چاپ کد خبر: 106194
19 اسفند 1401

چرا با وجود ورزش و رژیم غذایی لاغر نمیشم؟

چرا لاغر نمیشم؟ دلایلی که مانع از لاغر شدن شما می‌شود
   چرا با وجود ورزش و رژیم غذایی وزنم بالا رفته و لاغر نمیشم؟ دلایل مانع از لاغر شدن شما

با اینکه سخت در تلاشید تا وزن کم کنید اما باز هم به نتیجه نمی‌رسید؟ قابل درک است که چقدر این موضوع می‌تواند برای ذهن شما آزار دهنده باشد. با خود می‌گویید: “من که رژیم گرفتم پس چرا لاغر نمیشم؟” با ما همراه باشید تا دلایل لاغر نشدن را برای شما ذکر کنیم.

آنچه در این مقاله می خوانیم

 

شاید وزن کم می‌کنید اما متوجه نیستید

اینکه ترازو کاهش وزن شما را نشان نمی‌دهد به این معنا نیست که از وزن شما اصلا چیزی کم نشده است. وزن بدن در ساعت‌های مختلف روز در حال نوسان است. غذایی که می‌خورید و هورمون‌های بدن تاثیر عمده‌ای بر میزان آب بدن داشته و باعث می‌شوند وزن شما کمی در نوسان باشد. همچنین ممکن است همزمان با از دست دادن چربی، در بدن شما عضله‌سازی صورت گیرد و به ظاهر ببینید که وزنتان تغییری نکرده است. در این حالت ممکن است سایز کم کنید اما تغییر فاحشی در وزنتان دیده نشود. دقت داشته باشید که هنگام وزن کردن با ترازو مقدار لباس‌هایی که پوشیده‌اید هم بسیار مهم است.

اگر ورزش می‌کنید، یکی از بهترین مکمل‌ها برای کمک به لاغر شدن شما مکمل ال کارنیتین می‌تواند باشد.

نقش ژنتیک را فراموش نکنید

چرا لاغر نمیشم؟ ممکن است عوامل ژنتیکی دخیل باشند. مطالعه روی دوقلوها نشان داده است که ژن‌ها تا ۷۰ درصد روی تغییرات وزن بدن تاثیرگذارند. از طرف دیگر اگر شما سعی داشته باشید که وزن خود را بسیار پایین‌تر از حد نرمال برسانید، مغز شما با ابزارهایی قدرتمند کمک می‌کند تا وزن شما را در حالت طبیعی حفظ نماید. حقیقت این است که شما نمی‌توانید عوامل ژنتیکی را تغییر دهید. فرم و استخوان‌بندی بدن افراد با هم متفاوت است و هرگز شاید نتوانید وزن خود را بیش از حد نرمال پایین بیاورید. اما قطعا می‌توانید با رژیم لاغری و ورزش خود را به تناسب اندام برسانید.

چرا لاغر نمیشم؟ آیا نخوردن صبحانه تاثیر دارد؟

وقتی اولین وعده غذایی در طول روز را نمی‌خورید، احتمالا چند ساعت بعد گرسنه‌تر خواهید بود. بنابراین ممکن است در وعده ناهار پرخوری کنید. حتما تلاش کنید ۱ ساعت بعد از بیدار شدن صبحانه بخورید. صبحانه‌ای که سرشار از فیبر و پروتئین باشد به شما کمک می‌کند تا در طول روز احساس سیری طولانی مدتی داشته باشید. تخم مرغ با نان تست گندم کامل، پنیر کاتیج و ماست یونانی گزینه‌های خوبی برای صبحانه می‌توانند باشند.

چرا با وجود ورزش و رژیم غذایی وزنم بالا رفته و لاغر نمیشم؟ دلایل مانع از لاغر شدن شما

شام خوردن نزدیک به ساعت خواب

پاسخ این سوال که” چرا لاغر نمیشم ” ممکن است به ساعت غذا خوردن شما مرتبط باشد. دیر شام خوردن ممکن است دمای بدن، قند خون و انسولین شما را افزایش داده و چربی‌سوزی را دشوار کند. سعی کنید حداقل ۳ ساعت قبل از اینکه به رختخواب بروید شام خود را خورده باشید. مراقب میان وعده قبل از شام هم باشید.

