چاپ کد خبر: 125338
16 آبان 1402

مدرسه هایی در استان فارس که هنوز معلم ندارند/دانش آموزان حاضر، معلم غائب!

مدرسه هایی در استان فارس که هنوز معلم ندارند/دانش آموزان حاضر، معلم غائب!

در برخی مناطق لارستان در جنوب استان فارس ماه مهر بی‌معلم گذشت و در میانه آبان هنوز هم کمبود معلم برطرف نشده است، در حالی که چیزی تا پایان نیمسال اول تحصیلی جدید باقی نمانده، کمبود معلم در یک بخش پهناور از لارستان مشهود است و برخی کلاس‌های درس تا کنون برگزار نشده است!

فارس از لارستان گزارش داد: یک ماه و نیم از شروع سال تحصیلی جدید گذشته است اما هنوز در برخی مناطق کلاس هایی هستند که با نبودِ معلم سر می کنند و این کمبودها زخمی عمیق بر پیکره آموزش و پرورش وارد می‌کند.

کمبود معلم در جنوب فارس و به ویژه منطقه لارستان معضلی است که تقریبأ هر سال تکرار شده و برای رفع اساسی آن چاره ای اندیشیده نشده است.

امسال نیز طبق بررسی‌های میدانی خبرنگار فارس کمبودِ شدید معلم در منطقه لارستان خودنمایی می‌کند تا این رخم کهنه بار دیگر سر باز کند، در حالی که بیش از یک ماه از سال تحصیلی می گذرد کلاس های درسِ بسیاری خالی از معلم هستند و تعلیم و تربیت برای دانش آموزش به حاشیه رفته است.

مسئله کمبود معلم و راه‌حل‌هایی که مدیران آموزش و پرروش برای جبران این کمبود به کار گرفته اند سبب گلایه بسیاری از والدین شده است، آنها برخورداری از کلاس و درس را حق فرزندانشان می دانند اما آنچه مشاهده می کنند غیر از این است.

یک معلم برای دو مدرسه؛ معلم مرد در مدرسه دخترانه

صحرای باغ یکی از بخش های پهناور لارستان است که معمولا هرساله با مشکل کمبود معلم مواجه بوده و مطالبات مردمی برای حل مشکلات این منطقه قبل از شروع سال تحصیلی تا کنون به نتیجه دقیقی نرسیده است، امسال نیز این بخش پهناور دچار کمبود معلم شده است که گزارشی از بررسی میدانی ما از کمبود معلم در این منطقه را می خوانید.

در بخش صحرای باغ لارستان یک مدرسه ابتدایی در عمادشهر در پایه ششم با مشکل کمبود معلم مواجه بوده که راهکار مسئولین برای رفع این مشکل به کار گرفتنِ معلمی مَرد از مدرسه پسرانه بوده،مسئله ای که هم برخلاف قانون است و هم سبب گلایه برخی والدین نسبت به حضور معلم مرد در مدارس دخترانه شده است و البته به سبب دغدغه والدین هر روز ۲ نفر از مادران همراهِ دختران در کلاس درس حضور پیدا می کنند.

دبیرستان متوسطه اول دخترانه حضرت زهرا(ع) عمادشهر نیز با کمبود معلم در دروس مختلف رو به رو است.

دبیرستان پسرانه شهید کریمی نیا در عمادشهر نیز ۲۴ ساعت کمبود کلاسی دارد و سبب دغدغه دانش آموزان و اولیا از برگزار نشدن کلاس ها است.

مدیر به جای معلم

در سطحِ بخش صحرای باغ نیز مشکل کمبود معلم مانند مرکز بخش نمایان است، در روستای کارگاه کلاس ششم دبستان فجر بدون معلم است، در حالی که دو ماه از سال تحصیلی می‌گذرد و برای جبران کمبود معلم مدیر مدرسه به تدریس این پایه مشغول است.

در مدرسه ابتدایی مشیری روستای باغ کلاس دوم معلم ندارد و مدیر به جای معلم تدریس می کند.

این آمار از کمبود معلم فقط مربوط به یک منطقه از لارستان است، حال جای این سؤال از مسئولان است که در حالی که دو‌ ماه از سال تحصیلی گذشته است و عملأ نیمه نخست سال تحصیلی در حال گذر است، تکلیف دانش آموزانی که همچنان بدون معلم هستند چیست و آیا این مسئله که دانش آموزی در یک منطقه از نبودِ معلم رنج بکشد و استعدادش هدر رود برخلاف عدالت آموزشی نخواهد بود؟!

تا هفته آینده

معاون پژوهش، برنامه ریزی و توسعه منابع اداره کل آموزش و پرورش استان فارس  اظهار داشت: کمبود معلم در سال تحصیلیِ جدید به دلیل افزایش بازنشستگی ها نسبت به سالهای قبل افزایش یافته است، از طرف دیر اعلام شدن نتایج آزمون‌های آموزگاری و دبیری توسط سازمان سنجش بر روند جذب معلمان جدید اثر گذاشته و این عوامل سبب نمایان شدن بیشتر کمبود معلم است.

مجید زارعی با اشاره به اینکه بخش عمده ای از مشکلات کمبود معلم در لارستان برطرف شده است گفت: مشکل کمبود معلم در بخش بنارویه کاملأ حل شده است، در بخش صحرای باغ نیز با راه حل های مختلف بعضی از این مشکلات حل شده و برخی که هنوز پابرجا است به زودی حل خواهد شد.

وی افزود: در بخش صحرای باغ، نیروی مرد در بعضی مدارس حضور دارند که طبق اعلامی که به ما شده است والدین هم به این راهکار رضایت دارند! در روستای کارگاه این بخش پایه ششم معلم نداشت که مدیر مدرسه فعلا عهده دار تدریس است و تا هفته آینده و پس از اعلام نتیجه نهایی گزینش از تهران، معلمِ مربوطه برای این کلاس اختصاص می یابد،در مدرسه راهنمایی دخترانه عمادشهر یک معلم به این مدرسه اختصاص یافته است و قسمت اعظمی از کمبودها رفع شده است، مسئله مربوط به دبیرستان شهید کریمی نیا را هم پیگیری خواهم کرد و مشکل آنها هم به زودی رفع می شود.

شما هم نظر بدهید

با این ۷ ترفند شیرآلات خانه خود را به راحتی برق بیاندازید

کلیک کنید و عضو کانال اخبار فوری اول +فارس شوید

نظرات خود را برای ما ارسال کنید

آخرین اخبار