چاپ کد خبر: 41453
7 دی 1399

نظر معاون قضایی دادگستری فارس در باره احداث باغ‌شهرها و تغییر کاربری اراضی

معاون قضایی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان فارس، تغییر کاربری اراضی و احداث باغ‌شهرها را اقدامی از سر فقر و نداری ندانست بلکه آن را عملی سودجویانه ارزیابی کرد.

اسماعیل اکبری معاون دادگستری فارس

اسمعایل اکبری در جلسه پیش‌بینی و پیشگیری از گسترش بافت‌های ناکارآمد که با حضور نمایندگان مدیران و اداره کل پیشگیری از جرم قوه قضائیه و مجموعه‌های متولی در فارس، برگزار شد، تاکید کرد: عزم ما برای حفظ منابع ملی و پیشگیری از تصرف و تغییر کاربری اراضی جدی تر از گذشته خواهد بود.

به گزارش گروه حقوقی اول فارس به نقل از معاونت پیشگیری از وقوع جرم دادگستری فارس، اکبری با اشاره به فعالیت های سازمان های مربوطه در زمینه ماده ۱۰ قانون حفظ کاربری اراضی زراعی و باغ ها، گفت: استان فارس همیشه در پیشگیری و کنترل جرائم خوب عمل کرده و تعامل خوبی بین معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری فارس با سازمان های متولی اراضی در خصوص اجرای برنامه های مشترک وجود دارد.

وی گستردگی استان فارس و شهر شیراز در حوزه حاشینه نشینی و تغییر اراضی را موجب مشکلاتی دانست و افزود: گرانی و فقرمالی، مهاجرت و خشک سالی های چندساله، جذب نشدن اعتبار کافی برای برنامه های اشتغال زایی در شهرستان های کوچک و دور افتاده، وجود اتباع بیگانه ساماندهی نشده، اراضی بدون سند و حدنگاری نشده محدوده و حریم شهرها، افزایش فرهنگ باغ شهری و …. از دلایل مهم حاشینه نشینی تغییر کاربری اراضی در شیراز بوده است.

دبیر شورای پیشگیری از جرم استان فارس خواستار پیگیری مستمر سازمان های متولی در انجام وظایفشان نسبت به حفظ کاربری اراضی شد و اضافه کرد: سازمان ها باید با اداره کل ثبت اسناد و املاک برای اجرای قانون حدنگار و تثبیت مالکیت ها و …  همکاری بیشتری داشته باشند و برای پیشگیری از تغییر اراضی از فناوری های نوین استفاده و در صورت نیاز سیستم کاری خود را اصلاح یا به روزرسانی کنند.

اکبری در ادامه به اقدامات ثمربخش سازمان‌ها همچون استفاده از فناوری های نوین مانند ماهواره و پهباد، تهیه نقشه جامع شیراز و ایجاد گشت مشترک سازمان ها اشاره و بیان کرد: به علت کمبود تجهیزات باید استفاده از اداوات سازمان های دولتی و نهادهای عمومی برای اجرای احکام تخریب و رفع تصرف اراضی تسهیل شود.

این مقام قضایی با پیشنهاد نقل و انتقال اراضی در روستاها از طریق دفاتر اسناد رسمی برای جلوگیری از خرد شدن زمین های کشاورزی، افزود: در شهرها و روستاهای دور افتاده و محروم برای جلوگیری از مهاجرت و حاشینه نشینی، اشتغال زایی امری ضروری است که به این منظور می بایست اعتبارات بیشتری به این مناطق تعلق گیرد.

وی همچنین به موضوع باغ شهرها نیز گریزی داشت و گفت: تغییر کاربری اراضی و ایجاد باغ شهرها از سر نیاز و فقر نیست بلکه متاسفانه در اکثر موارد عملی سودجویانه است که با اتحاد هرچه بیشتر دستگاه‌های مربوطه در استان و انجام اقداماتی مانند تشکیل گشت هم پوشان جدی تر از گذشته با زمین خواری و تغییر کاربری ها برخورد خواهیم کرد.

در ادامه موسوی نماینده هیئت اعزامی از معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضائیه ضمن تشکر از اقدامات انجام شده توسط سازمان های عضو شورای پیشگیری استان فارس، بیان کرد: چالش ها و مشکلات مرتبط با اراضی چند وجهی و نیازمند توجه فرا قوه ای است که در این زمینه راه اندازی سامانه های نوین از جمله سامانه پنجره واحد مدیریت زمین، می­تواند بسیاری از مشکلات در این حوزه را رفع کند.

این مقام مسئول گفت:حاشیه نشینی علی رغم اینکه تنها یک آسیب است اما عامل پدیدساز آسیب های دیگری نیز تلقی می‌شود و نیازمند توجه در مبدأ و مقصد مهاجرت است.

موسوی گفت: کل دستگاه های عضو شورای پیشگیری از جرم باید برای کسب نتیجه مطلوب نسبت به ایجاد ساز و کارهایی برای هم افزایی و تعاملات بین بخشی و استفاده از قابلیت های هر سازمان اقدام کنند.

