چاپ کد خبر: 90701
4 مرداد 1401

همه مصیبت های رکن آباد شیراز ، شهرکی که از یادها رفته است

اینجا رُکن آباد است، جایی که شاعر بلندآوازه،‌حافظ شیرازی در وصف طبیعت سده های اخیر آن چنین سروده است: “شیراز و آبِ رکنی و این بادِ خوش نسیم. عیبش مکن که خالِ رُخِ هفت کشور است.”؛ اما امروز این محله مجاور بزرگراه شیراز – اصفهان با مشکلاتی مانند ایمنی راه‌های تردد و نبود شبکه فاضلاب روبرو است.

 ایرنا|شیراز : از دروازه قرآن شیراز که حدود هفت کیلومتر به سمت شمال و در مسیر جاده مرودشت و اصفهان حرکت کنید، تابلوی محله رُکن آباد را می توانید ببینید. محله‌ای که از نظر خدمات شهری در محدوده منطقه سه شهرداری شیراز تعریف شده است.
این محله از شرق با بزرگراه شیراز – مرودشت- اصفهان مجاور است و در جنوب آن نیز جاده کمربندی شیراز گذر می‌کند.

نبود متولی مشخص برای حل مشکلات ورودی و خروجی شهرک
مسئول یاوران شورای شهرک رکن‌آباد (مسجد علی ابن ابیطالب(ع)) با بیان اینکه به دلیل عدم مناسب‌سازی در ورودی و خروجی این شهرک بسیاری از شهروندان دچار مشکلاتی در تردد هستند،از مسئولین درخواست کرد: مسیر ورودی و خروجی شهرک رکن‌آباد ساماندهی شود.
مهدی سامی‌وند در گفت‌وگو با ایرنا اظهار کرد: یکی از مشکلاتی که در شهرک رکن آباد با آن روبه رو هستیم، بحث ورودی‌ و خروجی‌های شهرک است.
مسئول یاوران شورای شهرک رکن‌آباد ادامه داد: شهرک رکن‌آباد یکی از نزدیکترین شهرک‌ها به شهر شیراز است اما از نظر راه‌های دسترسی با مشکلات بسیاری مواجه است و یکی از این مشکلات مربوط به بلوار امام رضا(ع) است؛ بلواری که در مسیر دروازه قرآن تا پلیس راه واقع شده است.
سامی‌وند اضافه کرد: بخشی از این بلوار دارای جدول کشی است و زیر نظر شهرداری قرار دارد و مابقی این بلوار که از محله آبزنگی شروع می‌شود و تا پلیس راه ادامه دارد دارای گاردریل است و زیر نظر اداره راه و شهرسازی قرار دارد. همین مسئله باعث شده متولی مشخصی برای حل مشکلات این شهرک وجود نداشته باشد.

شهرک رکن‌آباد 4

وی اظهار داشت: اداره راه و شهرسازی هیچ‌گونه رسیدگی در رابطه با بحث ورودی‌ها و خروجی‌های شهرک رکن‌آباد و زیباسازی این منطقه انجام نمی‌دهد و شهرداری هم انجام ندادن اقدامی اساسی برای حل این مشکل را عدم همکاری اداره راه و شهرسازی عنوان می‌کند.
سامی‌وند یادآوری کرد: در طول مسیر این بلوار هیچ‌گونه زیباسازی صورت نگرفته است و در این مسیر تنها گاردریل دیده می‌شود و فضای سبزی وجود ندارد.

