چاپ کد خبر: 10961
12 مرداد 1398

فوری:دستور تخلیه اطراف هتل در حال سوختن شیراز صادر شد

دستور تخلیه اطراف هتل در حال حریق شیراز صادر شد

هتل در حال احداث آسمان شیراز که ارتفاع بیش از حد آن به سدی مقابل ثبت جهانی میراث کریم خان زند در شیراز تبدیل شده است، روز شنبه دچار حریق شد و اکنون نیز به دلیل حرارت زیاد در طبقات زیرین و احتمال ناپایداری سازه، دستور تخلیه کامل ساختمان‌ها و معابر اطراف آن صادر شده است.

به گزارش اول فارس ،نام هتل آسمان شیراز در سالهای اخیر به واسطه مانع بودن ایجاد آن در مسیر ثبت میراث زندیه در فهرست یونسکو بر سر زبان‌ها بود اما امروز خبر آتش‌سوزی در این محل به تیتر یک اخبار استان فارس تبدیل شد.

هتل آسمان شیراز که عملیات ساخت آن در حال انجام است و در سالیان اخیر ایجاد آن در حریم درجه یک ارگ کریم‌خان زند یکی از موانع اصلی ثبت جهانی مجموعه زندیه شده از حوالی ظهر امروز دچار حریق شد و کارشناسان احتمال فروریختن آن را نیز داده‌اند.

لحظاتی پیش و پس از تشکیل جلسه مدیریت بحران در این محل دستور تخلیه ساختمان‌ها و معابر اطراف این سازه صادر شده است.

رئیس سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری شیراز شنبه در گفت و گو با خبرنگاران افزود: بنا به صدور دستور تخلیه ساختمان‌ها و معابر اطراف هتل آسمان،از سوی شورای مدیریت بحران این استان در حال حاضر ماموران آتش نشانی در حال انجام این کار هستند.

156521749
 مدیرعامل سازمان آتش نشانی شیراز: در حال تخلیه اطراف هتل آسمان هستیم

محمدهادی قانع در ادامه اظهار داشت: ساعت ۱۱ و ۵ دقیقه امروز ۱۲ مردادماه ۹۸ تماسی با مرکز ۱۲۵ آتش نشانی شیراز مبنی بر آتش سوزی هتل آسمان در خیابان رودکی شیراز گرفته و در پی آن ماموران آتش نشانی از ۶ ایستگاه به محل اعزام شدند.

قانع با اشاره به اینکه بیش از ۷۰ آتش نشان از ابتدای آتش سوزی در این محل حضور پیدا کرده و اکنون نیز در محل هستند،افزود: در این محل ۴ طبقه منفی و زیرزمین وجود دارد که به دلیل دپو کرد بیش از دو هزار تشک‌های طبی که با جنس فوم ساخته شده و همچنین سایر مواد اشتعال‌زا نظیر مبل،الوار چوبی و … ،هرچند که حریق کنترل شده اما به دلیل حجم زیاد مواد قابل اشتعال و حرارت بالا کماکان ماموران در حال اطفاء هستند.

وی ادامه داد: به دلیل حساسیت بالای کار و اینکه این محل در مرکز شهر شیراز واقع شده باید تمام جوانب درنظر گرفته و اقدامات پیشگیرانه مورد نیاز انجام شود.

رئیس سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری شیراز اضافه کرد: احتمال ناپایداری این سازه در اثر حرارت زیادی که در بخش زیرزمین آن ایجاد شده می‌رود  که به همین دلیل آمادگی لازم برای تخلیه این ساختمان و ساختمان‌های مجاور انجام و موارد نیز به نهادهای نظارتی اطلاع‌رسانی شده است.

156521743
 تشکیل مدیریت بحران در محل حادثه

او با بیان اینکه شورای مدیریت بحران استانداری فارس نیز لحظاتی پیش در ساختمان‌های مجاور محل این حادثه تشکیل جلسه داده،گفت: تصمیمات لازم برای پیشگیری از خطراتی که ممکن است ایجاد شود در این جلسه گرفته و همچنین دستور تخلیه کامل ساختمان‌ها و معابر اطراف این هتل نیز صادر شد.

قانع عنوان کرد: ماموران آتش نشانی کماکان در حال خنک سازی سازه هتل آسمان هستند و همچنین تیم‌های دیگری نیز مشغول تخلیه محل‌های اطراف این ساختمان هستند.

او تاکید کرد: از شهروندان شیرازی درخواست دارم که به هیچ وجه در خیابان‌های اطراف این محل نظیر فردوسی ،رودکی و زند حاضر نشوند.

دمای ۶۰۰ درجه‌ سانتی‌گراد

سخنگوی سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری شیراز نیز در گفت و گو با خبرنگاران گفت: در طبقه منفی سه و چهار هتل آسمان تجمع دود و حرارت وجود دارد به نحوی که کارشناسان عمرانی حاضر در محل اعلام کرده‌اند که دما در طبقات زیرین این ساختمان به حدود ۶۰۰ درجه سانتی‌گراد رسیده است.

علیرضا عدلو اظهار داشت: با توجه به حرارت و دمای بسیار بالا در طبقات زیرین این هتل،احتمال ناپایداری سازه نیز وجود دارد و ماموران هنوز بطور کامل نتوانسته‌اند به دلیل حرارت بالا به طبقات منفی ۳ و ۴ هتل نفوذ کنند.

156521744

وی عنوان کرد: ماموران کماکان در حال رساندن آب و سردسازی طبقات زیرین این هتل هستند.

انباشت ۲ هزار تشک، هتل آسمان شیراز را به آتش کشید

مدیرعامل سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری شیراز ظهر امروز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اعلام کرد: به دلیل اشتباه مدیریت و پیمانکار این هتل و انبارکردن بیش از ۲ هزار تشک فنری در طبقه منفی ۲ در کنار مواد قابل اشتعال مانند گازوئیل، تینر و کپسول گاز این حادثه ایجاد شده است.

قانع افزود: با رسیدن ماموران آتش نشانی به این محل مشخص شد که ۳۰ نفر کارگر ساختمانی در طبقات بالایی گرفتار شده اند که اکیپی از ماموران آتش نشانی این افراد را به نقطه امن در پشت بام این هتل هدایت و بعد از خارج سازی دود از طبقات این هتل نسبت به خارج کردن این افراد اقدام شد.

نام هتل آسمان در سال های اخیر به دلیل آنچه نقض حریم درجه یک مجموعه زندیه و ارگ کریم خانی نام گرفت، بارها بر سر زبان ها افتاده بود.

گفته شد ساخت چندین طبقه اضافه در این هتل مانع اصلی برای ثبت جهانی مجموعه زندیه شیراز در فهرست میراث جهانی یونسکو است.

هتل آسمان در خیابانی تنگ به نام رودکی مستقر است که هتل های دیگری نیز در این خیابان فعالیت دارند.

نظرات خود را برای ما ارسال کنید

آخرین اخبار