چاپ کد خبر: 141691
9 اردیبهشت 1403

پهلوان چونان “عقاب” طریقت پیما باشید

خلیلعقاب

عقاب پرنده ای با شرایط خاص در حیات و زندگانی است.همواره در اوج و بسیار پرتوان است.اگر چه زود بال و پر میگیرد و به اوج آسمان پرواز میکند اما برای شکارش سر فرود آورده تا به زمین آید و شکارش را به چنگ آورد. پهلوانان نیز در طول تاریخ نماد راستی و درستی و در اوج تواضع و فروتنی بوده اند.قهرمانان با اخلاق و پهلوانان نامی ایرانی هماره در اوجند و چون میخواهند دستی بگیرند یا تواضع و فروتنی خویش را آشکار کنند با نرم خویی و آرامی رفتار میکنند.

یکی از مردان نامی ایران معاصر که خیلی وقت نیست که او را از دست داده ایم زنده یاد استاد خلیل طریقت پیما مشهور به خلیل عقاب است.چهره ای جهانی و سرشناس تر از داخل کشور که زندگی را با سادگی و ارامش و در اوج رضا و شکر گذراند و حدود یک قرن نمادی روشن از درستی و درست کرداری شد.او متولد اول فروردین ۱۳۰۳ و متوفای ۳۱ فروردین سال ۱۴۰۲ بود.

خلیلعقاب 1

توفیقی دست داد تا چند ماه قبل از رحلت این مرد خدا به همراه یکی از آقایان نمایندگان مجلس و تعدادی از دوستان حوزه فرهنگ و ادب برای عیادت او که در سالهای آخر عمر مورد بی مهری مدیران ورزش استان و کشور قرار گرفته و در اوج غربت و مظلومیت به سر میبرد دیداری با وی و عیادتی از او داشتیم. او بسیار عزتمندانه و قدرتمندانه و از سر اخلاص و ادب سخن میگفت و ما را درسها و پندهای بسیار میداد.وی بنیانگذار سیرک ایران و پهلوانی به واقع با منش پهلوانی و پیرو مرادش مولا علی علیه السلام کهومولای جوانمردان عالم است بود.

به چند کشور دنیا سفر کرده و با بسیاری از بزرگان ورزشی دنیا رقابت و در حضور پادشاهان و مقامات بزرگ دنیا برنامه های شاد و ماندگار اجرا کرده است. چهره ای که عمر شریفش را به شادی مردم و شادمان کردن انان که برای امدن و دیدن برنامه هایش می امدند مصروف کرد و هیچکاه زبان شکوه از این و ان باز ننمود.خلیل طریقت پیما معروف به خلیل عقاب مرام و منشی همچون پهلوانان نامی ایرانی از جمله علامرضا تختی و پوریای ولی و …داشت.

او هنرمند و بازیگر صحنه تئاتر و سینما هم بود اما بازیگر نقش اول و موفق صحنه زندگی شد زیرا با مردم خوب تا کرد و هرگز در اندیشه این نبود که کسی از او دل آزرده گردد.او پدر سیرک ایران و از زور بازویی قوی برخوردار بود اما هر چه شهرتش بیشتر میشد تواضعش بیشتر و منش پهلوانی اش آشکار میشد.یک شیرازی اصیل و علاقه مند جدی به ورزش و گود زورخانه و استاد در ورزشهای باستانی و یک مربی ورزشی و یک باستانی کار حرفه ای و استاد که با اجرای حرکات نمایشی و انجام کارهای خارق العاده در ایران و بسیاری از کشورهای جهان نامی ماندگار و خاطراتی خوش برجای گذاشت.

اینک که یک سال از درگذشت آن یگانه دوران و پهلوان محبوب و نامدار ایرانی میگذرد حق این است که یاد و نام او را در بیشتر شهرهای ایران به درستی و نیکی ببریم و یادمان نکوداشت این چهره با اخلاق ورزش و مرد میداندار مردانگی و جوانمردی را به گونه ای که در خور شان و شخصیت این بزرگمرد است در سطح ملی و بین المللی در شیراز زیبا برگزار نماییم.

شیراز دارالعلم از این دست مردان خدا در عرصه ورزش خصوصا ورزشهای باستانی و زورخانه ای کم ندارد و بر ما و شاگردان مکتب مهر و ادب رادمردی چونان خلیل آقای عقاب است که یادگارهای ماندگار اینچنین خوبان را قدر نهیم و خدمات و افتخاراتشان را فراموش ننماییم/یاداشت از: سید محی الدین حسینی ارسنجانی ،  روزنامه نگار

برچسب ها:
نظرات خود را برای ما ارسال کنید

باهر یکشنبه , ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۲۲:۰۷

این مردان و قهرمانان و یلان واقعی باید مدام به مردم و جوانان معرفی شوند تا هم فراموش نشوند و هم عمل و اخلاق و رفتار و منش انها زنده بماند و الگویی حسنه برای جوانان باشند و این همه جوانان دنبال خارجی ها نباشند چون شناخت کافی از داشته های خود ندارند.

آخرین اخبار