چاپ کد خبر: 136032
13 اسفند 1402

کلداستاپ چگونه یک داروی موثر و محبوب برای درمان سرماخوردگی شد؟

سرماخوردگی بیماری شایع این روزهاست و هر کس بنا به سلیقه و ذائقه خود به نوعی از درمان رومی‌آورد اما در درمان‌های دارویی، کلداستاپ امتحان خوبی پس داده و به دارویی اثربخش و البته محبوب تبدیل شده است.

کلداستاپ یک داروی ترکیبی است و همین باعث شده به تنهایی کار چند قرص و دارو را هم‌زمان انجام دهد. آن‌طور که محققان دانشگاه شیراز می‌گویند، این دارو که «نسل جدید داروهای سرماخوردگی» شناخته می‌شود در هر قرص، «حاوی ۵۰۰ میلی‌گرم استامینوفن، ۳۰ میلی‌گرم پسودوافدرین و ۲۵ میلی‌گرم دیفن‌هیدرامین است که به ترتیب اثرات ضد درد و التهاب، ضد ‌آب‌ریزش بینی و ضد حساسیت دارند و مهم‌ترین عوارض سرماخوردگی را درمان می‌کنند.»

کلداستاپ سلاح کارآمد جنگ با سرماخوردگی

آن‌طور که «جهان شیمی» نوشته، در این ترکیب استامینوفن به تسکین تب، سردرد و دردهای کمک می‌کند، دیفن هیدرامین خاصیت ضدحساسیت دارد و بخش بزرگی از علائم سرماخوردگی را بهبود می‌دهد و پسودوافدرین کاربرد درمان احتقانات بینی دارد.

به این ترتیب کلداستاپ می‌تواند بخش بزرگی از علائم خسته‌کننده و کلافه‌کننده سرماخوردگی از جمله سردرد، التهاب گلو، آب‌ریزش دائمی بینی، نمناکی دائمی چشم و سرفه را از بین ببرد.

این عملکرد سه‌گانه باعث شده کلداستاپ در زمره داروهای محبوب برای درمان سرماخوردگی قرار بگیرد.

مصرف پیش‌گیرانه کلداستاپ

گرچه کلداستاپ در درمان سرماخوردگی اثربخشی خود را به اثبات رسانده اما مصرف آن پیش از بروز علائم، عملکرد معجزه‌آسایی دارد و اجازه می‌دهد افراد روند عادی زندگی را ادامه دهند. به عبارت دیگر، بهترین زمان مصرف کلداستاپ زمانی است که فرد احساس سرماخوردگی دارد اما هنوز دچار گلودرد یا آب‌ریزش بینی نشده است.

نکته دیگری که باعث اثربخشی بهتر کلداستاپ می‌شود، دوره منظم مصرف است. متخصصان می‌گویند مصرف ۳ عدد از این قرص در دوره ابتدایی بیماری در فواصل هر ۸ ساعت، می‌تواند بین ۴۸ تا ۷۲ ساعت همه آثار سرماخوردگی را از بین ببرد اما در مراحل پیش‌رفته بیماری مصرف ۴ قرص در روز به فاصله ۶ ساعت توصیه شده است.

کلداستاپ می‌تواند بخش بزرگی از علائم خسته‌کننده و کلافه‌کننده سرماخوردگی از جمله سردرد، التهاب گلو، آب‌ریزش دائمی بینی، نمناکی دائمی چشم و سرفه را از بین ببرد.

موارد منع مصرف کلداستاپ

مصرف این قرص در کودکان زیر ۵ سال توصیه نمی‌شود و برای کودکان ۵ سال تا ۱۲ سال هم توصیه شده در هر وعده، نصف قرص همراه با مقدار زیاد آب مصرف شود.

هم‌چنین مصرف دارو برای زنان باردار، جز به تجویز پزشک ممنوع است و در زنانی که به فرزند خود شیر می‌دهند نیز حتما باید با مشورت پزشک استفاده شود.

در سایت «داروخانه آن‌لاین» هم به این موارد به عنوان موارد منع یا احتیاط در مصرف کلداستاپ اشاره شده است:

افرادی با بیماری‌های فشار خون بالا، دیابت، التهاب یا زخم معده، مشکلات تیروئید، بزرگی پروستات، بیماری‌های سیستم عصبی (مشورت با پزشک)
مصرف‌کنندگان داروهای ضدافسردگی (مشورت با پزشک)
مصرف‌کنندگان الکل (ممنوع)
مصرف‌کنندگان مکمل‌های ضداشتها (احتیاط در مصرف)
برای کلداستاپ، عوارض حادی گزارش نشده اما ضعف و خواب‌آلودگی خفیف در برخی مصرف‌کنندگان این دارو دیده شده است که برای پیش‌گیری از این عوارض، توصیه شده قرص حتما پس از صرف غذا مصرف شود و پس از مصرف، تا ساعتی از انجام کارهایی که به هوشیاری سطح بالا نیاز دارند، خودداری شود.

کلداستاپ از زمره داروهایی است که بدون نسخه قابل تهیه است. این دارو در چند کارخانه داروسازی داخلی تولید می‌شود و با نام‌های تجاری گوناگون از جمله کلداستاپ و کلداکس به فروش می‌رود.

نظرات خود را برای ما ارسال کنید

آخرین اخبار