چاپ کد خبر: 121436
29 شهریور 1402

بازنشستگان بوشهری برای گرفتن وام و تسهیلات بانکی خیلی دردسر دارند !

وجود مشکلات فراوان برای اقشار بازنشسته از خدمات دولتی در استان بوشهر، آنها را به سوی بانک ها به امید دریافت تسهیلات بانک می‌کشاند اما در عمل جز سرگردانی چیزی عایدشان نمی‌شود.

وام و تسهیلات بانکی بازنشستگان بوشهری

به گزارش اول فارس ،  ایرنا در گزارشی نوشت : ایجاد امنیت اقتصادی و تأمین معاش و زندگی مستخدم و خانواده‌اش ‏در زمان بیکاری، بیماری، پیری و از کار افتادگی از جمله مهمترین کارکرد دولت برای شاغلین دیروز و بازنشستگان امروز است که در قالب صندوق‌های بازنشستگی خود را نشان می دهد.

اگر چه این «شهروندان ممتاز جامعه» پس از سال‌ها کار و تلاش در فضای دولتی و غیردولتی با ورود به دوران بازنشستگی از منزلت اجتماعی خاصی نیز برخوردار می‌شوند اما به نوعی نگران برای تامین معاش خانواده‌ای هستند که با وجود هزینه‌های سنگین زندگی، فرصت و توان کارکردن نیز ندارند.

بخشی از این افراد به جای استراحت یا مسافرت، به دنبال شغل جدیدی می‌روند تا بتوانند مخارج زندگی که با ورود فرزندانشان به دانشگاه‌ها، ازدواج و تشکیل خانواده آنها وارد مرحله دیگری شده را سامان دهند در حالی که شاید با ورود عروس و داماد و نوه به خانواده‌شان رنجی مضاعف برای تامین برخی مخارج را متحمل شوند.

این موضوع در کنار کاهش حقوق و مزایای دوران اشتغال، آنها را به سمت بانک‌ها می‌کشاند تا بتوانند از طریق دریافت تسهیلاتی هر چند گران‌قیمت و با سود بالا، زمینه ساز رفع مشکلات شوند.

نکته اساسی بی‌توجهی برخی بانک‌ها به بازنشستگان است که اگر سپرده خاصی در آن بانک نداشته و به اصطلاح رایج بانکی از اعتبار مطلوبی برخوردار نباشد، مشمول دریافت تسهیلاتی هر چند گرانقیمت و با سودهای بسیار بالای ۲۳ درصد هم نمی‌شود.

این در شرایطی است که هر کدام از این بازنشستگان معمولا تحت پوشش یک صندوق بازنشستگی قرار دارند و می توانند در کنار شخصیت حقیقی، از یک هویت حقوقی نیز برخوردار باشد.

علی محمدی خود را بازنشسته یکی از دستگاه های دولتی استان بوشهر به ایرنا معرفی می کند و می‌گوید: تا زمانی که شاغل بودم از طریق اداره مربوطه به بانک جهت اخذ تسهیلات خرد معرفی می شدیم و معمولا هم خود اداره، ضمانت کسر اقساط از حقوق را برعهده داشت.

الان چند سالی است که بازنشسته شده‌ام، چندین بار به بانک‌های مختلف برای اخذ تسهیلاتی برای رفع مشکلاتم مراجعه کرده ام اما آن چنان رفتارهای سختی با من بازنشسته شده که تاکنون موفق به اخذ هیچ تسهیلاتی نشده ام.

وی ادامه می دهد: نکته مشترک همه بانک ها این بود که چون در حسابم پولی نبوده که معدل دوره گرفته شود بانک نمی تواند به من تسهیلاتی دهد.

فاطمه السادات حسینی از بازنشستگان یکی از ادارات دولتی بوشهر است که در خصوص نگاه بانک ها به بازنشستگان به ایرنا می‌گوید: در دید مدیران بانک ها، بازنشستگان جایی ندارند، بازنشسته نمی تواند قسط دهد چون حقوقش پایین است و این جور مطالب نامربوط. در حالی که خود حقوق و مستمری بازنشستگی، پشتوانه مالی ما است و حفظ آبرو اجازه نمی دهد که بدهکار خرد بانکی شویم.

این نوع درد دل‌ها فصل مشترک دیدگاه قریب به اتفاق بازنشستگانی است که با کوهی از مشکلات گرفتار هستند اما به جای نگاه ویژه بانک ها به رفع مشکلاتشان، مشمول تبعیض بین مشتری خوب و مشتری بد می‌شوند.

مدیر صندوق بازنشستگی استان بوشهر در گفت و گو با ایرنا با بیان یک سری از مشکلات بازنشستگان عضو این صندوق، اظهار کرد: رایزنی‌های ما با برخی از بانک ها برای ارائه تسهیلات به بازنشستگان تا کنونی به جایی نرسیده است.

داریوش کشتکار افزود: تا امروز ۱۷ هزار و ۵۰۰ نفر از بازنشستگان دولتی زیرپوشش صندوق استان بوشهر هستند که ماهیانه ۲ هزار و ۲۰۰ میلیارد ریال حقوق از طریق بانک صادرات دریافت می‌کنند.

وی افزود: با ورود یک‌هزار و ۵۰۰ بازنشسته جدید در ابتدای مهر به صندوق بازنشستگی این استان که بخش عمده‌ای از آنها فرهنگی هستند، تعداد اعضا این صندوق به ۲۰ هزار نفر و میزان پرداختی آنها نیز به حدود ۲ هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال بالغ می‌شود.

