چاپ کد خبر: 127106
10 آذر 1402

۱۲ درمان خانگی فوق العاده موثر برای از بین بردن ترک پا

پاشنه پا، بخشی از بدن است که زیاد تو دیدرس نیست، و به همین دلیل بعضی افراد از پاهای خود به خوبی مراقبت نکرده و این امر موجب ایجاد ترک های پا م یشود که نیاز به درمان دارن. با وجود این، ترک پاشنه پا مشکلی شایع است که معمولاً با فرارسیدن پاییز بیشتر رواج می‌یابد.

درمان ترک پا

ترک پاشنه پا با چه علائمی همراه است؟
سایر علائمی که ممکن است به همراه خشکی پوست پا تجربه کنید، عبارتند از:

  • پوسته‌پوسته شدن پوست
  • خارش
  • درد (که ممکن است در بعضی موارد شدید باشد)
  • خونریزی
  • قرمزی و التهاب پوست
  • زخم

علت ترک پاشنه پا چیست؟

نخستین علامت ترک پا، وجود پینه در اطراف لبه‌های پاشنه پاست. هنگام راه رفتن، بالشتک‌های چربی زیر پاشنه پا شما منبسط می‌شوند، در نتیجه، پینه‌ها ترک می‌خورند. عوامل زیر از دلایل دیگر ایجاد ترک پاشنه پا است:

  • ایستادن طولانی مدت (چندین ساعت در روز)
  • پا برهنه راه رفتن یا استفاده از صندل های پشت باز
  • دوش گرفتن با آب‌ گرم و حمام طولانی مدت
  • مصرف صابون های ناملایمی که چربی طبیعی پوست را از بین می‌برند
  • پوشیدن کفش‌های تنگ و نامناسب که از پاشنه پا به خوبی محافظت نمی‌کنند
  • خشکی پوست به دلیل شرایط آب و هوایی؛ مثل سرما یا رطوبت کم
  • اگر به طور منظم، پاهای خود را مرطوب نکنید، ممکن است فرایند خشک شدن و ترک پا سریع‌تر اتفاق بیفتد.

چطور می‌توانیم از ترک پاشنه پا جلوگیری کنیم؟

برای مراقبت از پا پوشش و کفش مناسبی را انتخاب کنید. اگر مستعد بیماری‌های ترک پاشنه پا هستید، با انتخاب کفش‌های مناسب (که دقیقاً اندازه پایتان باشد) ریسک این قبیل مشکلات را به حداقل برسانید. باید از پاشنه پایتان محافظت کنید. بنابراین، کفش‌هایی را انتخاب کنید که پاشنه‌هایشان محکم و پهن است و لایه مخصوصی برای راحتی پاشنه پا دارند.

  • شب‌ها، از کرم رفع ترک پا استفاده کنید، سپس جوراب بپوشید تا رطوبت پاهایتان حفظ شود.
  • اگر دیابت دارید یا در شرایطی هستید که سبب خشکی پوست شما می‌شود، هر روز پای خود را بررسی کنید.
  • برای راحتی پاشنه پای خود، از پدهای طبی مخصوص استفاده کنید. این پدها رطوبت پایتان را حفظ می‌کنند. علاوه بر این، به توزیع وزن‌ شما روی پاشنه و کف پا کمک می‌کنند.
  • از جوراب‌های مناسب، با کیفیت و طبی استفاده کنید.
  • از پاشنه‌پوش سیلیکونی استفاده کنید تا پاشنه پایتان مرطوب بماند و کفی کفشتان تغییر شکل ندهد.
  • آب کافی بنوشید تا رطوبت بدنتان حفظ شود.
  • بهتر است برای نرمی پوست پاشنه پا و پیشگیری و درمان ترک پا ، هفته‌ای دو بار در حمام از سنگ پا استفاده کنید. در صورتی که به دیابت یا نوروپاتی (اختلال اعصاب محیطی) مبتلا هستید، پینه ها را
  • خوددرمانی نکنید، زیرا ممکن است ناخواسته به زخم، خونریزی و عفونت دچار شوید.

