چاپ کد خبر: 132306
2 بهمن 1402

مجسمه طلایی پادشاه ایرانی تمدن عیلام +عکس

مجسمه طلایی پادشاهی که یک بز قربانی متعلق تمدن ایلام را حمل می کند. برگرفته از معبدی در شوش ایران، پایتخت فرهنگ عیلام و در موزه لوور به نمایش گذاشته شده است.

421272852 385762187333964 7044293622083713733 n

به گزارش اول فارس، این مجسمه‌های متعلق به عیلام، سنت‌های عرضه‌شده آن دوره را نیز روشن می‌کند. پادشاه برای سلطنت و عمر طولانی خود، بزی را قربانی خدا می کند. همچنین اعتقاد بر این بود که این مجسمه ها که نمادی از ثروت و قدرت هستند، سرشار از انرژی مفید و قدرتمند هستند. بنابراین مراسم قربانی کردن که توسط مجسمه‌سازی نشان داده می‌شود می‌تواند تا ابد ادامه یابد.

مدن ایلام یا هَتَمتی نام یک تمدن در منطقه‌ای است که بخش بزرگی، در جنوب غربی فلات ایران را در پایان، هزارهٔ سوم قبل از میلاد در بر می‌گرفت و در دورهٔ هخامنشیان به منطقه جغرافیایی سوزیانا شوش (Susa) کاهش یافت.

Elam

ایلامیان کشورشان را «هَتَمتی» (هَ (ل) تَمتی) (Ha(l)tamti/Hatamti) به‌معنی «سرزمین خدا» می‌خواندند، اکدیان بدان «اِلامتو»  می‌گفتند و سومریان آن را با اندیشه‌نگاشت NIM به معنای «بالا و مرتفع» می‌نوشتند.

در ۲۷۰۰ پیش از میلاد، نخستین شاهنشاهی ایلامی در شوش «در جنوب غربی ایران» تشکیل شد. سفالینه‌های نقاشی شده متعلق به حدود ۳۵۰۰ پیش از میلاد در شوش واقع در ایلام بیانگر دوره‌ای پیشرفته از طرح‌های هندسی، ایجاد سبک خاص از انسان و شکل‌هایی از جانوران در آن‌ها می‌باشد.

در حدود ۲۰۹۴ تا ۲۰۴۷ پیش از میلاد ایلام توسط شولگی، دومین پادشاه سلسله سوم اور تسخیر گردید و بعداً در سال ۲۰۰۴ پیش از میلاد سلسله سوم اور توسط ایلام واژگون می‌شود.

در سال ۶۳۹ پیش از میلاد آشوربانیپال شاه آشور، ایلام را شکست داد و شوش را غارت کرد. پس از این جنگ، ایلام هرگز به عنوان یک قدرت مستقل ظاهر نگردید.

ایلامیان از آغاز دوره پیش ایلامی تا پایان دوره ایلام نو، حدود ۲۶۶۱ سال در جنوب غربی ایران زندگی و حکومت می‌کردند.

محدودهٔ جغرافیایی

در گذشته ایلام به سرزمینی که از ولایات خوزستان، لرستان، ایلام (کنونی) و کوه‌های بختیاری و کهگیلویه ترکیب یافته بود اطلاق می‌شد. حدود این سرزمین از طرف غرب به دجله، از طرف شرق قسمتی از پارس، از سمت شمال راهی که از بابل به همدان و می‌رفت و از سمت جنوب به خلیج فارس تا بوشهر منتهی می‌شد. شهرهای مهم این سرزمین را چنین نوشته‌اند:

  1. شوش که مهم‌ترین شهر ایلام و چنان‌که معلوم شده از قدیم‌ترین شهرهای عالم بوده.
  2. ماداکتو روی رود کرخه (احتمالاً در ایلام کنونی).
  3. خایدالو که گمان می‌کنند در جای خرم‌آباد امروزی بنا شده باشد.
  4. اهواز.
  5. آوان

همچنین وسعت این تمدن به سرزمین پارس امروزی نیز می‌رسیده‌است، تا جایی‌که ۳ نقش‌برجسته از جمله کهن‌ترین نقش برجستهٔ ایلامی، سنگ‌نگارهٔ کورانگون در سرزمین پارس و استان فارس امروزی قرار دارد و دو سنگ‌نگارهٔ دیگر در نقش رستم خودنمایی می‌کند. همچنین جام مشهور به جام نقره ای زن ایلامی یا (جام سیمین مرودشت) کهن ترین نشانه حضور ایلامیان در نواحی فارس امروزی است.

