چاپ کد خبر: 106403
21 اسفند 1401

این جملات را هرگز به یک فرد افسرده نگویید !

به فرد افسرده نگوییم افسرده نباش!

هرگز نباید به فردی که افسرده است بگوییم افسرده نباشد. وقتی به کسی می گویید افسردگی خود را کنار بگذارد، در اصل وضعیت او را بی اهمیت جلوه می دهید و درد او را انکار می کنید. برای افراد مبتلا به افسردگی، “خوشحال کردن و خوشحال بودن” اصلا کار ساده ای نیست، و آنها حتما آرزو می کنند که ای کاش می توانستند خوشحال باشند. اما نمی توانند. به جای اینکه به آنها بگویید افسرده نباش بهتر است به یک فرد افسرده بگویید «متاسفم که حال شما خوب نیست. آیا کاری هست که بتوانم انجام دهم؟».

به فرد افسرده نگوییم به خاطر داشته هایتان سپاسگزار باشید!

نباید به فردی که احساس افسردگی می کند بگویید که قدردان باشید. گفتن این جمله به فرد مبتلا به افسردگی ممکن است باعث احساس سرزنش در آنها شود، که می‌تواند به طور باورنکردنی منجر به آسیب آنها شود.

اشاره به این که آنها به اندازه کافی احساس قدردان و سپاسگزار داشته های خودشان نیستند به آنها القا می کند که وضعیت و افسردگی آنها بیماری محسوب نمی شود و نیازی به درمان ندارند. برای همین ممکن است فرد افسرده با شنیدن این جملات از درمان خودش صرف نظر کند و به دنبال درمان وضعیت خودش نباشد. حتی گفتن این جملات به فرد افسرده ممکن است باعث شود که فرد مبتلا به افسردگی نسبت به آنچه که دارد احساس بی‌ارزشی یا بی لیاقتی کند . در عوض بهتر است به فرد افسرده بگویید من احساس شما را می فهمم و آماده هستم حرف های شما را گوش کنم.

به فرد افسرده نگوییم بدون دارو، بهتر می شوید!

Shouldnt we say these sentences to a depressed person4 min

گفتن این جمله که برای درمان افسردگی خود نیازی به مصرف دارو و مراجعه به پزشک ندارید یک رفتار اشتباه محسوب می شود. در اصل آنها را از مصرف دارو برای درمان وضعیت خودشان منصرف می کنید. این در حالی است  که استفاده از قرص ها برای تشویق سلامت روان نه تنها بسیار رایج است بلکه می تواند زندگی را تغییر دهد. حتی رای میلیون ها نفر، داروهای روانپزشکی می توانند نقش مهمی در حفظ سلامت روانی سالم داشته باشند.

بر اساس گزارش مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌ها (CDC)، در واقع، بیش از ۱ نفر از هر ۱۰ بزرگسال آمریکایی بین سال‌های ۲۰۱۵ تا ۲۰۱۸ داروهای ضد افسردگی مصرف کرده‌اند.

به فرد افسرده نگوییم اوضاع می توانست بدتر باشد.

یکی از کارهایی که می توانید برای فرد افسرده انجام دهید این است که وضعیت آنها را مقایسه نکنید. زیرا هر فرد مبتلا به افسردگی مجموعه ای از ناملایمات منحصر به فرد خود را دارد. جملاتی از این مدل مقایسه ها می تواند تجربه و وضعیت بیمار را بی اهمیت نشان دهند و فرد به دنبال درمان افسردگی خودش بروند.

با گفتن اینکه اوضاع می توانست بدتر باشد به آنها این را القا می کند که فرد نباید در مورد وضعیت و مشکل خودش با شما صحبت کند.  حتی احساسات و تجربیات مرتبط با افسردگی را بیش از حد کمرنگ می‌کند. به جای آن سعی کنید به افراد افسرده بگویید:  «آنچه که در حال گذراندن آن هستید واقعی است. اشکالی ندارد در صورت لزوم بهتر است از دیگران کمک بگیرید. آیا در حال حاضر کاری وجود دارد که بتوانم کمکی انجام دهم؟».

شما باید این کار را انجام دهید یا شما نباید …!

گفتن جملاتی مانند «باید» و «نباید» برای مثال، «شما باید گوش دادن به آهنگ‌های غمگین و تماشای فیلم‌های غمگین را متوقف کنید» به فردی که احساس افسردگی می کند زیاد تاثیری ندارد. چون با گفتن جملات باید و نباید در اصل شما دارید مسئولیت افسردگی را به خود فرد واگذار می کنید. در حالی که نباید او را تنها بگذارید. به جای جملات باید و نباید به فرد افسرده بهتر است به آنها بگوییم من می خواهم زمان بیشتری را با شما بگذرانم. با هم چه کاری می توانیم انجام دهیم.

به فرد افسرده چی بگوییم؟

Shouldnt we say these sentences to a depressed person3 min

در برخورد با فردی که احساس افسردگی می کند بهتر است در کنار یکسری جملات که نباید به فرد افسرده بگویید، جملاتی که می توانند تسکین دهنده و موثر باشند را یاد بگیرید و به آنها بگویید، از جمله:

به فرد افسرده بگویید شما برای من مهم هستید.

