چاپ کد خبر: 77127
16 اسفند 1400

هشدار بارش برف و باران ، سیلاب و کولاک در فارس و ۲۷ استان کشور

هشدار هواشناسی 2

سازمان هواشناسی کشور با صدور اطلاعیه‌ای با هشدار نسبت به تشدید فعالیت سامانه بارشی در کشور از بارش برف و باران در ۲۸ استان خبر داد.همچنین سرپرست اداره کل هواشناسی استان فارس با اعلام وضعیت زرد نسبت به بارندگی، وزش باد شدید گرد و خاک و کاهش دید برای دوشنبه ۱۶ اسفند هشدار داد و اعلام کرد که گرد و غبار کنونی در آسمان استان تا سه‌شنبه ۱۷ اسفند ادامه خواهد داشت.

سعید رنجبر دوشنبه۱۶ اسفند افزود: بارندگی از بامداد امروز در مناطق شمالی استان فارس و به شکل ضعیف و پراکنده در نواحی مرکزی و جنوبی آغاز شده است.

وی اضافه کرد: همچنین امروز وزش باد در استان و وزش باد شدید در نواحی شمال شرق و شرق و در برخی نقاط به ویژه مرکز و نیمه غربی وجود دارد که همراه با گرد و خاک و کاهش دید است و تا سه شنبه ۱۷ اسفند ادامه دارد.

رنجبر ادامه داد: لغزندگی و کاهش دید درجاده ها، احتمال خسارت به دلیل وزش باد شدید در نواحی مستعد، خیزش گرد و خاک، احتمال شکستن درختان فرسوده، نهال ها و آسیب به سازه های موقت مانند گلخانه ها و تابلوی های تبلیغاتی وجود دارد.

وی گفت: پرهیز از سفرهای غیر ضروری، تمهیدات لازم برای جلوگیری از خسارت وزش باد شدید، مستحکم کردن سازه های موقتی، اجتناب از تردد در اطراف درختان فرسوده و ساختمان های نیمه کاره و پارک نکردن خودرو ها در اطراف موارد ذکر شده توصیه می شود.

نفوذ سامانه بارشی جدید ۱۹ اسفند ماه

سرپرست اداره کل هواشناسی فارس همچنین از احتمال نفوذ سامانه بارشی جدید برای پنجشنبه ۱۹ اسفند در فارس سخن به میان آورد و افزود: بر اساس بررسی آخرین نقشه ها، برای پنجشنبه  نفوذ یک سامانه بارشی و بارش در برخی از  نقاط شمال و مرکز و وزش باد شدید در نواحی شمال شرق استان پیش بینی می شود.

وی گفت :صفاشهر با چهار درجه زیر صفر سردترین نقطه فارس طی ۲۴ گذشته بود و لامرد و مُهر هم با ۲۸ درجه بالای صفر، گرمترین منطقه فارس را به خود اختصاص دادند.

هوای شیراز در بامداد دوشنبه  به سه درجه بالای  صفر رسید و حداکثر دما هم  طی ۲۴ ساعت گذشته در این شهر ۲۰ درجه بالای صفر بود.

سازمان هواشناسی کشور با صدور اطلاعیه‌ای با هشدار نسبت به تشدید فعالیت سامانه بارشی در کشور از بارش برف و باران در ۲۸ استان خبر داد.
به گزارش اول فارس، بر اساس تحلیل نقشه‌های همدیدی و آینده‌نگری سازمان هواشناسی امروز در استان‌های لرستان، چهارمحال و بختیاری،‌کهگیلویه و بویراحمد،‌ ایلام، کردستان، کرمانشاه، همدان، شرق و شمال خوزستان، زنجان، قزوین، البرز، تهران، قم، مرکزی، اصفهان، برخی مناطق استان‌های گیلان، مازندران، گلستان، خراسان شمالی، خراسان رضوی، خراسان جنوبی، جنوب و غرب سمنان، یزد، کرمان، فارس، بوشهر، نیمه جنوبی خوزستان، جنوب آذربایجان غربی، جنوب آذربایجان شرقی، مرکز و جنوب اردبیل و ارتفاعات هرمزگان بارش برف، باران، وزش باد شدید موقتی و رعدوبرق پیش‌بینی شده است.

فردا در برخی مناطق استان‌های خراسان رضوی، خراسان شمالی، خراسان جنوبی، نیمه شمالی سیستان و بلوچستان، کرمان، شرق فارس، شمال و غرب هرمزگان، شمال اصفهان، آذربایجان غربی، آذربایجان شرقی، اردبیل، شمال سمنان و ارتفاعات تهران، البرز، قزوین و مازندران گاهی رعدوبرق و وزش باد شدید موقتی پیش‌بینی می‌شود.