800px Dynastic list Awan Siwashi Louvre Sb17729

دودمان‌نامهٔ شاهان اوان و شاهان سیماشکی؛ ۱۸۰۰ تا ۱۶۰۰ پیش از میلاد، موزهٔ لوور.

اهالی ایلام، سرزمین خود را «انزان سوسونکا» می‌نامیدند. کلمه ایلام به معنی کوهستان است و آن به قسمتی اطلاق می‌شد که کوهستان بود.

ایلامیان از مردمان بومی جنوب غرب ایران به حساب می‌آیند. ریشه آن‌ها به مردمان رشته کوه‌های زاگرس می‌رسد همانند دیگر مردمان بومی ایران. اصالت لرهای امروزی ممکن است به ایلامیان یا کاسیت‌ها یا حاصل ادغام این اقوام بومی با اقوام مهاجر (آریایی)، برسد.

در ۳۰۰۰ سال قبل از میلاد وقتی سومریان خطی تصویری به عنوان ابزاری کمکی برای نگاه داری حساب‌هایشان اختراع کردند، این ابداع به سرعت به همسایگان ایلامی شان رسید؛ زیرا بلافاصله پس از آن اولین لوحه‌های زبان تصویری ایلام را در شوش می‌بینیم. این به اصطلاح خط ایلامی آغازین، هم در شروع و هم تا مدتی بعد، مانند سومری، یک خط کاملاً تصویری بود.

گل نوشته‌هایی ازخط پروتوایلامی در تپه ملیان فارس. تپه سفالی و شغالی پیشوا و شوش. تپه حصار دامغان و درگل نوشته‌های باروی تخت‌جمشید یافت شده‌است و اولین خط تصویری جهان می‌باشد. این خط هم‌اکنون توسط پروفسور یاکوبدال استاد دانشگاه آکسفورد انگلستان درحال خوانش می‌باشد.

زیگورات چغازنبیل کهن‌ترین اثر ایرانی است که دارای ابعاد و خصوصیات خیره‌کننده است و با اهرام مصر برابری می‌کند. این بنای عظیم به صورت هرم مطبق یا پله پله ساخته شده‌است.

دین ایلامیان

اساساً دین ایلامی به گونه‌ای پایدار، فردیت و خصوصیات ویژه‌ای دارد. بخشی از این فردیت در برگیرندهٔ نوعی عبودیت و احترام غیر متعارف به زنانگی ابدی و پرستش مار است که ریشه در جادو دارد؛ مار یک نقش‌مایهٔ راستین تمدن ایلام است.

ایلامیان مطمئن بودند که همهٔ خدایان یک قدرت اسرارآمیز و فوق طبیعی دارند که به وسیلهٔ کلمهٔ «کیتِن» بیان می‌شد؛ این کلمه از ایلامی به اکَدی با تغییر شکل به صورت «کیدِنُو» وارد شد.

«کیتن هُومبَن» فره ایزدی خاص فرمانروایان بود، به ویژه وقتی که به رأس هرم خدایان ایلام رسید.

الهه‌های ایلامی

در ایلام سه الهه عنوان مادر خدا را داشته‌اند. شوش پینیکیر را داشت، که احتمالاً از کوه‌های قسمت شمال منشأ گرفته بود، کیریریشَ مادر خدایان قسمت کنارهٔ جنوبی خلیج فارس بود، و کوه‌های شرقی قسمت انشان الههٔ پَرتی را داشتند. اما به مرور زمان ترکیب جدیدی در ترتیب خدایان ایلامی به وجود آمد؛ مادرخدایان، چه پینیکیر و چه کیریریشَ، نه بی درگیری، سرانجام به برتری یک خدای مذکر گردن نهادند. اما این الهه‌های زن هرگز از گروه خدایان برتر ایلامی حذف نشدند، زیرا در قلب افراد عامی جایگاهی ابدی داشتند.