وقتی با یک فرد افسرده برخورد می کنید باید اهمیت حضور آنها در زندگی را به خودشان یادآوری کنید. برای همین بهتر است به فرد افسرده بگویید که آن فرد برای شما مهم است و شما در زندگی به آنها احتیاج دارید و اهمیت حضور آنها در زندگی شما می تواند زیاد باشد. برای همین از آنها بپرسید که چگونه می توانید در هنگام افسردگی به آنها کمک کنید.  هدف از کمک کردن به یک فرد افسرده این است که به آنها یادآوری کنید که شرایط آنها را درک می کنید. این یک یادآوری خوب است که شما گوش می دهید، آنها را می بینید، و شما در کنار آنها هستید تا کمک کنید با افسردگی خودشان کنار بیایند.

واقعیت این است که هیچ جمله درست و کاملی برای گفتن به کسی که با افسردگی زندگی می کند وجود ندارد. سخنان شما آنها را درمان نمی کند. اما می توانید تا حدودی آنها را امیدوار کنید. پس بهتر است به آنها یادآوری کنید که هر زمانی به شما احتیاج دارند در کنارشان هستید و می توانید به آنها کمک کنید حتی اگر بخواهند به یک روانشناس یا روانپزشک مراجعه کنند.

فقط شما افسرده نیستید.

افسردگی یک مشکل روانی بسیار رایج است که افراد زیادی در طول دوران زندگی خود آن را تجربه می کنند. افسردگی می تواند باعث احساس تنهایی در افراد شود. پس بهتر است به یک فرد افسرده بگویید که آنها تنها نیستند. اگر خودتان سابقه و تجربه افسردگی داشته اید، می توانید با آنها در مورد تجربیات خودتان صحبت کنید و به حرف های آنها گوش دهید.

من به حرف های شما گوش می دهم.

بهتر است به فردی که افسرده است بگویید اگر می خواهید در مورد شرایط خودتان صحبت کنید و حرف بزنید من در کنار شما هستم و به حرف های شما گوش می دهد. شما نمی توانید کسی را وادار به صحبت کردن کنید اما همین که فرد افسرده بداند شما در کنار آنها هستید و می خواهید به حرف های آنها گوش دهید می تواند تسکین دهنده باشد.

اگر به سادگی از یک فرد افسرده بپرسید ، “حال شما خوب است؟” آنها ممکن است برای تظاهر و پاسخ دادن به گفتن کلمه “من خوبم” عادت کرده اند. اما اگر آنها اکنون آماده صحبت کردن نیستند ، به آنها بگویید هر وقت بخواهند در مورد وضعیت خودشان صحبت کنند شما در کنار آنها هستید. آنها ممکن است پیشنهاد شما را به خاطر بسپارند و وقتی که کار سختی را پشت سر می گذارند و به کسی نیاز دارند که با او صحبت کند به شما مراجعه می کند.

به فرد افسرده بگوییم چه کاری می توانم انجام دهم؟

Shouldnt we say these sentences to a depressed person min

افسردگی اغلب باعث خستگی ، مشکل در خواب و کمبود انگیزه می شود. بعضی اوقات حتی بیرون آمدن از رختخواب برای یک فرد افسرده می تواند سخت باشد. شما می توانید از یک فرد افسرده بپرسید که امروز برای شما چه کاری می توانم انجام دهم؟

شاید آنها خوب غذا نخورند و شما می توانید شام مناسبی را برای آنها آماده و انتخاب کنید. شاید آنها برای اطمینان از کار به موقع به یک تماس صبحگاهی با شما نیاز داشته باشند. بعضی اوقات فقط باید  به حرف های آنها گوش دهید.

سخن آخر

افسردگی عمده یکی از شایع ترین اختلالات بهداشت روانی در جهان است. از سال ۲۰۲۱ ResearchTrusted Source ، سازمان بهداشت جهانی تخمین می زند که ۵ ٪ از بزرگسالان با افسردگی در سراسر جهان زندگی می کنند.  این در حالی است که بررسی ها نشان می دهد احتمال بروز افسردگی با برقراری روابط اجتماعی مناسب کاهش یافته است. حمایت اجتماعی – به ویژه حمایت از خانواده – یک عامل محافظ در برابر افسردگی و اضطراب دارد که می تواند در تسکین علائم به فرد کمک کند.

در هنگام مواجه شدن با فردی که افسرده است بهتر است مراقب جملات و حرف هایی که باید به فرد افسرده بگوییم و حتی جملاتی که نباید بگوییم باشید. از طرفی هم می توانید برای کمک بیشتر به فرد افسرده، به خصوص اگر علائمی از افسردگی و افکار خودکشی دارد بهتر است او را تشویق کنید که با یک روانشناس یا روانپزشک با تجربه از اول فارس مشورت و راه های بیشتری را برای درمان وضعیت خود پیدا کند.

نظرات خود را برای ما ارسال کنید

آخرین اخبار