چاپ کد خبر: 34658
9 شهریور 1399

کدام روش فروش سهام عدالت بهتر است؟

راه‌های فروش سهام عدالت / کدام روش بهتر است؟

سهامداران سهام عدالت برای فروش سهام خود چند راه پیش‌رو دارند که هر کدام مشکلاتی دارد، کدام یک از روش‌های فروش بهتر است؟

به گزارش اول فارس، سهامداران سهام عدالت برای فروش و نقد کردن سهام عدالت خود دو روش قانونی پیش‌رو دارند که از دو ماه قبل در حال دریافت درخواست‌های فروش مردم هستند.

بانک‌ها(کارگزاری بانکی)

از هفته دوم خرداد ماه برای سهامداران امکان فروش سهام عدالت از طریق ثبت درخواست تا سقف ۳۰ درصد از ارزش سهام از طریق بانک‌ها فراهم شد.

سهامداران در این روش می‌توانستند به شعب بانکی مراجعه کنند یا از طریق برنامه‌های موبایلی و به صورت مجازی وکالتنامه فروش ۳۰ درصد از سهام را امضا کنند، در این روش بانک‌ها درخواست‌های فروش را به کارگزاری خود یا کارگزاری طرف قرارداد می‌داد و خود بانک در فروش و واریز پول سهام نقشی ندارد بلکه مسئولیت آن با کارگزاری است.

در بین کسانی که از این طریق برای فروش سهام خود اقدام کرده‌اند، معترضان بسیاری وجود دارد که مدعی هستند پس از گذشت دو ماه از ثبت درخواست هنوز هیچ گونه وجهی دریافت نکرده‌اند یا مبلغ واریزی از ارزش ۳۰ درصد کمتر است.

کارگزاری غیربانکی

حدودا از میانه خرداد ماه نیز فروش سهام از طریق کارگزاری‌های غیربانکی امکان‌پذیر شد، در این روش سهامداران باید ابتدا سجامی شوند، سپس در کارگزاری که مد نظر دارند ثبت نام کنند و از طریق سامانه معاملات سهام عدالت برای فروش سهام خود اقدام کنند.

عملکرد کارگزاری‌های غیربانکی نیز همانند بانکی راضی‌ کننده نبود و موجب شد برخی از سهامداران از این که اختیار فروش سهام خود را با آنها داده‌اند پشیمان شوند و احساس ضرر کنند.

هر دو روش بالا منتقدین و شاکیان خود را دارد، نمی‌توان گفت بانکی‌ها در فروش سهام عملکرد بهتری نسبت به غیربانکی‌ها داشته‌اند یا برعکس!

طرح کارت اعتباری سهام عدالت را نیز می‌توان به عنوان روش دیگری برای نقد کردن سهام عدالت درنظر گرفت که هنوز اجرایی نشده است.

از این طرح هنوز جزئیات دقیقی منتشر نشده، اما براساس اطلاعاتی که وجود دارد سهامداران می‌توانند تا سقف ۵۰ تا ۶۰ درصد ارزش‌دارایی سهام‌عدالت خود از بانک کارت اعتباری خرید دریافت کرده، به مراکز خرید بروند و موجودی آن را به صورت اعتباری خرج کنند. مشمولان این طرح علاوه بر اینکه برای تسویه پول حدود یک سال وقت خواهند داشت، سهام‌عدالت ارزشمند خود را از دست نمی‌دهند و باعث برهم‌خوردن نظم بورس نمی‌شوند.

با این طرح سهامداران سهامشان را نمی‌فروشند بلکه به پشتوانه آن یک نوع تسهیلات دریافت می‌کنند، اما محدودیت فروشگاهی و ابهاماتی که درباره این طرح وجود دارد به نوعی آن را ناکارآمد کرده است. البته این امکان نیز وجود دارد که طرح نهایی تغییراتی داشته باشد که به سهامداران کمک کند.