ترک پا

درمان خانگی ترک پاشنه پا

درمان ترک کف پا در طب سنتی همان به نوعی استفاده از روش‌های خانگی است. اولین روش رفع ترک پا استفاده از کرم‌های نرم کننده است. این کرم‌ها که می‌تواند از پمادهای دارای ویتامین تا کرم مخصوص ترک پا را شامل شود، دارای موادی هستند که موجب رطوبت رسانی، نرم شدن و لایه‌برداری سلول‌های مرده می‌شوند. سالیسیلیک اسید، آلفا هیدروکسی اسید و ساکاریدها از جمله ترکیبات مفید برای درمان ترک پا به شمار می‌روند.

بهتر است برای درمان ترک پاشنه پا این کرم‌ها را در صبح به پاهای خود بمالید تا قبل از راه رفتن و شروع فعالیت‌های روز، خاصیت ارتجاعی پوست پا را بیشتر کند. آب‌رسانی و رطوبت دهی به پا را دو تا سه بار در روز تکرار کنید و نوعی کفش و دمپایی را بپوشید که از پاشنه پایتان محافظت کند.

ممکن است بعد از استفاده از کرم ترک پا کمی احساس خارش یا گز گز شدن داشته باشید، نگران نباشید چون طبیعی است. ولی اگر حس کردید این علائم برایتان آزاردهنده است و واکنش‌های شدیدتری به وجود آمد، با پزشک مشورت کنید و یا مصرف آن کرم را قطع کنید. استفاده از کرم‌های چرب خارش و التهاب را کمتر می‌کند.

۱-استفاده از عسل برای ترک پا

یکی از روش‌های درمان خانگی برای ترک پا عسل است. با توجه به برخی از مطالعات انجام شده، عسل دارای خصوصیات ضدمیکروبی و آنتی باکتریال است و می‌تواند زخم‌های روی پوست را درمان و پوست را آب‌رسانی کند. می‌توانید بعد از آنکه پای خود را از درون آب بیرون آوردید، کمی عسل به پاشنه پا بمالید و یا در طول شب از کمی عسل استفاده کنید. قطعاً برای اینکه شیره و چسبناکی عسل به اطراف برخورد نکند، باید از جوراب ضخیم استفاده کنید.

۲-درمان ترک پا در تشت آب

پوست اطراف ترک پاشنه پا اغلب ضخیم‌تر و خشک‌تر از باقی قسمت‌های پوست است. همچنین به دلیل این خشکی، زمانی که به پوست پاشنه فشار وارد شود، ممکن است ایجاد شکاف کند. زمانی که پای خود را در تشت یا کاسه‌ای کوچک پر از آب شناور کنید و آن را مرطوب کنید، به مشکل خشکی پوست پاشنه پا کمک کرده‌اید.

بهتر است آبی که استفاده می‌کنید ولرم باشد، کمی صابون درون آن بریزید و برای مدت ۲۰ دقیقه پاهای خود را درون آب قرار دهید. بعد از این مدت زمان، به آرامی پای خود را خشک کنید. سپس از کرم نرم کننده پا استفاده کنید. اگر از محلول روغنی یا کرم‌های چرب استفاده می‌کنید، بعد از مالیدن آن، جوراب ترجیحاً نخی بپوشید تا چربی آن به اطراف پخش نشود.

این نکته را در نظر داشته باشید تا در زمانی که در حال خشک کردن پا هستید، با استفاده از اسکراب آن را لایه‌برداری نکنید. همچنین می‌توانید درون تشت کوچک سرکه بریزید و پا را در آن غوطه‌ور کنید.

درمان خانگی ترک پا

۳-درمان ترک پا با جوش شیرین
دو سوم یک تشت را از آب گرم پر کنید و سه قاشق غذاخوری جوش شیرین به آن بیفزایید. آن را هم بزنید تا جوش شیرین به خوبی حل شود. برای ۱۰-۱۵ دقیقه پای خود را درون این محلول قرار دهید و سپس بعد از بیرون آوردن پا، آن را با استفاده از سوهان پا اسکراب کنید. سپس پا را با آب تمیز بشویید.

