چاپ کد خبر: 64452
26 مرداد 1400

از خواص جالب برنج قهوه‌ای چه می‌دانید؟

واص برنج قهوه ای

برنج قهوه‌ای به‌دلیل داشتن سبوس، سرشار از پروتئین، تیامین، کلسیم، منیزیم، فیبر و پتاسیم است و می‌تواند به کاهش وزن منجر شود و برای بیماران دیابتی مناسب است.

به گزارش اول فارس به نقل از وبگاه «vegkitchen» می‌نویسد در حالی که ظاهر برنج سفید ممکن است برای برخی خوشایند‌تر باشد، اما به این معنی نیست که سالم‌تر باشد. بر اساس مطالعه انجام شده در مجله آمریکایی تغذیه بالینی، وجود پوسته‌های جانبی و سبوس در برنج قهوه‌ای می‌تواند از نظر تغذیه‌ای انتخاب بهتری باشد و به سلامتی افراد کمک بیشتری کند.

بر روی بسته بندی‌های برنج سفید برچسبی وجود دارد که روی آن عبارت «غنی شده» نوشته شده است. از آنجا که برنج سفید در طول فرآیند تصفیه از آهن، ویتامین، روی، منیزیم و سایر مواد مغذی محروم می‌شود، تولید کنندگان غنی‌ سازی‌های غیرطبیعی را در قالب ویتامین‌ها و آهن مصنوعی به آن اضافه می‌کنند تا بتواند به‌عنوان «غذای مغذی» در بازار عمومی عرضه شود.

در اینجا برخی با برخی از فواید برنج قهوه‌ای آشنا می‌شویم:

سرشار از سلنیوم

این عنصر کارکرد سیستم ایمنی بدن را افزایش می‌دهد و خطر ابتلا به بیماری‌هایی مانند سرطان، بیماری‌های قلبی و آرتروز را کاهش می‌دهد.

منگنز بالا

یک فنجان برنج قهوه‌ای، ۸۰ درصد نیاز روزانه بدن را به منگنز تامین می‌کند، این عنصر به سلامت ساختار استخوان‌ها کمک می‌کند و برای سیستم عصبی و باروری مناسب است.

سرشار از روغن‌های طبیعی

روغن‌های طبیعی برای بدن مفید است، چرا که چربی‌های سالم به نرمال شدن سطح کلسترول کمک می‌کنند و برنج قهوه‌ای به میزان مناسبی روغن طبیعی دارد.

کاهش وزن

وجود فیبر زیاد در برنج قهوه‌ای باعث بهبود عملکرد روده می‌شود و هضم غذا را آسان می‌کند. همچنین فیبر احساس سیری به وجود می‌آورد و همین موضوع موجب می‌شود وعده‌های غذایی ما کوچک‌تر شود و به صورت طبیعی به کاهش وزن کمک کند.

غلات کامل

برنج قهوه‌ای یک غله کامل محسوب می شود زیرا در طی فرایند پالایش، غلات و سبوس خود را از دست نداده است. وجود این غلات از خطر بیماری‌ها قبلی به وسلیه انسداد شریان‌ها را کم می‌کند و کلسترول بالا را کاهش می‌دهد.

سرشار از آنتی‌اکسیدان

این یکی از مهم‌ترین ویژگی برنج قهوه‌ای است، در حالی که برای دریافت آنتی‌اکسیدان‌ها نیاز است سبزیجات، ذغال‌اخته، تو‌ت‌ها و غیره مصرف کنیم، برنج قهوه‌ای به صورت طبیعی یک منبع غنی از آنتی‌اکسیدان است.

قند کم

برنج قهوه ای به تثبیت سطح قند خون کمک می‌کند. به همین‌ خاطر یک غذای عالی برای کسانی است که از دیابت رنج می‌برند. مطالعات نشان می‌دهد کسانی که روزانه نصف فنجان برنج قهوه‌ای مصرف می‌کنند خطر ابتلا به دیابت را تا ۶۰ درصد کاهش می‌دهند و کسانی که به‌طور مرتب از برنج سفید استفاده می‌کنند، احتمال ابتلا به دیابت در آن‌ها صد برابر افزایش پیدا می‌کند.

غذای کامل کودک

کودکان برای رشد سریع به مواد مغذی نیاز دارند و برنج قهوه‌ای به صورت طبیعی سرشاز از مواد مغذی و فیبر است و می‌تواند انتخاب مناسبی برای قرار گرفتن در برنامه غذایی آن‌ها باشد.

به طور کلی، مطالعات نشان می‌دهد که مصرف بیشتر غلات کامل از جمله برنج قهوه‌ای، می‌تواند خطر ابتلا به بیماری های قلبی را تا ۲۲ درصد و خطر سکته مغزی را تا ۱۲ درصد کاهش دهد.

نظرات خود را برای ما ارسال کنید

آخرین اخبار