چاپ کد خبر: 15604
26 مهر 1398

چه مسیرهایی برای انتخاب راهپیمایی اربعین وجود دارد؟

نتیجه تصویری برای جعفر قادری

برای راهپیمای اربعین و حرکت به سمت کربلا مسیرهای مختلفی وجود دارد که مهمترین آنها به قرار زیر است:
۱- مسیر نجف کربلا: این مسیر که شلوغترین و عمومی ترین مسیرهاست از خروجی نجف تا کربلا حدود ۷۰ کیلومتر یعنی ۱۴۰۰ عمود است (فاصله بین دو عمود ۵۰ متر است). از حرم امام علی تا نقطه خروجی نجف حدود ۱۰ کیلومتر است. اگر این ۱۰ کیلومتر را هم به این فاصله اضافه کنیم راهپیمایان حدود ۸۰ کیلومتر را در فاصله زمانی تقریبی سه روزه بین حرم امام علی(ع) و حرم امام حسین (ع) طی میکنند. بیشتر زائرین ایرانی و خارجی خصوصا زائرینی که از طریق مرزهای چذابه، شلمچه و یا فرودگاه نجف وارد عراق میشوند و زیارت مرقد امام علی (ع) در برنامه دارند از این مسیر راهپیمایی خود را شروع میکنند. بنده امسال و سال گذشته که توفیق حضور در راهپیمایی اربعین را یافته ام هر دوبار از این مسیر راهی کربلا شده ام.
۲- مسیرهای کوفه به نجف: این مسیر که شامل دو مسیر بموازات همدیگر و در دو سوی رود فرات ادامه دارد به موازات و بعضا با فواصل مشترک تقریبا همان فاصله نجف تا کربلا را دارد. بخش هایی از این مسیر از درون نخلستان عبور میکند. با توصیفی که از این مسیر میکنند نسبت به مسیر نجف تا کربلا اگرچه خلوت و شاید ۵ تا ۱۰ کیلومتر دورتر است ولی جذابیت بیشتری دارد. ظاهرا در این مسیر تعداد زیادی موکب وجود ندارد ولی پذیرایی و اسکان زائرین توسط روستائیان حاشیه مسیر و در منازل آنها انجام میشود. یکی از این دو مسیر که از گذشته محل راهپیمایی به عنوان طریق العلماء مشهور است.
۳- مسیر بغداد و کاظمین به کربلا:
این مسیر که بیشتر برای زائرین بخشهای مناطق شمالی کربلا مورد استفاده قرار می گیرد کمتر مورد توجه زائرین ایرانی است. با این وجود، بخشی از زائرین ایرانی ترجیح میدهند که پس از زیارت کاظمین و یا اگر امکان داشته باشد پس از زیارت سامرا  تمام و یا بخشی از مسیر را با زائرین عراقی در این مسیر همراه شوند. برخی از دوستانی که از این مسیر راهپیمایی داشته اند از تعداد و کیفیت موکبهای مسیر رضایت بهتری دارند.
۴- مسیر حله تا کربلا: این مسیر که حدود ۴۰ کیلومتر است همراه با زائرین حله، زائرینی که از بصره عازم کربلا هستند از این مسیر عبور میکنند.

نظرات خود را برای ما ارسال کنید

آخرین اخبار