۴-لایه‌برداری پا
برای لایه‌برداری پوست از سوهان مخصوص پاشنه پا، سنگ پا با دستگاه‌های مخصوصی که امروزه طرفداران زیادی پیدا کرده‌اند، استفاده کنید. بعد از لایه‌برداری پا، به پوستتان آب برسانید. می‌توانید راهکار تشت آب را بعد از لایه‌برداری هم انجام دهید. پا را با مالیدن اسکراب ماساژ دهید تا سلول‌های مرده از سطح پوست شما جدا شوند و قسمت‌های ضخیم و زبر شده پوست از بین بروند.

بسیاری از موادی که برای درمان ترک پا به کار برده می‌شوند، با هدف رطوبت رسانی و نرم کردن پوست وارد عمل می‌شوند. برخی از این مواد طبیعی را بشناسید تا به سادگی برای رفع ترک پا در منزل اقدام کنید. فراموش نکنید که اگر وضعیت ترک پای شما وخیم است و یا دچار بیماری‌هایی مانند قند خون هستید، برای درمان ترک عمیق پاشنه پا شخصاً اقدام نکنید و برای نتیجه بهتر به پزشک متخصص بروید.

۵-روغن نارگیل
روغن نارگیل یک درمان طبیعی‌ دیگر برای ترک پا است. این روغن اغلب برای خلاصی از بیماری‌هایی نظیر اگزما، پسوریازیس و خشکی پوست پیشنهاد می‌شود. با این ماده، پوست شما زمان بیشتری مرطوب می‌ماند. بعد از آنکه پا را از آب خارج کردید، از روغن نارگیل استفاده کنید.

روغن نارگیل نیز دارای خواص ضد التهابی و ضد میکروبی است. اگر وضعیت ترک پای شما به حدی است که احتمال خونریزی یا عفونت وجود دارد، روغن نارگیل بهترین روش برای پیشگیری و درمان ترک پا است. انواع کرم ترک پا نیز به عنوان ترکیب موثر، حاوی این ماده هستند.

۶-لیمو ترش برای درمان ترک پاشنه

یک عدد لیمو ترش بزرگ را بردارید و آن را به دو نیم تقسیم کنید. آب آن را درون ظرفی خالی کنید ولی اجازه دهید کمی آب هم درون پوست لیمو باقی بماند. حالا هر کدام از دو برش را روی هر کدام از پاشنه‌ها بگذارید به صورتی که پاشنه درون برش لیمو قرار بگیرد. روی آن جوراب بپوشید و سی دقیقه صبر کنید. به دلیل اینکه راه رفتن در این حالت کمی دشوار است، بهتر است نشسته در انتظار باشید! اسید موجود در لیموترش سلول‌های مرده پوست را جدا می‌کند و موجب نرمی سطح پوست می‌شود. همچنین می‌توانید ترکیبی از وازلین و چند قطره از لیموی تازه را روی پاشنه پا بمالید تا به خوبی جذب شود. این مواد را از شب تا صبح روی پوست خود نگهدارید و صبح آب بکشید. می‌توانید روی آن جوراب پشمی بپوشید تا با گرم شدن پا، تأثیر مواد بیشتر شود.

درمان ترک پا

۷-کرم ترک‌ پا یا مرطوب کننده‌های قوی
شاید نخستین درمان ترک پا و موثرترین روش که به فکرتان می‌رسد، استفاده از کرم ترک پا باشد. این محصولات حاوی موادی هستند که پوست را مرطوب و نرم می‌سازند و آن را لایه برداری می‌کنند. بیشتر، حاوی ترکیبات زیر هستند:

اوره: اوره با آب پیوند می‌سازد و رطوبت را نگه می‌دارد. همچنین، به لایه‌های عمیق‌تر پوست نفوذ می‌کند و آبرسانی بهتری انجام می‌دهد. این ماده سازنده تاثیر بسزایی در رطوبت رسانی عمقی و همچنین رفع تیرگی پوست دارد.

اسید سالیسیلیک: این ماده خاصیت لایه برداری (کراتولیتیک) دارد و به لایه‌های عمیق پوست نفوذ می‌کند. اسید سالیسیلیک سلول‌های مرده پوست را از بین می‌برد، لایه‌های سخت پوست را حذف می‌کند و به ایجاد یک لایه جوان روی پوست کمک می‌کند.

