چاپ کد خبر: 133447
15 بهمن 1402

معاون استاندار فارس به بانک ها خصوصی آخرین فرصت را داد/ اما نگفت بعدش میخواهد با آنها چکار کند !

معاون اقتصادی استانداری فارس گفت: بانکهای خصوصی را دعوت کردیم و در عین حال مکاتبه هم داشتیم که با سیاست کلانی که در استان دنبال می‌شود همراهی داشته باشند. فرصتی برای آخرین بار به بانکهای خصوصی داده شده تا این نقیصه دنبال شود.

حسن شیخ نیا

حسن شیخ نیا در  گفتگو با  فارس با تأکید بر تعاملات بانکی جهت حمایت از طرح های اقتصادی استان به سه محور اشاره کرد.

وی در این باره گفت: اخیرا جلسه هماهنگی شورای بانکهای استان برگزار شد و از همه بانکهای خصوصی و دولتی دعوت به عمل آمد تا با تشریک مساعی بتوانیم از ظرفیت و حمایت نظام بانکی در پیشرفت و توسعه همه جانبه اقتصادی استان استفاده کرده و به یک جمع بندی برسیم.

شیخ نیا افزود: اولین موضوعی که بانکها چه خصوصی و چه دولتی انتظار داشتند بحث وصول مطالبات بود. که تلاش می کنیم در جهت وصول مطالبات از بدهکاران و ابر بدهکارانی که در گذشته تسهیلات دریافت کرده و تسویه نکرده اند، کمک کنیم.

معاون استاندار فارس درمورد افزایش منابع استان گفت: با مشارکت نظام بانکی باید واحدهای بزرگی که ملی هستند و حسابهای آنها خارج از استان است، شناسایی کنیم و تلاش کنیم حسابهای بانکی این شرکتها به استان منتقل شود که این امر کمک بزرگی به ارتقای سپردها و منابع استان می کند.

وی ادامه داد: به دنبال این هستیم که تمامی سپردها و منابع استان در بانکهای استان صرفا در اختیار بخش های مختلف اقتصادی که در استان فعالیت دارند  قرار گیرد و  این موضوع با اعتقاد و جدیت دنبال خواهیم کرد .

شیخ نیا با بیان اینکه وقتی حمایت از طرف استان شکل میگیرد انتظار مدیریت ارشد استان فارس این است که بانکها کمک کنند این منابع درون استان خرج شود، تصریح کرد: ما درخواست کردیم که بحث ناترازی که بانکها بیان میکنند و محدودیتهای پرداخت در بخشهای مختلف اتفاق افتاده با این روشها اصلاح شود و حمایت بانکی را در اجرای پروژههای مختلف داشته باشیم.

وی ادامه داد: در کنار این موضوع، ما اگر بخواهیم همه ظرفیتها را در حوزه نظام بانکی داشته باشیم عملاً ممکن است ناترازی یا کمبود منابع در جهت پیشرفت پروژه ها مانع ایجاد کند و اهداف در زمانبندیهای پیش بینی شده تحقق پیدا نکند به همین دلیل استفاده از سایر روش های  تامین مالی را در پیش گرفتهایم.
به گفته شیخ نیا این  تجربه عملاً در کشور اتفاق افتاده است. مثل شرکت سهامی عام پروژه، انواع اوراق  و سایر روش های تامین مالی.

معاون استاندار فارس گفت: هماهنگی بین شرکت های بورسی در شیراز و سازمان بورس  کشور شکل گرفته است تا فعالین اقتصادی بتوانند از سایر روشها در تامین مالی استفاده نمایند .

وی افزود: ۱۱ و ۱۲ بهمن ماه یک همایش کاربردی داریم و در این همایش دو روزه روش های تامین مالی را برای فعالین اقتصادی و مدیران ارشد اقتصاد استان و حتی نظام بانکی را تشریح می کنیم تا بتوانیم این روشهای جدید را معرفی کنیم و این ظرفیت که می تواند مشارکت مردم را تقویت کند و با اهداف کلان نظام نیز هم خوانی دارد در استان  به عنوان یک ظرفیت جدید تقویت کنیم.

معاون اقتصادی استانداری فارس گفت: اگر بخواهیم در بازه زمانی باقی مانده از سال ۱۴۰۲ بخشی از کمبودهای مالی را از این دو شیوه تقویت کنیم، با توجه به ظرفیتهای استان و پروژه های نیمه تمام موجود، قطعا می توانیم شاهد پیشرفت و توسعه پرشتاب تری باشیم و قطعا توسعه اقتصادی، اشتغال، تقویت پایه های صادرات را شاهد باشیم.  امیدواریم بتوانیم با تقویت این تعاملات کمبود منابعی که پروژه‌ ها را به تأخیر انداخته جبران کنیم.

شیخ نیا در مورد عدم همراهی بانکهای خصوصی نیز گفت: با توجه به رویکرد خود من که بحث تعامل و هم افزایی است، بانکهای خصوصی را دعوت کردیم و در عین حال مکاتبه هم داشتیم که با سیاست کلانی که در استان دنبال میشود بانکها همراهی داشته باشند.

وی افزود: فرصتی برای آخرین بار به بانکهای خصوصی داده شده تا این نقیصه دنبال شود.

معاون استاندار فارس تصریح کرد: بانکهایی که با استان تعامل دارند و به تزریق منابع سپرده های مردم برای توسعه اقتصادی استان کمک می کنند، ما هم با آن ها همراهی می کنیم. اما بانکهایی که با استان همراه نباشند ابزارهایی در اختیار داریم که می توانیم از آن استفاده کنیم و موضوع متفاوت خواهد شد و از شیوه تعاملی خارج خواهیم شد.

شیخ نیا گفت: در شورای هماهنگی بانکها و مکاتباتی که شخصاً با مدیران ارشد بانکهای خصوصی و دولتی داشتیم این قرار را گذاشتهایم که تعاملات تقویت شود و از ظرفیت نظام بانکی در جهت تزریق منابع و حمایت از طرحهای اقتصادی استان استفاده کنیم.

بر اساس این گزارش، بانکهای ملی، سپه، مسکن، کشاورزی و صنعت و معدن، تنها بانک‌های دولتی فعال در کشور هستند و بار اصلی تامین منابع پروژه های استان را بر دوش می کشند. همچنین در استان فارس ۳۱ بانک و موسسه اعتباری فعالیت می کند که از این تعداد تنها ۱۶ بانک عضو شورای هماهنگی بانک‌های استان هستند‌.

نظرات خود را برای ما ارسال کنید

آخرین اخبار