چاپ کد خبر: 4945
5 اسفند 1397
معاون قضایی دادگستری استان فارس :

یک هزار و ۴۰۰ چاه غیر مجاز در استان فارس پر شده است/برخی قوانین مانع پُرکردن چاه های غیر مجاز است

n83220257 72863586

به گزارش اول فارس ، احمد رحمانیان به ایرنا گفت: این قانون نه تنها مانع حفر چاه غیر مجاز نشده بلکه به نوعی تسهیل کننده و مشوق افراد برای حفر چاه غیر مجاز بوده و برخی از افراد متخلف به امید اخذ پروانه حفر چاه از طریق کمیسیون پیش‌ بینی شده در این قانون مبادرت به حفر چاه کرده اند .
معاون قضایی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان فارس اضافه کرد : با استفاده از این قانون افراد به نحوی سعی داشته اند با ظاهرسازی و صحنه‌سازی چاه خود را به عنوان چاه حفر شده قبل از سال ۱۳۸۵ معرفی کنند تا بتوانند از مزایای قانون مذکور استفاده کنند.
معاون قضایی دادگستری استان فارس ادامه داد: بر اساس این قانون چنانچه چاه قبل از سال ۸۵ حفر شده باشد، شرایطی باید احراز شود از جمله تشخیص سازمان آب مبنی بر اینکه چاه را به‌ عنوان چاه قبل از سال۸۵ شناسایی کند، منطقه مربوطه ظرفیت آبی داشته باشد، حریم چاه مجاور را رعایت کند و برداشت آب از آن سبب ضرر و زیان به دیگران و عموم مردم نشود.
رحمانیان بیان کرد: علیرغم اینکه در تبصره یک این قانون آمده است که باید ظرف مهلت ۲ سال بر روی همه چاه‌های آب کشور کنتور حجمی هوشمند نصب شود اما با گذشت چندین سال هنوز بسیاری از چاه‌های موجود کنتور حجمی هوشمند ندارند.
وی با بیان این که دادگستری فارس برای صیانت از منابع آب استان بخشنامه‌ای در ۱۱ بند تدوین و ابلاغ کرده است گفت: در این بخشنامه علاوه بر تعیین شعب ویژه در خصوص نحوه برخورد قضایی با حفر چاه های غیر مجاز، توقیف ماشین‌آلات حفاری غیرمجاز، نحوه اجرای آرای قطعی و لازم الاجرای کمیسیون موضوع تبصره قانون تعیین و تکلیف چاه‌های آب فاقد پروانه، مطالبه خسارات از بهره‌ برداران غیر مجاز، نحوه تعقیب دعوی در اجرای احکام، دستورات صریح و شفافی صادر کرده است.
دبیر شورای پیشگیری از وقوع جرم استان فارس با بیان اینکه این بخشنامه می‌تواند به‌عنوان الگو و راهبرد در کل کشور مورد استفاده قرار گیرد، اضافه کرد: طرح صیانت از منابع آب که وزارت نیرو و قوه قضائیه به واحدهای ذیربط کشوری ابلاغ کرده اند در استان فارس تهیه و تدوین شده، پس از اجرای موفق آن در استان برای اجرا در سطح کشور به قوه قضائیه ارسال شد.
رحمانیان، تعامل و همکاری مناسب بین دستگاه قضایی ومجموعه وزارت نیرو در استان فارس را یادآورشد و گفت: نتیجه این همکاری در استان سبب اجرای طرح‌های پیشگیرانه مناسب و همچنین کسب رتبه اول دادگستری فارس برای پرکردن چاه غیرمجاز طی چند سال متوالی در سطح کشور شده است.
بر اساس آمارهای موجود طی سال ۹۷ بیش از یک هزار و ۴۰۰ چاه غیر مجاز در مناطق مختلف استان فارس پر شده است، در سه ماه گذشته ۱۳۰ چاه در جهرم ، ۱۵۶ چاه در ارسنجان ، ۷۳ چاه در داراب و ۳۹ حلقه چاه در منطقه پاسارگاد پُر شده است.
پُر کردن چاه های آب غیر مجاز دراستان فارس در قالب طرح تعادل بخشی منابع آب همچنان ادامه دارد.

نظرات خود را برای ما ارسال کنید

آخرین اخبار