شهرک رکن‌آباد 2

کمبود خطوط اتوبوس در شهرک رکن‌آباد
سامی‌وند با بیان اینکه مسیرهای ورودی و خروجی این شهرک تندگذر و کُندگذر ندارد، گفت: شهرک رکن‌آباد با ۴۰ هزار نفر جمعیت، خط اتوبوس به اندازه کافی ندارد و خط ۷۶ تنها خط اتوبوسی است که برای این شهرک در نظر گرفته شده است.
وی اضافه کرد: چندین بار از طریق یاوران شورای شهر در محله رکن‌آباد و شهرداری منطقه نامه‌نگاری‌هایی با سازمان مدیریت حمل و نقل مسافر انجام شده که هنوز به نتیجه نرسیده است و از این پیگیری‌ها تنها این جواب را دریافت کردیم که این کار مقرون به صرفه نیست و شهرک نیاز به خط جدید اتوبوس ندارد. این در حالیست که اهالی محل نیاز مبرمی به راه‌اندازی این خط دارند.
سامی‌وند افزود: برخی رانندگان خط ۷۶ هم برای رفتن به داخل شهرک که مسافتی در حدود یک کیلومتر است، دو کرایه از برخی شهروندان می‌گیرند که این هم تخلف محسوب می‌شود و باید تمهیدات کافی برای برطرف شدن این مشکل اندیشیده شود.
وی با اشاره به اینکه پُل شهید اسکندری در محور شیراز-مرودشت نیاز به دوربرگردان دارد، گفت: احداث این دوربرگردان مقرون به صرفه است و می‌تواند ضمن تسهیل عبور و مرور برخی حرکت‌های ترافیکی و افزایش ایمنی به مصرف کمتر بنزین، کاهش آلودگی هوا و کاهش اتلاف وقت مردم کمک کند.

شهرک رکن‌آباد 5

شهرک رکن‌آباد فاقد شبکه فاضلاب
مسئول یاوران شورای شهرک رکن‌آباد یادآور شد: شهرک رکن‌آباد فاقد حتی یک متر لوله‌گذاری شبکه فاضلاب است. نامه‌نگاری‌ها و پیگیری‌هایی هم برای جلب حمایت مسئولین و نمایندگان مجلس برای حل این مشکل انجام شده اما هنوز شاهد اقدام اساسی در این زمینه نبوده‌ایم و نیاز است اداره راه و شهرسازی برای حل این مشکل ورود کند.
وی بیان داشت: شهرداری منطقه ۳ اخیرا اقدامی را در خصوص بحث پروژه انتقال آب‌های سطحی آغاز کرده است. البته به دلیل مشکلاتی که در روند کار ایجاد شد این اقدام هم در حال حاضر متوقف شده است.
سامی‌وند عنوان کرد: متأسفانه بارندگی در فصل پاییز و زمستان موجب آبگرفتگی و جمع شدن حجم عظیمی از آب در پایین شهرک رکن‌آباد می‌شود و به دلیل عدم وجود خط فاضلاب، این محل در حال حاضر تبدیل به گندآب شده است. لذا نیاز است مسئولان برای برطرف شدن این مشکل کمک کنند و شهرداری‌های منطقه ۶ و ۳ نیز دست به دست یکدیگر بدهند و تدابیر لازم برای حل این مشکل اتخاذ شود.

شهرک رکن‌آباد 6

ضرورت ساخت پارک‌های شهری متناسب با نیاز اهالی رکن‌آباد
وی به دیگر نیازهای این شهرک اشاره کرد و گفت: در بحث زیباسازی چندین سال است که فقط یک پارک با مساحت هفت هزار مترمربع در شهرک رکن‌آباد احداث شده است که این پارک جوابگوی نیازهای اهالی این شهرک نیست.
او اضافه کرد: سه ماه پیش شهردار شیراز اعلام کرد که در طول چهار سال، هر سال یک پارک باید در شهرک‌ رکن‌آباد افتتاح شود اما تاکنون هیچ اقدامی در خصوص بحث جانمایی و کلنگ زنی برای احداث پارک جدیدی در این شهرک انجام نشده است.
سامی‌وند با بیان اینکه زیرساخت‌های تفریحی، فرهنگی و ورزشی در شهرک رکن‌آباد بسیار ضعیف است، گفت: شهرک رکن‌آباد تنها شهرکی است که با وجود نزدیکی به شیراز فاقد حتی یک زمین چمن مصنوعی است. فرهنگسرای موجود در این شهرک هم با کمبود نیروی انسانی مواجه است.
وی اضافه کرد: فضای سبز این شهرک به دلیل شدت گرما و خراب بودن ماشین حمل آب در حال از بین رفتن و نابودی است و باید تا پیش از بحرانی شدن این مسئله راهکاری برای حل آن ارائه شود.