بازار سیاه سهام عدالت

در کنار دو روش قانونی فروش از طریق کارگزاری‌های بانکی و غیربانکی و طرح کارت اعتباری که هنوز نهایی و اجرایی نشده است، بازار سیاه سهام عدالت نیز وجود دارد.

اگر چه فروش سهام عدالت بین مردم غیرقانونی است، اما سهامداران در بازار غیررسمی اقدام به خرید و فروش می‌‎کنند که هم فروشنده و هم خریدار دارد.

براساس اظهارات فروشندگان سهام عدالت، علت روی آوردن آنها به بازار غیررسمی در عملکرد ضعیف بانک‌ها و کارگزاری‌ها است و برخی از آنهایی که ۳۰ درصد از سهامشان را از طریق بانک‌ها فروخته‌اند می‌گویند که حاضر نیستند ۷۰ درصد باقی مانده از طریق کارگزاری‌ها بفروشند.

یکی از سهامداران می‌گوید که دو ماه است درخواست فروش ۳۰ درصد از سهام عدالتش را به بانک داده ولی پولی برایش واریز نشده است، بعد از دو ماه هم که پیگیری کرده که چرا پول سهام را واریز نمی‌کنند؟ پاسخ بانک این بوده که درخواست فروش سهام ثبت نشده پس تصمیم گرفته که سهامش را در بازار سیاه بفروشد.

خریداران نیز با این انگیزه که سهام عدالت در حال رشد است و آنها را می‌توانند زیر قیمت واقعی آن بخرند وارد بازار سیاه خریدوفروش سهام عدالت شده‌اند.

متقاضیان خرید سهام عدالت سهام یک میلیون تومانی را به قیمت یک چهارم ارزش واقعی آن می‌خرند‌.

نظرات خود را برای ما ارسال کنید

محسن سه شنبه , ۱۱ شهریور ۱۳۹۹ - ۱۶:۲۵

اقا یک ماهه سی درصد سهاممو کزاشتم برا فروش به کارگزاری بانک صادرات .وقتیم میرم تو لیست سهامم .یه مقدارش فروش رفته اما پولشو برام نریختن همه چیمم چک کردم درسته ازشماره.شبا

رقیه سه شنبه , ۱۱ شهریور ۱۳۹۹ - ۱۶:۲۴

سلام بانک صادرات پول منو واریز کنید لطفاً بد خدا پول ندارم که فروختم اخت چرا دیر واریز میکنید یدفه واریز کنید سهام دوم رو بفروشم تورا خدا پیگیر باشید خیلی بد پول احتیاج دارم مریضم می‌خوام برم دکتر پول ندلرم

محمد سه شنبه , ۱۱ شهریور ۱۳۹۹ - ۱۴:۴۱

الان دوماهه که درخواست فروش ۳۰درصداول ازکارگزاری بانک ملی دادم طی چندفقره حدودیک میلیون واریزکرده الان یک ماه که دیگه واریزی نداشتم کارمم شده هرروززنگ به کارگزاری وپیگیری این سامانه واون سایت کارگزاری بانک ملی توروخدادیگه بسه کم ملت بیچاره سربگردون بنظرشمااگه احتیاج نداشتیم سرمایه ای به این باارزشی رومیفروختیم

ناشتلس سه شنبه , ۱۱ شهریور ۱۳۹۹ - ۱۴:۱۵

آقایون وحانمها هرکسی که شماره ۱۵۶۹میگه کارگزار هنوز ندارید فقط برید سایت کارگزاری همونجا که سهامشو فروخته مثلا مینویسی کارگزاری فروش سهام عدالت بانک مسکن وقتی با روش فراموش کردن رمز عبور بزن بعد مشخصات وارد که شدی مری دونه دونه سهام تو میفروشی تایید یک هفته ای پولت میگیری

مسکن بی عرضه سه شنبه , ۱۱ شهریور ۱۳۹۹ - ۱۲:۳۴

بانک مسکن بعد ازدوما چرا پول نمیدی.