خدای مذکری که الهه‌های بزرگ مجبور شدند جای خود را به او بدهند هومبَن بود. در طول هزارهٔ سوم هنوز او در مقام سوم قرار داشت، اما از اواسط هزارهٔ دوم قبل از میلاد در رأس خدایان ایلامی قرار گرفت. هومبَن به عنوان خدای آسمان‌ها، در شوش، او شوهر الههٔ آسمان‌ها بود که ابتدا پینیکیر و بعدها کیریریشَ به‌شمار می‌آمد. در واقع، عنوان همسر بزرگ را داشت؛ که این ازدواج دوم منتج به تولد خدایی به نام هوترَن شد.

از مهم‌ترین خدایان ایلامی می‌توان به این شوشینک اشاره کرد که در میان همهٔ خدایان ایلامی عمیق‌ترین نفوذ را بر روحیات ایلامی‌ها داشته‌است. این خدا فرمانروای جهان مردگان بود و الهه‌های همکار او ایشنیکَرَب و لَگَمَل بودند. در سرتاسر ایلام اعتقاد به زندگی پس از مرگ وجود داشته‌است، روح جدا شده از زمین توسط دو خدای راهنما، ایشنیکَرَب و لَگَمَل پیشواز و به سوی این شوشینک راهنمایی می‌شد که رأی خود را در مقام «ارزیاب روح‌ها» صادر می‌کرد.

خدای خورشید ایلامی نَهونتِ نامیده می‌شد؛ که در اصل نَن هوندِ یعنی خالق روز بود. نَهونتِ خدای مخصوص اجرای قوانین هم بوده‌است. خدای ماه احتمالاً نَپیر نامیده می‌شد و لقب او درخشنده بود و برای ایلامیان بالاتر از همه پدر یتیمان محسوب می‌شد.

از دیگر خدایان ایلامی؛ سیموت که پیک نیرومند خدایان بود، منزَت که همسر سیموت بود، سَیشوم که حافظ قصر خدایان بود، نَرونتِ که الههٔ پیروزی خوانده می‌شد، شَزی خدای رودها که در محاکمات به عنوان قاضی آزمون‌های سخت به او متوسل می‌شدند را می‌توان ذکر کرد.

کاهنان معابد

در همهٔ دوره‌ها یک حوزهٔ مذهبی وابسته به معبد بود؛ در پایتخت کاهنان متعددی بودند و کارکنان زیادی داشتند. در رأس این حوزه کاهن اعظم قرار داشت. در نوشتارهای ایلامی عنوان آن را بر اساس ضبط اکدی اش، «پَشیشو رَبو» می‌توان یافت؛ کاهنان عادی عنوان ایلامی «شَتِن» را داشتند.

کاهنه‌های زن ایلامی «مادر روحانی» که «اَماهاشتوک» نامیده می‌شدند و عالیترین کاهنهٔ ایلام بودند. این کاهنه باید همسر برادرش یعنی میهن سالار (سُوَکَل- مَخ) بود. از این رو، برای رسیدن به پادشاهی، نامزد این مقام، بایستی حامل خون پادشاهی از طرف پدر و مادر هر دو بوده باشد که حتی مادر اهمیت بیشتری داشته‌است.

بازسازی سه بعدی زیگورات

تصویری بازسازی شده از چغارزنبیل

مراسم مذهبی

مهم‌ترین مراسم مذهبی در ایلام، جشنواره «الههٔ نگهبان پایتخت» بوده‌است. از زمان‌های قدیم در شوش آکروپولیسی وجود داشته‌است که دارای حریم مقدسی مشتمل بر معابد خدایان مختلف بوده که معبد این-شوشینک معبد برجستهٔ آن بوده‌است. «الههٔ نگهبان پایتخت» احتمالاً به پنیکیر اطلاق می‌شده‌است و شاید بعدها به کیریریشَ هم اطلاق می‌شده‌است.

