چاپ کد خبر: 56581
18 خرداد 1400

وزیر امور خارجه آمریکا: تحریم‌های غیرهسته‌ای ایران لغو نمی‌شوند

بلینکن

به گزارش اول فارس، آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه ایالات متحده آمریکا روز سه‌شنبه  تاکید کرد که کشورش تحریم‌های غیرهسته‌ای را از روی ایران بر نخواهد داشت. بلینکن گفت صدها تحریم اینگونه علیه تهران وجود دارد.
از سوی دیگر کاظم غریب‌آبادی، نماینده ایران در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، این آژانس را متهم به سیاسی‌کاری کرده و مدعی شد روش کار مدیرکل آژانس می‌تواند به مانعی در مسیر همکاری تهران و آژانس مبدل شود.
غریب‌آبادی درباره سخنان رافائل گروسی و نگرانی او از ادامه روند غنی‌سازی اورانیوم در ایران دلیل روش جانبه‌دارانه ضد ایران او دانست.
او در صفحه اینستاگرامش نوشت: «گزارش آژانس بین‌المللی انرژی اتمی با روند همکاری ایران و آژانس تطابق ندارد. این گزارش ناصحیح است زیرا که بر مبنای منابع موثق تهیه نشده و قانع‌کننده نیست و همه جوانب همکاری دو طرف را نمایش نمی‌دهد.»

رافائل گروسی، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی روز دوشنبه  با اشاره به اینکه هنوز توضیحات کافی درباره ذرات اورانیوم پیدا شده در ۳ مرکز هسته‌ای این کشور نداد، مجددا از ایران خواست با شفافیت عمل کرده و برای اعتمادسازی اطلاعات لازم را در اختیار این آژانس قرار دهد.

او گفت: «پیشرفت محسوسی در مذاکرات با ایران نداشته‌ایم. ایران گفته همکاری می‌کند، اما در عمل هیچ اقدامی نکرد. از ایران می‌خواهیم شفاف‌سازی کرده و برای اعتمادسازی، اطلاعاتی ارائه دهد. امیدواریم اظهارات ایران درباره حسن نیت، به اقدامات جدی تبدیل شود.»

مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در بخش دیگری از سخنانش تاکید کرد: « اگر ایران پای‌بندی خود به تعهدات را نشان ندهد، اعتمادسازی مجدد صورت نخواهد گرفت. ایران نمی تواند مانع کار بازرسان بین‌المللی شود و سپس وانمود کند که اعتماد متقابل وجود دارد.»

او هشدار داد: «ایران غنی‌سازی اورانیوم را به غلظت مورد نیاز برای ساخت بمب اتمی نزدیک کرده است.»

نظرات خود را برای ما ارسال کنید

آخرین اخبار