اجازه ندهید در حالی‌که پس از شام مشغول تماشای تلویزیون هستید، با خوردن تنقلات کالری زیاد و غیرمفیدی به بدن شما برسد. با وسوسه شدن برای مصرف مواد غذایی ناسالم مثل بستنی و چیپس مقابله کنید.

چرا لاغر نمیشم؟ به دلیل استرس

استرس می‌تواند یکی از دلایل لاغر نشدن شما باشد. استرس عاملی است که می‌تواند شما را به سمت مصرف مواد غذایی پرکالری و چرب سوق دهد. هنگامی که تحت استرس زیاد هستید بدن شما تمایل بیشتری برای ذخیره چربی دارد. پس یکی از پاسخ‌ها به اینکه” چرا لاغر نمیشم ” می‌تواند به این مورد مرتبط باشد. برای مدیریت استرس مدیتیشن، یوگا و هر نوع فعالیت سالمی را که به آن علاقه دارید، امتحان کنید.

 

نقش جنسیت در لاغری

شاید برایتان جالب باشد بدانید که جنسیت شما در نحوه کاهش وزن شما تاثیر دارد. یک مطالعه در سال‌های اخیر نشان داده است که کاهش وزن سریع برای مردان راحت‌تر از زنان است. اما در نهایت زنان موفق‌تر هستند زیرا در تلاش‌های طولانی مدت مدامت بیشتری دارند.

  • آقایان وقتی اقدام به لاغری می‌کنند، ابتدا چربی دور شکم خود را از دست می‌دهند اما آب کردن چربی‌های این ناحیه از شکم برای خانم‌ها می‌تواند دشوار باشد.

کند بودن کالری سوزی

چرا لاغر نمیشم؟ ممکن است کالری‌سوزی در بدن شما کندتر از دیگران باشد. سرعت سوزاندن کالری‌ها به متابولیسم شما بستگی دارد. عامل کند بودن متابولیسم ممکن است به ژن‌های شما مربوط باشد یا ممکن است توده عضلانی بدون چربی کافی نداشته باشید. افرادی که بدن لاغر و عضلانی دارند نسبت به افرادی که درصد چربی بدنشان بالاتر است کالری بیشتری می‌سوزانند.

سن هم در مقدار متابولیسم تاثیر گذار است. متابولیسم افراد در هر دهه از زندگی ۲ تا ۸ درصد کند می‌شود و روی کاهش توده عضلانی هم تاثیر دارد.

شاید به نظرتان عجیب باشد اما اگر وعده‌های غذایی خود را حذف کنید یا از رژیم لاغری پیروی کنید که خیلی کم‌کالری باشد، ممکن است نتیجه عکس بگیرید و کالری‌سوزی شما کندتر شود. به منظور افزایش متابولیسم وزنه‌برداری یکی از بهترین تمرینات است. رژیم لاغری که خیلی کم‌کالری است را کلا فراموش کنید.

چرا با وجود ورزش و رژیم غذایی وزنم بالا رفته و لاغر نمیشم؟ دلایل مانع از لاغر شدن شما

نقش خواب در لاغر شدن

عدم داشتن خواب کافی و باکیفیت هم می‌تواند در کند شدن متابولیسم تاثیر بگذارد و کاهش وزن را حتی با وجود مصرف قرص لاغری سخت‌تر کند. همچنین وقتی کم می‌خوابید انرژی کمتری دارید و ورزش کردن برایتان سخت می‌شود. هنگامی که به دلیل نخوابیدن خسته هستید احتمالا انتخاب غذایی ناسالمی خواهید داشت. مثلا به جای اینکه میوه بخورید، به سراغ شیرینی‌جات می‌روید.

در یک مطالعه مشخص شد افرادی که خواب کافی ندارند در هر روز حدود ۳۰۰ کالری بیشتر نسبت به سایرین مورد استفاده قرار می‌دهند.

چرا لاغر نمیشم؟ به علت کمکاری تیروئید؟

کم کاری تیروئید اختلالی در هورمون‌های تیروئید است که می‌تواند منجر به افزایش وزن ناشی از تجمع نمک و آب در بدن شما شود. چگونگی تاثیر تیروئید بر متابولیسم، انرژی و وزن کاملا پیچیده است. پاسخ این پرسش که چرا لاغر نمیشم را می‌توانید در بررسی هورمون‌های تیروئید خود جستجو کنید. کم‌کاری تیروئید را با مصرف دارو می‌توانید به خوبی کنترل کنید و دیگر افزایش وزن نداشته باشید.