جشنواره «مادر اعظم» در ماه جدید، نزدیک به شروع، فصل پاییز که در واقع آغاز سال هم بود، برگزار می‌شد. در باغ‌های مقدس الهه، قوچ‌های اختهٔ پرورش یافته طی مراسم مذهبی که به نام «گوشون» معروف بود، قربانی می‌شدند. از آنجا که این جشنواره «روز قربانی جاری» نامیده می‌شد، جریان خون قربانی اهمیت ویژه‌ای داشت. حساب‌های درباری سلطنتی روشن می‌کند که این جشنواره تزکیه فقط در حریم مقدس صورت نمی‌گرفت، بلکه در حضور شاه و ملکه هم برگزار می‌شد. حیوانات لازم برای قربانی از میان رمه‌های سلطنتی در اوایل سپتامبر انتخاب می‌شد و پس از جدا کردن، هر مورد توسط منشیان مسئول به طریقهٔ مناسب رسمی ثبت می‌شد.

جشنواره «تُوگَه» هم به خدای سیموت (شیموت) تخصیص یافته بود. برای این جشنواره، گاو نری را قربانی می‌کردند. این جشنواره سالی یک بار و در نیمهٔ ماه مه برگزار می‌شد.

معابد مذهبی

اعمال منظم نیایشی ایلامیان — جدا از سفرهای زیارتیشان — در معابد و زیارتگاه‌هایی صورت می‌گرفت که مهم‌ترین معبد شناخته شده چغازنبیل است. در میان حصارهای داخلی و خارجی این معبد می‌توان باقی مانده‌های سه معبد دیگر را مشاهده کرد. در قسمت چپ داخلی، بلافاصله پس از دروازهٔ شمالی دیوار درونی، معبد هُومبَن قرار دارد؛ در وسط و در سمت راست شکل، جایگاهی قرار دارد که به دو خدا هیشمیتیک و روهورَتِر (اعضای پرستش گاه در کوه‌های انشان) اختصاص دارد. در گوشهٔ شرقی صحن مقدس مکانی که سیَنکوک نامیده می‌شود معبدی است که به گروهی از خدایان تعلق داشته که شامل چهار جفت خدا تحت عنوان نَپرَتِب بوده‌اند؛ نَپ واژهٔ ایلامی به معنای خدا است و رَتِپ در حالت جمع به معنای روزی دهنده است؛ به این ترتیب نَپرَتِب به معنای خدایان روزی دهنده — شاید خدایان مؤنث — بوده‌اند.از دیگر معابد ایلامیان می‌توان به معبد و پرستشگاه سُوهسیپا و پرستشگاه‌های بِلتیا و ایشنی کاراب (ایشنیکَرَب) اشاره نمود.

جالب‌ترین ویژگی معابد ایلامی وجود سه شاخ بزرگ است که در هر طرف دیوارهای معبد نصب می‌شد. سنگ نبشته‌های ایلامی میانه ثابت می‌کند که این شاخ‌ها اِ-اول جزء مهمی از هر معبد را می‌ساختند، چون نماد الوهیت بود.

چغار زنبیل

زیگورات دوراونتاشکه بیشتر با نام چُغازَنبیل شناخته می‌شود، نیایشگاهی باستانی است که حدود ۱۲۵۰ سال پیش از میلاد در تمدن ایلام ساخته شد. چغا به معنی تپه و زنبیل به معنی سبد می باشد.

این زیگورات، بنای مرکزی محوطه باستانی به‌جای مانده از مجموعهٔ عیلامی دوراونتاش (شهر اونتاش) است که نزدیک شوش در استان خوزستان قرار گرفته‌است. چغازنبیل در سال ۱۹۷۹ میلادی به عنوان نخستین اثر تاریخی از ایران در فهرست میراث جهانی یونسکو جای گرفت و معماری منحصر به فرد آن، در کنار زیگورات‌های کشف شده در میان رودان، برای باستان‌شناسان و علاقه‌مندان به تاریخ و میراث فرهنگی جهانی شناخته شده‌است. خاورشناسان چغازنبیل را قدیمی ترین ساختمان مذهبی شناخته شده در ایران می‌دانند.

