چاپ کد خبر: 140237
25 فروردین 1403

نحوه تکثیر گیاه بنفشه آفریقایی به ۳ روش ساده

گیاه زیبای بنفشه آفریقایی یک گیاه بسیار درخشان برای نگهداری در آپارتمان است که جلوه ی بسیار زیبایی را به خانه می بخشد.تکثیر این گیاه از سه طریق می تواند صورت بگیرد که در ادامه این مطلب بیشتر در این مورد برای شما توضیح داده ایم پس تا انتهای این مطلب با ما همراه باشید.

تکثیر بنفشه آفریقایی

نحوه تکثیر بنفشه آفریقایی

تکثیر بنفشه آفریقایی از سه طریق کاشت بذر در بهار، گرفتن قلمه برگ در تابستان و تقسیم بوته در بهار قابل انجام است.

۱-تکثیر بنفشه آفریقایی از طریق کاشت بذر

بنفشه آفریقایی را می توان از طریق کاشت بذر نیز پرورش داد و تکثیر کرد. اگر چه داشتن یک بنفشه آفریقایی مستقل، از طریق کاشت بذر نسبت به سایر روش های تکثیری که تا اینجا بیان شد، کمی زمان بر است و بیشتر طول می‌کشد، اما یک مزیت دارد و آن این است که شما در نهایت گیاهان بیشتری خواهید داشت.

اگر قصد دارید که خودتان بذر بنفشه آفریقایی را استخراج کنید. پروسه‌ی سختی پیش رو دارید چرا که باید گیاه نر و ماده را بعد از گرده افشانی تشخیص داده و بعد از دوران گلدهی اقدام به تهیه بذر نمایید ، از این توصیه می‌کنیم که بذر را از فروشگاه های معتبر بخرید. چرا که در بسیاری از موارد بذر های استخراج شده یا سبز نمی‌شوند و یا گیاهی متفاوت از آنچه انتظار دارید خواهند شد.
بعد از تهیه بذر باید بستر مناسبی برای کاشت فراهم کنید. یکی از بستر های محبوب این گیاه برای کاشت بذر ، پیت ماس است. قبل از شروع کاشت بذر، پیت ماس را کاملاً مرطوب کنید.
مرحله‌‌ی مهم بعدی در کاشت بذر ، پخش کردن دقیق و یکنواخت بذرها روی محیط رشد است. این کار ممکن است کمی دشوار باشد، زیرا دانه ها بسیار ریز هستند اما سعی کنید نا حد امکان این کار را انجام دهید.
بعد از اینکه بذر بنفشه آفریقایی را پخش کردید، نیازی نیست که آنها با خاک بیشتری پوشانده شوند. چرا که اندازه بذر ها آنقدر کوچک است که با کمی جا به جایی در عمق خاک خواهند رفت.
در مرحله‌ی بعد به وسیله‌ی یک اسپری بستر رشد را مرطوب کرده و سپس بوسیله‌ی یک پلاستیک، سطح بستر را به جهت حفظ رطوبت کاور کنید. سپس ظرف را در معرض تابش مستقیم آفتاب یا در زیر نورهای فلورسنت در یک پنجره روشن قرار دهید.
اطمینان حاصل کنید که پیت ماس مرطوب است و هنگامی که پیت ماس خشک شد، اسپری کنید. دانه های بنفشه آفریقایی باید طی یک تا نه هفته جوانه بزنند. هنگام جداسازی نهال هایی که نزدیک به هم رشد کرده اند مراقب باشید یا که زمان بیشتری مهلت دهید تا بزرگتر شوند و جداسازیشان آسان تر گردد.

تکثیر بنفشه آفریقایی

۲-قلمه زدن بنفشه آفریقایی

تکثیر بنفشه آفریقایی از طریق قلمه آسانتر است. برای این منظور برگها را در محلی مرطوب روی خاکی مشابه خاک گلدان و یا در پیت مرطوب قلمه میزنند. این برگها به زودی ریشه‌دار شده و برای انتقال به گلدان اصلی آماده هستند. همچنین میتوان برگها را در آب قرار داد تا ریشه کنند و آنگاه آنها را به محل مورد نظر انتقال داد. اگر برگها را به چند قسمت تقسیم کنید، هریک را میتوان به عنوان یک قلمه منفرد به کار برد.
مراحل قلمه زدن بنفشه آفریقایی به شرح زیر میباشد:

۱. تعدادی از برگهای بالغ و سالم گیاه را انتخاب نموده و آن را با چاقوی تیز از انتهای دمبرگ به صورت مورب جدا کنید. در مورد انتخاب برگ مناسب برای قلمه زدن لازم به توضیح است، برگهای وسط این گل بهترین برگ برای قلمه زدن هستند، چرا که نه سن و انرژی کمی دارند و نه جزو برگهای پیر محسوب میشوند.

۲. قلمه‌ها را در آب یا بستر کاشت سبک مانند ماسه یا پیت قرار دهید تا تا ریشه‌دار شوند، ولی مراقب باشید برگ درون آب قرار نگیرد.

۳. برگ را در بستر کاشت با زاویه ۴۵ درجه بکارید و دقت داشته باشید لبه برگ با خاک تماس نداشته باشد.

۴. میتوانید روی قلمه‌ها نایلون قرار دهید تا شرایط گلخانه ای بهتری برای گیاه فراهم شود و دما و رطوبت مورد نیاز قلمه‌ها حفظ شود. همچنین بهتر است انتهای قلمه ها را با هورمون ریشه زایی بپوشانید تا ریشه زایی سریع‌تر انجام شود.

۵. قلمه‌ها را در برابر نور غیر مستقیم و دمای مناسب قرا دهید. بهترین دما برای قلمه بنفشه افریقایی ۲۲ تا ۲۷ درجه سانتی گراد است. توجه داشته باشید رطوبت بیشتر محیط باعث افزایش سرعت ریشه‌زایی می‌شود.

۶. تا زمان ریشه دار شدن گیاه، بستر کاشت بایستی کاملا مرطوب باشد. برای ابیاری هم بهتر است از روش زیر گلدانی استفاده کنید . اما گاهی میتوانید از بالا هم به آن آب بدهید. اما اگر روی برگ آب افتاد سریع ان را خشک کنید. چون ممکن است سبب ایجاد لک در آن شود.

۷. بعد از ۴۵ تا ۶۰ روز قلمه‌ها جوانه خواهد زند و تعدادی گیاهچه زیبا خواهید داشت. هنگامی که جوانه‌ها حدود ۵ سانتی متری رسیدند می‌توانید آنها را به گلدان مناسب منتقل کنید.

۸. توصیه میکنیم از گلدانهای پلاستیکی برای کاشت بنفشه آفریقایی استفاده کنید، چون این گل به نوسانات دما بسیار حساس است و گلدانهای سفالی این نوسانات دما را به گل منتقل میکنند و باعث شوک گیاه میشوند.

۳-کاشت از طریق تقسیم بوته بنفشه آفریقایی

به کمک نوک یک چاقوی تیز، گیاهک های جدید را از گیاه مادر جدا کنید و دقت کنید که هر یک از آنها دارای تعدادی ریشه باشند. سپس هر یک را در گلدان جداگانه ای قرار داده و خاک آن را تا زمان استقرار کامل گیاه به طور دائم مرطوب نگه دارید.

برچسب ها:
نظرات خود را برای ما ارسال کنید

آخرین اخبار