آلفاهیدروکسی اسیدها (AHA): این دسته از اسیدها، ترکیباتی طبیعی هستند که از گیاهان یا جانوران به دست می‌آیند، آلفا هیدروکسی اسیدها لایه بردارند، به نفوذ بیشتر مواد به لایه‌های عمیق‌تر پوست کمک می‌کنند، خون‌رسانی پوست را بهبود می‌بخشند و به کلاژن سازی، روشن شدن و جوانسازی پوست کمک می‌کنند.

پنتاویتین (ایزومرات ساکارید): این ماده، مرطوب کننده است و کربوهیدرات‌هایی دارد که به طور طبیعی در لایه شاخی پوست (استراتوم کورنئوم) یافت می‌شوند. این رطوبت رسان عمیق به سلول‌های پوست متصل می‌شود و تا مدت زیادی پوست را مرطوب نگه می‌دارد.
سعی کنید تا ۵ دقیقه پس از اتمام حمام از مرطوب‌کننده استفاده کنید. از یک مرطوب‌کننده که حاوی ۱۰ تا ۲۵ درصد اوره، آلفا هیدروکسی اسید یا سالیسیلیک‌اسید باشد استفاده کرده و آن را پس از حمام هنگامی که پوست هنوز مرطوب است، روی پاشنه پای خود ماساژ دهید. همچنین، بهتر است قبل از رفتن به رختخواب از وازلین استفاده کنید. می‌توانید برای جلوگیری از چرب شدن تخت خود از جوراب استفاده کنید.

۸-درمان ترک پا با روغن زیتون
روغن زیتون و برخی دیگر از روغن‌های گیاهی مانند روغن بادام می‌تواند به رطوبت رسانی بیشتر پوست کمک کنند. بعد از آنکه پای خود را شسته‌اید و کاملاً خشک کرده‌اید، چند قطره از روغن زیتون را روی قسمت‌های ترک‌دار ماساژ دهید. جوراب ضخیم بپوشید و شب تا صبح صبر کنید. صبح که از خواب بیدار شدید، پاهای خود را بشویید.

درمان ترک پا

۹-روغن پارافین

روغن پارافین، موجب نرمی و مرطوب شدن پاشنه پا می‌شود. کمی روغن پارافین را با روغن نارگیل مخلوط کنید و آن را حرارت دهید تا ذوب شود. صبر کنید تا دمای روغن پایین بیاید و سپس آن را به ترک کف پا بمالید. برای اینکه بهترین نتیجه را بگیرید قبل از رفتن به تخت خواب از این ترکیب استفاده کنید و سپس جوراب بپوشید. صبح پای خود را بشویید.

۱۰-اسپری پانسمان زخم
با اسپری پانسمان می‌توانید زخم‌ها را بپوشانید و از بروز عفونت و ترک خوردگی‌های بیشتر جلوگیری کنید. مزیت پانسمان (بانداژ) این است که به صورت اسپری است و می‌توانید بدون اینکه نگران باز شدن آن باشید، به کارهایتان برسید. اسپری پانسمان انتخاب مناسبی برای درمان ترک‌های عمیق پاست که احتمال دارد خونریزی کنند.

اسپری پانسمان را روی پوست خشک و تمیز خود اسپری کنید. ترک پاشنه هنگامی ترمیم می‌شود که لایه پوششی پانسمان، به سلول‌های سطح پوست نیرو وارد می‌کند.

۱۱-ساخت اسکراب از بلغور جو

از ترکیب بلغور جو و روغن به عنوان لایه‌بردار استفاده کنید. یک قاشق غذاخوری از پودر بلغور را با چند قطره روغن ترکیب کنید تا خمیر غلیظی حاصل شود. سپس خمیر را روی ترک پا بمالید. نیم ساعت صبر کنید و سپس پاها را با آب سرد بشویید و خشک کنید.

۱۲-موز رسیده برای درمان ترک پا
پوره موز هم به رطوبت رسانی پاشنه پا کمک می‌کند. برای نتیجه بهتر می‌توانید یک عدد موز رسیده را با نصف آووکادو مخلوط کنید تا کرمی یکدست به دست بیاید. آن را روی پا بمالید و ۱۵ تا ۲۰ دقیقه صبر کنید. سپس پای خود را با آب ولرم بشویید.

برچسب ها:
نظرات خود را برای ما ارسال کنید

آخرین اخبار