نظرات خود را برای ما ارسال کنید

ح زارعیان دوشنبه , ۸ دی ۱۳۹۹ - ۲۲:۴۸

سلام فقط باغشهریهای که طرح فلاحت در فراقت آقای حائری خدا بیامرز خوب بود چون اکثرا جاهایی بود که زمینش موات بوده یعنی قابل کشاورزی نبوده ولی اونهایی که آمدند زمین کشاورزی را ۱۰۰۰ متری فروختند به مردم غیر قانونی ودرست نیست

مهران کدخدایی دوشنبه , ۸ دی ۱۳۹۹ - ۱۴:۵۴

شمالطف کنیدبجای اینکه ازپشت میزت آمار بدی تشریف ببرسمت جاده کفترک وروستاهاش ببین دیگه زمین کشاورزی وجودداره؟؟؟کی اجازه این تغییرکاربریهارومیده؟؟؟حتمامن

ناشناس دوشنبه , ۸ دی ۱۳۹۹ - ۱۰:۴۶

ویلاهای بزرگ وخارج از محدودبتید تخریب شود مخصوصا در منابع

ایران دوشنبه , ۸ دی ۱۳۹۹ - ۲:۱۹

این باغها ربطی به قشر پولدار و بی پول نداره من ۴۰۰ متر ارثیه پدری گیرم اومده با وام و بدبختی وزجر وزحمت یه دیوار و یه اطاق زدم داخلش برای یه ذره آرامش که اونم هر دقیقه یه طرح ونقشه واسمون میکشن…… یعنی خدا خوشش میاد کل زجر و زحمت ویه عمر آرزو من وامثال من که کم نیست روی سرمون خراب کنن اینه دم از عدل الهی
افسوس……..

ناشناس دوشنبه , ۸ دی ۱۳۹۹ - ۰:۱۶

عزیز من باغ شهریا اکثرا زمینای هزارمتر دو هزارمتر بیشتر هم نیست بدون کشت ک نهایتا

ناشناس دوشنبه , ۸ دی ۱۳۹۹ - ۰:۱۳

این مردم بیچاره کجا برن دلشون خوش باشه ی چایی تو سفره خونه ۱۰۰هزارتومن باهاشون میوفته خب بذارید خودشون تو زمینشون دوتا درخت و ی کلبه بسازن دلشون خوش باشه باهاش

هاشم ترابی یکشنبه , ۷ دی ۱۳۹۹ - ۱۹:۲۴

مردمی که دنبال تفریح سالم هستند دلخوشیشون و تفریحشون همین باغچه کوچیک ها هست اینم میخان … کنن….

آرش یکشنبه , ۷ دی ۱۳۹۹ - ۱۸:۴۲

من با ساخت و سازهای باغچه مخالفم چون باعث نابودی اراضی زیر کشت کشور میشه .و چرخه اقتصاد کشاورزی هم نابود میشه

ناشناس یکشنبه , ۷ دی ۱۳۹۹ - ۱۶:۰۶

اگر شما دلتون برای باغ و فضای سبز سوخته باغ اناری تلخدش که ریه مرکزی شیراز بود کدام ارگان تخریب و تفکیک مسکونی کرده است

محمد یکشنبه , ۷ دی ۱۳۹۹ - ۱۴:۱۱

این باغ شهریها همش ،برای قشر پولدار است که دراین باغ شهریها ویلاهای مجلل ساخته شده است

محمد یکشنبه , ۷ دی ۱۳۹۹ - ۱۳:۵۷

با عرض سلام حرف شما کاملا درسته بجای این کارا ای کاش میگذاشنن یک استخر ۳ د ر ۴ درست میکردن تا بتوان از درخت وکاشت نهال استفاده می شد

ایراندخت یکشنبه , ۷ دی ۱۳۹۹ - ۱۳:۵۵

برادر عزیز در شهرستان پاسارگاد سعادت شهر مقدا ر مسکونی یک هزارم باغ و زمین و جنگل هم نیست اما شهرسازی شیراز باغهایی که ۱۰۰سال پیش باغ بوده و به علت خشک شدن قنات چشمه و رودخانه دیگر از زمین بایر هم بدتر شده و دقیقا وسط شهر است و دور تا دورش هم مسکونی است را ۱۵سال به عنوان فضای سبز اعلام کرده و مردم بیچاره نمی توانند یک خانه بسازند که یا خودشان یا فرد دیگری در ان زندگی کند وقتی من خانه ندشته باشم و سرمایه ام را شهرسازی به فضای سبز تبدیل کند و احازه ساخت ندهد چه نیازی به فضای سبز محله ای در شهری که همه باغ و زمین شخصی دارند احساس می شود. ………….

مهدی یکشنبه , ۷ دی ۱۳۹۹ - ۱۳:۳۱

درست میگه همه اونهایی که باغ شهری دارن اکثرا پولدار هستن و واسه تفریح خریدن وگرنه نگاه ساختمانهای باغ شهری کنید متوجه پولدار بودن اونها میشوید و البته صاحب زمین زمین را کوچکتر کرده و با قیمت گزاف میفروشد

حافظ یکشنبه , ۷ دی ۱۳۹۹ - ۱۰:۰۰

اگه واقعاً قصد شما خیر باشد ونه گرفتن پول ومجوز دادن، قبل ازاحداث میتوانید جلوگیری کنید حداقل کار گرفتن تعهد واسه حفر چاه های واستخر است تا ازهدر رفتن آب جلوگیری شود

حمید یکشنبه , ۷ دی ۱۳۹۹ - ۹:۲۸

مردم دلشون رو خوش کردن به چندتادرخت اونم ازشون بگیرید

آخرین اخبار