شهرک رکن‌آباد 3

وضعیت آسفالت کوچه‌های شهرک رکن‌آباد
وی به پیگیری‌ها و اقدامات انجام شده توسط یاوران شورای شهر و شهرداری منطقه برای توسعه شهرک رکن‌آباد اشاره کرد و گفت: چندین سال بود که در این منطقه چند کوچه خاکی و آسفالت نشده وجود داشت که در حال حاضر کوچه ۱۴/۲ از خیابان تلاش شرقی با پیگیری‌های انجام شده آسفالت شده است. کوچه ۱۳ تلاش غربی هم آسفالت شده اما آسفالت کوچه ۹ و ۱۱ با وجود اینکه چندین بار هم زیرسازی در آنها انجام شده هنوز صورت نگرفته است.
مسئول یاوران شورای شهرک رکن آباد با بیان اینکه این شهرک از وجود یک درمانگاه شبانه روزی مناسب و پایگاه اورژانس محروم است، یادآور شد: مردم این شهرک با وجود اینکه مانند مردم شهر شیراز عوارض و هزینه‌های شهرداری و سهم خود را از خدمات پرداخت می‌کنند اما از حداقل امکانات و حقوق شهروندی مانند آسفالت، اتوبوس، روشنایی و درمانگاه شبانه روزی محروم هستند.

کمپ مسافران نوروزی و فرهنگسرایی که سرقت از آنها خبرساز شد
وی در رابطه با وضعیت کمپ اسکان مسافر نوروزی در شهرک زیباشهر و سرقت از این کمپ گفت: شیوع کرونا باعث متضرر شدن پیمانکار و اختلافات او با شهرداری شده بود و در نهایت این کمپ در اختیار مدیریت بحران شهرداری قرار گرفت. اما سرقتی از این کمپ صورت نگرفته اما بخش‌هایی از آن تخریب شده است. البته فرهنگسرایی در زیبا شهر وجود دارد که به دلیل عدم مدیریت وسایل این فرهنگسرا به سرقت رفت و مشکل ساز شد.

شهرک رکن‌آباد 1

حل معضلات شهرک رکن‌آباد در اولویت یاوران شورا
سامی‌وند اظهار داشت: در حال حاضر تمام همّ و غمّ ما این است که مشکلات و مسائل مربوط به شهرک رکن‌آباد را شناسایی و با مطالبه‌گری برای حل این مشکلات اقدام کنیم. امیدواریم با همکاری و تعامل ارگان‌های مختلف شاهد حل شدن معضلات در این شهرک باشیم.
مسئول یاوران شورای شهرک رکن آباد با اعتقاد به اینکه استان فارس استان فقیری نیست، گفت: اهالی شهرک رکن‌آباد توقع دارند با توجه به نزدیکی این شهرک به شیراز و جمعیتی که در آن ساکن هستند مشکلات این شهرک هر چه سریعتر احصا و حل آنها پیگیری شود و در دستور کار قرار گیرد.


بیشتر بخوانید:

فال ابجد روزانه امروز چهارشنبه ۵ مرداد ماه ۱۴۰۱


عضو یکی از کانال های اخباراول فارس شوید

 کانال تلگرام 

 کانال واتساپ 

در کانال ایتا

کانال سروش 

 کانال روبیکا

 کانال بله

نظرات خود را برای ما ارسال کنید

آخرین اخبار