چاپ کد خبر: 136630
19 اسفند 1402

نکات مراقبتی بسیار مهم خانه تکانی برای دور ماندن خطرات و آسیب های خطرات ناشی از آن

در این روزها شاید خانه تکانی دغدغه برخی خانمها شده باشد و شروع به نظافت و تمیزکردن بخش های مختلف خانه کرده باشند.خانه تکانی باید با رعایت یک سری نکات ایمنی انجام شود تا از رساندن هرگونه آسیبی به سلامتی خودداری شود.در این بخش به شما برخی خطرات و آسیب های ناشی از خانه تکانی را معرفی می کنیم تا با آشنایی با آنها بتوانید از این خطرات جلوگیری کنید.

نکات مراقبتی برای یک خانه تکانی بدون آسیب

۱-از قرار دادن لوازم منزل در مسیرهای رفت‌وآمد اجتناب کنید

در خانه‌تکانی سعی کنید بسته‌های اهدایی، کارتن لوازم انباری، کیف‌ها و لوازم تمیزکننده را از مسیر رفت‌وآمد دور نگه دارید. بهتر است حواستان به پله‌ها و راه‌های خانه باشد تا چیزی در مسیر آن‌ها قرار نگرفته باشد. بی‌توجهی نسبت به این موضوع موجب برخورد خودتان یا سایر اعضای خانواده به لوازم می‌شود و خطر پرتاب شدن را افزایش می‌دهد.

۲-مخلوط کردن سفید کننده و آمونیاک

می دانید، مخلوط کردن سفید کننده و آمونیاک خیلی خطرناک است و باعث مشکلات تنفسی می شود. قبل از امتحان کردن هر گونه آزمایش شیمی پاک کننده، برچسب های موجود روی محصولات را بخوانید، زمانی که شک دارید، از بکار بردن محلول اکیدا خودداری نکنید.

۳-افتادن از نردبان

زمانی که می خواهید از پله های نردبان بالا بروید، مراقب باشید و اطراف خود را خلوت کنید تا هنگام بالا یا پایین آمدن از پله ها با شی برخورد نکنید و از فردی بخواهید که نردبان را برایتان بگیرد.

۴-ورود گرد و غبار به داخل ریه ها

هیچ چیز مثل ورود گرد و غبار موجب انسداد ریه ها نمی شود بنابراین هنگام خانه تکانی بسیار مراقب ورود این آلرژن ها و گرد و غبار ها به گلو باشید و از ماسک برای جلوگیری از ورود آلودگی ها استفاده کنید.

نکات مراقبتی برای یک خانه تکانی بدون آسیب

۵-قبل از استفاده از هر نوع شوینده و تمیزکننده‌ای، ابتدا برچسب روی آن را مطالعه کنید

برای پیشگیری از عوارض خانه‌تکانی قبل از استفاده از هر محصول شوینده‌ای ابتدا دستورالعمل و توصیه‌های ایمنی روی برچسب محصول را مطالعه کنید. برخی از تمیزکننده ها بخارهای سمی و خطرناکی دارند و نباید در فضای بسته استفاده شوند. بهتر است قبل از استفاده از نوع شوینده شیمیایی ابتدا درب و پنجره‌ها را باز کنید و از مقدار کمی از ماده تمیزکننده استفاده کنید. روشن کردن تهویه و همچنین پنکه نیز می‌تواند به خروج بهتر گازهای سمی مواد تمیزکننده کمک کند. نتیجه مطالعات هاروارد که روی بیشتر از ۵۵ هزار نفر به مدت ۳۰ سال انجام شد، نشان داد که افرادی که تنها یک بار هفته در معرض مواد شوینده شیمیایی و مواد ضدعفونی‌کننده قرار می‌گیرند، تا ۳۲ درصد بیشتر از سایری در معرض ابتلا به بیماری‌های کشنده ریوی قرار دارند.

۶-برق گرفتگی

هنگام شست و شو و خانه تکانی عید بسیار مراقب برق گرفتگی باشید و قسمت هایی که سیم ها ، کلید و پریزهای برق عبور کرده است را آب نگیرید زیرا برق گرفتگی در موارد شدید منجر به مرگ می شود.

۷-عجله ناشی از خستگی

واقعا یکی از مهم ترین نکته ها برای تمیز کردن خانه برای ورود به سال جدید عجله نکردن در اتمام کارها است. تمیز کردن منزل در این فصل می تواند بسیار خسته کننده باشد، ایمنی را هرگز فراموش نکنید حتی اگر تمام روز را سخت کار کرده اید. بهترین کار این است که هنگام خستگی کار را متوقف کرده و یک لیوان آب بنوشید و در جای ایمن استراحت کنید.

۸-مراقب راه رفتن روی سطوح خیس باشید

تمیز کردن بخش‌های مختلف خانه و تی کشیدن سرامیک‌ها موجب می‌شود که زمین به‌سادگی خیس شود. اگر بخشی از زمین خیس شده به سرعت به همه اعضای خانواده هشدار دهید که از آن مسیر حرکت نکنند. به خاطر داشته باشید که در صورت خیس شدن بخشی از زمین باید آن را با تی خشک کنید تا مشکلی برای شما و سایر اعضای خانواده ایجاد نشود.