Bull man protecting palmtree Louvre 14390 91

نگاربرجسته گاو-انسانِ نگهبانِ نخل؛ دیوار بیرونی معبد اینشوشیناک در شوش (منسوب به دوازده قرن پیش از میلاد)

*عضو کانال تلگرام شوید

*عضو کانال واتساپ ما شوید

معبد چغازنبیل در جنوب غربی ایران، در شهرستان شوشِ استان خوزستان، و در نزدیکی منطقه باستانی هفت‌تپه واقع شده‌است. این سازه در ۳۵ کیلومتری غرب شهر باستانی شوشتر و ۴۰ کیلومتری جنوب شرقی شهر باستانی شوش قرار دارد و به دلیل واقع شدن در غرب رودخانه دز (مرز این دو شهرستان) جزء شهرستان شوش محسوب می‌شود. دوراونتاش از راهی انحرافی در جاده شوش به اهواز، و همچنین از جاده شوشتر به هفت تپه (جاده کشت و صنعت کارون) قابل دسترسی است.

ناگفته های تاریخی کتیبه های باستانی فارس از زانو زدن ۲ امپراتور روم جلوی شاهنشاه ایرانشهر که باید بدانید

برچسب ها:
نظرات خود را برای ما ارسال کنید

مومنی ثانی یکشنبه , ۲۹ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۹:۵۹

بسیار محققانه بود احسنت به نویسنده و پژوهشگر ارجمند

بتوچه پنجشنبه , ۵ بهمن ۱۴۰۲ - ۸:۴۰

کی گفته لرها هیچ شخصیتی تو تاریخ نداشتن،الیزابت تایلر لر بید، هیتلر لر بید، بازم بگم،نمیگم،خدافظ

سیاوش چهارشنبه , ۴ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۷:۲۱

تمدنهای گذشته را احترام گذاریم وباذایقه وسلیقه خود انها راتحریف ننمائیم و به شعورو دانش دیگران ارزش قائل شویم وخود را دانا تراز دیگران ندانیم ، درعوض به علم،دانش واموخته های خود بیفزائیم وانگاه لب به سخن باز کنیم.چرا که در این زمین گاهی اتفاقاتی رخ میدهد که( در مقابل دانش وبینش
ما) مدارکی را علیه غرور کاذب انسان امروزی تقدیم میدارد که ارزشش بیش از اگاهی ماست مثل تمدن بیدارشده جیرفت.که تمامی محققین وتاریخ دانان را به سوی خویش فرا خوانده تا امثال من من….. ماستها را کیسه کنند

سلطان چهارشنبه , ۴ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۶:۳۸

لر ها هیچی در تاریخ ندارن هیچی فقط ادعا.یکم دیگه پیش بره فردوسی حافظو عطار مولانا هم لر میکنن ولی همه میدونن همه اینا فارس بودن.لر ها با این حرفاشون هم مناطقشونو عقب افتاده تر میکنن هم خودشونو از چشم ایراندمیندازن درست مثل پان ترکا.خلاصه حواستون باشه .زنده باد ایران زنده باد همه اقوام خصوصا پارسیان و سیستانی ها که بیشترین تاثیر رو در تاریخ ایران داشتن

غلام چهارشنبه , ۴ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۶:۳۶

عرب اصن هزار سالم نبست وارد این منطقه شده.اصن به حرف شما نیست تاریخ نوشته شده همه میدونن قوم عرب چه کار ها که نکرده همه میدونن حتی تو قرانم نوشته که عربا قبل اسلام چقدر وحشی بودن

الشتر چهارشنبه , ۴ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۶:۳۴

کارم به چرتو پرتای این عرب نیست .ولی اون لری که معتقده همه تمدن ایران مال لر هاست خیلی خنده داره.کدوم شخص برجسته تاریخ ایران لر بوده.لر ها در تاریخ ایران کمترین نقش رو داشتن حالا برای جبرانشم هخامنشیان رو لر معرفی میکنن???? هخامنشیان پارسی یودن ولی شما ها ایلامی هستید ایلامی ها پارسیان مشکل داشتن

امین چهارشنبه , ۴ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۶:۲۹

زبان پارسی زبان شعر دنیاست.زبلن عربی هم زبان تروریست های دنیاشت تو فیلم ها و بازی ها تروریست ها به عربی حرف میزنن.دانشمند شاعر و حاکمان پارس در دنیا زبان زد عالم هستن پس پان لر نا و پان عربا هر چی بگن باد هواست.

