چاپ کد خبر: 96090
18 مهر 1401

می دانید تعویض کدام قطعات خودرو ممنوع است ؟

بر اساس قانون، تعویض برخی قطعات خودرو بدون مجوز راهنمایی و رانندگی ممنوع است و می‌تواند جرایمی را به دنبال داشته باشد!

تعمیر و نگهداری خودرو

به گزارش اول فارس ، طبق ماده ۳۰ قانون جرایم راهنمایی و رانندگی، تعویض قطعاتی همچون موتور، شاسی و اتاق همچنین تغییر رنگ خودرو نیازمند دریافت مجوز از راهنمایی و رانندگی هستند و اگر فردی بدون دریافت مجوز این اعمال را انجام دهد مشمول پرداخت جریمه خواهد شد.

مدارک مورد نیاز برای اخذ مجوز تعویض قطعات
اگر فردی قصد تغییر و تعویض قطعات اصلی خود را کرده است ابتدا باید مجوز لازم را از پلیس راهنمایی و رانندگی دریافت کند که برای اخد این نوع مجوز حضور خودرو، ارائه سند خودرو، کارت و بیمه شخص ثالث، کارت ملی، مدارک شناسایی مالک خودرو و مدارک شناسایی وکیل قانونی موردنیاز خواهد بود. لازم به ذکر است که فرد پس از دریافت مجوز باید قطعه یا قطعات مورد نیاز خودرو را از نمایندگی‌هایی که دارای تاییدیه استاندارد و محیط زیست هستند تهیه کند.

مراحل تغییر مدارک خودرو
پس از تهیه قطعه یا قطعات همچنین اخذ مجوز، ابتدا تعویض قطعه انجام می‌شود سپس فاکتور قطعه به مراکز شماره‌گذاری ارائه خواهد شد که پس از تایید پلیس، سند و کارت خودرو اصلاخ خواهد شد. پس از اصلاح سند و کارت خودرو توسط پلیس، این مدارک از طریق پست برای فرد ارسال خواهد شد.

البته بسیاری افراد هم بدون در نظر گرفتن قوانین موجود در کشور قطعات اصلی را تعویض می‌کنند یا رنگ خودرو را تغییر می‌دهند که جریمه تعیین شده از آن‌ها گرفته می‌شود. جریمه این افراد یک چهارم تا یک هشتم قیمت قطعه یا تعویض رنگ خواهد بود.

گفتنی است پس از جریمه صاحبان خودرو اگر خودرویی بدون مجوز تغییر رنگ داده باشد باید به حالت قبل برگردانده شود. همچنین اگر قطعه تعویض شده فاقد استاندارد باشد خودرو اوراق خواهد شد.

البته اگر فسادی در احراز اصالت قطعه تعویض شده کشف نشود پس از جریمه صاحب خودرو اقدامات لازم جهت اصلاح سند انجام می‌شود.

نظرات خود را برای ما ارسال کنید

آخرین اخبار