چاپ کد خبر: 87376
1 تیر 1401

کشفیات جدید در دیدگان ، بزرگترین سد هخامنشی ایران

سرپرست تیم کاوش سد بستان خانی در دشت مرغاب خرمبید گفت: گروه کاوشگر در پایان این فصل از کاوش توانستند ۴۵ متر از طول مسیر آب راه سد را آواربرداری و لایروبی کنند.

سد بستانخانی خرم بید
کرمی گفت: کانال آبراه که در فصل قبلی دهانه ورودی آن در عمق ۲۱متری تاج سد یعنی در کف سد شناسایی شده بود این بار آوار برداری ولایروبی شد و مسیر ۷۰ متری آن تا آب پخش سد شناسایی شد.

سرپرست تیم کاووش گفت:کانال آبراه که کف و دیواره‌ها کاملا سنگی است با پهنای ۷۰ سانتیمتر و ارتفاع ۱۲۵ سانتیمتر علاوه بر کارکرد انتقال آب مخزن به سمت آب پخش در جلوی سد، کارکرد رسوب گیری مخزن سد را هم داشته است.

کرمی با بیان اینکه طول این سازه ۷۰ متر است و در دوران هخامنشی ۲۰۰ سال کارکرد خود را حفظ کرده است، افزود:آبراه سد در فصول گرم سال با باز شدن دریچه‌های آب پخش کار انتقال حجم زیادی آب را به رودخانه تنگ حنا و توزیع آن در دشت‌های پایین دست سد تا دشت پاسارگاد و سیوند وتخت جمشید را برعهده داشته است.

تنگ بستان خانی

در بخش دیگری از کاووش، سازه سنگی دیگری به فاصله ۱۰ متر از آبراه سد شناسایی شده است که به گفته زارعی کردشولی، ناظر تیم کاووش، هنوز کاربری آن مشخص نیست و نیاز به کاووش بیشتری دارد.

وی افزود: این سازه ۱متر بالاتر از سازه آبراه قرار دارد و عمق آن ۲ونیم تا ۳ متر است.

در این کاووش همچنین علائم و نشانه‌های از شاخصه‌های دوران هخامنشی از جمله ۱۰ امضای متفاوت بر روی سنگ‌های کار شده در سازه که نشان از سنگ تراشان این سازه است شناسایی شد.

157705252

سد دیدگان معروف به سد بستان خانی در ۲۲ کیلومتری شمال شرق پاسارگاد، در تنگ حنا، در بخش مشهد مرغاب شهرستان خرمبید و بر روی یکی از سرشاخه‌های مهم رودخانه پلوار ساخته شده است.

نظرتان در مورد این مطلب برای ما بنویسید


بیشتر بخوانید:

نظرات خود را برای ما ارسال کنید

اریا پنجشنبه , ۲ تیر ۱۴۰۱ - ۱:۰۶

عالی بود لطفا بجای … سحر قریشی همچین مطلبی بزارید سپاس

آخرین اخبار