روز چهارشنبه با ورود سامانه بارشی در برخی مناطق غرب، شمال غرب، دامنه و ارتفاعات البرز مرکزی بارش باران، گاهی رعدوبرق و وزش باد شدید موقتی پیش‌بینی شده است.

بر اساس اعلام سازمان هواشناسی روزهای پنجشنبه و جمعه در برخی مناطق غرب، جنوب غرب، شمال غرب، شمال شرق، سواحل مرکزی و غربی دریای خزر و ارتفاعات و دامنه‌های البرز مرکزی بارش پیش‌بینی می‌شود.

توصیف سامانه: تشدید فعالیت سامانه بارشی

زمان شروع: دوشنبه ۱۴۰۰/۱۲/۱۶

زمان پایان: اواخر وقت دوشنبه ۱۴۰۰/۱۲/۱۶

نوع مخاطره: بارش باران و برف در ارتفاعات، وزش باد شدید، رعدوبرق و در مناطق مستعد ریزش تگرگ

منطقه اثر:

دوشنبه ۱۴۰۰/۱۲/۱۶: چهارمحال و بختیاری، کهگیلویه و بویراحمد، شرق و جنوب لرستان، نوار شرقی و شمال خوزستان.

اثر مخاطره: بالا آمدن سطح آب رودخانه‌ها، جاری شدن روان‌آب، پدیده مه، کاهش دید، لغزندگی جاده ها، اختلال در تردد، کولاک برف در ارتفاعات، تاخیر و احتمال لغو پرواز

توصیه: اجتناب از سفر‌های غیر ضروری، تجهیز خودروها به وسایل ایمنی و گرمایشی و همراه داشتن تجهیزات زمستانی از جمله زنجیر چرخ در روستاهای برفگیر، اجتناب از فعالیت‌های کوهنوردی، جلوگیری از جابجایی عشایر کوچ‌رو، پاک‌سازی کانال‌ها و آبراه‌ها، آمادگی دستگاه‌های اجرایی و امدادی بویژه در مسیرهای کوهستانی

توصیف سامانه اول: نفوذ سامانه بارشی

نوع مخاطره: بارش باران، برف، وزش باد شدید موقت، رعد و برق.

منطقه اثر:

دوشنبه ۱۴۰۰/۱۲/۱۶: کردستان، کرمانشاه، مرکزی، لرستان، همدان، ایلام، اصفهان، قم، قزوین، البرز، تهران، زنجان، جنوب آذربایجان غربی، جنوب آذربایجان شرقی، گیلان، مازندران، گلستان، مرکز و جنوب اردبیل، نیمه شمالی فارس، شمال بوشهر، یزد، نیمه شمالی کرمان، سمنان، خراسان شمالی، خراسان رضوی و خراسان جنوبی.

سه‌شنبه ۱۴۰۰/۱۲/۱۷: یزد، خراسان جنوبی، خراسان رضوی، شمال و شرق اصفهان، کرمان، سیستان و بلوچستان و هرمزگان.

اثر مخاطره: اختلال در تردد، پدیده مه، کاهش دید، لغزندگی جاده‌ها، برخورد صاعقه، احتمال آب گرفتگی معابر شهری، احتمال بالا آمدن سطح آب رودخانه‌ها، تاخیر و احتمال لغو پرواز.

توصیه: احتیاط در سفرهای برون‌شهری، به همراه داشتن مه شکن و تجهیزات ایمنی، احتیاط در فعالیت‌های کوهنوردی و احتیاط در جابجایی عشایر کوچ‌رو.

توصیف سامانه دوم: تغییر نوع توده هوا و افزایش گرادیان فشاری

نوع مخاطره: وزش باد نسبتا شدید تا شدید و در مناطق مستعد همراه با گردوخاک.

منطقه اثر:

دوشنبه ۱۴۰۰/۱۲/۱۶: خوزستان، فارس، کرمان، سیستان و بلوچستان، یزد، خراسان جنوبی، خراسان رضوی و سمنان.

سه‌شنبه ۱۴۰۰/۱۲/۱۷: خوزستان، فارس، کرمان، سیستان و بلوچستان، یزد، خراسان جنوبی، خراسان رضوی، سمنان، آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، کردستان، زنجان، مرکزی، همدان و اصفهان.

اثر مخاطره: در نواحی بیابانی خیزش گردوخاک، کاهش دید و کیفیت هوا، احتمال شکستن درختان فرسوده و نهال‌ها و احتمال آسیب به سازه‌های موقت مانند گلخانه‌ها و تابلوهای تبلیغاتی.

توصیه: مستحکم کردن سازه‌های موقتی، احتیاط در تردد از اطراف درختان فرسوده و ساختمان‌های‌ نیمه کاره و عدم پارک خودروها در اطراف موارد ذکر شده.

نظرات خود را برای ما ارسال کنید

آخرین اخبار