکسید نیتریک – می تواند در جریان خندیدن شما آزاد شود. اکسید نیتریک در سراسر بدن انسان تولید می شود. این یک گشادکننده عروق است، به این معنی که اندوتلیوم را شل می کند و به گشاد شدن رگ خونی کمک می کند. یک خنده خوب با شکم، بتا اندورفین را وارد جریان خون شما می کند. از آنجایی که از اندورفین ها احساس خوبی دارید، سلول ها تحریک می شوند تا اکسید نیتریک اضافی را در جریان خون آزاد کنند و فشار خون شما را آرام کنند.

فواید فیزیکی خنده به همین جا ختم نمی شود. وقتی صحبت از تحمل درد می شود، خندیدن به عنوان دارو شوخی نیست. همانطور که می خندید، ممکن است اندورفین در جریان خون شما ترشح شود و احساس آرامش به شما بدهد. خندیدن همچنین به بدن شما نیاز دارد که نفس های عمیق تری بکشد، که می تواند به شل شدن عضلات شما کمک کند.

خندیدن 3

مهمترین آثار خنده که باورتان نمی شود:

۱. فشار خون را کاهش می دهد
افرادی که فشار خون خود را کاهش می دهند، حتی آنهایی که از سطوح طبیعی شروع می کنند، خطر سکته مغزی و حمله قلبی را کاهش می دهند. پس روزنامه یکشنبه را بردارید، صفحات خنده دار را ورق بزنید و از داروی خنده خود لذت ببرید.

۲. سطح هورمون استرس را کاهش می دهد
با کاهش سطح هورمون های استرس، اضطراب و استرسی که بر بدن شما تأثیر می گذارد را به طور همزمان کاهش می دهید. علاوه بر این، کاهش هورمون های استرس ممکن است منجر به عملکرد سیستم ایمنی بالاتر شود. فقط فکر کنید: خندیدن به عنوان یک همکار که یک جوک خنده دار می گوید می تواند مقداری از استرس روز را کاهش دهد و به شما کمک کند از فواید خنده برای سلامتی بهره مند شوید.

۳. عضلات شکم شما را کار می کند
یکی از فواید خنده این است که می تواند به تقویت عضلات شکم کمک کند. هنگامی که می خندید، ماهیچه های معده شما منبسط و منقبض می شوند، مشابه زمانی که عمداً عضلات شکم خود را تمرین می دهید. در همین حال، ماهیچه هایی که برای خندیدن از آنها استفاده نمی کنید، فرصتی برای استراحت پیدا می کنند. خنده را به روتین شکم خود اضافه کنید و داشتن شکم لطیف را لذت بخش تر کنید.

۴. سلامت قلب را بهبود می بخشد
خنده یک تمرین قلبی عالی است، به ویژه برای کسانی که به دلیل آسیب یا بیماری قادر به انجام سایر فعالیت های بدنی نیستند. این کار قلب شما را به پمپاژ می رساند و مقدار کالری مشابهی را در هر ساعت می سوزاند که راه رفتن با سرعت آهسته تا متوسط. پس به سلامتی دلت بخند.

۵. سلول های T را تقویت می کند
سلول های T سلول های تخصصی سیستم ایمنی هستند که در بدن شما منتظر فعال شدن هستند. وقتی می خندید، سلول های T را فعال می کنید که بلافاصله شروع به کمک به شما در مبارزه با بیماری می کنند. دفعه بعد که احساس کردید سرما خورده است، خنده را به برنامه پیشگیری از بیماری خود اضافه کنید.

۶. باعث ترشح اندورفین می شود
اندورفین ها مسکن های طبیعی بدن هستند. با خندیدن، می توانید اندورفین را آزاد کنید، که می تواند به کاهش درد مزمن کمک کند و احساس خوبی به شما بدهد.

۷. یک حس عمومی از رفاه تولید می کند
خنده می تواند احساس کلی سلامتی شما را افزایش دهد. پزشکان دریافته‌اند افرادی که نگرش مثبت به زندگی دارند، بهتر از افرادی که منفی‌تر هستند، با بیماری‌ها مبارزه می‌کنند. پس لبخند بزنید، بخندید و بیشتر زندگی کنید!

نظرات خود را برای ما ارسال کنید

آخرین اخبار