نکات مراقبتی برای یک خانه تکانی بدون آسیب

۹-جابه جا کردن وسایل بزرگ

از تکنیک های صحیح بلند کردن اشیاء استفاده کنید، کمر خود را صاف بگیرید و بلند شوید علاوه براین، هنگام جابجایی وسایل سنگین ، کفش بپوشید تا به انگشتان پا آسیب نرسانید.سرانجام، اگر احساس می کنید که این کار بسیار سنگین است و نمی توانید شخص دیگری را برای کمک پیدا کنید تا این کار را برای شما انجام دهد، آن را جابجا نکنید. وسراغ کاری دیگری بروید.

۱۰-حمل کردن وسایل زیاد به یکباره از پله ها

اگر در منزل خود پله دارید و مجبورید در طول روز چندین بار از آن بالا یا پایین بروید به یکباره و سایل را حمل نکنید بلکه از سایر اعضای خانواده بخواهید به شما کمک کنند.

۱۱-قرار دادن سطل های پر از آب در اطراف خانه

حتی اگر نیاز به استراحت سریع دارید حتما سطل های تمیز کننده پر از آب را خالی کنید یا حداقل آن را در ناحیه ای غیر قابل دسترس کودکان قرار دهید.

۱۲-در زمان حمل لوازم به خصوص روی پله‌ها مراقب باشید

اگر قصد دارید چیزی را از پله‌ها به سمت پایین و یا بالا منتقل کنید، قبل از هر چیزی باید مطمئن شوید که یکی از دست‌های شما آزاد است و می‌توانید نرده پله را بگیرید. در زمان حمل کردن لوازم حتما با دقت به جلو و زیر پاهایتان نگاه کنید و برای این که کارها سریع‌تر پیش برود، به‌هیچ‌عنوان اجسام سنگین را به‌تنهایی بلند نکنید.۵:در زمان حمل لوازم به خصوص روی پله‌ها مراقب باشید
اگر قصد دارید چیزی را از پله‌ها به سمت پایین و یا بالا منتقل کنید، قبل از هر چیزی باید مطمئن شوید که یکی از دست‌های شما آزاد است و می‌توانید نرده پله را بگیرید. در زمان حمل کردن لوازم حتما با دقت به جلو و زیر پاهایتان نگاه کنید و برای این که کارها سریع‌تر پیش برود، به‌هیچ‌عنوان اجسام سنگین را به‌تنهایی بلند نکنید.

۱۳-دور ریختن داروها

یکی دیگر از کارهایی که هنگام خانه تکانی شب عید می توانید انجام دهید دور ریختن داروهای تاریخ مصرف گذشته است اما هرگز آنها را داخل سینک یا سرویس بهداشتی نریزید.

نکات مراقبتی برای یک خانه تکانی بدون آسیب

۱۴-استفاده از دستکش

هنگام تمیز کردن منزل و کار با مواد شوینده حتما از دستکش استفاده کنید زیرا خشکی و بریدگی روی دست ها می تواند موجب سوختگی و یا عفونت شود .اگر باغچه و فضای سبز را تمیز می کنید علاوه بر دستکش از عینک و کفش های ایمنی جلو بسته استفاده کنید.

۱۵-استفاده از تمیزکننده های طبیعی

اگر می خواهید محیط داخل خانه مثل شیشه ،سرامیک را تمیز کنید. پاک کننده های طبیعی مانند سرکه، آب و جوش شیرین را بکارببرید، آنها نه تنها در از بین بردن کثیفی و تمیزکردن پنجره ها مؤثر هستند بلکه افراد را در معرض مواد شیمیایی مضر قرار نمی دهند. اگر به پاک کننده های شیمیایی قوی تری نیاز دارید، کودکان را دور نگه دارید و پنجره ها را باز کنید تا اتاق به خوبی تهویه شود.

۱۶-واکسن کزاز

هنگام باغبانی یا تماس با اشیاء آلوده می توانید عفونت کزاز را از خاک بگیرید. بزرگسالان هر ده سال یک تقویت کننده کزاز نیاز دارند، بنابراین از سلامت خود مراقبت کنید.

حتما جرم گیر ها، حشره کش ها، جوهر نمک، تینر، بنزین، نفت را در ظرف خود نگهدارید و هرگز آن را در ظروف خوراکی مانند شیشه نوشابه منتقل نکنید زیرا موجب مصرف اشتباهی و در نهایت مسمومیت و آسیب شدید کودکان می شود. علاوه بر این مراقب باشید که در تماس با چشم یا تنفس قرار نگیرد زیرا سمی هستند.

بجای استفاده از کیسه های نایلونی وسایل موجود را داخل کیف دستی بریزید و آنها را دور از دسترس کودکان قرار دهید زیرا کودکان در طی بازی آن را روی صورت می کشند که ممکن است موجب خفگی شود.

برچسب ها:
نظرات خود را برای ما ارسال کنید

آخرین اخبار