امین چهارشنبه , ۴ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۶:۲۷

لر ها در تاریخ فقط یه تمدن ایلام داشتن. الکی نچسبونیدشون با پارسیان و هخامنشیان و اریایی ها.عربا هم فشار بخورن چون تمدن ایرانه که در جهان مشهوره .

هخامنش چهارشنبه , ۴ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۶:۲۵

همین مونده پان لر ها بگن پارسیان در اصل لر هستن???? با همین کاراتونه که در تاریخ هیچ شاعر نویسنده و دانشمند لر نداشتیم دیگه .نه اهل مطالعه اید نه اهل منطق نه تاریخ خوندید ففط بلدید بگید این لره اون لره????.نه جانم لر قومی تازست که از پارس و ایلامی به وجود اومده.هخامنشم رعیس طایفه پارس بود و پارسیان مناطق لر نشین امروزس رو بزور تصرف کردن.

امین چهارشنبه , ۴ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۶:۲۳

عرب ها اصلا تمدنی ندارن.عربا ها در تاریخ … شتر خور و کسانی بودن که دختران رو زنده زنده چال میکردن .عربا کلا شیضد شالم نیست در ایران هستن حتی اگر از نظر ژنتیکی تحقیق کنید عربای خوزستان ژنشون با عربای جا های دیگه فرق داره درواقع عرب زبان شدن ولی عرب نیستن

علی چهارشنبه , ۴ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۶:۲۰

بیشتر از نظر پان عربا که توهم خودشونه .نظر پان لرا جالبه میگن همه تمدن های ایران مال لر هاست????لر توانایی تمدن ساختن داره اخه????یه شاعر لر بگید؟یه دانشمند لر؟یک نویسنده؟یک معمار؟لر هیچی نداره جز یه کریم خان که اونم لکه نه لر???? همین مونده پارسیان اریایی رو بگن لر????پارسی که قدیمی ترین نام قومیت ایرانه رو به لری نسبت میدن که واژش پونصد سال هم نیست وجود داره????حالا خوبه پدر کوروش انشان رو با زور گرفت. البته شما که مطالعه ندارید

شتر ها چهارشنبه , ۴ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۶:۱۵

عرب که تمدن نداره اصن.ولی لر ها هم خیلی خنده دارن????هم ایلامی میدونن خودشونو هم اریایی اونم پارسی???? خاندان پاک هخامنش پارسی بود لر ها قومی حاصل از ایلامی و پارس هستن و پارسی نیستن الکی تاریخ نسازید برا خودتون .با این کار فقط مثل پان ترکا برا خودتون دشمن ایجاد میکنید

امین چهارشنبه , ۴ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۶:۱۲

کاری با اون عربا ندارم چون اونا بی هویتن.تاریخ ندارن کلا هیچی ندارن. و هر جا هم بگردید از تمدن ایران حرف میزنن نه از اعراب بیابان گرد .. شتر خوری که زن رو زنده زنده چال میکردن.کارم به اون پان لر هاست که همچیو لر میبینن شاید ایلامی ها لر بودن ولی هخامنش رعیس طایفه پارس بوده داریوش و اریا رمنه پدر کوروش همگی خود رو پارسی معرفی کردن نه ایلامی و لر.پدر کوروش انشان رو به زور شمشیر تصرف کرد.نمیدونم لرا چطور خودشونو میچسبونن به پارسیان شاید به این دلیله که در تاریخ ایران هیچ شاعر و دانشمند و حاکمس نداشتن .و اینجوری دارن تاریخ سازی میکنن چون لر ها ایلامی هشتن ولی همه میدونن خاندان هخامنشیان پارسی بودن نه ایلامی .دست از تحریف تاریخ بردارید اقایون پان لر هر چقدرم زر بزنسد همش میگن پرشین نمیگن لرین پس خودتونو اذیت نکنید.

ایران کهن چهارشنبه , ۴ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۴:۴۶

تمدن ایران سرشار از فرهنگ و قدمت است از عیلامیان تا هخامنشیان،،درود بر لر های ایران پرست

آخرین اخبار