چاپ کد خبر: 93354
8 شهریور 1401

کارخانه آی تی آی ” مخابرات راه دور ” شیراز ۲ هفته دیگر به مزایده گذاشته می‌شود

خصوصی‌سازی نادرست، غول ۳۵ ساله تولید تجهیزات مخابراتی را در عرض پنج سال به زمین زد و اکنون پس از ۱۶ سال بحران و خاموشی به مزایده گذاشته می‌شود و برای همیشه محو خواهد شد.
خبرگزاری فارس | شیراز، کارخانه آی تی آی، پس از  ۳۵  سال فعالیت تولیدی و ۱۶ سال بحران و تعطیلی به زودی به مزایده گذاشته شده و برای همیشه محو خواهد شد.

کارخانه مخابرات راه دور  (آی تی آی) سال ۵۳ با همکاری شرکت nec ژاپن در داخل شهر شیراز راه اندازی شد. آی‌تی‌آی پس از انقلاب اسلامی در تملک دولت درآمد و  بازوی تولیدی شرکت مخابرات ایران شد که سفارش‌ها و نیازهای مخابراتی کشور را تأمین میکرد، سال‌های دهه ۷۰ اوج شکوفایی صنعت مخابرات ایران بود و آی تی آی به تنهایی ۷۰ درصد تجهیزات مخابراتی کشور را تولید می‌کرد.

مخابرات راه دور شیراز

همچنین با توجه به سهامدار بودن شرکت nec ژاپن، پروژه هایی نیز در خارج از کشور از جمله ترکیه بر عهده گرفت و با موفقیت به پایان رساند.

نیروی انسانی آی تی آی از متخصص‌ترین تکنسین ها و مهندسان کشور بودند که برخی از آنان دوره های تخصصی را در  کشور ژاپن طی کرده بودند و سرمایه‌های کشور محسوب می شدند.

با آغاز فرآیند واگذاری بنگاه های دولتی، مخابرات راه دور نیز سال ۸۳ از تملک دولت خارج شد. خصوصی شدن آی تی آی از یک سو و افول صنعت مخابرات از سوی دیگر سبب شد این کارخانه که تا آن روز پروژه محور و حیاتش وابسته به سفارش‌های شرکت مخابرات بود نتواند روی پای خود بایستد.

شرکت مخابرات سفارش های خود را به خارج از کشور سپرد و خریدار بخش خصوصی نیز هیچ برنامه‌ای برای کارخانه و شیوه اداره آن نداشت.

خریدار برنامه‌ای برای کارخانه‌داری نداشت

بحران در کارخانه داشت خود را نشان می‌داد که در مناقصه تولید کارت سوخت برنده شد.

در این زمان بود که مسیح قائمیان که برای به سرانجام رساندن پروژه بخش عمده سهام کارخانه را از سهامداران آن خریداری کرد و عنان کارخانه را به دست گرفت.

آی تی آی که تا پیش از آن ، تنها تجهیزات مخابراتی تولید میکرد، پروژه کارت سوخت را هم به قیمت بدهکاری و خاکسترنشین شدن خود، با موفقیت به پایان رساند اما قائمیان چشم اندازی برای کارخانه پس از کارت سوخت نداشت. هدف او تولید کارت بود که به نتیجه رسید و پس از آن کارخانه رها شد.

قوق کارگران بر زمین ماند. برنامه‌ای برای تولید وجود نداشت و سهامدار عمده به مشغولیت های سابق خود پرداخت.

کارخانه آی تی آی در سال ۸۸ ، پس از خلع ید مالک به بخش دولتی بازگشت اما نماینده دولت هم نتوانست آن را به تولید برساند و سال ۹۱ با بازنشسته‌شدن اجباری کارگران و زیان انباشته، تعطیل شد.

اکنون پس از ۱۶ سال وعده و وعید سهامدار عمده و تأخیر در پرداخت حقوق کارگران، با موافقت مجموعه استانداری و تأکید شخص استاندار، آی تی آی به مزایده گذاشته می‌شود.

آی تی آی دو هفته دیگر به مزایده گذاشته می‌شود

محسن ربانی زاده، معاون اقتصادی استاندار فارس در این زمینه  گفت: بالاخره ما برای اینکه سهامداران عمده بتوانند نقدینگی لازم را برای پرداخت بدهی ها، با اولویت بدهی کارگران بپردازند، ابتدا شروع به فروش اموال کارخانه کردیم، ساختمان واقع در خیابان اردیبهشت واگذار شده و پول آن هم به زودی واریز خواهد شد.