مشکلات سلامتی، دلیل لاغر نشدن

چرا لاغر نمی شوم؟ بعضی از بیماری‌ها می‌توانند کاهش وزن را دشوار کنند. مثل: اختلالات خوردن مانند بولیمیا، بیماری قلبی، اختلالات هورمونی، اختلالات خواب مانند آپنه خواب. همچنین داروهایی که جهت درمان این بیماری‌ها به کار می‌روند، می‌توانند در سخت شدن کاهش وزن دخیل باشند: مثل داروهای آلرژی، ضد بارداری، افسردگی، دیابت، صرع، فشار خون و اختلال دو قطبی.

اگر یکی از شرایط بالا را دارید در مورد اینکه برای لاغر شدن مشکل دارید با پزشک مشورت کنید.

چرا با وجود ورزش و رژیم غذایی وزنم بالا رفته و لاغر نمیشم؟ دلایل مانع از لاغر شدن شما

چرا لاغر نمیشم؟ مصرف ناآگاهانه قند و شکر

چرا با وجود ورزش و رژیم وزن بالا می‌رود؟ گاهی بدون اینکه مطلع باشید در حال مصرف مقادیر بالایی قند و شکر هستید. نوشیدنی‌های قندی فقط نوشابه‌ها نیستند، حتی اگر آبمیوه‌ها را هم زیاد بخورید، قند زیادی به بدن شما رسیده و در نتیجه لاغر شدن برایتان سخت می‌شود. بعضی از افراد با این تفکر که آبمیوه‌ها برای لاغری خوب هستند، بیش از اندازه از آنها استفاده می‌کنند و در نتیجه حتی با وجود رژیم به کاهش وزن مطلوب خود نمی‌رسند.

رژیم گرفتن به مدت طولانی از دلایل لاغر نشدن

بسیاری از افراد می‌پرسند: “چرا با رژیم هم لاغر نمیشم”. رژیم گرفتن به مدت خیلی طولانی اصلا ایده خوبی نیست. اگر قبلا با رژیم وزن کم کرده‌ و به وزن ایده‌آل خود رسیده‌اید، حالا دیگر وقت آن است که کمی استراحت کنید. برای مدتی سعی کنید کالری دریافتی خود را کمی افزایش دهید، بیشتر بخوابید و به ورزش وزنه برداری بپردازید تا عضله‌سازی در بدنتان بهبود یابد. بعد از آن دوباره اگر خواستید، وزن کم کنید می‌توانید باز هم رژیم بگیرید.

چرا با وجود ورزش و رژیم وزن بالا می‌رود؟

قاعدتا نباید این طور باشد. حتما یک جای کار ایراد دارد. یعنی یا به درستی از رژیم غذایی خود پیروی نمی‌کنید یا اینکه تمرینات ورزشی خود را درست انجام نمی‌دهید. اگر از لحاظ سلامتی سیستم بدن خود را چک کرده‌اید، استرس ندارید و هر شب خواب باکیفیت دارید، اما باز هم وزن کم نمی‌کنید، حتما به پزشک مراجعه کنید. مثلا ممکن است اختلال هورمون تیروئید داشته باشید و خودتان آگاه نباشید.

چرا با وجود ورزش و رژیم غذایی وزنم بالا رفته و لاغر نمیشم؟ دلایل مانع از لاغر شدن شما

کلام آخر

چرا لاغر نمیشم؟ برای لاغر شدن کالری دریافتی شما باید از کالری مصرفی شما کمتر باشد. عدم خواب کافی، عدم رعایت صحیح رژیم لاغری، ورزش نکردن به مقدار کافی، اختلالات خواب، اختلالات هورمونی، استرس و عوامل دیگری که به آنها اشاره کردیم ممکن است از دلایل لاغر نشدن باشند. در نهایت اگر برای لاغر نشدن خود دلیل قانع‌کننده‌ای پیدا نمی‌کنید، با یک متخصص تغذیه مشورت نمایید.

نظرات خود را برای ما ارسال کنید

آخرین اخبار