مدیر صندوق بازنشستگی استان بوشهر یادآور شد: اگر به شکل متوسط یک درصد از حقوق این ۲۰ هزار نفر معادل ۲۵ میلیارد ریال در حساب‌های این افراد رسوب شوند، بانک صادرات می‌تواند از همین محل تسهیلات خرد در قالب قرض‌الحسنه با کارمزد ۴ درصد و همچنین وام خرید کالا در اختیار متقاضیان بازنشسته عضو این صندوق قرار دهد.

کشتگار ادامه داد: در دوره مدیریت قبلی بانک صادرات استان بوشهر، با وجود رایزنی های انجام شده این موضوع به دلایلی انجام نشد و در دوره ۶۰ روزه مدیریت جدید این بانک نیز با وجود رایزنی های انجام شده، تاکنون موفقیتی کسب نشده است.

وی یادآور شد: بر اساس برنامه ریزی های انجام شده آخر این هفته ملاقاتی با مدیرامور شعب بانک صادرات استان بوشهر انجام و مطالبات بازنشستگان برای اخذ تسهیلات ارزان قیمت ارائه می شود.

مدیر صندوق بازنشستگی استان بوشهر بیان کرد: البته با وجود تفاهم نامه بین صندوق بازنشستگی کشوری و بانک صادرات، سهمیه ای ماهانه به بازنشستگان استان بوشهر برای دریافت تسهیلات خرد تا ۳۰۰ میلیون ریال انجام می‌شود که جابگوی تعداد فراوان متقاضیان نیست.

رئیس امور شعب بانک صادرات استان بوشهر گفت: بیش از ۱۷ هزار نفر از بازنشستگان استان بوشهر، ماهانه حقوق خود را از این بانک دریافت می‌کنند که میزان رسوب حقوق این افراد ناچیز است.

وی افزود: از آنجا که مازادی از این حقوق در حساب ها وجود ندارد، قادر به ارائه تسهیلات به این افراد به صرف عضویت در صندوق بازنشستگی کشوری استان بوشهر نیستیم.

حیدری اضافه کرد: از طرفی نیز منابعی در اختیار نداریم که از آن محل بتوانیم در قالب تسهیلات در اختیار بازنشستگان قرار دهیم.

رئیس امور شعب بانک صادرات استان بوشهر یادآور شد: اگر شرکت ها، تعاونی‌ها و صندوق‌های بازنشستگی بتوانند منابعی در بانک قرار دهند می توانیم در قالب تفاهم‌نامه‌ای متناسب با این منابع، تسهیلات بانکی به اعضا آن پرداخت کنیم.

وی افزود: البته هر فردی از جمله بازنشستگان، اگر در حساب‌هایشان رسوب داشته باشند که بتوان معدل دوره گرفته شود به مانند سایر افراد جامعه متناسب با بخش‌نامه‌های بانک به آنها تسهیلات بانکی پرداخت می‌شود.

حیدری ادامه داد: در سنوات گذشته، اگر فردی در بانک صادرات حساب داشته اما معدل دوره از سپرده مالی نداشت، می توانستیم تسهیلاتی به شرط مسدود کردن درصدی از این تسهیلات تا پایان پرداخت اقساط پرداخت کنیم اما با بخشنامه بانک مرکزی در سال گذشته، در عمل این موضوع نیز منتفی شده و فقط به مشتریانی تسهیلات داده می‌شود که سپرده‌گذاری کرده و دارای معدل دوره باشند.

بررسی های ایرنا نشان می دهد که در نشست‌هایی که مدیران صندوق بازنشستگی برخی استان ها با مدیران امور شعب بانک صادرات آن استان انجام داده‌اند، بانک صادرات موافقت خود را با ارائه تسهیلات ارزان قیمت به بازنشستگان خارج از سهیمه اختصاصی از محل تفاهم نامه صندوق بازنشستگی کشوری با بانک صادرات ایران اعلام کرده که انتظار می‌رود این موضوع در استان بوشهر نیز به زودی محقق شود.

در آخرین گزارش بانک مرکزی مربوط به پایان خرداد سال جاری، اعلام شد که ۵۸.۶ درصد سپرده های بانکی بوشهر به تسهیلات اختصاص یافته است.

آن چیز که مشخص است بانک های استان بوشهر در شاخص پرداخت تسهیلات ۲۲ درصد پایین تر از میانگین کشوری و بوشهر در بین سه استان پایانی قرار دارد هر چند گفته می شود که ۱.۵ درصد از این تسهیلات به افراد عادی و ایجاد اشتغال پرداخت شده و سهم ۹۸.۵ درصدی پرداخت ها به مشتریان دارای سپرده های بالا رسیده است.

اگر شما در این باره نظری دارید برای ما بنویسید


دردسر جدید رانندگان اسنپ و تپسی که هرچه کار کرده اند باید جریمه بدهند

۲۰ کاربرد جالب گیره کاغذ که با دانستن آن ها متعجب میشوید

مدارک لازم برای دریافت وام ۳۰۰ میلیونی از بانک سینا + مبلغ اقساط

 

کانال اخبار فوری و بدون سانسور ، کانال اخبار فارسی ، خبر فوری خبر حوادث

 کانال تلگرام 

 کانال واتساپ 

 کانال ایتا

کانال سروش 

 کانال روبیکا

کانال بله

نظرات خود را برای ما ارسال کنید

آخرین اخبار