خالدیه حمادی سه شنبه , ۱۱ شهریور ۱۳۹۹ - ۱۱:۴۹

۶۰درصدسهام خود را فروختم ازطریق بانک سپه اهوازخداشاهداست یک ریال برایم واریزنکردن محتاجم راهنمای کند

حمید سه شنبه , ۱۱ شهریور ۱۳۹۹ - ۱۱:۴۴

سلام، اصلااین روش دولت کاملااشتباهه که دراین اوضاع کرونایی سرملت اوردن، یعنی چی بریدکافی نت یا… ثبت نام سجام وکدبورسی و…. بنظرم بایدبه سهامداران اعلام میشدهرکی قصدفروش داره بره همون بانکی که شماشباش روداده ودرخواست فروش روبده وبه نسبت فروش سهام سندجدیدبگیره مثلا۳۰درصدفروخت سند۷۰درصدی جدیدبگیره یاهمون سندقبلی یه اصلاحیه بزنن روش که البته اینم به دلیل پیشگیری ازشلوغی به ترتیب حروف الفبای فامیلی هرنفریه رومشخص کنن والبته اینم بگم مشکل اصلی تازه اینجاست که شخصی که قصدفروش سهام خودش روداره مطمئنن بدلیل مشکلات مالی اینکاررومیکنه پس یعنی چی که بانکهایاکارگزارها۱۰، ۲۰،۱۰۰یا۵۰۰تومن میریزن؟؟؟ خوب اینجوری که هم طرف سهامش روداده وهم عملاازپولش هم هیچ خیری ندیده غیراینه؟؟؟؟ اگه واقعاقصددولت کمک به ملته خوب کل مبلغ رویه جابریزن که طرف بتونه برنامه ریزی کنه وازش استفاده کنه ولی اگه فکردولت اینه که ملت روسرگرم کنن که بخاطرمشکلات اقتصادی وگرونیهای جدیدی که بوجوداومده اعتراض نکن که بایدبگم خیلی راه خوبی درپیش گرفتن واگه باهمین فرمون برن جلواگه پرایدبشه۲۵۰میلیون هم کسی اعتراض نمیکنه چون وقتش روملت ندارن بدلیل سرگرمی باسهام عدالت

علیپور سه شنبه , ۱۱ شهریور ۱۳۹۹ - ۱۱:۰۷

سلام خرداد ماه ۳۰ درصد پسرم که هنوز ۱۸ سالش نشده فروخته شده ولی هیچ پولی نریخته اند به بانک میگیم میگه دست ما نیست باید بری کارگذاری به اونجا میریم میگه برو کافینت به اونجا میریم میگه باید بری دفتر سهام عدالت دفترم میگه سایت بسته است ونمی دانیم کی باز میشه این چه وضعیه ماباید کارو زندگیمونو ول کنیم بیفتیم ببینیم این ۳۰ درصد کجا فروختن ویا مشکلش چیه لطفا درمورد این موضوع رسیدگی کنین ویه شماره دادن که اصلا از سرمیکنه

ناشناس دوشنبه , ۱۰ شهریور ۱۳۹۹ - ۲۲:۱۷

پول مارا بدید تو را بخدا ما احتیاج داریم این ۵۰هزاری که میدی بدرد ما نمیخوره بانک انصار پول بده

ابراهیم دوشنبه , ۱۰ شهریور ۱۳۹۹ - ۱۵:۴۹

کارگزاری فارابی سعدی طی سه ماه از ۶۰درصد ۵ملیون داده دیگه خبری از واریزی نشده دردمون به کی بگبم خدایا

امیر دوشنبه , ۱۰ شهریور ۱۳۹۹ - ۱۴:۰۳

سلام کارگزاری سعدی این دو هفته هس که نیمه دوم سهام رو گذاشتم برا فروش میزنه در صف معامله چیزی هم به حساب تا الان نریختن از نیمه دوم سهام رسیدگی کنین

آخرین اخبار