چاپ کد خبر: 142709
18 اردیبهشت 1403

طرز تهیه مربای بهار نارنج با طعمی فوق العاده خوشمزه

مربا یکی از خوراکی های بسیار خوشمزه برای صبحانه است که درست کردن آن بسیار راحت است.در فصل بهار مربای بهار نارنج یکی از معروف ترین مرباهای ایرانی محسوب می شود که عطر و بوی بی نظیری دارد.درست کردن این مربا کار سختی نیست اما لازم به دانستن نکاتی در پخت است ه طعم آن را بهتر کند.در ادامه این مطلب طرزتهیه مربای بهار نارنج را به همراه نکات پخت آن را به شما توضیح می دهیم.

مربای بهار نارنج

مواد لازم

شکوفه بهار نارنج: نیم کیلو
شکر: یک و نیم کیلو
آب: ۲ لیوان
عرق بهار نارنج: سه چهارم لیوان
نمک: ۱ قاشق غذاخوری
آب نارنج: نصف لیوان
جوهر لیمو: ۱ قاشق مرباخوری

طرز تهیه

برای درست کردن این مربای بهار نارنج حرفه‌ای، ابتدا بهار نارنج‌ها را با آب سرد خوب بشویید تا خاک آن گرفته شود. حالا بهار‌ها را داخل یک قابلمه بریزید و به آن نمک اضافه کنید. قابلمه را به اندازه‌ای از آب پر کنید که روی بهارنارنج‌ها را بگیرد. درب قابلمه را ببندید و اجازه بدهید بهار نارنج همراه با آب ۲۰ دقیقه بجوشد، سپس بهار نارنج را آبکش کنید و دوباره داخل قابلمه بریزید و و قابلمه را از آب پر کنید. این بار هم باید بهار نارنج ۲۰ دقیقه بجوشد. ۵ دقیقه آخر جوش به آن آب نارنج و نوک قاشق جوهر لیمو اضافه کنید، سپس بهار نارنج را آبکش کنید.

در مرحله بعد شکر را همراه با آب داخل قابلمه بریزید و روی حرارت اجاق گاز بگذارید و هم نزنید تا شروع به جوش زدن کند و بعد از این مرحله شربت را هم بزنید تا شهد یکدست شود. وقتی شهد به مرحله‌ای رسید که حالت کش‌دار پیدا کرد، بهار‌ها را به آن اضافه کنید و عرق بهار نارنج را داخل آن بریزید. حالا حرارت را کم کنید و روی درب قابلمه دمکنی بگذارید تا ۱۵ دقیقه بماند. بعد از این مدت زمان درب قابلمه را بردارید و حرارت را زیاد کنید. جوهر لیمو را اضافه کنید و اجازه بدهید مربا ۳ دقیقه دیگر با درب باز بجوشد و بعد اجاق گاز را خاموش کنید. در آخر دوباره روی درب قابلمه دمکنی بگذارید و اجازه بدهید مربا با دمکنی خنک شود. بعد از اینکه مربا کاملا خنک شد، داخل شیشه‌های خشک و تمیز بریزید و در یخچال یا جای خنک نگهداری کنید.

مربای بهار نارنج

نکات مهم

۱ ـ اگر دوست دارید به مربای بهار نارنج زعفران بزنید، در مرحله آخر وقتی جوهر لیمو را داخل مربا ریختید، همزمان زعفران دم کرده غلیظ را هم به مربا اضافه کنید.

۲ ـ جوهر لیمو را از دستور پخت این مربا حذف نکنید، در غیر این صورت مربای بهار نارنج شما به مرور زمان شکرک می‌زند.

۳ ـ بعد از اینکه اجاق گاز را خاموش کردید، حتما دوباره درب قابلمه را همراه با دمکنی روی قابلمه مربا بگذارید تا مربا خنک شود. این کار موجب می‌شود گلبرگ‌های بهار نارنج به صورت شکفته باقی بمانند و جمع نشوند.

۴ـ یکی از راه‌های تشخیص جا افتادن و آماده بودن مربا این است که یک قاشق از شیره مربا را توی یک پیاله یا نعلبکی بریزید و آن را کنار بگذارید تا سرد شود. بعد نعلبکی را بچرخانید، اگر شیره غلیظ بود و به‌راحتی توی ظرف تکان نمی‌خورد؛ یعنی مربای شما جا افتاده و آماده است.

بهترین روش نگهداری طولانی مدت مربای بهارنارنج

یک نکته مهم برای نگهداری مربای بهارنارنج این است که بعد از آن‌که مربا کمی خنک شد، آن را سریعا به یخچال منتقل نکنید. اجازه دهید مربا حداقل ۲۴ ساعت در دمای اتاق بماند و سپس آن را در یخچال قرار دهید.

یکی دیگر از موارد مهم دیگر در نگهداری مربای بهارنارنج، ظرفی است که می‌خواهید مربا را در طولانی مدت در آن قرار دهید. این ظرف باید کاملا تمیز و ضدعفونی شده باشد. بهتر است آن را به مدت ۱۰ دقیقه در فر با دمای ۱۸۰ درجه سانتیگراد قرار دهید تا با آب جوش ضدعفونی شود و مربا کپک نزند. در ضمن، مربا را حتما در یخچال قرار دهید؛ زیرا اگر درب آن باز شود و اکسیژن به آن نفوذ کند، مربا عطر خود را از دست می‌دهد و تیره می‌شود.

نظرات خود را برای ما ارسال کنید

آخرین اخبار