وی افزود: در مورد کارخانه،  قیمت گذاری کارشناسی دو ماه قبل انجام شد و تا دو هفته آینده به مزایده گذاشته می شود اول حق و حقوق کارگران  و بعد سایر بدهی ها پرداخت شود.

معاون استاندار فارس گفت: در عین حال تا زمانی که این روند انجام می‌شود، اگر سهامداران اقدامی کنند یا سرمایه گذاری پیدا شود، چیزی از دست نرفته است.

اختیار با خریدار است، اصلا پودرش کند!

ربانی زاده در واکنش به این پرسش که آیا تمهیدی اندیشیده شده که خریدار این ظرفیت تولیدی را راه اندازی کند و زمین آن تفکیک نشود؟ گفت: هرکاری میخواهد انجام دهد، اصلا پودرش کند! کارگر ندارد که نگران بیکار شدنش باشیم. برای ما مهم این است که حق و حقوق کارگران پرداخت شود.

وی افزود: اما با توجه به اینکه زیرساخت خوبی دارد، از انشعابات آب، برق، گاز برخوردار است، سوله های آن کامل است و خط تولید هم وجود دارد، و با در نظر گرفتن این نکته که در شهر قرار دارد، اگر یک صنعت پاک در آنجا راه اندازی شود بهتر است.

از کارخانه‌های داخل شهر تا جایی که کارگر بیکار نشود حمایت می‌کنیم

معاون اقتصادی استاندار فارس تأکید کرد: بعد از این سرمایه‌گذاری و تولید را باید در شهرک های صنعتی و منطقه ویژه اقتصادی دنبال کنیم؛ کارخانه هایی که در شهر هستند مثل روغن نباتی و آی تی آی را به اندازه ای حمایت می کنیم که کارگر بیکار نشود.

وی افزود: وقتی جایی مثل آی تی آی فروخته می شود دیگر اختیار با خریدار است، هر کاری صلاح دید انجام دهد اما اگر قصد تغییر کاربری داشت، با مجوز ما نیست، باید حقوق دولتی را پرداخت کند و  خودش می داند و شهرداری.

ربانی زاده گفت: ما سعی مان این است در صورت امکان توسط کسی خریداری شود که از ظرفیت‌ تولیدی آن استفاده کند و هنوز هم نا امید نشده ایم، در این فاصله با سرمایه گذاران جدید هم صحبت می‌کنیم البته صحبت ها تا الان نتیجه ای نداشته است.

آی تی آی برچیده خواهد شد

به نظر می‌رسد آی تی آی به پایان راه خود رسیده و این کارخانه با تمام قابلیت‌های خود به زودی برچیده شده و محو خواهد شد.

مخابرات راه دور نه اولین و نه آخرین قربانی خصوصی سازی بدون در نظر گرفتن اهلیت خریدار است، به این راحتی و سادگی ظرف مدت ۵ سال صنعت پیشروی کشور تعطیل شد و پس از ۱۶ سال خاموشی مطلق به خاطره‌ها خواهد پیوست.

 

برچسب ها:
نظرات خود را برای ما ارسال کنید

علی شنبه , ۱۲ شهریور ۱۴۰۱ - ۴:۴۳

حیف که به یغما رفت.چه جوابی برای اینده گان داریم؟

خادمیان جمعه , ۱۱ شهریور ۱۴۰۱ - ۸:۵۵

میتونه تکنولوژی ساخت موبایل وارد کنه، شروع کنه به ساخت موبایل و لپ تاپ و…

ناشناس پنجشنبه , ۱۰ شهریور ۱۴۰۱ - ۱۶:۳۴

این همه نیروی جوان تحصیل کرده، آخه بخاطر خدا سیاست خارجی تمام ذهن شما رو گرفته، بیایید تمرکز کنید روی جوان ها، آنوقت این کارخانه مخابراتی و امثال این رونق بگیره و جوان کار داشته باشه، ازدواج کنه، اونوقت شما دغدغه پیری جمعیت هم نداشته باشین
یا حق

علی پنجشنبه , ۱۰ شهریور ۱۴۰۱ - ۷:۱۶

کاه جلو سگ استخوان جلو خر نتیجه همین می شود

ناشناس پنجشنبه , ۱۰ شهریور ۱۴۰۱ - ۱:۳۸

از بی کفایتی ونالایقی مسئولان و .. از خدا بی خبر سرانجامی مثل کارخانه آزمایش مرودشت یانمونه های دیگه داره امان از کوتاه فکران
کاش می شد نجاتش داد

ناشناس چهارشنبه , ۹ شهریور ۱۴۰۱ - ۹:۵۰

مملکت را به مزایده گذاشتن. دنبال حجاب هستند

آخرین اخبار